Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Ten einde raad: 4G buitengebied

Ik ben een kersverse klant van KPN en zoals de titel wellicht verraad, woon ik (min of meer) in het buitengebied, Niet van iedereen verlaten, maar ook niet binnen de bebouwde kom. Aangezien hier geen kabel aanwezig is, werd ik via internet ertoe verleid een KPN abonnement af te sluiten, die op de site weliswaar 80 mbit internetsnelheid aanbood, maar hierbij eerlijk vermelde dat 22 mbit het meest haalbare was. Heel begrijpelijk, niet echt veel, maar genoeg voor ons gezin. Na even puzzelen werd door mij op grond van deze gegevens een tweetal tv ontvangers en een wifiversterker besteld, waarna ik al snel werd gebeld door KPN dat een monteur verplicht was en aldus geschiedde.
De monteur kwam, installeerde de boel en ontdekte dat met de nieuwe V10 apparatuur geen enkel signaal was op te pikken. Toen een ouder type werd gemonteerd, werd er signaal gemeten, echter kwam ik met een dubbele lijn niet verder dan 3 mbit. De (overigens zeer welwillende} monteur heeft zijn uiterste best gedaan nog iets van een signaal te krijgen, waardoor ik nu de mee bestelde wifiversterker naast mijn televisie heb staan, echter het mocht niet baten. De monteur opperde hierna te opteren voor 4g voor thuis, een dienst door KPN aangeboden om voor buitengebieden met een lage internetsnelheid op te plussen. Hij heeft dit nog ter plekke geprobeerd, echter de medewerker van KPN vertelde dat 4G hier geen voldoende dekking bood. De monteur, ik en mijn vrouw hebben elkaar enigszins fronsend aangekeken, daar alle drie wij een 4G+ verbinding op onze telefoon zichtbaar hadden.
Nadat ik zelf telefonisch contact leerde dat ik maar een week moest wachten waarna men zou pogen de dubbele VDSL verbinding over te zetten in een enkele ADSL verbinding, waarna verbetering zou moeten optreden. Dit bleek echter niet of nauwelijks het geval: het gevolg was dat ik 5, met pieken 6 mbit download heb, waarbij ik dus helaas met 1 televisie niet HD kan kijken, laat staan een tweede. Het wordt helemaal ondoenlijk als iemand in dit gezin ook nog tracht de wifi als internettoegang te gebruiken, Dan is het helaas beter de televisie gewoon uit te zetten. Ook door de nieuwe monteur werd als oplossing 4G voor thuis aangedragen. Ook door hem werd dit gepoogd in werking te zetten, echter kreeg ook hij tot op heden het deksel op de neus (hierbij gezegd hebbende dat beide monteurs hun uiterste best hebben gedaan om wat voor ons te betekenen)
KPN stelt dat mijn postcode gewoon niet in aanmerking komt voor 4G buitengebied, terwijl letterlijk 100 meter hier vandaan dit wel gewoon geleverd kan worden. Waartoe ik concludeer dat ik 70 euro per maand betaal voor een abominabel slechte internetverbinding, omdat KPN ervoor KIEST dit niet te leveren, maar mij ondertussen wel een tweetal ontvangers en een wifiversterker heeft geleverd.
Herhaaldelijk telefonisch contact wees uit dat 4G gewoon leverbaar is, maar dit volgens KPN een te zware belasting is op de aanwezige mast. Overigens wordt nu uit noodzaak maar via het mobiele telefoonabonnement televisie gekeken, waardoor de belasting significant groter is met 3 a 4 telefoons in mijn optiek.
Ik wil er desnoods wel extra voor betalen, maar kan iemand mij vertellen hoe ik mijn probleem kan oplossen?

7 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Met een dergelijke DSL snelheid (5 Mbps) zou je in aanmerking kunnen komen voor Sneller Internet Buitengebied (SIB); dit is een hybride combinatie van DSL en 4G. Ook dat gebruikt natuurlijk 4G capaciteit, maar wat minder dan alleen 4G (SIB4G). KPN is dit hybride systeem verder aan het uitrollen maar of en wanneer het op jouw locatie beschikbaar komt is koffiedik kijken. Als je het idee krijgt dat het nog wel een jaar kan duren zou je kunnen kijken of "4G voor Thuis" van T-Mobile wat is. Misschien kom je daar wel door de postcode check. Let wel dat dit i.t.t. KPN SIB4G niet onbeperkt is, maar 100GB per maand waarna je met de hand steeds gratis aanvullers kan selecteren om weer internet te krijgen.
Bedankt voor je reactie. Wellicht is dat een optie inderdaad. Ik ben echter net klant en zou dus gevoeglijk een jaar lang aan dit dure abonnement vast zitten en daarnaast biedt T mobile volgens mij geen televisie aan?
Het verbaast me dat KPN zo stug is met verstrekken van de 4G optie, terwijl de internetsnelheid zoals vermeld bij de postcodecheck nog niet voor een kwart wordt gehaald. Hierbij worden dan wel twee ontvangers geleverd, waar ik dan vervolgens voor betaal, maar helaas niets mee kan. Zou in mijn optiek zat moeten zijn voor KPN te overwegen 4G vrij te geven...
Overigens zou 100GB per maand meer dan genoeg zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat ik niet het onmogelijke eis. Ik wil gewoon graag redelijk internet en twee televisie ontvangers die eventueel tegelijk aan kunnen. Dat hier dan vervolgens een fors bedrag voor betaald moet worden, ben ik best bereid op de koop toe te nemen. Maar dit is in mijn ogen toch echt te gek.
Reputatie 4
Badge +3
4G voor Thuis is alleen maar internet, TV en/of vaste telefonie moet je dan anders regelen.
Helaas is jouw situatie veel voorkomend hier op het forum, maar daardoor niet minder pijnlijk. Misschien kan je nog annuleren, maar eerlijk gezegd zal KPN zich nader moeten verklaren waarom de getallen 80 22 5 3 Mbps zo zijn zoals ze zijn. 80 Mbps voorspiegelen en nog geenens 10% ervan kunnen waarmaken is in feite misleiding. Er zijn of komen regels m.b.t. maximum en minimum internetsnelheden m.b..t. de diverse abo's, misschien kun je aan de hand daarvan b.v. afdwingen dat je naar rato van snelheid betaald of sterke compensate krijgt. B..v. als KPN het technisch zo zou laten en abo prijs halveert, dan kun je voor die besparing T-Mobile abo aangaan wellicht. Of misschien TV via digitenne en DSL opdoeken.
Reputatie 7
Badge +24
Welkom @XC4life, goed dat je je vraag hier stelt. Ik kan me voorstellen dat je hier flink van baalt en ik wil dan ook zeker met je kijken naar de mogelijke opties. Reageer je daarvoor op mijn privébericht ? Dan duik ik in de systemen. Het zou zonde zijn als je zoveel geld moet betalen voor net niets natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +24
Bedankt voor je privébericht! Ik zie dat je al even een klacht hebt lopen bij ons hierover. Daarnaast zie ik ook dat er de 15e een verzoek is ingediend om toch 4G buitengebied voor je aan te kunnen vragen. Dat is ook hetgeen ik wilde doen, dus wacht dat in ieder geval even af.

Daarnaast zie ik dat er gisteren ook weer een verzoek ingediend is om je opnieuw over te laten zetten naar VDSL. Jij geeft echter in je bericht aan dat geconstateerd is dat ADSL (weliswaar niet veel, maar toch iets) beter werkte. Waarom is er nu voor gekozen je toch weer om te zetten?
Reputatie 7
Voor interactieve tv van kpn geldt alleen de DSL snelheid. Die blijft 5 Mb/s. Interactieve tv van kpn is op jouw adres ook met 4G buitengebied geen optie.
Dan zou je qua televisie wél kunnen denken aan PlayvanKPN. Dat kan wel i.c.m. 4G.
Met Play kun je ook opnemen en begin gemist gebruiken.

Digitenne gaat regiogewijs tussen oktober dit jaar en april 2019 over op HD. Maar alleen lineair kijken.

En natuurlijk is er nog de schotelboer. Met 100-en zenders waarvan vele in HD.
Reputatie 7
Badge +24
Je hebt niet meer gereageerd, zie ik. Mocht je nog vragen hebben of als er nog onduidelijkheden zijn, laat je het me dan weten?

Reageer