Beantwoord

Thuissituatie aanpassen ivm overstap van Ziggo naar KPN

• 25 januari 2016
  • 68 reacties
  • 7706 keer bekeken

Toon eerste bericht

68 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Weer even een update:
Contact gehad met de Webcare klantenservice waar ik netjes door geholpen ben, dank Erik:

Volgens hen heb ik een gigabitaansluiting en zou dus sowieso makkelijk de 100mbps download moeten halen, zelfs meer normaal gesproken bij een 100/100 bijv 115. Ik blijf echter op max 94.5 zowel bedraad als WiFi uitkomen op verschillende apparaten en lan-aansluitingen.

De Experiabox is vervangen voor een V10 ( fijne box! ) maar dit heeft het niet opgelost. Heb zelfs vandaag een upload van ruim 300mbps gehaald! Op zich dikke prima natuurlijk maar de download is mijns inziens nog steeds te laag voor een gigibit aansluiting en die scheve verhouding klopt niet volgens mij en het Webcare-team.
Derhalve laat men een monteur komen, ik houd jullie op de hoogte. Begin echt het idee te krijgen dat het mogelijk met het NT kastje te maken heeft of een instelling bij kpn.
Reputatie 7
Badge +30
Die 94.5 doet mij (nog steeds) heel erg denken aan een hardware matige 100Mbit verbinding, echter is de upload dan niet te verklaren.

Ik ven erg benieuwd naar wat de monteur zegt
Reputatie 3
Badge +1
Update:

Monteur geweest en heeft alles nagekeken.

Constateerde wat ik ook al contstateerde, pieken tot zelfs 300mbps al leek het vandaag wat stabieler.

Hij kon er ook geen verklaring voor geven en had dit nog nooit gezien in deze mate.

Deze monteur nam rustig de tijd en heeft onderdeeltje voor onderdeeltje van mijn netwerk, maar ook het glasvezelnetwerk hier in huis nagekeken. " Thuissituatie dik in orde, daar ligt het zeker niet aan" zei hij.

Had ook niet anders verwacht, alles is gloednieuw en professioneel aangelegd met cat6 kabel en wifi gebruik ik alleen maar op 5Ghz met een Airport Extreme en als roamingpunt een Express in de woonkamer. Daardoor een zeer goede 5Ghz ontvangst door heel het huis.

De rest zit allemaal rechtstreeks bedraad aangesloten, dus Itv, PC, mediaspeler enz.

Wat mij en de monteur wel is opgevallen bij diverse speedtestsites, zowel bedraad als wifi:

Op mijn laptop ( Macbook ) en windows laptop van de monteur;

* http://speedtest.glasoperator.nl/v4/ een gemiddeld hogere download en uploadwaarde van ongeveer 96 mbit down en 111 up

Opvallend dat ook de download even een seconde piekt net boven de 100 en dan direct stabiel naar 94/96 gaat. Upload piekt veel langer richting 170 en daalt langzaam naar 111.

* http://speedtest.operator.nl/speedtest/

Ook hier hetzelfde verhaal, download blijft hier op 94 steken. Upload piekt naar 170 en schommelt tussen 111 en 170 gedurende de meting om net voor eind altijd op 111 uit te komen.

* Ookla speedtest app op Android, IOS en windows apparaten op KPN server Amsterdam:

Strakke 94.5 mbps download, maar met een zeer wisselende upload. Deze upload zit hier echter altijd boven de 200 met deze app en vandaag heb ik zelfs de 400 zien aantikken op een Android mediaspeler ( bedraad aangesloten ).

Ik mag absoluut niet klagen met deze uploadsnelheden, maar blijf het ontzettend vreemd vinden.

Zeker ook omdat de klantenservice en de monteur dit niet kunnen verklaren.

Voor de zekerheid heeft hij een ander type NT kastje geplaatst: een zwarte ipv een witte.

Ook dit geeft dezelfde resultaten in de speedtests.

Monteur gaf aan dat hij het raar vindt maar gelukkig alles wel goed werkt.

Wilde daarom niet de glasvezelkabel 'borstelen' om juist problemen te voorkomen.

Hij dacht zelf dat er bij KPN mogelijk iets niet goed staat afgesteld?

En nogmaals mensen, ik ben geen zeur of 'mierenzifter' maar wil gewoon weten hoe dit komt en problemen voorkomen.

Iets moet dit veroorzaken en als zelfs de monteurs het niet weten lijkt me dat toch interessant om te weten voor zowel mij als KPN.

Mogelijk kan ik er andere mensen maar ook KPN mee helpen in de toekomst.

Ik kan toch niet de enige zijn die dit ervaar?

En laat ik vooropstellen: ik ben heel content met de manier waarop KPN dit serieus neemt en waarop ik door van de KPN Webcare- en door medewerkers van de klantenservice geholpen wordt. Deze monteur was trouwens precies het tegenovergestelde van de vorige: een keurige, nette man welke alles heel netjes heeft opgeruimd en in de oude situatie heeft hersteld! Ook ben ik zeer te spreken over KPN compleet en de producten in het algemeen :)

Reputatie 3
Badge +1
Update:

In overleg met de klantenservice word ik in April tijdelijk overgezet naar een 500/500 abonnement.

Dit om me te kijken wat de snelheid dan doet.

Ik houd jullie op de hoogte.

Reputatie 3
Badge +1
Weer even een update:

KPN is wat gemaakte afspraken keurig nagekomen, dank daarvoor!

Ik heb nu een maand een 500/500 afgesloten daaruit komen vooralsnog deze waarden:

( Gemeten met een Macbook en Android mediaspeler ):

http://speedtest.operator.nl/speedtest/

Downloadsnelheid max 495 mbps down, max up 445.

http://speedtest.glasoperator.nl/v4/

Download erg wisselend tussen de 440 en 475 mbps down en steevast 445 up.

http://www.speedtest.net/

Te wisselende resultaten op de server van KPN, ik vertrouw deze site niet.

De app is wel erg stabiel maar die kan ik niet testen met bekabeld internet alleen op een android mediaspeler:

Steevast rond de 510 mbps down, up maximaal 445.

Verder nog wat speedtests op sites van andere providers, die wisselen enorm.

Wat wel opvalt is dat de download nu hoger is als de upload en dat de upload maar tot maximaal 445 mbps komt....

Ben zeer benieuwd wat er gebeurt als ik volgende maar weer terug ga naar 100/100...

Reputatie 7
Badge +28
Goed begin van de 500/500! Ik ben benieuwd hoe de waardes zich over langere tijd houden. Wil je de komende tijd eens om de paar dagen meten? Dan kunnen we kijken of het stabiel is, of dat het nog stijgt.

Reputatie 3
Badge +1
Hoi Erik,

Dat zal ik doen.

Dank je wel.

M.vr.gr.

Reputatie 3
Badge +1
Om dit topic maar weer even een schop te geven voor toekomstige lezers, bij deze een update:

Ik heb een maand volop gebruik gemaakt van de 500/500 en dat werkte perfect. Minimaal 515 download, meestal 495 upload maar vaak ook daarboven.

Vervolgens overgestapt naar een 100/10 en die bevalt het best op dit moment:
Standaard 115 down, bijna 42 up! Volgens andere topics ligt het echt aan de instelling van het 100/100 abonnement dat de snelheid niet gehaald wordt. Ik blijf dus lekker bij het goedkopere maar veel beter functionerende 100/10 abo 😃
Reputatie 7
Badge +28
Ha Stephan, welkom op het nieuwe forum! Blij te horen dat je tevreden bent met de 100/10 🙂

Het is inderdaad echt de instelling van onze kant die er bij de 100/100 voor zorgt dat 100 ook echt de max is. En in verband met overhead e.d. is dat in de praktijk dan 94 en een beetje. Met hoe onze systemen in elkaar zitten is het niet haalbaar om die instelling op dit moment aan te passen. De keus tussen 100/100 of 100/10 hangt dan ook af van hoeveel upload je nodig hebt. Is de upload minder belangrijk, ga dan vooral voor de 100/10.
Reputatie 1
Stephan, heb inmiddels dezelfde ervaring. 100/100 is 94/114 en 100/10 is 114 / 35 althans bij mij. Ben overigens zeer tevreden over mijn keus om de stap van Ziggo naar KPN te maken. Heb nog wel een lipsync probleem bij de commerciële zenders. Nu lijkt dat ook opgelost sinds ik de 4K decoder heb gekregen. Deze gebruik ik met de instelling UHD-1 50Hz en dat gaat prima.
Groet
Bart
Reputatie 3
Badge +1
@Erik_ Dat alles met dank aan jou hulp, niets was te veel voor je! Heel erg bedankt!

@Balupi63 Superfijn om te lezen dat je tevreden bent en dezelfde ervaring hebt 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Heel graag gedaan, Stephan! En blij te horen dat jij ook tevreden bent, Balupi.

Mooie afsluiting zo :)

Reputatie 3
Badge +1
UPDATE:
Nu bijna een jaar later ben ik nog steeds zeer tevreden over het alles in 1 pakket en mobiel van KPN!
Het 100/10 pakket werkt perfect, ik haal steevast 115/40!!!
Keurig 😃
Reputatie 2
Ik ben inmiddels alweer 4 jaar KPN Glasvezel (Alles-in-1) abonnee en zowel mijn vrouw als ik 2 jaar KPN Mobiel abonnee en daarmee dus ook KPN Compleet.

Wij zijn ook bijzonder tevreden. Alle problemen of grote ergernissen die we in de tussentijd hebben gehad (niet veel overigens) zijn allemaal naar tevredenheid opgelost. Zo weet ik dat ooit met Motorola tv-kastjes begon die niet vooruit te branden waren, erg traag en een achteruitgang t.o.v. Ziggo destijds. Daar heb ik denk ik iets meer dan een jaar mee aangemodderd, tot ik via dit forum erachter kwam dat er ook nieuwere kastjes waren: de Arcadyan. Deze hadden een krachtigere processor en na een verzoek kreeg ik 2 van deze omgeruild aangeboden door KPN. Werd niet moeilijk over gedaan.

Ook was er op een gegeven moment een prijsverhoging, pakketwijziging, etc. Voor mij wijzigde niks aan het pakket behalve de iets hogere prijs, maar ik zag dat het nieuwe pakket op de website flink goedkoper was en alleen het internet van 100/100 naar 50/50 gezet was destijds, na een belletje kreeg ik dat nieuwe pakket, met 100/100 upgrade die ik 6 maanden gratis kreeg omdat mijn oorspronkelijke jaarcontract al voorbij was. Zelfs na die 6 maanden was dit pakket nog € 1,20 ofzo goedkoper, dus win-win.

En KPN Mobiel heb ik nog nooit problemen mee gehad, ik vind het vooral fijn dat ik nu een 5 GB abonnement heb (wat 10 GB is geworden dankzij KPN Compleet) en ik voor mijn vrouw € 5 per maand heb kunnen besparen door 1 GB te kiezen (wordt 2 GB). Via de Mijn KPN app kan ik haar een paar GB geven wanneer ze daar behoefte aan heeft. Ik haal de 10 GB nooit, we zitten allebei rond de 3-4 GB per maand, wat op deze manier perfect te combineren is.

Ik vind het trouwens wel gek dat je een 100/100 Mbit/s pakket hebt en 115/40 Mbit/s haalt. Met glasvezel zou je daar niet ver van af moeten zitten, al is upload wel ietsjes trager. Of kan dit aan je Wi-Fi liggen? Ik heb bewust geïnvesteerd in hele goede Wi-Fi (802.11ac router van ASUS, 2x) en haal daarom in beide gevallen consequent tussen de 90 en 95 Mbit/s download en 85-95 Mbit/s upload.
Reputatie 7
Ik vind het trouwens wel gek dat je een 100/100 Mbit/s pakket hebt en 115/40 Mbit/s haalt.Met 100/100 Mb/s glasvezel zou je dat ook ongeveer moeten halen, met een via een kabel aangesloten apparaat (b.v. PC). Via Wi-Fi is daar inderdaad veel minder over te zeggen; Wi-Fi wordt beïnvloed door zoveel verschillende externe factoren (Wi-Fi van buren. muren, vloeren, magnetrons etc.) dat daar geen peil op te trekken is.
Reputatie 7
...Ik vind het trouwens wel gek dat je een 100/100 Mbit/s pakket hebt en 115/40 Mbit/s haalt....Weet je zeker dat je de 100/100Mbit/s snelheidsverhoging hebt, de door jou gemelde snelheden zien we eigenlijk alleen terug bij de 100/10Mit/s snelheidsverhoging. Bij een 100/100Mbit/s zien we normaliter zowel down- als upstream snelheden van bijna 100Mbit/s. Downstream dus wat lager en upstream beduidend hoger.
Zie mijnKPN:

Reputatie 2
...Ik vind het trouwens wel gek dat je een 100/100 Mbit/s pakket hebt en 115/40 Mbit/s haalt....Weet je zeker dat je de 100/100Mbit/s snelheidsverhoging hebt, de door jou gemelde snelheden zien we eigenlijk alleen terug bij de 100/10Mit/s snelheidsverhoging. Bij een 100/100Mbit/s zien we normaliter zowel down- als upstream snelheden van bijna 100Mbit/s. Downstream dus wat lager en upstream beduidend hoger.
Zie mijnKPN:

Ah, daar zit de verwarring in denk ik. Hoewel ik zelf 'gewoon' het 100/100 Mbit/s pakket heb, las ik bij Stephan26 "100/10" en ging ervan uit dat dit een typfout was, ik was in de veronderstelling dat 50/50 Mbit/s het instappakket was. Dat was namelijk wel de laatste keer dat ik mijn pakket wijzigde het geval. Nu wordt er blijkbaar ook op upload geknepen.

Ik haal dus inderdaad de juiste snelheden met 100/100 Mbit/s glasvezel. Lager dan 85 Mbit/s upload zie ik eigenlijk nooit. En zelfs dat is een negatieve uitschieter.
Reputatie 3
Badge +1
Ik kon niet eerder reageren, maar heb inderdaad het 100/10 abonnement.
Dat bevalt van alle pakketten het beste voor mij persoonlijk.
Ik heb ze allemaal geprobeerd en deze is voor mij perfect.
Echt waar voor je geld, waar krijg je dat nog?
Zowel bedraad als wifi keurige snelheden via het V10 modem.

Reageer