Suggesties mbt Airplay&WIFI problemen

• 29 oktober 2013
  • 22 reacties
  • 6132 keer bekeken

Tijdens het struinen op het forum kwam ik een aantal punten tegen m.b.t. het bovengenoemde onderwerp. Ook ik ben aan de slag gegaan met het proberen op te lossen van de problemen. Hierbij heb ik een aantal zaken geleerd die ik graag met jullie wil delen (overigens heb ik her en der ook al op andere posts gereageerd met een soortgelijk antwoord).

Ook ik ben in het bezit van een ZTE H220N modem. Hiermee heb ik regelmatig dat de wifi wegvalt op de laptops, iPads, iPhones e.d. Daarnaast werkt airplay en de koppeling naar mijn Apple TV slecht.

Een aantal fora zijn mensen erg boos en tja het is niet echt een geweldig modem. Echter de airplay problematiek is niet volledig de schuld van KPN. Ik neem aan dat er velen onder jullie een Apple TV gebruiken. Hiervoor heb ik een mogelijke oplossing gevonden op een ander forum. Er is een probleem met een batch Apple TV's van de 3e generatie. Zie de link naar het volgende artikel:

http://www.onemorething.nl/2013/04/wi-fi-problemen-bij-aantal-apple-tvs/

Ik heb hem kosteloos omgeruild en het is al een enorme verbetering. Een andere oplossing is om toch de Apple TV d.m. v. een Cat6 kabel te verbinden (zit je gelijk goed). Op advies van een van de KPN medewerkers heb ik een gigabit switch aangeschaft. Hier heb ik gelijk mijn NAS (WD my book live) de XBOX360 en apple TV op aangesloten. Alles gaat als een speer! Het is dus een goed advies geweest waar ik erg blij mee ben.

Echter ik was nog niet tevreden over de specs van de Experiabox. Immers deze heeft maar een LAN snelheid van 100 m/b. In mijn enthousiasme heb ik een Sitecom WLM-6600 modemrouter aangeschaft. De keuze voor deze zat hem ondermeer in het feit dat deze wel over een GB switch beschikt. Daarnaast heeft hij ook nog eens een veel hogere WIFI-snelheid Helaas helaas. Ik heb niet opgelet bij de aanschaf van het modem. De meeste DSL modem-routers beschikken over een ANNEX-A verbinding. Als je ISDN hebt werkt alleen een ANNEX-B modem. Daarnaast is het ook geen VDSL modem (hoewel hij wel zou kunnen werken volgens sitecom). Bij een kennis met ANNEX-B deed hij het dus niet en ik krijg niet de juiste instellingen voor VDSL verbinding. Hij werkt dus niet.

Mijn advies, kijk voor je tot een aanschaf van een nieuw modem over gaat wat voor soort DSL verbinding je hebt. Kijk bijvoorbeeld in de eigenschappen van je huidig modem of het een annex A of B is. Het kan een hoop teleurstelling voorkomen. Ik zit nu met een vrij duur modem waar ik niets aan heb. Had achteraf toch beter voor een router zonder modem moeten kiezen.

22 reacties

Reputatie 7
Ter aanvulling op de tip van woutver:

Als je Internet + TV of Internet + TV + bellen afneemt bij KPN, houdt er dan rekening mee dat het vervangen van de KPN Experia Box door een eigen router iets meer voeten in de aarde heeft en dat niet zomaar elke router daar geschikt voor is.

Zie http://netwerkje.com

Alternatief is een tweede router (met Gigabit LAN) achter de KPN Experia Box te plaatsen en daar alle apparatuur die gebruik maakt van Airplay aan te koppelen. Op dit forum zijn meerdere berichten te vinden hoe je zoiets in kan richten. (Bijvoorbeeld zoals stap 1 en 2 van alternatief 2 in dit bericht)

Uiteraard moet je je er dan wel van vergewissen dat die tweede router Airplay netjes ondersteunt.

Inderdaad Helemaal waar! Dank voor de aanvulling! WJB
goedemiddag,

het originele bericht is al weer van even terug maar ik zit me rot te zoeken naar een oplossing voor mijn apple tv die niet volledig (zonder onderbreking) aan de praat te krijgen is, dacht dat het hier wel bij paste..

Maar begrijp ik goed als ik bovenstaande lees dat dat dus eigenlijk niet te doen is met een KPN modem (in ons geval de EXPERIA BOX  ZXV10 H220N) ?

Apple TV (ongeveer 3 maanden oud) staat met lankabel aangesloten op modem, modem staat in de keuken (keuken en woonkamer is 1 ruimte, gemiddelde eengezinswoning dus geen absurde afstanden) Apple TV staat daar een meter of 6 vandaan (van het modem).

Wil met de ipad (IPad Air) muziek afspelen (via spotify of bestanden die op de Ipad staan) maar de ene keer lukt het een half uur en de andere keer een kwartier voordat de Ipad het airplay signal niet meer te pakken heeft. Heb nu bijna alle kanalen geprobeerd dmv de  KPN assistent. Het is een drama. Verder nooit problemen met KPN internet (we hebben alles-in-1) maar dit gaat irriteren.

Ben ook met Apple bezig geweest, Apple Tv is in orde, alles getest, ligt aan het streamen dus aan signaal KPN.

extra modems plaatsen is prima als dat zou werken, alleen heb ik daar totaal geen verstand van, dus het linkje hierin genoemd durf ik niet te volgen. oet ik dan toch naar een andere provider overstappen dan? Heb net een jaarcontract afgesloten en heb verder totaal geen problemen met KPN.

hoop dat iemand (met Apple Tv ervaring? ) de moeite kan/wil nemen dit te lezen en te antwoorden.

Bedankt alvast.

Mirjam

Reputatie 4
Badge +1
Het eerste wat je moet doen na het afsluiten van een KPN verbinding is een degelijke router kopen.

Deze router plaats ja na het onding wat KPN je toetstuurt.

Je schakelt de WiFi op de Experiabox uit.

Je zet de DMZ instelling op 192.168.2.1

En het enige apparaat aan de Experiabox is je degelijke router, incl iTV ontvangers.

Aan je degelijke router hang je alle overige apparaat excl. iTV ontvangers.

Immers is http://netwerkje.com/eigen-router een vrij complexe oplossing.

Overigens is het gebruik van een eigen router bij de kabelconcurrenten gewoon een optie die je kan aanvragen.

Reputatie 7
Zie Gebruik een eigen router achter jouw Experia Box (Voorbeeld: Netwerk voor alle apparaten m.u.v. KPN TV ontvangers)

Jeroen3

bedankt voor je reactie, jouw oplossing lijkt wel heel eenvoudig 😉 precies wat ik zoek.

ook WJB bedankt voor je reactie. Ik ga op zoek naar een degelijk modem en plaats die na de Exp.box met alleen daar de tv ontvanger nog in.

en ik stop nu ook met proberen te zoeken naar een oplossing binnen de bestaande situatie dat heeft dus blijkbaar geen nut en geeft alleen maar irritaties..

fijne avond

Reputatie 7
Hoi Mirjam183,

Je bent dus niet op zoek naar een modem, maar naar een router.

Deze mag zelfs geen ingebouwd modem hebben.

Let dus goed op wat je gaat aanschaffen.

Top of the bill: Linksys EA6900 Smart WiFi Router AC1900

Budget: Netgear WNR1000 N150 Rangemax Wireless-N 150Mbps Router

Wat ik hiermee wil aangeven is: Bepaal wat je verwacht van die router voordat je tot aanschaf overgaat, zoals je ziet zijn de prijzen wel "anders".

Persoonlijk zou ik niet "bezuinigen" op een dergelijke aanschaf, met name voor een goed en snel wifi.

Ohja een router .. Sorry .. Maar had de berichten al geprint om die vervolgens maar mee te nemen naar de winkel zodat ik dus niet met het foute thuiskom. Het prijsverschil wat je laat zien is wel enorm maar na al dat ge-utter denk ik toch eerder voor de top of the bill te gaan.. Deze zou dus geschikt zijn voor het geen ik wil? Apple tv werkend krijgen..zou dat dan ook in zijn geheel draadloos te doen zijn, dus ook de apple tv niet aan lankabel (scheelt me een tocht met kabel door de kruipkelder vandaar) ik gooi nu steeds de lankabel vanuit de tv ontvanger over naar de apple tv ( geen draden over de vloer)..
Reputatie 7
Die "top of the bill" zal z'n werk goed doen.

Ik kan je niet beloven dat die Apple TV het dan ook goed doet 😳, maar ik heb er wel (meer) "vertrouwen" in dan in combinatie met een Experia Box. ;)

Overigens kan je ook kijken naar een powerline (Internet over het lichtnet).

Geen kabels, maar wel "bekabelde" verbinding.

Reputatie 4
Badge +1
Een kleine honderd euro voor een Dual Band router met Gigabit Ethernet is toch wel het minste wat je nodig hebt voor stabiele Airplay terwijl er nog meer Wireless apparaten actief zijn.

Gelukkige zijn er vergelijkingssites zoals Hardware.info en Tweakers.net.

Het apparaat mag wel degelijk de modem functie bevatten, als hij maar ook een normale ethernet WAN ingang heeft.

Theoretisch gezien zijn experiaboxen uitstekende routers en modems (DSL en WAN ingang), echter is de software zeer geminimaliseerd waardoor hij niet hoger uitkomt dan een usb WiFi routerje van drie tientjes. Daarnaast laat KPN hem ook nog eens wegstoppen in de meest ongunstige plek van het huis, de meterkast. Een kleine betonnen bak, dat is funest voor alle radiogolven dus ook WiFi.

Het is dan ook aan te raden je degelijke router ergens neer te zetten waar je apparaten het meest zijn, in de woonkamer. Tevens is een minimale afstand van 20 tot 30 cm van muren zeer gunstig voor WiFi. En de orientiatie van het apparaat maakt vaak ook werelden van verschil. Dat is vaak trial en error, zoek anders ook eens een teardown van het apparaat om te kijken waar de antennes precies zitten.

Die powerline hebben we denk ik voor de tv ontvanger boven, maar er werd mij verteld dat die ook weer zouden kunnen storen op elkaar als we er meerdere zouden dusss misschien toch maar de kelder in..bedankt voor je snelle reacties in ieder geval
Ik heb inmiddels ook ervaren dat het aanschaffen van een nieuwe router dé oplossing is. Ik zelf heb een WD My Net N900 aangeschaft. Deze beschikt over 7 GB poorten en heeft een net iets snellere WIFI verbinding (5Ghz 450mb). Je kan ook kiezen tussen accespoint en router. Hier een linkje naar de winkel waar ik hem heb aangeschaft (€69,-)

http://www.routercenter.nl/product/357534/wd-my-net-n900.html?efas=a&__utma=1.31517574.1370203202.1384378864.1390169509.6&__utmb=1.4.10.1390169509&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1390169509.6.2.utmcsr=google|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=(not%20provided)&__utmv=-&__utmk=13668791
Ik heb inmiddels ook ervaren dat het aanschaffen van een nieuwe router dé oplossing is. Ik zelf heb een WD My Net N900 aangeschaft. Deze beschikt over 7 GB poorten en heeft een net iets snellere WIFI verbinding (5Ghz 450mb). Je kan ook kiezen tussen accespoint en router. Hier een linkje naar de winkel waar ik hem heb aangeschaft (€69,-)

http://www.routercenter.nl/product/357534/wd-my-net-n900.html?efas=a&__utma=1.31517574.1370203202.1384378864.1390169509.6&__utmb=1.4.10.1390169509&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1390169509.6.2.utmcsr=google%7Cutmccn=(organic)%7Cutmcmd=organic%7Cutmctr=(not%20provided)&__utmv=-&__utmk=13668791

Reputatie 6
Badge +9
Je zou ook kunnen kiezen voor een Apple Airport Time Capsule of een Airport Extreme (router met nas / router) Ik gebruik deze achter mijn H220N. In eerste instantie zocht ik iets waarmee mijn bereik groter werd, maar dat lukte niet.

Daar ik een huis heb met relatief veel betonijzer in de vloeren (grote storingen) gebruik ik de Time Capsule als Accespoint van mijn H220N wifi verbinding. Zodat ik dus niet alleen op de benedenverdieping stabiel wifi heb maar ook op de boven verdieping.

Voordeel hiervan is dat het 100 procent compatible is met time machine op mijn macbooks en dat apple tv ed super werkt met mijn ipad's en NAS in mijn Time Capsule.

Hoeft niet duur te zijn, voor pak hem beet 100 euro heb je een tweedehands Timecapsule.

bedankt allemaal voor de reacties, hier heb ik echt wat aan, ik word er bijna vrolijk van en dat op Blue Monday...

en wat als het probleem zich nog steeds voor blijft doen terwijl ik gister een netgear router erbij heb gezet...wifi van Experiabox= uit, is een dual band router, Ipad zit op de 5ghz (of mhz in iedergeval 5 en geen 2.4) alles loopt over de Netgear, behalve interactieve tv.

nog valt ie weg als hij een tijdje staat te spelen (ipad) even onvoorspelbaar dus al de situatie met de experiabox.

hoe teleurstellend...

speedtest geeft 15mbit aan (iets minder) we krijgen 12e februari VDSL dan gaat dat naar 30..is dat een positief vooruitzicht of heeft dat hier niets mee te maken?

Reputatie 7
Hoi Mirjam183,

Mag ik je vragen welk type Netgear router je erbij gezet hebt?

Is die router zo geconfigureerd zoals aangegeven in het topic Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Staat de router in router mode of in bridge mode.

Je geeft aan de de iPad Air "stopt met spelen".

Spotify of muziek van de Apple TV of beide?

WJB

bedankt weer, het is de NETGEAR R6250.

en ik heb natuurlijk helemaal niet aan instellingen/configuratie gedacht, alles verbonden met elkaar en dan is het in mijn beleving "geregeld", ik heb het andere artikel waar je de link van stuurt gelijk geprint (had ik volgens mij al eens gedaan) en die zal ik doorlopen.

geen idee of hij op bridge of router mode staat

De ipad stopt, hij raakt de verbinding kwijt met de Airplay, zowel met bestanden die op de ipad staan als met spotify. Alles is al opnieuw opgestart (router/modem KPN/ipad/apple tv).

Als ik dat artikel zo "even" lees ga ik daar wel hulp bij moeten halen, dus dan zal het pas het weekend gaan worden...

Reputatie 7
Hoi Mirjam183,

Ik wil je daar graag bij helpen als je dat wilt.

We kunnen een "teamviewer" sessie opzetten waarmee ik een PC van jou kan overnemen, zodat we samen kunnen kijken.

Als je dat wil, stuur me dan even een privé bericht, dan gaan we dat regelen.

Het kan ook zo zijn dat de airplay uitgaat door het automatisch codeslot van de iPad. Je kan kijken of het helpt als je naat 15 minuuten verhoogd. En natuurlijk laatste updates van de apple tv en iPad:)
Woutver, ook dat heb ik bekeken en de ipad op "nooit" gezet, en ze zijn beide up to date.
Toch bedankt voor t meedenken
Graag gedaan

Reageer