Beantwoord

Te Lage internetsnelheid

• 21 maart 2012
  • 30 reacties
  • 15298 keer bekeken

Op diverse forums lees ik dat wanneer er een te langzame internet verbinding is het kan zijn dat je op een ADSL ipv VDSL lijn zit.

Ik vroeg mij nu af of, op mijn huidige verbinding, VDSL ook mogelijk is.

De maximale snelheid die ik met mijn (tot 40 MB) verbinding heb is nu niet wat ik had verwacht.

Een download snelheid van 1MB met een tot 40 MB is naar mijn mening aan de lage kant.

Deze snelheid hoort volgens mij bij een 8MB verbinding.

icon

Beste antwoord door jonyxl 23 mei 2012, 11:13

Hi,

Maandag al me nieuwe router gekregen.

Aangesloten en werkt prima. Dit router kan adsl/adsl2/vdsl aan.

Nu nog even afwachten tot 31ste en ik overgezet zou worden naar VDSL.

Tot nu toe in ieder geval netjes woord gehouden!!!

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 5
Badge +7
VDSL is afhankelijk van de afstand tot de centrale. Via www.bbbned.nl kun je dit wel achterhalen.

Echter kan het ook zijn dat je straat kast VDSL levert alsof het een wijkcentrale is. dat kun je niet op die site zien.

Mocht je dus via die link niet verder komen, kun je er altijd een belletje aan wagen.

Ook kunnen er zo andere dingen uitgesloten worden.

Hoi,

Ik zit in eenzelfde situatie wat betreft mijn internetsnelheid. Ik heb ook het standaard abonnement met 40mb/s download. Echter, wat ik ook heb geprobeerd, mijn downloadsnelheid komt niet boven de 1,3 mb/s. 

Ik heb de KPN helpdesk aan de lijn gehad. Zij hebben de lijn tot aan mijn modem doorgemeten en daar kwam uit dat ik ik met minstens 10mb/s zou moeten kunnen downloaden en zo'n 4mb/s uploaden. 

Wat het nog raarder maakt: Als ik op speedtest.net mijn down- en uploadsnelheid meet dan komen deze waarden gewoon te voorschijn: 11mb/s downloaden en 6mb/s uploaden.

Het feit dat ik niet met meer dan 1,3mb/s kan downloaden is goed te zien wanneer ik 2 verschillende downloadprogramma's aan heb. Als ik met beide tegelijk aan het downloaden ben dan is de totaalsnelheid van beide programma's samen maximaal 1,3mb/s. Zodra ik een van de programma stop zet of afsluit dan gaat de snelheid in het andere programma gelijk naar de 1,3mb/s.

Ik heb het inmiddels ook getest met een andere computer en een andere uitgang op mijn router en dat heeft geen effect. Het lijkt dus of het probleem bij de router (xperia box) ligt. 

Het meest frappante kwam toen ik afgelopen weekend bij een vriend kwam (die vrij a-technisch is) en daar wat voor hem wilde downloaden. Wat bleek, hij heeft hetzelfde KPN abonnement en ook bij hem kwam ik niet boven de 1,3 mb/s uit! En dat terwijl speedtest.net ook hier downloadsnelheden van boven de 10mb/w weergaf!

Zo lijkt het toch een meer voorkomend probleem te zijn. De man van de helpdesk die ik aan de lijn had kwam het niet bekend voor.

Is er iemand bij KPN die dit probleem wel bekend voor komt en er misschien een oplossing voor heeft? Ik zou er heeel blij mee zijn!

Badge +1
Hallo Jan,

Volgensmij hebben we hier een probleem in uitleg over het gebruik van megabit en megabyte.

8 megabit staat gelijk aan 1 megabyte.

KPN geeft jouw aan dat je minstens 10 megabit moet halen, vervolgens doe jij een speedtest die het ook in megabit aangeeft.

Een downloadprogramma als Spotnet geeft vervolgens de snelheid in megabyte aan.

Maar het is niet verkeerd dat iemand van KPN er even naar kijkt.

Mijn advies is wel om je postcode en huisnummer even weg te halen uit je bericht.

Fijne avond!

Hoi Dit0rz,

Bedankt voor je antwoord, ik had inmiddels al zoiets begrepen van een ander forum.

Het rare, en dat was ook de belangrijkste reden voor mijn vraag, is dat mijn "standaard" abonnement toen ik het ruim 2 jaar geleden afsloot een downloadsnelheid op papier had van 8mb/s. Toen kon ik al downloaden met 1 megabyte per seconde (klopt ook precies met uw berekening). Nu is het 40mb/s, dus 5x zo hoog, maar mijn downloadsnelheid is maar met 0,3 megabyte per seconde gestegen. Dat is wel bijzonder mager, vindt u ook niet? 

Wat zou dat betekenen als ik nu premium abonnement met 50mb/s zou afsluiten? Kan ik dan met 1,5 megabyte per seconde downloaden? Dat lijkt me niet echt de moeite? Sterker nog: waarom zou ik niet nu een instap abonnement nemen? Dan gaat mijn downloadsnelheid slechts met 0,3 megabyte/sec omlaag terwijl ik 10euro (!) per maand minder betaal.

Of zijn er nog andere opties?

Gr Jan

Reputatie 2
Badge
Beste Jan,

Als ik je bericht goed lees, heb je volgens KPN een maximale uploadsnelheid van 4Mb/s en volgens speedtest 6Mb/s.

Als dit correct is, zou ik ook een veel hogere downloadsnelheid verwachten.

Dan is er waarschijnlijk een ander probleem.

Wat voor type ExperiaBox heb je?

vr.gr. svandijk

Hallo,

Kan iemand mij dan vertellen waarom je bij een 8mb/s verbinding met 1MB/s kunt downloaden.
En met een 40mb/s verbinding niet hoger komt dan 1,3MB/s, volgens mij klopt er ergens iets niet?

Het verschil tussen MB en mb is mij prima duidelijk alleen het verschil is niet te merken in de verbinding.

Groet,

Jony

(Ik ben JonyLiebert alleen mijn login deed het niet meer)

Dat is eigenlijk ook wel raar ja. Ik zal dat vanmiddag nog eens checken, maar ik ben vrij zeker dat speedtest een uploadwaarde in die buurt vond.

Zou een uploadsnelheid van 3,5 tot 4 mb/s wel logisch zijn, of zou je daar in de praktijk ook slechts 25% (dus 1mb/s) van de waarde op papier verwachten, aangezien dat bij mijn downloadsnelheid ook het geval is (11mb/s ipv 40mb/s)?

Mijn routermodel is de thomson TG789vn

O, en trouwens, de maximale uploadsnelheid komt in de praktijk nooit boven de 0,5 megabyte/sec. Ik heb nog niet de max gemeten op de een of andere manier, maar ik heb hem zelfs nog nooit in de buurt van de 0,5 megabyte/sec gezien.

Reputatie 2
Badge
jonyxl schreef:
Hallo,

Kan iemand mij dan vertellen waarom je bij een 8mb/s verbinding met 1MB/s kunt downloaden.
En met een 40mb/s verbinding niet hoger komt dan 1,3MB/s, volgens mij klopt er ergens iets niet?

Het verschil tussen MB en mb is mij prima duidelijk alleen het verschil is niet te merken in de verbinding.

Groet,

Jony

(Ik ben JonyLiebert alleen mijn login deed het niet meer)

Het verschil zit hem waarschijnlijk in het verschil tussen 'verbinding' en 'abonnement'.

Reputatie 2
Badge
Sorry Jony voor mijn vorige algemene reactie. Ik zag even niet dat je de originele poster was...

Je haalt het maximale uit je verbinding als je de ExperiaBox zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting plaatst met de originele bekabeling.

En of VDSL leverbaar is op je adres kun je bijvoorbeeld testen of Internet Premium leverbaar is.

Of even contact opnemen met een medewerker van KPN ( misschien dat Webcare dit ook voor je op kan pakken ).

vr.gr. svandijk

svandijk schreef:
Sorry Jony voor mijn vorige algemene reactie. Ik zag even niet dat je de originele poster was...

Je haalt het maximale uit je verbinding als je de ExperiaBos zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting plaatst met de originele bekabeling.

En of VDSL leverbaar is op je adres kun je bijvoorbeeld testen of Internet Premium leverbaar is.

Of even contact opnemen met een medewerker van KPN ( Webcare ).

vr.gr. svandijk

Mijn ExperiaBox staat naast de hoofdaansluiting en aangesloten met de originel bekabeling.

Maar als VDSL beschikbaar is zou ik toch al op VDSL moeten zitten?

Ik betaal voor een 40mb/s verbinding wat volgens mij betekent dat als ik op ADSL2 zit maximaal 25mb/s kan behalen?

Kun je me verder wel vertellen hoe ik kan testen of internet premium leverbaar is?

mvg Jony

Reputatie 2
Badge
Jony,

Het is best mogelijk dat je nu nog op een ADSL2+ centrale bent aangesloten die behoorlijk ver van je woning is. Als je daar laten we zeggen 2.5 km vanaf woont, is er met de huidige verbinding niet meer mogelijk en is een 'downgrade' naar Instap aan te raden. Dat kleine verschil in snelheid is naar mijn mening geen tien euro waard.

Verder is KPN kennelijk druk bezig om VDSL op steeds meer plaatsen aan te leggen. Het kan dus best zo zijn dat er in je buurt al een VDSL aanwezig is, maar dat je daar ( nog ) niet naar bent overgezet.

Niet iedereen kan gelijk over van de ene naar de andere centrale.

Of Premium beschikbaar is op je adres, kun je controleren in MijnKPN of via http://www.kpn.com/prive/internet.htm

Let op: dit is een link naar Internet only! Dus gebruiken om te testen, niet om aan te vragen als je ook telefonie of tv hebt.

Als ik de gegevens van mijn router opzoek op de website van Arcadyan zie ik dat deze routers ADSL 2/2+ ondersteunen.

Dus ik denk dat, tenzij ik een router krijg die VDSL ondersteund, met mijn huidige router nooit een hogere snelheid zal behalen.

Reputatie 5
Badge +7
Als je een ADSL modem hebt, zit je ook een ADSL lijn.

Een ADSL modem doet het nl. niet op VDSL.

Een VDSL geschikt modem aansluiten zal niets bijdragen aan de snelheid. Dat heeft pas zin als er ook een VDSL signaal naar je huis gaat. Ik zou het advies van hiervoor (kijk of premium haalbaar is) eens doen.

WAAROM levert KPN dan een 40 mb/s verbinding met een ADSL 2 router (die niet hoger dan 24mb/s behaald) terwijl deze snelheid dus nooit behaald kan worden?

Premium is op mijn adres inderdaad haalbaar, maar met mijn huidige router ga ik nog steeds geen snellere verbinding krijgen.

Reputatie 2
Badge
OMDAT KPN net als alle andere providers werkt met snelheden TOT ( 8 - 40 ).

Wellicht dat iemand van KPN of Webcare je kan overzetten naar VDSL als Premium haalbaar is.

Maar TOT wil toch niet zeggen dat ik maar 20% van de aangeboden snelheid behaal?

Hopelijk kunnen ze me dan omzetten naar VDSL, zodat ik toch eindelijk een hogere snelheid ga behalen.

Badge +1
In het ergste geval is "tot 40" bijvoorbeeld 9 of 10 megabit.

Ik heb zelf Alles-in-één Standaard, ik haal ongeveer 15 megabit, VDSL is niet leverbaar.

Ik haal dus bijna het dubbele van Instap, maar niet meer dan dat en betaal hier 10 euro extra voor.

KPN geeft echter bij Alles-in-één pakketten wel extra voordelen zoals een gratis Opnemen Pakket en Spotify Premium.

--- Als jij Premium kan bestellen, dan zou je omgezet moeten kunnen worden naar VDSL.

Ok, ik haal dus 11megabit dus dat kan wel. 

Ik vind het inderdaad wel de moeite om het "standaard" pakket te nemen als ik er het opnemen pakket bij krijg en spotify, echter ik heb geen huis telefoon en die hoef ik ook niet. Bij het "internet en televisie standaard" pakket gelden deze extra's echter niet, dus daar haal ik geen voordeel uit.

dit0rz schreef:
In het ergste geval is "tot 40" bijvoorbeeld 9 of 10 megabit.

Ik heb zelf Alles-in-één Standaard, ik haal ongeveer 15 megabit, VDSL is niet leverbaar.

Ik haal dus bijna het dubbele van Instap, maar niet meer dan dat en betaal hier 10 euro extra voor.

KPN geeft echter bij Alles-in-één pakketten wel extra voordelen zoals een gratis Opnemen Pakket en Spotify Premium.

--- Als jij Premium kan bestellen, dan zou je omgezet moeten kunnen worden naar VDSL.

Zou je me kunnen vertellen bij wie ik hiervoor moet aankloppen om dit te regelen?

Als dit gebeurt neem ik aan dat ik dan ook een nieuwe router krijg?

Zojuist gebeld met KPN.

Vanaf 31 Mei wordt mijn verbinding omgezet naar VDSL en voor die tijd (ergens volgende week) krijg ik een nieuwe Router toegestuurd.

Bijzonder snel en goed geholpen door de medewerker van KPN.

Nu afwachten of alles er nu op vooruit gaat.

Reputatie 2
Badge
Hallo Jan,

Met deze snelheden is er duidelijk iets niet goed met de bekabeling.

Of je moet al ruim 3 km van de centrale wonen.

Plaats anders even de gegevens van je verbinding.

Deze kun je in het modem vinden op http://192.168.2.254

Reputatie 2
Badge
Hou je ons op de hoogte jony?

svandijk schreef:
Hou je ons op de hoogte jony?

Zodra ik een update heb zal ik die hier posten.

In iedergeval bedankt voor de reacties.

Ik heb mezelf op een fout betrapt.

zojuist nog een paar keer speedtest.net uitgevoerd. Download: 8.22mb/s. Upload 0.87mb/s. Toen de TV gisteren uit stond haalde hij wel 11 bij download.

Klopt dus allemaal wel met de voorwaarden en dergelijke.

Het raarste (en ook wel een beetje stom) is dat ik dus bij een Interactief TV en Internet abonnement 10 euro meer betaal om in met 0,3 megabyte/seconde sneller te kunnen downloaden, want dat is in de praktijk bij mij het verschil tussen "instap" en "standaard".

De enige reden dat ik dus mijn abonnement wil verlengen (lees: nieuw abonnement afsluiten) is dat de basiszenders van het interactieve TV pakket nu standaard in HD zijn. Maar als ik dat nu ga doen dan ga ik opeens 51 euro per maand betalen (bij standaard) of 41 euro (bij instap), terwijl ik nu per maand 45 euro - 10 euro (korting ofzo) =35 euro per maand betaal.

Maarja, rest mij een laatste vraag: Stel dat ik nu terugga naar een "instap" abonnement. Ben ik dan wel zeker dat ik nog de volle 8mb/s binnen krijg, of kan dat opeens minder worden?

Edit 19.41 uur: Zojuist eens ingelogd op de KPN site met mijn gebruikersnaam en wachtwoord dat ik heb gevonden in de oude brief van KPN. Blijkt het dat ergens september vorig jaar mijn abonnement met een jaar is verlengd waardoor ik sinds dat moment elke maand 10 euro korting op mijn rekening krijg. Alleen... ik heb dat abonnement nooit afgesloten. Volgens de site moet ik nu waarschijnlijk wachten tot september met het afsluiten van een nieuw abonnemen :S.

Eerst morgen de factuur helpdesk van KPN eens bellen wanwant die zijn al naar huis hoor ik net. Kost me aardig wat 10centjes voor de helpdesk inmiddels...

Reputatie 2
Badge
Beste Jan,

Volgens mij kun je na 3 maanden ( maandelijks ) zelf je internet snelheid aanpassen via MijnKPN.

Dit zou geen gevolgen moeten hebben op je abonnement.

Als je terugstapt naar 'Instap' zou je nog steeds 8Mbit download snelheid moeten halen.

Ik heb zelf helaas ook maar dezelfde snelheden tot mijn beschikking.

Wanneer iTV ontvanger uit staat, haal ik 8Mbit.

Met de iTV aan zakt dit met ongeveer 3.5Mbit.

HD is met deze snelheden niet leverbaar. Dus laat je niet gek maken.

Alleen als je overgezet kunt worden naar VDSL en je ook daar niet te ver vanaf woont, is dit mogelijk.

PS: Kennelijk heb je weer een rotte appel aan de lijn gehad. Volgens mij is de Factuur Service gewoon dagelijks van 08:00 tot 22:00 open. Alleen collections niet.

Reageer