Beantwoord

Thuissituatie aanpassen ivm overstap van Ziggo naar KPN

• 25 januari 2016
  • 68 reacties
  • 7709 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Goedemiddag lezers,

Recent ben ik overgestapt van Vodafone mobiel naar KPN mobiel. Dit bevalt erg goed en ik ben dan ook voornemens, voornamelijk ivm de te ontvangen extra's van KPN Compleet, mijn alles-in-1 pakket ook bij KPN onder te brengen.

Ik heb nu een Ziggo Alles in 1 pakket, 120mb aansluiting met Humax ihrc5200 box en Cisco EPC3928AD wifi modem, welke op zich goed werkte totdat men samen ging met UPC. Sindsdien af en toe uitvallende verbinding/modem, traag ladende pagina's en regelmatig uitvallende tv-zenders. Voorheen nooit problemen. Daar ben ik nu wel klaar mee en heb dan ook de hoop dat dit bij KPN beter kan! Ik heb een nog ongebruikte Glasvezelaansluiting (2 jaar geleden aangelegd door Reggefiber ) in mijn 5 jaar oude, gelijkvloerse, nieuwbouwappartement. 

SITUATIE:

-----------

De situatie is nu zo:

* Ziggo modem in de meterkast, daar zit de hoofdcoax aansluiting. Vanaf de hoofdaansluiting zit er een Tratec FRA752 splitter/versterker  naar 1 tv woonkamer en 1 tv slaapkamer.

* Telefoonaansluiting in de woonkamer en slaapkamer

* Wifi uitgeschakeld op Ziggo modem en ipv daarvan een Apple Airport Extreme voor Wifi verbinding. Helaas veel ruis/storing ivm andere Wifi-zenders ( appartementencomplex ) waardoor Wifi zeer onstabiel is in de woonkamer. Derhalve via een set Powerlines TP-link WPA4220 kit een Wifi-accesspoint gemaakt in de woonkamer en vervolgens via ditzelfde punt een Android-mediaspeler bedraad aangesloten ( gebruiken we heel veel voor o.a. Netflix, Videoland, Kodi, Youtube enz. )Dit werkt op zich prima, snelheid tussen de 50 en 90 mbps bedraad en tussen 40 en 65 via Wifi. Deze situatie zou ik dan ook graag behouden.

Op de Tv op de slaapkamer zit nu dus via Coax aangesloten. Ook heb ik sinds kort een Hdmi mini PC met de Horizon GO app, dus via Wifi tv kijken. Dit zou dus een oplossing kunnen zijn voor de slaapkamer, ik wil daar geen losse tv-ontvanger hebben. Ik zou dan via de KPN TV app tv kunnen kijken zonder daar een UTP naar toe te moeten leggen en tv-ontvanger te moeten gebruiken.

VRAAG:

---------

Ik zit al dagen te lezen op dit forum en zie door de bomen het bos niet meer.

Ik moet dus minimaal een bedrade aansluiting hebben voor mijn tv, liefst ook voor mijn mediaspeler maar wil ook een goede wifi-verbinding hebben. De 5Ghz verbinding van de Extreme is te zwak om de mediaspeler via wifi aan te sluiten. Laptop, Ipads en telefoons geen probleem met de 5ghz verbinding.

Wat is nu aan te raden? Nieuwe kabels trekken, combi-kabels ( coax/utp ), MoCa-adapters, switches, powerlines? Ik weet dat bedraad het beste werkt maar dan zou ik 2 kabels naar de woonkamer moeten trekken en dat betekend dat de coax er helemaal uit zou moeten. Liefst heb ik dat niet want je weet niet wat de toekomst brengt 😉 Misschien zou er wel 1 UTP-kabel in dezelfde bestaande buis kunnen naar de woonkamer, zijn er dan nog oplossing in de woonkamer om zowel internet als TV via dezelfde kabel te kunnen gebruiken zonder storing?

Ik lees ook verschillende verhalen over dat monteurs van KPN zelf kabels zouden trekken, doen ze dit nu wel of niet? En wat zijn de kosten? Wat doet men zelf om alles werkend te krijgen en wat doet men nou juist niet? Hetgene wat nu tegenhoudt is de onzekerheid en de nog niet bekende aanpassingen die ik moet doen/laten doen met alle kosten van dien. Dus 1 kabel erbij in bestaande buislaten trekken? Of juist vervangen? Wel of geen powerlines? enz enz

Iemand advies? Tips?

Wil graag overstappen maar ik vind het nu toch best veel gedoe en het moet wel gaan werken...

icon

Beste antwoord door Stephan26 3 maart 2017, 16:19

UPDATE:
Nu bijna een jaar later ben ik nog steeds zeer tevreden over het alles in 1 pakket en mobiel van KPN!
Het 100/10 pakket werkt perfect, ik haal steevast 115/40!!!
Keurig 😃
Bekijk origineel

68 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb niet op al je vragen een antwoord, maar als jij 1 LAN kabel vanaf de Experiabox legt naar locatie waar de TV staat en daar een switch gebruikt (die IGMP Snooping ondersteund) kan je daar iTV en een mediaplayermediaplayer, PC, Accesspoint of een smarttv op aansluiten.

Betreft de monteur:
Afwerkniveau kabels
- Veilig en waar nodig geborgd langs de muur gelegd.
- Trekken door bestaande buis
- Onder de vloer met inachtneming van VCA voorschriften.

De installatie wordt uitgevoerd met materiaal uit het pakket. Als dit niet toereikend is wordt installatiemateriaal en - kabel uit de grijpvoorraad gebruikt. In het installatiepakket zit standaard een korte kabel. Als die niet lang genoeg blijkt te zijn dan mag de monteur tot 15 meter uit zijn wagen gratis geven. Mocht er dan nog meer nodig zijn (bijv. kabels naar de 2e verdieping o.i.d.), dan betaalt de klant een meerprijs per meter.
Maar je kan altijd zelf kabels leggen.

Robin
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Robin!

Dank dat je de tijd en moeite hebt genomen om te reageren op mijn vraag/bericht.

Kan ik de Powerlines dan ook nog blijven gebruiken en daar mijn wifi-accespoint van maken in de woonkamer?

Dus dat ik een utp-kabel op een andere ingang van de Experia-box steek en daar de powerline op aansluit?

Mijn Airport Extreme wil ik blijven gebruiken in de meterkast omdat daar mijn externe harde schijf op is aangesloten via USB.

Of kan ik op de Experia-box ook een externe harde schijf aansluiten?

En als ik het goed begrijp kan de UTP kabel tbv de woonkamer door de bestaande buis met daarin de reeds aanwezig coax-kabel?

Dan heb ik dus alleen nog een andere wandcontactdoos nodig met zowel coax als utp-aansluiting.

Het betreft trouwens een standaard 5/8 gele buis via het plafond of vloer naar de woonkamer waar de coax in zit.

Ik ben dus al iets wijzer geworden door je reactie gelukkig, dank je.

M.vr.gr. Stephan

Reputatie 7
Bij KPN maak je geen gebruik van coax kabels. Die coax kabels kunnen vervangen worden door UTP netwerkkabels.

Als je een DECT telefoon gebruikt, dan kan je het basisstation rustig in de meterkast plaatsen. (Tenminste als het basisstation niet ook een houder van een toestel is.) In die situatie kan je ook de telefoonkabels vervangen door UTP netwerkkabels.

Twee UTP netwerkkabels door één buis is te doen en ik zou je zeker aanraden om dat te doen ookal weet je nu nog niet of je ze beide gaat gebruiken.

Een UTP netwerkkabel en een coax kabel door één buis gaat niet lukken. Die coax kabel is te stug om daarbij nog een tweede kabel te leggen. Die loopt bij de eerste bocht in die buis al vast.

Als je UTP netwerkkabels gaat leggen, gebruik dan shielded full copper cat6 kabels en cat6 wandcontactdozen.

Persoonlijk zou ik de Airport Extreme in de woonkamer plaatsen voor optimale wifi en ik zou ook het gebruik van powerlines vermijden.

Reputatie 3
Badge +1
Ok dat is helaas een tegenvaller want ik wil graag de coax behouden.

Maar dit is nog wel te overzien, waar nodig dan maar 2x utp of een combi-kabel.

Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat kennelijk telefonie ook over RJ45/Cat 5 of 6 gaan ipv een RJ11 aansluiting.

Wij hebben geen basisstation dus dat wordt ook die kabels vervangen dan.

Airport zou wel in de woonkamer kunnen inderdaad.

Ik ben nog niet overtuigd om over te stappen aangezien omdat er best het 1 en ander aangepast moet worden en voor mij niet zeker is wat de monteur nu wel of niet doet.

En welke extra kosten daar aan verbonden zijn ( ik heb de tarievenlijst bekeken maar dat geeft niet genoeg zekerheid/opheldering ).

Als de 'gratis' monteur de coax verwijdert en daarvoor in de plaats een tweetal (of 1) UTP-kabel(s) legt dan overweeg ik misschien om over te stappen.

Ik heb geen zin om zelf te gaan klooien met kabels, heb daar geen goede ervaringen mee.

Reputatie 7
Badge +30
Maar, gaat telefonie niet gewoon over de 4 aderige kabels met rj11?

Robin
Reputatie 7
Dat klopt, telefonie gaat over een 4 of 2 aderige kabel met rj11 stekkers.

Voor telefonie hoeven die kabels ook helemaal niet vervangen te worden.

Toch zou ik het wel doen. Dus beide telefoonkabels vervangen door twee (totaal vier) UTP netwerkkabels.

Met behulp van rj11 - rj45 verloopsnoer sluit je de telefoon aan.

Mocht je toch een keer de telefoonkabels niet meer nodig hebben, omdat je bijvoorbeeld een DECT toestel gaat gebruiken of het vaste abonnement beëindigt, dan kan je die tweede kabel mooi voor TV of computer apparatuur gebruiken.

Als je dan de coax kabels laat zitten kan je altijd nog terugvallen op Ziggo/UPC alhoewel ik vrijwel zeker weet dat dat niet zal gebeuren als je eenmaal kennis gemaakt hebt met KPN glasvezel.

Reputatie 7
Badge +28
Hey Stephan, welkom op het forum! Goed om te zien dat je zo uitgebreid onderzoek doet.

Ik ga ervan uit dat je glasaansluiting ook in de meterkast zit? In dat geval zal de Experia Box door een monteur daar geplaatst worden. Je zou dan inderdaad minimaal één utp-kabel naar de woonkamer moeten hebben als je de tv e.d. bedraad wilt aansluiten. Aan die kabel kun je dan een switch hangen waar je de rest van de apparaten op kunt aansluiten (tv-ontvanger, mediaspeler, airport als accesspoint). Let er dan op, zoals Robin al aangeeft, dat het een switch is die IGMP Snooping ondersteund.

Je geeft aan dat je geen losse ontvanger op de slaapkamer wilt. Dit zou echter wel kunnen zonder draden trekken als je daar dan de set met powerline adapters voor gebruikt. 

De telefoon wordt aangesloten op de Experia Box. De twee phonepoorten in de Experia Box zijn gebouwd voor RJ11 stekkers. Maar zoals wjb beschrijft moet ook geen probleem zijn. 

Dan, de monteur. Bij een standaard installatie sluit de monteur de telefoon aan, twee tv-ontvangers en een computer. Hier zit het leggen van bekabeling bij inbegrepen mits dit kan met de kabels uit het installatiepakket (of bestaande kabels in huis) en er geen groot werk voor gedaan hoeft te worden.

De monteur kan wel extra werk doen, maar dit valt dan onder meerwerk en dan worden er kosten berekend voor arbeidsloon en materiaal. Een kostenoverzicht vind je hier. Wat de monteur precies doet hangt ook af van wat er mogelijk is, maar als boor- en breekwerk nodig is, dan zal de monteur het niet doen.

Hij kan wel een kabel trekken door een bestaande buis mits dit goed te doen is. Als het niet wil langs de bestaande coax, en deze coax wil er ook niet (goed) uit, dan kan de monteur weigeren. Als je dan ook zelf in staat bent om die bekabeling alvast te leggen raad ik dat wel aan.

Reputatie 3
Badge +1
Hoi Erik,

Dank voor je uitgebreide reactie, hier kan ik zeker wat mee! Dit brengt me, samen met de reeds gegeven reacties, toch tot het idee dat ik eerdaags ga overstappen.

Glasvezelkastje inderdaad in de meterkast. 1 utp kabel dus voldoende als daarachter maar een switch komt voor overige apparaten.

Het betreft een 4 jaar oud, gelijkvloers, nieuwbouwappartement dus ik ga er vanuit dat kabels wisselen/trekken en/of vervangen geen probleem moet zijn
Reputatie 3
Badge +1
Dan schiet me nog een vraag te binnen:

Heeft de monteur een UTP en/of combi COAX/UPT wandcontactdoos bij?

Ik lees veel klachten over de kwaliteit van het TV beeld van kijken via Glasvezel. 

De beeldkwaliteit die ik op dit moment heb is hele nette HD kwaliteit, is glasvezel vergelijkbaar?

Dat is 1 van de weinige dingen die me nog tegenhouden om direct over te stappen.

Reputatie 7
Badge +30

Stephan26 schreef op 28 jan '16 om 11:24u

Dan schiet me nog een vraag te binnen:

Heeft de monteur een UTP en/of combi COAX/UPT wandcontactdoos bij?

Ik lees veel klachten over de kwaliteit van het TV beeld van kijken via Glasvezel. 

De beeldkwaliteit die ik op dit moment heb is hele nette HD kwaliteit, is glasvezel vergelijkbaar?

Dat is 1 van de weinige dingen die me nog tegenhouden om direct over te stappen.

Ik denk niet dat de monteur een combi coax/netwerk doos bij zich heeft. Eventueel kan je deze zelf kopen als je dat wilt natuurlijk.

Over de TV kwaliteit durf ik niets te zeggen, maar misschien  wel.

Robin

Reputatie 3
Badge +1
Ok mensen ik ben er bijna uit!

Ik heb wat vragen aan KPN gesteld en daarop antwoord gekregen.

In principe gaat KPN de bekabeling regelen, tenzij dit niet mogelijk blijkt dan pas meerwerk.

Contactdoos hebben ze bij volgens de klantenservice.

Wat mij alleen niet verteld kon worden is of de monteur ook cat6 kabel bij zich heeft, weet iemand dit?

Of is cat 5 voldoende?

Iemand nog een tip voor een goede IGMP snooping switch?

Reputatie 7
Badge +30
De monteur komt waarschijnlijk met cat.5e aanlopen.

Ik weet niet wat je de klantenservice gevraagd hebt maar ik acht de kans erg klein dat de monteur een Coax en netwerk wandcontactdoos heeft.

Eigenlijk voldoet elke switch. Echter kan IPTV (van KPN) haperen wanneer je een switch zonder IGMP Snooping hebt. Zie voor meer info, en welke switches je wel en niet moet kopen dit topic: http://forum.kpn.com/t5/Interactieve-TV/De-juiste-switch-Toverwoord-IGMP-snooping/td-p/308301

Robin
Reputatie 7

Sinds de overstap van Ziggo naar UPC (met de techniek van UPC en de naam van Ziggo) levert Ziggo een HD-stream van 9 à 10 Mb/s (was ruim 12 bij het oude Ziggo). KPN levert twee soorten HD: 7-8 Mb/s voor iedereen die over voldoende bandbreedte beschikt (glasvezel en DSL) en 12-13 Mb/s (net als het oude Ziggo) voor glasvezelaansluitingen met de juiste iTV-ontvanger (maar dat zal bij nieuwe aansluitingen geen probleem zijn). De zenders van de eerste soort vindt je vanaf kanaal 701 en die van de tweede ("HD Glas") van 601-670 (is maar een beperkt aantal, het betreft de meest gebruikte kanalen van NPO, RTL en SBS). Hoewel ik het zelf nog nooit gezien heb (maar  heeft het zelf) schijnen de laatste kanalen een bijzonder goede HD-kwaliteit te leveren, beter dan wat Ziggo tegenwoordig levert.

Ik heb zelf DSL en dus alleen de eerste soort HD, maar dat valt mij niet tegen (had vroeger het oude Ziggo).

Reputatie 7

Ik behoor inderdaad tot de gelukkigen die wel de "HD-Glas" zenders kan ontvangen en ik kan je verzekeren dat de "HD-Glas" zenders (661-670) weer significant beter zijn dan de toch al goede HD (701...) zenders.

Wat betreft de kwaliteit van de Nederlandse zenders zijn de glasvezelabonnees helaas duidelijk bevoordeeld.

Reputatie 7
Badge +28
Henk en wjb hebben al mooie antwoorden gegeven over de tv-kwaliteit. Wat betreft de monteur kan ik nog de volgende toevoeging maken:

• De monteur (en het installatiepakket) hebben Cat5e bekabeling
  • De monteur heeft wel een wandcontactdoos bij zich, maar dat is een voor stroom. UTP of coax / UTP-wandcontactdozen vallen niet onder de standaarduitrusting. Je kunt deze dan ook het beste zelf aanschaffen. In overleg kan de monteur deze waarschijnlijk wel voor je plaatsen.
Reputatie 3
Badge +1
Allen hartelijk dank voor de antwoorden, ik heb zojuist een abonnement voor Alles-in-1 via glasvezel afgesloten
Reputatie 7
Badge +28
Wat leuk!

Reputatie 1
Stephan26 schreef op 28 jan '16 om 20:23uAllen hartelijk dank voor de antwoorden, ik heb zojuist een abonnement voor Alles-in-1 via glasvezel afgesloten
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Bart,

Dank voor je bericht en fijn om te lezen dat veel van jou vragen beantwoord zijn. Ik houdt jullie/jou zeker op de hoogte, vanaf 5 maart zou alles hier moeten werken. Toeval of niet maar ik heb zeer veel storing momenteel bij Ziggo, zelfs op tv ( nooit gehad, alleen internetproblemen ).

Gisteren is hier 1 utp kabel aangelegd door een ICT-er, 2e past helaas niet, dus heb denk ik een switch nodig. Ik wilde niet het risico lopen dat de KPN-monteur de kabels niet wilde of ging trekken. Kost even wat maar dan weet je zeker dat het allemaal klaar is als de KPN monteur komt.

De utp die er ligt werkt goed.
Reputatie 7
schreef op 17 feb '16 om 14:03u
Stephan26 schreef op 28 jan '16 om 20:23u
Allen hartelijk dank voor de antwoorden, ik heb zojuist een abonnement voor Alles-in-1 via glasvezel afgesloten
Reputatie 3
Badge +1
Dank voor deze aanvullende info Henk.
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag het installatiepakket ontvangen en tot mijn grote verbazing zit er een V8 experiabox bij ipv een V10! Als iptv kastje een Arris Vip2952 ontvangen. Waarom geen V10 maar een verouderd model?
Reputatie 7
Badge +30
"Verouderd" model.

Waarschijnlijk omdat die op voorraad was. Het snelste wisselen je die om via de KPN Winkel.

Robin
Reputatie 3
Badge +1
Dank voor de reactie. Morgen komt de monteur, heeft die ook Experiaboxen bij?
Reputatie 7
Badge +30
Ooh, sorry ik dacht dat de monteur al geweest was. Anders kan je hem het beste even vragen, vaak hebben zij Experiaboxen bij zich

Reageer