Beantwoord

(Super)Wifi snelheid naast modem (Box 12)

  • 26 July 2020
  • 15 reacties
  • 505 keer bekeken

Met een 500/500 verbinding haal ik ‘slechts’ 300/300 gemiddeld met de wifi metingen, direct naast het modem. Ik maak daarbij ook gebruik van SuperWifi, dwz dat de meting vanaf het eerste SuperWifi punt komt welke bedraad aangesloten is op het modem en er ook naast staat.

Overigens geen problemen bedraad. Iemand een idee hoe dit komt of suggesties?

icon

Beste antwoord door DRAEGNAROK 27 July 2020, 07:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Badge +19

Ook direct naast het modem zijn er omstandigheden die van invloed zijn op het Wi-Fi signaal. Denk bijvoorbeeld aan de buren. Als je in een hutje op de hei woont zal het wel lukken maar met allerlei buren en/of andere Wi-Fi signalen in de buurt lukt dat bijna nooit. Overigens als je die snelheid echt nodig heb werk dan zoveel mogelijk bekabeld.

Ook direct naast het modem zijn er omstandigheden die van invloed zijn op het Wi-Fi signaal. Denk bijvoorbeeld aan de buren. Als je in een hutje op de hei woont zal het wel lukken maar met allerlei buren en/of andere Wi-Fi signalen in de buurt lukt dat bijna nooit. Overigens als je die snelheid echt nodig heb werk dan zoveel mogelijk bekabeld.

Het betreft een nieuwbouw appartement met goede isolatie. Heb vrijwel geen last van buren als ik de scans bekijken en het modem staat mooi vrij. Sneller wifi is niet nodig, maar het zou wel sneller moeten zijn lijkt mij, wanneer ik er direct naast zit? De isolatie werkt mij ook tegen wat betreft de dekking naar andere kamers, maar daar helpt de SuperWifi we mee. Nu is het resultaat wel dat ik zo’n 150/150 heb 2 kamers verderop, maar dat is niet heel raar geloof ik...

Badge +19

Kijk eens op een Wi-Fi analyser naar de signalen in de buurt en naar je bereik.

Kijk eens op een Wi-Fi analyser naar de signalen in de buurt en naar je bereik.

Volgens de ingebouwde analyser van het modem staan de netwerken op een vrij/rustig kanaal met vol bereik. Ze staan nu op auto settings, maar ook manual aanpassen had geen invloed. Ik heb het idee dat de snelheid omlaag is gegaan door SuperWifi in gebruik te nemen. Kan dat kloppen? De laatste meting naast het modem zonder SuperWifi tikte wel tegen de 500 aan.

Badge +19

Je hebt ook een 2de super Wi-Fi staan denk ik. Wat gebeurt er als je die uit zet? Want ik kan me voorstellen dat die super wifi's onderling contact hebben en dat het van je snelheid af gaat.

Je hebt ook een 2de super Wi-Fi staan denk ik. Wat gebeurt er als je die uit zet? Want ik kan me voorstellen dat die super wifi's onderling contact hebben en dat het van je snelheid af gaat.

Dat klopt, die staat in de kamer naast de woonkamer om zo de slaapkamer, werkkamer en zelfs de badkamer te voorzien van wifi dekking. Ik ga daar morgen is mee experimenteren adhv jouw tip.

Zojuist heb ik ook op het 1e SuperWifi punt zelf ingelogd (moest dat nog zien uit te vogelen, maar ik zat kennelijk te moeilijk te denken) en de 2.4 frequentie aangepast van 20 naar 20/40 mhz. Nu zit ik op gemiddeld 400/400… misschien toeval of toch…..

Dank voor je snelle reacties overigens!

Badge +19

Laat even weten hoe het afloopt. Ben benieuwd. Waar heb je trouwens de eerste dan staan?

Zal ik doen. De eerste staat direct naast het modem.

Badge +19

Ok. Dat hoeft niet perse. Als je ook tv kijkt via kpn met een bekabelde ontvanger kan je em ook naast de ontvanger zetten. De kabel die nu in de ontvanger zit doe je in de super Wi-Fi en met het korte kabeltje verbind je de ontvanger met de super Wi-Fi. Dan kan je nr 2 nog ergens anders plaatsen. Maar ik ken je huis natuurlijk niet. 

Positie maakt niet uit had ik begrepen, als deze maar bekabeld aangesloten zit op het modem. Zo nodig kan ik daar nog mee spelen. Ik heb ook iTV van KPN. Alle benoemde units staan bij mijn televisie hoek.

Reputatie 7
Badge +24

De kabel die nu in de ontvanger zit doe je in de super Wi-Fi en met het korte kabeltje verbind je de ontvanger met de super Wi-Fi.

De SuperWiFi's hebben maar 1 poort. Dit kan dus niet. Je zult hiervoor een switch moeten gebruiken.

Vanmorgen nog is gemeten, nadat ik het SuperWifi punt gisteren zo’n 2 meter had verplaats op een wat koelere plek en ik meer zojuist bijna 510/450. Dat is erg netjes voor wifi op een 500 verbinding denk ik zo :)

Ik zou inderdaad nog met switches kunnen werken en dan het modem opbergen in de meterkast ipv woonkamer, maar dat voegt verder ook niks toe lijkt mij? Alles dat ik nu bekabeld wil aansluiten in de woonkamer kan nu direct op het modem namelijk.

 

Hallo @DRAEGNAROK ,het wordt geadviserd het modem met een DSL verbinding zo dicht  mogelijk bij het IS/RA punt te plaatsen om kwaliteitsvetlies van signaal te voorkomen. als dat nu het geval is hoef je niets aan te passen.

Die draadloze snelheden zijn heel mooi.

 

Hallo @DRAEGNAROK ,het wordt geadviserd het modem met een DSL verbinding zo dicht  mogelijk bij het IS/RA punt te plaatsen om kwaliteitsvetlies van signaal te voorkomen. als dat nu het geval is hoef je niets aan te passen.

Die draadloze snelheden zijn heel mooi.

 

Dat klopt wanneer het DSL betreft, maar niet bij glasvezel.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @DRAEGNAROK, welkom hier. 

Ik zie dat je al flink op weg bent geholpen door de andere users. Fijn dat je inmiddels de 500 Mbps hebt gehaald, dat zijn leuke snelheden vergeleken met de 60 bij mij, hehe. 

Laat het ons weten hier mochten we verder nog mee moeten denken. :relaxed: