Beantwoord

Temperatuur in huis niet constant met Tado thermostaat

  • 19 October 2021
  • 33 reacties
  • 3608 keer bekeken

Ik heb sinds een half jaar een slimme thermostaat van Tado. 

De thermostaat is volledig geïnstalleerd en werkt, maar de temperatuur in huis is niet constant. 

Als ik bv de thermostaat ingesteld heb op 21 graden, dan hoor je meteen na enkele seconden de ketel aanslaan. De temperatuur wordt bereikt. Op een gegeven moment voel ik dan dat de temperatuur niet meer gehaald wordt. Het duurt dan ongeveer een half uur voor de ketel weer bijverwarmd. Maar ik verwacht dat de temperatuur contstant blijft (iets van fluctuatie is natuurlijk altijd sprake van, maar een daling van 1.5 graad is wel veel..). 

Omdat het dan niet behaaglijk is in huis, pakken wij de app er weer bij en zetten de thermostaat maar naar instelwaarde 21.5. 

Dat is bijzonder vindt ik. Moet niet hoeven toch. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Tado heeft al vele malen de signalen ed uitgelezen en zegt dat het wifi signaal beter moet.

Maar als wij boven zijn, of 15 meter verder in de tuin, dan hebben wij altijd 3 wifi boogjes. Het internet is ook altijd snel. 

Wie ons kan helpen, graag!!

*Admin: titel aangepast voor een betere vindbaarheid en verplaatst naar het juiste board

 

icon

Beste antwoord door wjb 19 October 2021, 22:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7

Tado heeft al vele malen de signalen ed uitgelezen en zegt dat het wifi signaal beter moet.

Tado schuift het probleem blijkbaar graag in de schoenen van anderen maar daar zou ik absoluut geen genoegen mee nemen.

Als jij de temperatuur op 20 graden ingesteld hebt, dan moet jouw "slimme" thermostaat de temperatuur natuurlijk op 20 graden houden en niet terugzakken naar 18,5 graden. Jouw thermostaat mag ook helemaal niet afhankelijk zijn van wifi om dat te bewerkstelligen. Ik neem aan dat de thermostaat gewoon op de bedradig van de CV ketel aangesloten is.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Grietje20 

 

Het lijkt mij dat het niets met WiFi te maken heeft, anders zou het ook niet werken als je zelf een hogere temperatuur instelt. lijkt er meer op dat de CV ketel nu via aan/uit aangestuurd wordt i.p.v. modulerend.

Ondersteunt jouw CV ketel het OpenTherm protocol of alleen aan/uit, werkte het met je vorige thermostaat wel goed of was dat juist een aan/uit model?

Hoe is die thermostaat aangesloten op de ketel, bedraad of via de draadloze optie?

Als je ketel wel via OpenTherm zou moeten werken dan zijn waarschijnlijk de draden niet op de juiste aansluitingen aangesloten.

 

@Grietje20

Gezien de vragen even deze link. https://www.tado.com/nl-nl/slimme-thermostaat-specificaties

Wij hebben ook problemen met Wifi (eigenlijk alleen met WhatsApp voor Windows en dat moet verwacht ik nogal veel handshakes maken). 

Staat de router (experiabox) in de meterkast. Zet dan even een tijdje de deur van de meterkast open. Bij ons komt die wifi gewoon niet door 2 deuren heen. 

(Natuurlijk alleen maar om eerst te weten of het daar misschien aan ligt)

Reputatie 7

Beste @CorL, dit heeft echt niets met de wifi te maken, zelfs als de wifi helemaal uit gezet wordt moet die thermostaat gewoon z'n werk blijven doen.

Dat Tado zoiets zegt is puur "om van het gezeur af te zijn" en helaas zien we dat maar al te vaak bij bedrijven die producten aan de consument leveren.

Beste @CorL, dit heeft echt niets met de wifi te maken, zelfs.als.de wifi helemaal uitgezet wordt moet die thermostaat gewoon z'n werk blijven doen.

Dat Tado zoiets zegt is puur "om van het gezeur af te zijn" en helaas zien we dat maar al te vaak bij bedrijven die producten aan de consument leveren.

Beste @wjb zou ik ook denken, maar ik dacht toch even kijken op de website. Lees het ook maar even, ze hebben er 2. Een geeft werkelijk zijn temperaturen verandering door via de router (zal dat waarschijnlijk wel doen bij een grotere verandering dus telkens weer een handshake). 

De Starterskit bevat de tado° Internet Bridge, die is aangesloten op je router. Deze verbindt je draadloze Temperatuursensor en de Draadloze Ontvanger met het internet via radionetwerk.

Reputatie 7

Beste @CorL, dit heeft echt niets met de wifi te maken, zelfs.als.de wifi helemaal uitgezet wordt moet die thermostaat gewoon z'n werk blijven doen.

Dat Tado zoiets zegt is puur "om van het gezeur af te zijn" en helaas zien we dat maar al te vaak bij bedrijven die producten aan de consument leveren.

Beste @wjb zou ik ook denken, maar ik dacht toch even kijken op de website. Lees het ook maar even, ze hebben er 2. Een geeft werkelijk zijn temperaturen verandering door via de router (zal dat waarschijnlijk wel doen bij een grotere verandering dus telkens weer een handshake). 

De Starterskit bevat de tado° Internet Bridge, die is aangesloten op je router. Deze verbindt je draadloze Temperatuursensor en de Draadloze Ontvanger met het internet via radionetwerk.

De communicatie tussen die Tado componenten geschiedt niet via wifi maar via 868MHz (6LoWPAN) een frequentie waar ook veel alarminstallaties mee werken.

Alleen de communicatie tussen jouw mobiele telefoon en de router maakt gebruik van wifi maar alleen om aanpassingen door te voeren zoals het hoger of lager zetten van de temperatuur.

Reputatie 5
Badge +5

Kan je de thermostaat niet met de hand op een vaste gewenste temperatuur instellen ? Probeer dat eens en kijk of de schommelingen in de temperatuur verdwijnen. Dan weet je zeker dat de thermostaat op de juiste manier de ketel schakelt.

Reputatie 7

Kan je de thermostaat niet met de hand op een vaste gewenste temperatuur instellen ? Probeer dat eens en kijk of de schommelingen in de temperatuur verdwijnen. Dan weet je zeker dat de thermostaat op de juiste manier de ketel schakelt.

Zoals ik het lees kan @Grietje20 zonder problemen de temperatuur op de thermostaat instellen, ook via wifi. Het probleem is dat die Thermostaat de CV ketel slecht aanstuurt om die temperatuur te behouden.

Reputatie 5
Badge +5

Als dat zo is @wjb  dan heeft het inderdaad niets met het WIFI signaal te maken.  Ik weet niet of zo'n TADO thermostaat zelflerend is. Als dat zo is dan moet je de thermostaat de tijd geven om de juiste instellingen te vinden. Dat lukt niet als de gewenste temperatuur constant gewijzigd wordt.

Hallo, dank voor de reacties iedereen. 

Wij hebben een draadloos systeem van Tado, bestaande uit een bridge, extentiekit en thermostaat.

Daarvoor hadden wij een bedrade honeywell thermostaat, locatie woonkamer. Deze functioneerde prima, maar wij liepen er tegenaan dat wanneer de houtkachel aan ging, de thermostaat op de verkeerde plek hing. De temperatuur was namelijk aanwezig in de woonkamer, maar badkamer en keuken bleven koud.

Omdat we geen nieuwe bedrading door de muren willen halen hebben we gekozen voor een draadloos systeem, de Tado. Ideaal ook, omdat je deze op afstand kan instellen, waardoor je in de winter altijd in een warm huis komt (werken beide zeer onregelmatig en hebben ongeveer een uur reistijd).

Wij hebben een Intergas ketel, modulerend, 2 jaar oud nu.

De oude bedrading is losgemaakt in de ketel, de nieuwe draden van de extensiekit zijn volgens het boekje geplaatst. Daar ligt het probleem dus niet. Deze zitten op de juiste plekken.

Er zijn verder geen metalen wanden en/of alarmsystemen in de buurt. 

De zelflerende modus hebben wij uit staan. Dit omdat wij beide heel onregelmatig werken en er geen dag hetzelfde is qua wanneer het huis warm moet zijn..

Wat betreft de thermostaat fysiek bedienen, dit werkt. Resultaat idem qua temperatuur in huis, de temperatuur blijft niet behouden.

Wat in het begin ook erg vaak gebeurde was: de ketel ging ongevraagd warmte in het huis pompen. 

Soms kwam ik snachts even beneden en was de temperatuur in huis 25 graden. Dit terwijl de ingestelde temperatuur dan bv. 17 graden was. Hier hebben we ook een klacht over ingediend, want dit systeem was niet betrouwbaar op deze manier. Wanneer je warmte wil, stel je dat wel in. Dit kost op deze manier klauwen vol geld. Tado ging dan alles uitlezen en het bleek dat de verbinding tussen alle 3 de apparaten niet oke was. Ik kreeg een nieuwe bridge..

Met deze nieuwe bridge is dit probleem qua ongevraagd hoge temperaturen verholpen. Echter, de constante temperatuur in huis missen we.

Wat ik laatst nog van iemand gehoord heb: zou het ook te maken kunnen hebben met wisselende IP adressen? 

Hoor graag jullie reacties..

Reputatie 7

Wat ik laatst nog van iemand gehoord heb: zou het ook te maken kunnen hebben met wisselende IP adressen? 

Nee, Internet, wifi, IP adressen, ... hebben hier niets mee te maken, de oorzaak moet echt binnen het Tado systeem zelf gezocht worden.

Ik hoop overigens dat je echt zult overwegen om die houtkachel de deur uit te doen of anders minimaal te laten voldoen aan de Europese richtlijnen (pdf) want dergelijke apparaten zijn een behoorlijke belasting van het milieu. Jouw omgeving kan enorm last hebben van de uitstoot van jouw kachel waarbij de hoeveelheid fijnstof enorm is en dat is zeer schadelijk voor de gezondheid.

Reputatie 7
Badge +24

Hout en houtkachels zijn momenteel niet aan te slepen. Dus je bent roepende in de woestijn @wjb.

De netwerkverbinding met de router van KPN zou geen invloed moeten hebben op de werking van de thermostaat. Als dat wel zo zou zijn, dan zou dat heel slecht zijn. Als die KPN router op vrijdag kapot gaat en je krijgt pas maandag of dinsdag een nieuwe, wat dan? Heel het weekend in de kou zitten?

Reputatie 7

Hout en houtkachels zijn momenteel niet aan te slepen. Dus je bent roepende in de woestijn @wjb.

Ik weet het, maar de overlast en gezondheidschade voor buren kan enorm zijn en dat is echt zorgelijk. Het is niet voor niets dat er in de politiek steeds meer geluiden opgaan om de houtstook sterk aan banden te leggen en hoge eisen te gaan stellen aan de emissie van schadelijke stoffen door houtkachels.

De uitstoot van fijnstof door houtstook is bijna 50% van de uitstoot van fijnstof in het wegverkeeer en dat schreeuwt natuurlijk om serieuze regelgeving rond de houtstook.

Bron

Tado heeft al vele malen de signalen ed uitgelezen en zegt dat het wifi signaal beter moet.

‘het wifi signaal’ ?

of ‘ het 868Mhz signaal’?

Allebei draadloos, in huiselijke omgeving. Het zou zo maar kunnen dat ergens in de menselijke communicatieketen  868MHz, draadloos, WiFi door elkaar worden gehaald.

Dit systeem kan falen (de regellus wordt korter of langer onderbroken) als de ontvangst/verzending van 868MHz signalen te wensen over laat. Is mij van wat ouder 433MHz systeem wel bekend in ieder geval. Kan ook gewoon een slecht handelend algoritme zijn qua regellus/methodes. Of iets of iemand breekt handmatig in op de regellus (zeer onwaarschijnlijk), want het systeem is met internet verbonden.

 

Je kan proberen uit te vinden of er stoor signalen op de 868MHz frequentie zijn of dat er veel barrières zijn tussen zender en ontvanger. Wellicht kan die firma dat ook wel deels op afstand uitlezen en kunnen ze je signaalvermogen en signaal-ruisverhoudingen laten weten (getallen).

 

 

Reputatie 6
Badge +8

Over vervuiling gesproken. Waarom wordt dit topic opeens vervuild met een discussie over houtkachels? Daar is TS niet mee geholpen. 

 

Voor wat betreft het Tado systeem, dat werkt zonder Wifi. Wat wel het geval is dat de regeling van de temperatuur geheel “in de cloud” plaatsvindt. Geen internet, geen temperatuurregeling. Is je bedrade internetverbinding wel stabiel? Dat is een vereiste voor het Tado systeem.

Via my.tado.com kun je zien hoe de temperatuurregeling zich gedraagt en wat de kwaliteit van de draadloze verbinding tussen bridge en andere onderdelen is. Misschien kun je daar zien waar het fout gaat.

Soms matcht de instelling van de thermostaat niet met de gebruikte ketel, maar ik neem aan dat Tado dat al gecontroleerd heeft, want zij zijn de enige die daar wat aan kunnen instellen.

Reputatie 6
Badge +8

Hout en houtkachels zijn momenteel niet aan te slepen. Dus je bent roepende in de woestijn @wjb.

De netwerkverbinding met de router van KPN zou geen invloed moeten hebben op de werking van de thermostaat. Als dat wel zo zou zijn, dan zou dat heel slecht zijn. Als die KPN router op vrijdag kapot gaat en je krijgt pas maandag of dinsdag een nieuwe, wat dan? Heel het weekend in de kou zitten?

Dat klopt min of meer. Als je geen internetverbinding hebt werkt Tado niet. Dan kun je de ketel alleen handmatig aan- en uitzetten. Van echte temperatuurregeling is geen sprake, want dat algorithme zit in de cloud. Dat is het grote nadeel van het Tado systeem.

Nog als extra mogelijke verwarring: Op dit forum zijn regelmatig mensen voor wie ‘wifi’ en ‘internet’ synoniem zijn. Als een helpdesk dergelijke denkwijze aan klanten toebedicht gaat het ook al mis. Maar zie bericht van Hsd.

Reputatie 7

Als je geen internetverbinding hebt werkt Tado niet. Dan kun je de ketel alleen handmatig aan- en uitzetten. Van echte temperatuurregeling is geen sprake. Dat is het grote nadeel van het Tado systeem.

Dat kan toch niet waar zijn. Als zo'n systeem niet zelfstandig kan functioneren dan zou die door mij nooit aangeschaft worden. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen. Als de thermostaat op 20 graden staat dan moet hij de temperatuur op 20 graden houden, ook als Internet plat ligt of de wifi het niet doet.

Dat klopt min of meer. Als je geen internetverbinding hebt werkt Tado niet. Dan kun je de ketel alleen handmatig aan- en uitzetten. Van echte temperatuurregeling is geen sprake, want dat algorithme zit in de cloud. Dat is het grote nadeel van het Tado systeem.

Ai Ai Ai

Reputatie 6
Badge +8

Als je geen internetverbinding hebt werkt Tado niet. Dan kun je de ketel alleen handmatig aan- en uitzetten. Van echte temperatuurregeling is geen sprake. Dat is het grote nadeel van het Tado systeem.

Dat kan toch niet waar zijn. Als zo'n systeem niet zelfstandig kan functioneren dan zou die door mij nooit aangeschaft worden. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen. Als de thermostaat op 20 graden staat dan moet hij de temperatuur op 20 graden houden, ook als Internet plat ligt of de wifi het niet doet.

Het is waar. Zelf zou ik het daarom nooit aanschaffen. Maar ik heb het al voor een paar mensen moeten inrichten. 

De temperatuurwaarden worden via de bridge naar de cloud gestuurd, daar worden de berekeningen gedaan en dan wordt de instellling van de ketel / radiatorknop die daar is bepaald teruggestuurd naar de thermostaat / knop. De thermostaat/knop is niet meer dan een doorgeeflijk zonder enige vorm van intelligentie. Valt de verbinding weg dan blijft die in de laatste stand staan.

 

Als je geen internetverbinding hebt werkt Tado niet. Dan kun je de ketel alleen handmatig aan- en uitzetten. Van echte temperatuurregeling is geen sprake. Dat is het grote nadeel van het Tado systeem.

Dat kan toch niet waar zijn. Als zo'n systeem niet zelfstandig kan functioneren dan zou die door mij nooit aangeschaft worden. Ik kan het me eigenlijk ook niet voorstellen. Als de thermostaat op 20 graden staat dan moet hij de temperatuur op 20 graden houden, ook als Internet plat ligt of de wifi het niet doet.

Wat dacht je van de Tuya gebaseerde apparaten (Wifi lampen enz van de Action). Allemaal via de cloud, wie weet waar, maar China lijkt me geen onwaarschijnlijke plek. Had zelf eerder zo’n KAKU bridge actief, had server in UK nodig, anders werkten de apparaten (230V schakelaars) niet.

 

De temperatuurwaarden worden via de bridge naar de cloud gestuurd, daar worden de berekeningen gedaan en dan wordt de instellling van de ketel / radiatorknop die daar is bepaald teruggestuurd naar de thermostaat / knop. De thermostaat/knop is niet meer dan een doorgeeflijk zonder enige vorm van intelligentie. Valt de verbinding weg dan blijft die in de laatste stand staan.

Lijkt me een interessant bedrijfje voor de vriendjes van Putin om op te kopen. Als je ook nog weet wanneer de mensen niet thuis zijn, kun je dan de regellus ‘even wat masseren’ om zo de gas-verkoop wat op te schroeven. Bij klacht van klant: “Uw WiFi is niet goed”.

Reputatie 5
Badge +5

@Grietje20Je schrijft dat de zelflerende functie uit staat. Daar zou het probleem kunnen zitten. Zet die eens aan en laat de thermostaat zijn gang gaan. Gewoon een weekend een vaste temperatuur instellen van 20 graden en niet meer aankomen. Ook geen temperatuur verstorende houtkachel aan. Ik weet ook niet of je vloerverwarming of radiatoren in huis hebt. Vloerverwarming is traag werkend. Als de thermostaat niet goed is ingeregeld heb je een grotere kans op temperatuur schommelingen.

Reputatie 7

En luister even naar het nieuws op Q-music als je een houtkachel hebt of lees dit bericht op nos.nl.

Een thermostaat, ook eentje die via wifi is te bedienen, gebruikt één meetpunt. Dat zal het punt zijn waar je eerdere thermostaat ook zat. Via je tablet en phone wordt geen temperatuur gemeten natuurlijk. Die app is puur voor het bedienen van de thermostaat 😉 in de woonkamer.