Beantwoord

Te korte rode kabel ontvangen.

  • 24 July 2021
  • 24 reacties
  • 2772 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, 

Binnenkort wordt de glasvezel aansluiting aangelegd hier. Nu kregen we vandaag een rode kabel om aan te sluiten op de modem. 

Maar dit is maar een kabel van een meter.

Toen men hier kwam kijken waar de glasvezel box naar binnen Komt dat het geen probleem is dat ze uit elkaar liggen.

Ik neem aan dat jullie dus de maat weten.

 Er is iemand geweest van kpn tenslotte. 

Zo kunnen wij niet het nieuwe netwerk aansluiten.

Graag een juiste kabel van 3 meter aub. 

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 26 July 2021, 12:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7

Zo kunnen wij niet het nieuwe netwerk aansluiten.

Graag een juiste kabel van 3 meter aub. 

Dan gebruik je gewoon die lange kabel die bij jouw TV ontvanger zit of een willekeurig andere UTO netwerkkabel van 3 meter of meer.

Reputatie 7
Badge +7

Wjb bedoelt een UTP  kabel , gewoon dus een internet kabel, wel van de categorie cat 6. Deze kun je kopen bij een bouwmarkt, onderdelen winkel of computerwinkel. Als het langer moet dan is dat eigen keus, niks mis mee, maar het valt niet onder De Standaard gratis service van kpn. Een kpn servicemonteur kan ook helpen hiermee,  deze kun je eenvoudig zelf inplannen via de site van kpn.

Reputatie 7

Wjb bedoelt een UTP  kabel , gewoon dus een internet kabel, wel van de categorie cat 6. Deze kun je kopen bij een bouwmarkt, onderdelen winkel of computerwinkel. 

Als je die UTP kabel maar niet in de bouwmarkt koopt of je anders ervan vergewist dat die een 100% koperen UTP kabel is dan ja.

 

Als het langer moet dan is dat eigen keus, niks mis mee, maar het valt niet onder De Standaard gratis service van kpn. Een kpn servicemonteur kan ook helpen hiermee,  deze kun je eenvoudig zelf inplannen via de site van kpn.

Als jij een KPN servicemonteur laat opdraven voor het aansluiten dan heeft die persoon vast een langere UTP kabel bij zich. Ik zou het wel weggegooid geld vinden als dat het enige is waarvoor je zo'n monteur laat komen, koop dan gewoon zelf even zo'n kabeltje.

Reputatie 7
Badge +12

Even bellen met de klantenservice, het rode kabeltje wordt standaard naar elke klant verzonden, mocht hij langer nodig zijn kan kpn een gele van 3 meter sturen volgens mij. 0800-0402 is het nummer.

Reputatie 7
Badge +7

Nou dan wil ook zo'n kabel 

Even bellen met de klantenservice, het rode kabeltje wordt standaard naar elke klant verzonden, mocht hij langer nodig zijn kan kpn een gele van 3 meter sturen volgens mij. 0800-0402 is het nummer.

Hallo @Ik_Hussel  en @kevster , de gele CAT6 kabel is 2 (twee) meter lang en geen 3 meter, vorige week zelf 1 ontvangen van KPN.

Reputatie 7
Badge +10

Dit gaat denk ik om een Pon verbinding waar sowieso een monteur voor langs komt om ont te plaatsen en te activeren. Monteurs hebben zat kabels bij zich plus dozen van 305meter die ze op maat kunnen knippen. Kabel is geen probleem dus.

De rode kabels worden alsnog opgestuurd en toen ze schaars waren kregen klanten langere gele kabels.

 

Dit gaat denk ik om een Pon verbinding waar sowieso een monteur voor langs komt om ont te plaatsen en te activeren. Monteurs hebben zat kabels bij zich plus dozen van 305meter die ze op maat kunnen knippen. Kabel is geen probleem dus.

De rode kabels worden alsnog opgestuurd en toen ze schaars waren kregen klanten langere gele kabels.

 

Hallo @DennisA78 , ik had eerst een rode kabel ontvangen, waarvan ik wist dat die te kort zou zijn, even gebeld en de volgende dag had ik al een langere gele in huis.:relaxed:

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Christiaan79. Ik lees dat je opzoek bent naar een langere netwerkkabel. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een kabel van 3m te versturen, wel van van 10m (wit/geel). Ik zie dat je jouw gegevens al had achtergelaten in het KPN Forum profiel en heb het daarom gelijk jouw kant op gestuurd. :blush:

 

Reputatie 7
Badge +7

Ja ik zou ook graag een langer kabel willen hebben, laatst ter vervanging een kabel gekocht bij een bouwmarkt,  maar ik twijfel een beetje aan de kwaliteit.  Er staat ook nog een ticket open, maar vanwege vakantie is het lastig om een afspraak met een monteur te maken.

Reputatie 7
Badge +21

@kevster Ik zie inderdaad dat er een ticket openstaat i.v.m. jouw internetsnelheid. Er is een langere netwerkkabel onderweg naar jou. :blush:

Reputatie 7
Badge +7

Helemaal top! Bedankt!

Reputatie 7
Badge +7

Kabel is binnen,  bedankt!. Maar ik had verwacht dat ik een cat6 kabel zou krijgen voor tussen mijn modem en glaspunt. Ik heb een doodgewone cat 5 gekregen van 10 meter, die had ik niet nodig.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om te kiezen voor een Cat6 kabel, anders had ik die graag jullie kant op gestuurd. 

Reputatie 7
Badge +11

Kabel is binnen,  bedankt!. Maar ik had verwacht dat ik een cat6 kabel zou krijgen voor tussen mijn modem en glaspunt. Ik heb een doodgewone cat 5 gekregen van 10 meter, die had ik niet nodig.

CAT5e is nog steeds ruim voldoende voor dit soort gebruik. Hoewel ik eerder anders heb beweerd levert CAT6 bij thuisgebruik geen verschil behalve als er grote lengtes liggen. CAT5e kan immers ook gewoon 10Gbit/s aan tot 45 meter kabel dus voor de toekomst is dat ook nog helemaal oké. Pas bij grotere data-transmissies, gebieden met veel interferentie of lange lengtes is shielding nodig.

 

CAT5 en alles daaronder is niks, CAT5e en CAT6 zijn prima voor thuisgebruik, CAT6a en hoger is naar mijn mening een beetje overkill en vooral zonde van het geld. 

Reputatie 7
Badge +10

CAT5e kan immers ook gewoon 10Gbit/s aan tot 45 meter kabel dus voor de toekomst is dat ook nog helemaal oké.

CAT 5e is maximaal afgestemd op 1000 Mbps  of wel 1 Gb p/s bij 100MHz.

http://www.cablek.com/technical-reference/cat-5---5e--6--6a---7--8-standards

Zou al helemaal niet meer voor CAT 5E kiezen als je toch nieuwe kabels neemt.
Echt minimaal CAT 6 en dan standaard ook nog afgeschermd.

Reputatie 7
Badge +11

CAT5e kan immers ook gewoon 10Gbit/s aan tot 45 meter kabel dus voor de toekomst is dat ook nog helemaal oké.

CAT 5e is maximaal afgestemd op 1000 Mbps  of wel 1 Gb p/s bij 100MHz.

http://www.cablek.com/technical-reference/cat-5---5e--6--6a---7--8-standards

Volgens de ‘oude’ IEEE-certificering is CAT5e inderdaad bestemd voor maximaal 1GbE op maximaal 100 meter. Een aantal jaar geleden is er een nieuwe standaard gekomen, namelijk de IEEE 802.3bz. Deze wordt echter nog niet breed ondersteund en is geschikt voor 2.5GbE en 5GbE over oude gigabit-bekabeling (https://archive.nbaset.ethernetalliance.org/nbase-t-alliance-celebrates-approval-2-55g-ethernet-standard/)

 

Zie ook: https://www.universalnetworks.co.uk/10gbaset-can-this-be-run-over-cat5e/. In de praktijk kan je over korte lengtes wel 10GbE over CAT5e sturen. 

 

Hoewel ik het misschien onhandig verwoorde zou ik voor ‘vaste installatie’ zeker voor CAT6 gaan, zelf koop ik geen CAT5e meer en is alles in mijn huis CAT6. Het punt wat ik probeerde te maken is dat het voor het gebruik van @kevster in gebruik geen verschil gaat maken.

Reputatie 7
Badge +10

Op kortere lengtes zou je inderdaad wel met lager gekwalificeerde kabels kunnen werken.
Er is echter ook een trend dat fabrikanten reeds zelf rekening houden met een kortere lengte in de codering van hun kabels, om op die manier op materiaal te bezuinigen. Dus eigenlijk al van dunnere kerndraden zijn voorzien bij de levering van kant-en-klaar afgemeten lengtes.  Feitelijk in het geheel niet zijn bemeten op 100 meter lengte waar de codering voor staat, maar in de demping eigenlijk alleen maar afgestemd op die kortere lengte.
Dat is waarschijnlijk eerder het geval waar die nieuwere standaard mogelijk in voorziet?

Feitelijk worden praktische grenswaarden scherper gesteld op de werkelijk geleverde lengtes.
Het is natuurlijk niet zo dat natuurkundige eigenschappen van bekabeling ineens “anders” is.
 

zelf koop ik geen CAT5e meer en is alles in mijn huis CAT6.

Precies ook mijn idee.
Beveel het IMO dan beter ook niet aan, om op een paar grijpstuivers te gaan bezuinigen voor die paar kabels in huis. Die kruideniersmentaliteit heeft menig gebruiker al opgebroken “achteraf”.

 

Het punt wat ik probeerde te maken is dat het voor het gebruik van @kevster in gebruik geen verschil gaat maken.

Daar zou ik maar niet te hard op vertrouwen. Er is werkelijk zoveel rotzooi aan bekabeling.
Een groot gedeelte van alle besproken problemen hier op het forum heeft daar juist mee te maken.
En met steeds meer interferentie op allerlei niveau, zou ik beslist altijd afgeschermde kabels nemen.
Beter meteen in één keer wat “overbemeten” met wat reserve een fatsoenlijk netwerk inrichten, dan achteraf zaken alsnog moeten bijstellen. Geeft met name meer ergernis en uiteindelijk ook weer meer (onnodige) kosten.

Vergelijk een aantal bij elkaar verzamelde hyperlinks < HIER >

Reputatie 7

Er is echter ook een trend dat fabrikanten reeds zelf rekening houden met een kortere lengte in de codering van hun kabels, om op die manier op materiaal te bezuinigen. Dus eigenlijk al van dunnere kerndraden zijn voorzien bij de levering van kant-en-klaar afgemeten lengtes.

Heb je een bronverwijzing naar een artikel waar die stelling op gebaseerd is?

Reputatie 7
Badge +10

Simpel naar de specificaties en bijv. de diktes van kerndraden kijken.
CAT 6 en dan AWG 26 of 27 en nog dunner (AWG 30 / 32), lukt je niet als kabels 100 meter lang zijn.

Om maar niet te spreken over CCA kabels met een lengte van 100 meter.

De rode LAN-kabel, bestemd voor plaatsing tussen glaskast en modem is CAT6 AWG24.

Reputatie 7
Badge +10

Maar heel veel in de handel zijnde kabels niet (m.b.t. discussie dat veel fabrikanten hun kabels van dunnere  kerndraden voorzien, bij “afgepaste” kortere kabels dan 100 meter).

Reputatie 1

Hoi @Christiaan79. Ik lees dat je opzoek bent naar een langere netwerkkabel. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een kabel van 3m te versturen, wel van van 10m (wit/geel). Ik zie dat je jouw gegevens al had achtergelaten in het KPN Forum profiel en heb het daarom gelijk jouw kant op gestuurd. :blush:

 

Bedankt. Heb de kabel ontvangen. Is echter een cat 5 kabel. Jullie geven juist aan dat het een cat 6 moet gebruiken. 

Die rode is wel cat6. 

@kevster

 

Hallo @Christiaan79 

Is echter een cat 5 kabel. Jullie geven juist aan dat het een cat 6 moet gebruiken. 

Het zal wel een CAT5e-kabel zijn, die is ook goed, zeker voor zo'n relatief korte afstand.