Beantwoord

SuperWifi-punt gaat niet over op bedraad

  • 4 August 2021
  • 12 reacties
  • 1603 keer bekeken

Reputatie 1

Hi,

 

Gisteren heb ik 3 super wifi punten binnen gekregen. Ik heb deze aangesloten met de app, en alles werkt prima, behalve dat 1 punt maar niet over wilt gaan op de bedrade (ethernet) aansluiting. Mijn situatie is als volgt.

 

Primaire punt: rechtstreeks naast het modem in de meterkast, direct aangesloten op de KPN Box 12.

SuperWifi punt woonkamer: eerst aangesloten op het modem met een directe kabel zoals beschreven in de app. Zodra deze klaar was met de installatie los gekoppeld en verplaatst naar de woonkamer. Ik heb naar de woonkamer een bedrade verbinding lopen via een loze leiding naar een ethernet wanddoos. Via de wanddoos gaat een CAT 7 kabel naar het SuperWifi punt dat in de woonkamer staat. Ik heb eerst de ethernet kabel erin gedaan, en toen pas de stroom erop gezet, nadat de installatie was gelukt bij het modem in de meterkast.

Het gekke is, de KPN Thuis app geeft aan dat de verbinding uitstekend is, maar wel draadloos. De wanddoos en de ethernet kabel (tevens keer gewisseld voor een meegeleverde kabel) werken wel. Wanneer ik mijn TV of laptop direct aansluit met een kabel via de wanddoos heb ik een perfecte (bedrade)verbinding.

Op de 1e verdieping staat mijn 3e SuperWifi punt, via een zelfde constructie als de woonkamer. Hier was na de installatie de verbinding te slecht (geel lampje), maar naar 1-2 minuten zonder stroom en vervolgens op de wanddoos aangesloten, werkt dit WiFi punt nu bedraad. Dit zie ik in de app terug (draadloos is weg) evenals in de snelheid test. Beide ethernet wanddozen zijn aangesloten direct op de KPN Box 12 (evenals getest met een switch er tussen, maar geen effect). Ik heb het SuperWifi punt in de woonkamer ook een keer terug gezet naar fabrieksinstelling, maar het resultaat blijft hetzelfde.

 

Ik vind ik toch jammer, gezien een bedrade verbinding altijd stabieler en sterker is. Ik heb een 1GB/s abonnement. Ik snap dat deze snelheid niet wordt gehaald, maar er zit een groot verschil tussen de draadloze verbinding en de bedrade verbinding qua snelheid.

 

Zou het kunnen zijn dat het WiFi punt op de 1e verdieping meteen bedraad werkt, doordat deze draadloos een te slechte verbinding heeft en de woonkamer niet? Iemand tips wat ik fout doe of hoe ik het woonkamer punt alsnog bedraad werkend krijg?

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door DennisA78 5 August 2021, 12:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

@K-BigBob Heeft u na het aansluiten van de superwifi punten de wifi op de Box 12  uitgeschakeld ? Dit gaat namelijk (nog) niet samen. 

Aan de zijkant van het modem heb je ook nog een USB 2.0 poort. Daarnaast vind je aan de zijkant twee duidelijk knoppen, de bovenste is de WPS knop om eenvoudig verbinding tussen je apparaten en de wifi te maken. Met de onderste knop kan je de wifi aan- of uitzetten. Houd deze ingedrukt tot wifi uit is.

Reputatie 7
Badge +10

Vreemd verhaal. Zodra je een superwif op de kabel aansluit, hoort hij gewoon over te schakelen, ongeacht wat z'n draadloze verbinding was. Doet hij dat ook na opnieuw opstarten terwijl je hem bekabeld aangesloten laat? Word hij wel altijd groen? Als de bekabeling niet helemaal deugt worden ze meestel oranje, wat aangeeft dat ie maar 100mb binnen krijgt ipv 1000.

 

Wat @HansaanZet zegt klopt wel,  maar heeft met dit probleem niks te maken. 

 

Heb je ze al eens omgewisseld?  Woonkamer met 1e verdieping. Wat gebeurt er dan?

 

 

Reputatie 1

Hi @HansaanZet  en @DennisA78,

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb vanavond wat lopen troubleshooten, en het is alleen maar interessanter geworden. Een cruciaal detail die ik was vergeten te melden is dat ik twee switches heb, 1tje in de meterkast (wordt niet gebruikt door SuperWiFi punten, enkel HUE en camera deurbel) en een switch op de 1e verdieping. In deze switch zit de kabel in van de SuperWiFi op de 1e verdieping en een kabel rechtstreeks in mijn desktop. In de woonkamer zit het SuperWiFi punt rechstreeks op de wanddoos aangesloten.

 

  • Het wisselen van de SuperWiFi resulteerde in hetzelfde resultaat; woonkamer alsnog draadloos, 1e verdieping bedraad (ondanks een fabrieksinstellingen reset).
  • Echter, toen ik de switch aansloot in de woonkamer, werkte dit hier niet.
  • Als ik de woonkamer wanddoos rechtstreeks aansluit op de TV, is er wel een verbinding. Dit zie ik tevens terug op het modem, want de beide lampjes branden dan (1x vast, 1x knipperend). Als het SuperWiFi punt voor de woonkamer aansluit, branden de modem lampjes niet, maar voor de 1e verdieping (via de switch of rechtstreeks op de wanddoos 1e verdieping) wel.
  • Het rare is, als ik de kabel die naar de woonkamer loopt (wandcontact doos ↔ kabel) in de switch in die in de meterkast hangt doe, ongeacht SuperWiFi punt of TV, branden de lampjes niet. Via het modem branden ze wel.

 

De kabel modem → woonkamer wanddoos lijkt niet goed te werken, ondanks dat beide lampjes wel branden, mits direct aangesloten op het modem. De TV reageert dan ook bijv. op het afspelen van Netflix.

Hebben jullie nog advies? Is het verstandig om de wanddoos opnieuw te bedraden met de pushtool en de kabel in de meterkast opnieuw te klikken?

Reputatie 7
Badge +10

Hi @HansaanZet  en @DennisA78,

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb vanavond wat lopen troubleshooten, en het is alleen maar interessanter geworden. Een cruciaal detail die ik was vergeten te melden is dat ik twee switches heb, 1tje in de meterkast (wordt niet gebruikt door SuperWiFi punten, enkel HUE en camera deurbel) en een switch op de 1e verdieping. In deze switch zit de kabel in van de SuperWiFi op de 1e verdieping en een kabel rechtstreeks in mijn desktop. In de woonkamer zit het SuperWiFi punt rechstreeks op de wanddoos aangesloten.

 

  • Het wisselen van de SuperWiFi resulteerde in hetzelfde resultaat; woonkamer alsnog draadloos, 1e verdieping bedraad (ondanks een fabrieksinstellingen reset).
  • Echter, toen ik de switch aansloot in de woonkamer, werkte dit hier niet.
  • Als ik de woonkamer wanddoos rechtstreeks aansluit op de TV, is er wel een verbinding. Dit zie ik tevens terug op het modem, want de beide lampjes branden dan (1x vast, 1x knipperend). Als het SuperWiFi punt voor de woonkamer aansluit, branden de modem lampjes niet, maar voor de 1e verdieping (via de switch of rechtstreeks op de wanddoos 1e verdieping) wel.
  • Het rare is, als ik de kabel die naar de woonkamer loopt (wandcontact doos ↔ kabel) in de switch in die in de meterkast hangt doe, ongeacht SuperWiFi punt of TV, branden de lampjes niet. Via het modem branden ze wel.

 

De kabel modem → woonkamer wanddoos lijkt niet goed te werken, ondanks dat beide lampjes wel branden, mits direct aangesloten op het modem. De TV reageert dan ook bijv. op het afspelen van Netflix.

Hebben jullie nog advies? Is het verstandig om de wanddoos opnieuw te bedraden met de pushtool en de kabel in de meterkast opnieuw te klikken?

Heb je een utp tester? Zodat je alle 8 draadjes kan testen op contact en volgorde

Reputatie 1

Heb je een utp tester? Zodat je alle 8 draadjes kan testen op contact en volgorde

Die heb ik, alleen niet zo’n lange ethernet kabel om van de meterkast naar de wanddoos in de woonkamer te komen. Misschien wel de moeite waard om te halen, dadelijk “sloop’’ ik de kabel voor niks.

Reputatie 7
Badge +10

Kan zijn dat een itv het wel trekt maar een superwifi niet. (Meestal word die dan oranje maar ok)

Utp tester geeft mij dan altijd duidelijkheid. En anders idd beide kanten opnieuw doen. Is het binnenwerk nog goed van de muuraansluiting?  Pas nog 1 gehad waarbij de kopertjes helemaal krom en verbogen waren.

Reputatie 7
Badge +10

Heb je een utp tester? Zodat je alle 8 draadjes kan testen op contact en volgorde

Die heb ik, alleen niet zo’n lange ethernet kabel om van de meterkast naar de wanddoos in de woonkamer te komen. Misschien wel de moeite waard om te halen, dadelijk “sloop’’ ik de kabel voor niks.

Hoeft toch niet? Kabeltester heeft toch 2 delen? Eentje in de wandcontactdoos en 1 in de meterkast

Reputatie 1

Oh ik dacht altijd dat die terug moest in de “hoofd tester” (het grotere blok). Maar als de remote op de wandcontactdoos kan en de andere in de meterkast, dan ga ik dat morgen testen. Ik heb momenteel niet de goede batterij in huis.

 

Bedankt voor de tips! :D

Reputatie 1

@DennisA78 

 

Zojuist de test gedaan met de UTP tester.

  • Masterstuk (grote blok) in de meterkast gedaan; alle mapjes branden.
  • Remote stuk (kleine blok) kabel uit de wandcontactdoos; enkele lampjes branden.
  • Gewisseld; zelfde. Masterstuk brandt alles, remote stuk niet.
  • Getest met kant-en-klare kabel, zowel master als remote branden alles 8 lampjes en de G.

 

Ik kan er dus vanuit gaan dat ik niet goed geklikt heb of dat de wandcontactdoos niet helemaal goed is aangesloten? Zoja, dan ga ik ze vandaag opnieuw aansluiten.

Reputatie 7
Badge +10

@DennisA78

 

Zojuist de test gedaan met de UTP tester.

  • Masterstuk (grote blok) in de meterkast gedaan; alle mapjes branden.
  • Remote stuk (kleine blok) kabel uit de wandcontactdoos; enkele lampjes branden.
  • Gewisseld; zelfde. Masterstuk brandt alles, remote stuk niet.
  • Getest met kant-en-klare kabel, zowel master als remote branden alles 8 lampjes en de G.

 

Ik kan er dus vanuit gaan dat ik niet goed geklikt heb of dat de wandcontactdoos niet helemaal goed is aangesloten? Zoja, dan ga ik ze vandaag opnieuw aansluiten.

Klopt. Op remote moeten de lampjes van 1 naar 8 lopen. Ik zou ze opnieuw doen, eerst 1 kant en dan weer testen

Reputatie 1

Het probleem zat hem in de kabel. Ik durf niet te zeggen of het de RJ45 was of de wandcontactdoos, maar beide opnieuw aangesloten. Nu branden beide lampjes van 1 t/m 8. Na reset werkt SuperWifi punt bedraad.

 

Bedankt voor alle hulp @DennisA78 ! :D

Reputatie 7
Badge +10

:tada:  graag gedaan :grin: