Beantwoord

Superwifi (mesh) werkt niet zoals verwacht

  • 30 July 2020
  • 14 reacties
  • 834 keer bekeken

Momenteel heb ik een probleem met SuperWifi.

Ik heb momenteel 3 van die schotels in huis en gesynched.

1 van de schotels is bedraad met de expediabox v10.

Deze staat in de woonkamer. (wifi_beneden)

Dan heb ik er eentje in de keuken geplaatst zodat we ook buiten een goede Wifiverbinding hebben wanneer we buiten zitten. (wifi_keuken)

Daarnaast staat er eentje boven om boven een goede wifiverbinding te verzorgen. (wifi_boven)

Nu dacht ik dat dit voldoende zou moeten zijnen de verbinding overal goed was.

Wat ik echter constateer is dat ik boven een slechte Wifiverbinding heb.

Ik heb drie dagen met de KPN gechat en gebeld. Maar verder dan resetten van de boel en opnieuw opstarten, wifimanager gebruiken, krijg ik niet als antwoord.

Dus ben ik zelf maar eens verder op onderzoek gegaan.

De KPN levert een thuisapp. Waarin je ook kunt zien wat in het netwerk gebeurt qua aansluitingen.

Daar heb ik iets ontdekt wat ik raar vind. Ik heb boven een Mac-book en een Asus laptop aan staan op het Wifi netwerk. Wanneer ik nu in de thuisapp kijk zie ik dat laptop en mac-book een connectie hebben met wifi_beneden…

Ook als ik boven de wifi_boven-schotel naast mn laptop en mac-book plaats dan nog zie ik dat de twee devices connecten met wifi_beneden.

Plaats ik nu een utp-kabel in de wifi_boven-schotel en steek ik de usbkabel in de laptop zie ik dat deze laptop verbonden is met wifi_boven.

Ik zou toch verwachten dat het signaal van de schotel naast mn devices het sterkste signaal af geeft en dus dat zij een verbinding leggen met wifi_boven en niet meer met die van wifi_beneden.

Iemand een idee hoe ik dit op ga lossen? Want nu heb ik niets aan de schotel die boven staat en dus een k.. verbinding wat wifi betreft boven.

 

icon

Beste antwoord door BvRee 31 July 2020, 12:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @BvRee Is de kleur van het lampje van (wifi_boven) wel groen, of misschien geel (=verbinding niet optimaal)? Gezien dat jouw  laptop en mac-book problemen hebben met de wifi-verbinding naar beneden, geldt dat mogelijk ook voor de SuperWiFi. De units communiceren onderling ook via wifi. Wat experimenteren met de locatie van de SuperWiFi boven zou dan een verbetering kunnen geven. Iets meer naar de trap/overloop bijv.

Alles schotels zijn groen ook in de KPN app staan de schotels als groen te boek. Ik wil dus dat zij de schotel pakken die naast de laptop boven staat dan diegene die onder staat en dus als het goed is veel zwakker en onstabieler is qua signaal…

 

De scotel in de kamer staat voor. De schotel in de keuken staat er zon 6 meter vandaan. De schotel boven staat nu door de houten vloer, 4 meter van de eerste schotel en een meter of 10 van de schotel in de keuken die via de gang het signaal ook door kan sturen...

Ok SuperWifi ga ik inleveren.

Dus dan het alternatief. een Accepoint installeren boven.

Wie heeft ervaring met de TP-Link Omada EAP245 V3? in combinatie met de expediabox?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb de TP-Link EAP225, 2x. En die werkt zeker prima.

Maar kijk nog eens in dit topic: https://forum.kpn.com/internet-9/super-wifi-504823?postid=1042185#post1042185

Thnx Nick, ik ga voor het accesspoint nu…

 

@BvRee Ik begrijp dat je de hoop in die 3e superwifi hebt opgegeven. Ik neem aan dat je daar je geld voor terugkrijgt?

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Ik wacht nog op de refund na t inleveren, maar ga er vanuit dat dat wel goed komt...

Kun je uitleggen wat je precies gedaan hebt om die super wifi terug te sturen? Heb je contact gehad met CEVA?

Hi,

Het is dan wel een jaar geleden dat het eerste bericht is geschreven, ik heb ook problemen met de zgn. superwifi. Heb de “hoofdsuperwifi” beneden staan, 1 boven en de 3e op zolder. Bewust heb ik de hoofdsw niet naas te experiabox gezet omdat die in de meterkast staat. Nu staat die superwf achter de tv. In een kastje daaronder staat het tv boxje. Met enige regelmaat hebben we geen internet verbinding met de superwf en stoort de tv met enige regelmaat.
Is dit herkenbaar? 
 

Reputatie 7
Badge +24

Hi,

Het is dan wel een jaar geleden dat het eerste bericht is geschreven, ik heb ook problemen met de zgn. superwifi. Heb de “hoofdsuperwifi” beneden staan, 1 boven en de 3e op zolder. Bewust heb ik de hoofdsw niet naas te experiabox gezet omdat die in de meterkast staat. Nu staat die superwf achter de tv. In een kastje daaronder staat het tv boxje. Met enige regelmaat hebben we geen internet verbinding met de superwf en stoort de tv met enige regelmaat.
Is dit herkenbaar? 
 

U heeft achter de tv misschien een switch? Of heeft de SuperWiFi een eigen kabel naar de Experiabox? 

Geen switch of andere gameconsoles aanwezig. De sw heeft een eigen kabel op de hub (waar ook tv boxje, tv en speakers op zitten)

Reputatie 7
Badge +24

Hub? Wat is dat voor ding? Merk en type?

Reputatie 7
Badge +10

Geen switch of andere gameconsoles aanwezig. De sw heeft een eigen kabel op de hub (waar ook tv boxje, tv en speakers op zitten)

 

Als het een simpele hub is, zou dat het kunnen verklaren. Z8e je die Superwifi toevallig ook oranje worden?

 

Verschil tussen een netwerkswitch en een hub

Misschien heb je wel eens van een internethub gehoord. Net zoals een netwerkswitch verdeelt een hub de internetverbinding ook. Het probleem met een hub is alleen dat je internetsnelheid verdeeld moet worden over alle aangesloten gebruikers of apparaten. Een switch is wat dat betreft een stuk handiger: dit apparaat werkt zonder verlies van snelheid. Voorheen was een switch een stuk duurder dan een hub. Nu het prijsverschil echter een stuk kleiner is geworden, heeft de netwerkswitch de hub in de meeste gevallen vervangen.

 

Een juiste switch,  zoals deze, is in staat ieder aangesloten apparaat te geven wat hij nodig heeft.