super traag dsl - KPN wil geen glasvezel leveren !

• 19 mei 2014
  • 19 reacties
  • 2197 keer bekeken

Mijne dames, heren,

Ik wil u graag deelgenoot maken van het geschil wat ik heb met KPN.

Eerst maar even de hoofdrolspelers:

Ikzelf: Hans, een meneer met grijze haren van 54 jaar die woont en werkt op hetzelfde adres op het moderne bedrijventerrein van Emmen.

Aanwezig is een 1/8 mb dsl aansluiting van KPN.  Echter, de downloadsnelheid is minder als 0,9 mb en de uploadsnelheid ligt rond de 0,07 mb (ja u leest het goed !)  Voor deze “snelheid” betaal ik iets meer als 25 euro per maand.

Hierover heb ik het laatste jaar heel veel contact gehad met KPN.  Reactie van KPN: u woont te ver van de wijkcentrale af, waardoor de beoogde snelheid niet kan worden gehaald.
Dat is natuurlijk een mooie reactie, maa, dan ik KPN toch redelijk tekort geschoten bij het plannen van haar telefooncentrales.  Het bedrijventerrein van Emmen is zo’n 8 jaar oud.

Maar er is meer……….
Precies 43 meter van mijn voordeur staat een kast van KPN met daarin glasvezel (haleluja)
Maar het leveren van deze glasvezel aan deze meneer zit er niet in.
Het betreft hier namelijk KPN-“glasvezel” wat ik mag afnemen voor € 290,40 (incl. btw) per maand voor een 10 mb aansluiting.  Daarnaast wil KPN nog eens € 1200,- hebben voor het brengen van de glasvezelkabel vanuit de KPN kast naar mijn meterkast.  Nu loopt er al zo’n dikke blauwe kunststof pijp van diezelfde KPN kast naar mijn meterkast.  Hierdoor loopt thans de isdn kabel.
Gegraven hoeft er dus niet te worden……

Het afgelopen jaar heb ik heel veel contact gehad met allerlei afdelingen van KPN.  Waarom ik als bewoner van mijn adres niet een gewone glasvezelaansluiting kan krijgen.  Heel  veel doorgestuurd naar allerlei afdelingen van KPN, die mij vervolgens weer doorstuurede naar weer andere afdelingen, die het allemaal ook niet wisten.
Uiteindelijk terecht gekomen in Groningen.  Voor de zoveelste keer het verhaal uitgelegd en de meneer aan de andere kant vond het eigenlijk ook allemaal te gek voor woorden en beloofde me dat het goed zou komen.  Ik zou een week later worden teruggebeld voor details en zou een aansluiting krijgen op het Glasvezel van KPN.   (hoi-hoi-hoi)
Niet dus.  Ik zelf dan maar weer bellen en bellen en bellen…..
Uiteindelijk de meneer aan de telefoon, die de toezegging had gedaan om te ontkennen dat hij die toezegging had gedaan.  Toen ik hem letterlijk voorlas wat hij tegen mij had gezegd, ontkende hij het niet, maar een particuliere glasvezelaansluiting op mijn adres, kon er niet komen.

Ja, en daar staat deze meneer nog steeds:  Upload 0,07 mb (nee, u leest het nog steeds goed) en downloadsnelheid iets minder als 1 mb.

Er zijn hier geen alternatieven als kabel.

En wat moet ik nu doen om knap Internet te krijgen?
Vorige week maar een brief gestuurd naar de wethouder.

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van KPN op mijn verhaal/klacht.

Met vriendelijke groet,
H. van Dijk

kpn-dsl-snelheid.jpg 

19 reacties

Reputatie 1
Badge
Lang verhaal, kort verhaal, maar ik weet wel waarom KPN geen consumenten glasvezel kan leveren vanuit die straatkast, dat komt namelijk omdat de infrastructuur van KPN Zakelijk glasvezel echt compleet anders is dan die van KPN consumenten glasvezel, dus zelfs al leggen ze een glasvezel vanaf die kast naar u toe dan staat er in die kast geen apparatuur om uw glasvezel op aan te sluiten.

Men kan (technisch gezien) geen consumenten diensten leveren via de zakelijke glasvezel infrastructuur.

Tevens is er een afspraak tussen Reggefiber en KPN dat Reggefiber geen consumenten glasvezel uitrolt in gebieden waar zakelijk glasvezel is en andersom.

Die 1200 euro is trouwens een door de OPTA vastgestelde prijs en die moet KPN vragen voor de aanleg van zakelijk glasvezel naar een pand.

Geachte heer,

Vriendelijk dank voor uw reactie.
Inmiddels ben ik redelijk ingelezen in de materie.

Ik heb zelfs contact gehad met de Opta en ook met Reggefiber.

Nu mag Reggefiber wel zakelijk glasvezel leveren, maar KPN geen particulier glasvezel.

En dan is naar mijn weet Reggefiber eigendom van KPN.  Allemaal een beetje raar.

Kijk hier speelt natuurlijk iets anders.  KPN wil graag dat de bedrijven hier overgaan van dsl naar dat peperdure glasvezel.  Ik heb stellig de indruk dat die dsl snelheid (lees traagheid) steeds langzamer word.  Ik heb zelfs de  indruk dat KPN dit opzettelijk doet.  een alternatief is er namelijk niet.

Maar, wat vindt u van de snelheid 0,9 down en 0,07 up als resultaat van een 8/1 mb dsl verbinding.

Dit zou je eigenlijk niet mogen leveren toch ?

Reputatie 1
Badge
dijk110 schreef:
Nu mag Reggefiber wel zakelijk glasvezel leveren, maar KPN geen particulier glasvezel.

Reggefiber kan alleen maar het Ondernemers Pakket Internet Bellen leveren kwa zakelijk, geen 'echt' zakelijke verbindingen zoals die u aangaf in uw openingspost (die van 1200 euro).

Probleem alleen in uw geval is dat er in die straatkast hooguit de infrastructuur aanwezig is voor 'echt' zakelijke infrastructuur, er staat dus geen DSLAM in die kast zoals in de kasten van reggefiber die nodig is voor consumentendiensten.

Dus KPN mag wel consumenten diensten leveren via die zakelijke glasvezels, maar kan het gewoon niet omdat dat type diensten gewoon niet in die kast aanwezig is.

Als die ISDN lijn inderdaad via die zelfde kast loopt (hoeft niet perse) dan is feitelijk uw enige hoop dat KPN die kast upgrade naar VDSL, de kans dat reggefiber ooit apparatuur in die kast plaatst is namelijk uiterst klein omdat er waarschijnlijk te weinig potentieele consumenten op dat industrie terrein wonen.

Ik begrijp uw frustratie maar KPN Zakelijk glasvezel is echt een compleet andere wereld dan KPN/Reggefiber consumenten glasvezel, zoveel anders dat de enige overeenkomst wat die 2 hebben is de term glasvezel, voor de rest zijn de gebruikte technieken en platformen echt anders.

V.W.B. uw snelheid, daar kan ik geen uitspraak over doen omdat ik niet weet wat de afstand tot aan de centrale is.

.

Reputatie 7
0,9Mbps down en 0,07Mbps up staat wat mij betreft zo ongeveer gelijk aan dat dat bedrijventerrein midden op het strand van Schiermonnikoog staat.

Dit zijn snelheden die echt niet kunnen.
Geachte heer Meesters,

Het schijnt dat de afstand tussen de wijkcentrale en mijn deur meer als 6 kilometer bedraagd.

Reputatie 1
Badge
dijk110 schreef:
Geachte heer Meesters,

Het schijnt dat de afstand tussen de wijkcentrale en mijn deur meer als 6 kilometer bedraagd.

In dat geval is dat wel zo'n beetje het maximum voor ADSL over ISDN.

De enige hoop is dus dat die kast wordt geupgrade naar VDSL, MITS uw aansluiting echt via die kast loopt want als die glasvezel kast later is gebouwd dan uw ISDN aansluiting dan is de kans daarop redelijk klein.

En als u maar 1 aderpaar op het ISRA heeft dan is ISDN ook niet meer mogelijk via een VDSL kast.

Ik wou dat ik beter nieuws had maar helaas.

Goedemorgen !

Ja, nu staat deze post inmiddels 2 dagen online en ik had toch goede hoop gehad op een reactie van één van die mannen van KPN.

Het kan toch niet zo zijn, omdat deze materie wat ingewikkeld is, ik geen enjkele reactie van u krijg  !

Ik geef u graag mijn postcode en huisnummer, zodat u eens kunt kijken waarom die Internet snelheid van u zo beroerd is.

Beter nog is een oplossing, want dan zijn wij allebei blij.

Hoogachtend,

H. van Dijk

Reputatie 6
Badge +9
Mag ik vragen op welk industrieterrein u woont?

Jazeker mag u dat !

Hoe dit bedrijventerrein exact heet, weet ik eigenlijk niet.  De postcode is 7825AJ

Het ligt tegen Klazienaveen aan.  De wijkcentrale staat in De Rietlanden. (dit is een wijk hier in Emmen)

Men heeft mij eens vertelt dat dit 6,3 kilometer hier vandaan is.

Wat vindit u eigenlijk van de behaalde snelheid ?

met vriendelijke groet,

Hans van Dijk

Reputatie 6
Badge +9
Ah daar, ik woon in Emmen, vandaar de vraag.

Raar dat u op Rietlanden zit, ik woon in Bargeres maar zat vroeger op centrum ipv rietlanden, een verschil van enkele km's.

Ziggo kan u ook geen zakelijk abbonement aanbieden? die zijn niet veel duurder als de prive abbonementen van Ziggo.

Wellicht zit je dan wel weer met aanlegkosten, maar zal vast beter zijn als uw huidige aansluiting.

Geachte heer,

Voor de duidelijkheid:  Ik woon niet op De Rietlanden, maar op het bedrijventerrein van Emmen.

Dit zit aangesloten op die telefooncentrale in De Rietlanden, wat hier dan 6,3 kilometer vanaf ligt.

Alternatieven zijn er niet en helaas dus ook geen kabel van Ziggo, UPC of andere kabelaar.

Het gekke is dat dit industrieterrein redelijk nieuw is, maar dat KPN daar kennelijk geen rekening mee heeft gehouden.

Ondertussen zit ik hier met een meer als beroerde dsl aansluiting met een upload snelheid van 0,07 mb, wat volgens KPN "normaal" is.

met vriendelijke groet,

Hans van Dijk

Reputatie 6
Badge +9
Met "op de rietlanden" bedoelde ik inderdaad dat u aangesloten bent op die centrale.

Het zou in mijn ogen logischer geweest zijn als u op centrale klazienaveen had gezeten, dan is de afstand wellicht korter.

Wellicht als kpn in de toekomst van 4G voor thuis komt dat zoiets uitkomst gaat bieden.

Reputatie 3
Badge +2
"Uw" telefooncentrale staat aan de Veldstukken 40 en met een afstand van ongeveer 6 km is de ADSL snelheid die u haalt inderdaad datgene wat je dan kan verwachten.

Het probleem is een beetje dat op uw locatie weinig consumenten wonen en je kunt dan ook niet verwachten dat een bedrijf daar consumentenaansluitingen gaat realiseren, want die zijn erop gebaseerd dat er veel mensen wonen. Temeer daar er al een glasvezelaansluiting beschikbaar is, die zou u zo kunnen bestellen maar u vindt het te duur.

Ik denk dat u toch met de huidige snelheid moet leven of de dure glasvezelaansluiting bestellen als u op korte termijn een hogere snelheid wil halen. Alleen zal het sowieso heel moeilijk worden om iets te bereiken, ik neem aan dat er op dat bedrijventerrein meer mensen/bedrijven zijn met hetzelfde probleem. Probeer dan om samen op te trekken, maar ook dan is dit niet iets wat je vandaag of morgen gaat oplossen.

4G zou een alternatief kunnen worden, maar met de huidige datalimieten heb je daar weinig aan. Internet via de satelliet is een andere mogelijkheid, maar ook daar zitten nadelen aan. 

Geachte meneer of mevrouw jrxs4all,

Vriendelijk dank voor uw reactie.

Ja, ik ben bang dat u roept wat ik al wist.

Persoonlijk ben ik van mening dat KPN zich dient te schamen voor het leveren van een dergelijke snelheid.  Ik denk dat de KPN medewerkers zich niet melden om een discussie uit de weg te gaan.

Toch zou ik het prettig vinden om in contact te komen met een KPN medewerker op dit forum om te praten over een oplossing.

met vriendelijke groet,

hans van Dijk

Reputatie 7
Ik weet niet of KPN zich zou moeten schamen. Datzelfde kun je dan ook van Ziggo zeggen die niet eens de moeite nemen een coax-aansluiting aan te leggen.

Feit is dat er gebruik gemaakt wordt van een infrastructuur (koper) die oorspronkelijk alleen voor analoge telefonie bestemd was. Met een truc (xDSL) wordt daar ook internet over aangeboden maar daarvoor gelden wel een aantal beperkingen. De belangrijkste daarvan is dat hoe verder je van een wijkcentrale af zit hoe slechter de signaalkwaliteit wordt. Analoge telefonie is nog tamelijk goed mogelijk over lange afstanden, xDSL daarentegen wordt steeds moeilijker. KPN zou ook kunnen zeggen: u woont te ver van onze wijkcentrale om technisch überhaubt xDSL te kunnen afnemen dus internet is bij u niet mogelijk. Nu hebt u tenminste nog wat, al is het dan niet veel.

En glasvezel, tja daar is nog een hele lange weg te gaan. Op de bedrijventerreinen bij mij in de buurt ligt ook glas (zakelijk dus) maar voor de woonwijken zijn er geen plannen, anders dan dat Reggefiber zegt dat het de bedoeling is dat ooit heel Nederland van glas voorzien zal worden. Heel Nederland ...?:manwink: 

Reputatie 7
Het is doodzonde dat KPN bij het aanleggen van de infrastructuur voor zakelijk glas niet direct koper mee heeft genomen voor telefonie en xDSL via een centrale ter plekke.

Voor dergelijke plekken in Nederland waar xDSL technisch niet haalbaar is zou KPN er goed aan doen om een waardig alternatief te bieden. (4G met speciaal tarief?)

We zien dit ook steeds meer bij nieuwbouw projecten waar gewoonweg geen koper meer achter de voordeur komt zodra er glas aangelegd wordt.

De kostenstructuur voor de eindgebruiker houdt hier echter geen rekening mee. Een aansluiting via glas is veel duurder dan via koper en de klant wordt geen alternatief geboden aangezien er domweg geen alternatieven zijn (ook geen coax).

Door de overname van de kabelbedrijven (zoals Reggefiber) door KPN verschaft KPN zich dus ook nog eens een monopolie positie en kan daarmee de prijzen hoog houden.

Dit is heel duidelijk zichtbaar bij Zakelijk glas.

Bij "zakelijk glas bedrijventerreinen" betaal je de hoofdprijs (geen alternatief voorhanden doordat er veelal geen COAX aanwezig is op bedrijventerreinen).

Ben je echter als bedrijf gevestigd in een gebied waar "zakelijk glas stedelijk" beschikbaar is (en dan vaak ook COAX), dan ben je veel goedkoper uit.

Nu snap ik ook wel dat glasvezel op een bedrijventerrein in aanleg duurder is (lagere dichtheid van aansluitingen) en dat dus terug verdiend moet worden, maar ik vraag me wel af of het verschil in prijs alleen daar aan te wijten is of ook aan het gebrek in alternatieven. 

Geachte mevrouw, meneer,

Ik denk dat wij allebei op dezelfde lijn zitten.

Er is echter nog één ding wat mij in deze irriteerd.

Ik zit hier nu een jaar of 8.  Zeker de laatste 12 maanden heb ik de stellige indruk dat KPN de dsl-snelheid opzettelijk terugschroefd.

U had het al over de monopoliepositie van KPN.  Mijnsinziens is dit de tactiek van KPN om dsl klanten over te laten stappen naar die peperdure glasvezel.

Mocht ik nu toch ongelijk hebben, dan staat het KPN natuurlijk vrij te reageren of mij simpelweg te bellen.  Ondertussen wacht ik gewoon af.

met vriendelijke groet,

Hans van Dijk

Reputatie 7
wjb schreef:
We zien dit ook steeds meer bij nieuwbouw projecten waar gewoonweg geen koper meer achter de voordeur komt zodra er glas aangelegd wordt.

Het is nog erger: er wordt standaard geen koper meer aangelegd! Punt! Alleen nog op verzoek bij een verhuizing of een nieuw abo. Zie deze mededeling.

Overigens is de tekst van die mededeling sinds gisteren drastisch ingekort. Oorspronkelijk stond er dat er bij nieuwbouwprojecten van 250 of meer woningen standaard glas aangelegd zou worden en anders niets; dat eerste (over glas) is nu uit de tekst verdwenen en het tweede door iets wat "alleen op verzoek" betekent.

Reputatie 4
Badge +8
Beste Hans, 

Ik heb aandachtig dit draadje doorgelezen en ik denk dat het meeste al wel is gezegd, soms is er helaas geen alternatief. Uiteraard wil ik toch graag naar je verbinding kijken, wellicht dat we er nog wat extra's uit kunnen halen of dat er in de toekomst toch een upgrade gepland staat. Zou je daarvoor je postcode, huisnummer en de naam van de contractant in een privébericht kunnen sturen? 

Met vriendelijke groet,

Ronald

Reageer