Beantwoord

subnet IP-adressen en VPN

  • 17 September 2019
  • 17 reacties
  • 1105 keer bekeken

Op het werk hebben wij een Ip adres en ook thuis. Verbinding via VPN naar het netwerk van mijn werk is niet mogelijk omdat de Ip adressen teveel op elkaar lijken. Hoe is dit op te lossen? Volgens de KPN kan het Ip adres wat wij hebben via de KPN niet gewijzigd worden.
icon

Beste antwoord door wjb 17 September 2019, 17:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Voor een VPN verbinding moeten de LAN IP adressen in verschillende subnetten vallen.
Het subnet van jouw thuisnetwerk is zeer waarschijnlijk 192.168.2.0/24 wat betekent dat alle LAN IP adressen met 192.168.2 beginnen. Als op het werk de LAN IP adressen ook met 192.168.2 beginnen dan gaat een VPN verbinding niet lukken.
In alle andere gevallen zou er geen enkel probleem mogen zijn.
Bij KPN is het LAN subnet alleen te veranderen op een Experia Box V10 (zonder a).
En hoe kan dit probleem opgelost worden zodat ik wel via vpn verbinding kan krijgen?
Reputatie 7
En hoe kan dit probleem opgelost worden zodat ik wel via vpn verbinding kan krijgen?
Klopt het dat de subnetten hetzelfde zijn?
Welke Experia Box heb je, is dat een V10 (zonder a)?
Wij hebben een experiabox v10a en de subnetten zijn hetzelfde
Reputatie 7
Dan is er, naast het inruilen van de V10a voor een V10, maar één manier en dat is een eigen router achter de V10a te plaatsen waarop het subnet anders ingesteld wordt.

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Weet je trouwens zeker dat de subnetten gelijk zijn, of probeer je toevallig een VPN verbinding op basis van PPTP op te zetten?
Is een V10 veel slechter dan een V10a?
De vpn verbindingen zijn echt gelijk. Het bedrijf heeft ook KPN.
Reputatie 7
Is een V10 veel slechter dan een V10a?
Nee, juist beter.
Kortom als ik de KPN verzoek om experiabox v10a te vervangen voor een v10 dan is het probleem opgelost? Kan ik kosteloos een andere experiabox ontvangen? Zo nee wat kost dat?
Reputatie 7
Kortom als ik de KPN verzoek om experiabox v10a te vervangen voor een v10 dan is het probleem opgelost?
Klopt, maar dan stuit je direct ook op een dikke muur immers KPN vervangt geen Experia Box die "gewoon" werken.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren die wellicht toch iets voor je kan betekenen en anders zit er echt niets anders op om toch maar een eigen router achter de Experia Box te plaatsen.
Heel hartelijk dank voor je snelle antwoorden
hopelijk zijn ze aardig. We zijn inmiddels al ruim 20 jaar klant
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @PG Loo, welkom! Heel onhandige situatie dit! Ik kan me levendig voorstellen dat je graag een V10 wilt hebben. Wij kunnen echter helaas niet ervoor zorgen dat deze omgewisseld wordt als de V10A in de basis nog gewoon werkt. Wellicht kan je iets met de tip die wjb geeft. Dan kan je er zelf mee aan de slag.
Reputatie 7
Badge +24
Het bedrijf zou moeten zorgen dat het een ander subnet gebruikt. Dat lijkt me een veel logischer oplossing. Immers, jij bent niet de enige die op dit probleem stuit. Al je collega's die ook bij KPN zitten zullen hier ook last van hebben. Moet dan iedereen gaan rommelen met zn eigen netwerkinstellingen? Dat kun je als bedrijf toch niet van je werknemers verwachten?
Reputatie 7
Badge +24
Of een 2de router erachter zetten een oplossing is, dat weet ik eigenlijk niet eens helemaal zeker. Ik zou daar nog zomaar niet mn geld op durven te zetten eigenlijk. Ja, je pc krijgt een ander ip, dat niet in het subnet van de Experiabox valt. Maar desalniettemin blijft het subnet van de Experiabox nog steeds wel in het netwerk beschikbaar. Als je een printer rechtstreeks aan de Experiabox koppelt, dan kun je die vanachter een 2de router ook nog gewoon bereiken bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Het bedrijf zou moeten zorgen dat het een ander subnet gebruikt. Dat lijkt me een veel logischer oplossing.
Misschien klinkt logischer en wellicht is dat het ook, maar makkelijk is dat veelal niet.
Zelf gebruik ik zakelijk alleen maar IP adressen in het subnet 10.0.0.0/8, privé in het subnet 192.168.0.0/16 en voor gasten en VPN natting in het subnet 172.16.0.0/12.
Reputatie 7
Of een 2de router erachter zetten een oplossing is, dat weet ik eigenlijk niet eens helemaal zeker. Ik zou daar nog zomaar niet mn geld op durven te zetten eigenlijk.
Ik wel. 😉