Beantwoord

Ten einde raad M.B.T. haalbare internet snelheid

  • 19 February 2019
  • 29 reacties
  • 834 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Ik ben dus al meer dan een week bezig om het volgende probleem op te lossen:
Ons huis heeft een max haalbare snelheid van 93mbps, waarvoor we een abonnement hebben met 100mbps down en 10mbps up.
Het probleem is dus dat die max bij lange na niet gehaald wordt, en dat de werkelijke snelheid ook niet stabiel valt te noemen.

https://i.imgur.com/hcFCUEN_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
Zoals te zien valt is de werkelijke snel 'maar' 77mbps van een blijkbaar haarbare 110mbps.
Ook deze 77 haal ik niet, waarbij ik max 70 heb gehaald met mijn Nvidia Shield TV via LAN, met een gemiddelde van zo'n 50 a 60, en 35 max via WiFi, met zowel LAN als WiFi verbindingen dalen naar soms 15 a 20.
Ik ben dus maar de kabel van de PTT wandcontactdoos naar de modem wezen vervangen met eerst een kortere kabel en daarna zelfs met een langere kabel dan de oorspronkelijke, zonder enig effect op de werkelijke én de haalbare snelheden.
Dus tegen beter in ben ik maar een kijkje gaan nemen binnen in de wandcontactdoos, en de situatie was als volgt:

https://i.imgur.com/MI2bvzp_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
https://i.imgur.com/OOKg0FA_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
Na wat zoeken online ben ik er dus achter dat dit huis een Stap 58 telefoonkabel heeft, waarvan de transparant en zwart paar actief is.
Nou lijkt dit allemaal verder goed aangesloten, behalve dat de vorige bewoners een tweede PTT aansluiting hadden verderop in de eetkamer, waarvan de rode kabel blijkbaar de enige aangesloten kabel is.
Ook zijn de transparant en wit paar aan de bovenkant aangeslotenen geweest, maar dat een gegeven moment de witte ader is afgebroken.

Dus mijn vraag luidt als volgt:
Hoe nu verder om de internetverbinding op een of andere manier sneller en stabieler te maken?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 21 February 2019, 10:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Dit heb je toch niet via wifi gemeten, hè. Dat valt altijd lager uit namelijk. Bij mij bedraad ca. 52 Mb/s; via wifi nooit hoger dan 46 Mb/s.
En ik mag hopen dat je ook alle andere internetapparaten even niet op de wifi of ingeschakeld had. Want je snelheid wordt over alle apparaten verdeeld namelijk.

Enige betrouwbare meting: Één laptop bedraad aansluiten: alle andere internetapparaten uit danwel niet via wifi. TV-ontvangers op standby (ook niet op radio).
En dan via die éne bedrade laptop https://kpn-itns.speedtestcustom.com/

Via Fourstack kan je de maximale actuele capaciteit op je adres zien.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Er is niet iets om je wanhopig over te maken. Tenzij je een gezin hebt met 3 pubers die flink online gamen.

Met één tot 3 apparaten zul je echter zelden of nooit al die bandbreedte nodig hebben.

Websites laden niet sneller met meer bandbreedte. Dat heeft met zoveel meer factoren te maken. Een videostream op internet is al heel goed als ie 5 Mb/s verbruikt.
HD videostream via kpn tv-ontvanger: 7,2 Mb/s

Ook bij mijn stamt het nog uit de STAP 58 periode (jaren 60/70). Dat maakt op zich niet uit.
Reputatie 4
Badge +1
Eh, nee, ik heb het niet alleen gemeten met WiFi, snap namelijk ook wel dat WiFi altijd lager uit zal vallen.
Maar hetgene waar ik wanhopig van word is niet vanwege de snelheid waarmee websites laden, of voor iTV HD streams, maar voor, om specifiek te zijn, online game streaming waarbij 50mbps over LAN een minimum vereiste is.
En als er staat dat ik 93mbps kan halen, terwijl de router al een verlies toont van 20mbps, plus stabiliteit problemen eerder beschreven, wil weten wat ik nog kan doen om dat verlies tot een minimum terug te brengen (dat is, wat ik nog niet heb geprobeerd).
waarbij 50mbps over LAN een minimum vereiste is

Je haalt nu i.i.g. 77, dus dat zou tenminste genoeg moeten zijn.

Als Fourstack 93 Mb/s aangeeft dan zou je dat met een kleine marge +/- ook moeten halen bij een 100 Mb/s abonnement. 17 à 20 Mb/s minder is dan wel een erg groot verschil. Daar zal iemand van KPN zeker wel naar kijken.

Je hebt toch niet een al te oude Experiabox hoop ik? Minimaal de v8 mag ik hopen.

Een KPN moderator zal in eerste instantie een meting willen doen. Zodat deze je direct en snel kan helpen zou ik je willen vragen het forumprofiel met je naam-, adres- en abonnementsgegevens in te willen vullen. Dat kan alleen jij en de moderators zien. Vergeet niet onderaan de pagina's de ingevulde gegevens op te slaan.

Een moderator is er doorgaans met zo'n 1½ dag.
Reputatie 4
Badge +1
Fourstack geeft zelfs 95mbps aan, dus dat zit wel snor. En we hebben gelukkig ook geen oud antiek als modem (tenzij een Experiabox V9 als antiek te beschouwen valt), dus op dat vlak zou het ook goed moeten wezen.
Dus ik ben gelijk maar even mijn profiel aangevuld, en dan hoop ik dat het inderdaad opgelost kan worden, want het is wel zonde van die verloren mbits.
Reputatie 6
Badge +9
Je attainable is inderdaad 110 en je lijnwaardes zijn prima.
Je bent ook sinds een week klant?
Dan zou ik de Experiabox gewoon eens een aantal dagen aan laten staan.
Het is niet heel erg bevordelijk als je de Experiabox elke dag of meerdere keren per dag uit en aan zet.
Dan kan de DSLAM jouw lijn niet inregelen.
Reputatie 4
Badge +1
We zijn via mijn moeders abonnement al jaren klant bij KPN, de Experiabox is alweer 4 jaar oud, en we wonen al 2,5 jaar op ons huidig adres.
Ik ben pas sinds een week bezig om na te gaan waarom de snelheid en stabiliteit niet optimaal zijn.
Nog een dingetje. De Experiabox zit toch wel met een rond 'telefoon'kabeltje met de aansluiting verbonden. Een platte kabel met kleine RJ11 plug(jes) is niet voor DSL bedoeld.

Als ie rond is en de RJ11 heeft een rechte kabelinvoer dan is die voor DSL (van IS/RA naar modem).
Reputatie 4
Badge +1
Gebruik op het moment deze kabel, al ziet de kop er alleen anders uit dan op de gebruikte foto in de advertentie:
https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1259676/rj11-kabel-10-meter.html
https://i.imgur.com/USBaQJh.jpg
Nou heb ik van tevoren de kabel geïnspecteerd en het blijkt inderdaad een gewone cat5e kabel met koperen aders te zijn, alleen dan met rj11 koppen erop.
En vanwege de ongelukkige plaatsing van de stap 58 kabel kan ik helaas niets anders dan een lange kabel gebruiken, maar het vreemde is dat ik hiervoor een 7,5m platte kabel gebruikte en precies dezelfde snelheden kreeg (en ik bedoel dan ook echt tot het enge toe af, dus 110 attainable, 77 actual, en tests met dezelfde resultaten).
Ah, da's een platte. Die hebben meer last van verlies en instraling. En 10 meter.... da's wel veel. Aanbevolen wordt een ronde (zit bij de Experiabox meegeleverd) van max. 1,5 meter is het beste. Kan je het modem dichter bij het IS/RA plaatsen?

Hoe ongelukkig zit die IS/RA? Je kunt beter de Experia zo dicht mogelijk (korte kabel) bij de IS/RA plaatsen en dan wat langere UTP kabels gebruiken. UTP geeft nauwelijks verlies. Je kunt dan makkelijk wel 100 meter overbruggen. Zo'n platte RJ11 kabel vóór het modem geeft véél meer verlies. Ik had ook jou situatie jaren geleden (ook 10 meter platte RJ11). Had 20 % meer snelheid toen ik het modem dichter bij het IS/RA plaatste, en ook met de ronde kabel aansloot. Ging van ca. 11 Mb/s naar 14 Mb/s (we hebben het over zeker 8 jaar geleden). Dus ook: hoe hoger de snelheid hoe meer verlies via een (veel te) lange platte RJ11 kabel.

Die platte worden wel verkocht als DSL kabel (o.a. allekabels.nl) maar zijn eigenlijk niet geschikt voor DSL.
Reputatie 4
Badge +1
De foto in de advertentie klopt niet, want de kabel is toch echt rond:
https://i.imgur.com/ldJEzjE_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
Ik zou het ook geen cat5e kabel hebben genoemd als ie plat was geweest.
https://i.imgur.com/hr4BEw2r.jpg

Maar goed, I.V.M. de afwerking is het beter om 1 kabel aan de plint vast te leggen van het ISRA punt naar de modem, dan om 3 UTP kabels over de grond te hebben naar de modem.
Ah lekker. Ligt die 10 meter tussen IS/RA en Modem echt zo? Opgerolt in een spoel? Lekker dan. Dat opgerolde gedeelte krijg ik rillingen van.... Je weet wat spoelen doen i.c.m. electriciteit (want dat is DSL ook wel)
Nooit (veel) te lange kabels gebruiken.
Reputatie 4
Badge +1
Als ik het ISRA punt mocht verplaatsen had ik wel de 5m kabel genomen, maar omdat ze geen 6m of zelfs 7,5m van deze type kabels verkopen kan ik niets anders dan een (te) lange kabel gebruiken.
En ik weet ook niet hoeveel effect dit heeft op het signaal, maar het is ook nog eens een STP type kabel met (wat lijkt op) een aluminium schild laagje (kan het namelijk nog een beetje zien uitsteken bij de kopstukken).
Hoi! Uit het verhaal maak ik op dat je modem nu verder dan 2 meter van het is/ra punt is aangesloten. Het kan goed zijn dat dit de veroorzaker van het verlies is. Dat weten we pas zeker als jij het (tijdelijk) aansluit op de door KPN gewenste manier. Uiteraard staat het je vrij om alles zo aan te sluiten zoals jij zelf wilt maar we zullen dit eerst even moeten checken. Als blijkt dat met de kortere kabel nog steeds tegenvalt dan help ik je uiteraard graag verder.
Reputatie 4
Badge +1
Ik zal de oorspronkelijke kabel opzoeken, en dan morgen kijken of het helpt.

Maar dan nog deze vraag.
Is het niet mogelijk om zo'n sort rj11 aansluitdoos (die ze bij Tele2 leveren) op de stap 58 kabel te plaatsen?
Want dan zou ik wel een 5m kabel kunnen gebruiken, gezien het feit dat de stap 58 kabel toch aan de achterkant van een houten muur is vastgemaakt met oogjes, en verplaatsen dan op zich geen probleem zou moeten wezen.
Als ik de foto die jij in het begin plaatst bekijk zie ik een is/ra punt dat lijkt aangesloten met verschillende aderparen. Welke actief is kan ik zo niet zeggen. Ik ben eerst wel benieuwd of je snelheid beter wordt met kortere kabel. (meestal is verlenging niet direct een issue, vandaar dat het nuttig is dit zeker te weten).
Reputatie 4
Badge +1
Ben toch maar even terug naar huis gegaan om de kortere kabel te testen, en het resultaat is als volgt:
https://i.imgur.com/i6fwUDa.jpg

Heb een half uur na het maken van de screenshot nog een keer gekeken, maar zowel de modem waardes als de speedtesten kwamen niet hoger dan wat ik met de langere kabel kreeg.

En over de aangesloten aders, de transparant en zwart aders zijn naar mijn weten de enige actieve aders, want ik heb namelijk die andere transparant ader losgekoppeld, en het had geen effect, terwijl de rode ader afkomstig is van de tweede, rudimentaire PTT aansluiting.
Reputatie 4
Badge +3
Je zal een andere modem moeten hebben voor hoger dan 77mb. Die v9 gaat niet hoger op een enkele dsl verbinding. Hij kan wel hoger op een glasvezel verbinding. Gewoon een technische limitatie.
Reputatie 4
Badge +1
Lijkt me stug dat 77mbps de max zou zijn voor de v9 via dsl, maar ik denk wel dat er iets is aan de huidige modem die we hebben.
Reputatie 4
Badge +3
https://forum.kpn.com/internet-9/aparte-symtonen-v9-vs-v10-443436 lees hier in dit topic.
Reputatie 4
Badge +1
Wow...
Maar is dit dan een gegronde reden om voor een vervanging te vragen?
Ik weet namelijk dat KPN niet zo makkelijk is met het vervangen van een v9 voor een v10, aangezien de v9 nog steeds lijkt te voldoen aan de voorwaarden die ze aan modems stellen...
Reputatie 4
Badge +3
Jij haalt je snelheid van een standaard abo niet met een v9, andere met bv basis abo (tot 50 mb)wel, daar vervangen ze de modem dan niet van.
Het word tijd dat een webcare medewerker jou gaat helpen aan een modem die wel de maximaal haalbare snelheid laat halen.
Reputatie 4
Badge +1
KPN heeft zelf net gebeld en er staat nu voor morgen een afspraak met de monteur gepland.
Jep. Dat was ik, ds22. Excuus dat het zo vroeg was maar ik ben blij dat we het hebben kunnen regelen. Ben benieuwd naar de uitkomst, morgen!
Reputatie 4
Badge +1
Hoop ik alleen wel dat, als de monteur ook daadwerkelijk overgaat tot het plaatsen van een v10a, dat ie de v9 niet gelijk meeneemt I.V.M. eventuele kinderziektes in de v10a.
Heb het namelijk allemaal net opgezocht, en ik denk dan niet dat ik dan zo fijn zou vinden om zonder back-up te zitten.
Dat snap ik. De v10a heeft deze week (gelukkig) een belangrijke update gehad. Maar dan nog snap ik de zorg. Ik kan geen garanties geven maar wil je aanraden om het even met de monteur te bespreken. Uiteraard zijn dat redelijke mensen en wie weet is er iets mogelijk.