Beantwoord

Thuiswerken via 4G buitengebied lukt niet meer

  • 26 July 2021
  • 7 reacties
  • 87 keer bekeken

Heb al enkele jaren internet Buitengebied (experia box V10  met 4G modem) en de snelheid voor prive is prima. En ik heb ca een jaar vanuit thuis kunnen werken. Maar de laatste maanden werd het werken via de werkomgeving steeds trager. Aangeklikte links in de browser /verkenner en andere worden met veel vertraging uitgevoerd. En meerdere handelingen leidt tot helemaal vastlopen. Na 5 of 10 minuten niks doen kan ik hooguit enkele minuten weer iets doen. Het is nu zo erg dat ik niet meer vanuit thuis kan werken. 

De standaard stappen gedaan. Nieuw systeem gekregen van mijn werkgever.  Speedtest in gewone windows omgeving:  Download =  ca 55 Mbps en Upload = ca 16 Mbps . Ping schommelt tussen 35 en 65 ms . Ik ben bekabeld verbonden. Ook andere kabel geprobeerd en 4G modem op andere plek gezet. De 3 lampjes van 4G zijn aan. 

Als support werkgever via hulp op afstand inlogt in de gewone windowsomgeving is het ook erg traag. Dus het niet specifiek de citrix verbinding. Fabrieksinstellingen van zowel 4G modem als Experiabox teruggezet. 

Omdat het gewerkt heeft vraag ik me af of het met het 4G modem/Experiabox te maken heeft. Maar ze mogen deze blijkbaar niet vervangen. Medewerker KPN zegt dat thuiswerken via 4G wordt afgeraden. Maar dat is makkelijk gezegd. Ik heb geen andere mogelijkheid!

Iemand suggesties?

Alvast bedankt. 

icon

Beste antwoord door Moeke4 30 July 2021, 20:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Geschiedt het thuiswerken via een VPN verbinding? Die werkt via UDP en helaas geeft dan het 4G modem geen verbetering en is alleen de DSL verbinding in gebruik. Ik denk dus dat de DSL verbinding bij u slechter geworden is. Wat geeft de Experiabox aan voor de DSL snelheid? En hoe hoog zijn de FEC en CEC error waarden?

Het is een citrix workspace. En voor zover ik begrepen heb is dit VPNloos. 
Als ik een speedtest toe zonder de 4G dan is de DL minder dan 6 Mbps en de UL minder dan 1 Mbps. Ik had dit ook voordat ik 4G erbij nam. Denk niet dat ik met die snelheid ooit had kunnen thuiswerken.

Bij de DSL link informatie vind ik het volgende als

Link status Up 

Showtime 3 h 20 min 5 s 

Modulation type ADSL_2plus 

Actual rate (Up/Down) 250/12543 kbps 

Attainable rate (Up/Down) 240/13420 kbps 

Noise margin (Up/Down) 5.4/6.3 dB 

Line attenuation (Up/Down) 19.1/24 dB 

Output power (Up/Down) 12.2/19.5 dBm 

Data path (Up/Down) Fast/Interleaved 

Interleave depth (Up/Down) 1/160 

Interleave delay (Up/Down) 2/15 ms 

INP (Up/Down) 0.5/1.5 Symbolen 

Profile N/A 

CRC errors (Up/Down) 0/1 

FEC errors (Up/Down) 592/515 

 

De errors stijgen als ik de werkomgeving start en enkele pagina's die ik nodig heb probeer te openen:
De waardes zijn dan

CRC errors (Up/Down) 1/1 

FEC errors (Up/Down) 642/611

 

Alvast bedankt,

  

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Moeke4, welkom! Dit is wel vervelend zeg! Met 55 Mbit/s zou het, mijns inziens, gewoon moeten werken. Jammer om te lezen dat het niet zo is. Ben jij op dat moment de enige die gebruik maakt van internet? Of heb je ook nog thuiswerkende partner/kind/huisgenoot of gamers in huis? Zou het zo kunnen zijn dat zij op dat moment jouw bandbreedte ‘opslurpen'? En heb je al eens gekeken of je jouw 4G-modem ergens anders (hoger, dichter bij het raam) neer kunt zetten? Al betwijfel ik of het daar aan ligt, daar je wel 3 streepjes bereik hebt. 

Beste @Moeke4, welkom! Dit is wel vervelend zeg! Met 55 Mbit/s zou het, mijns inziens, gewoon moeten werken. Jammer om te lezen dat het niet zo is. Ben jij op dat moment de enige die gebruik maakt van internet? Of heb je ook nog thuiswerkende partner/kind/huisgenoot of gamers in huis? Zou het zo kunnen zijn dat zij op dat moment jouw bandbreedte ‘opslurpen'? En heb je al eens gekeken of je jouw 4G-modem ergens anders (hoger, dichter bij het raam) neer kunt zetten? Al betwijfel ik of het daar aan ligt, daar je wel 3 streepjes bereik hebt. 

Ik ben dan de enige die op internet zit. De computer van mijn man staat uit. Mijn prive laptop staat uit.  En ik heb als test ook tablet en mobiel in vliegtuigstand gezet. Het 4G modem staat voor het raam het  en ook getest in een andere ruimte. TV is via satelliet en geen gameconsoles. Zoons zijn de deur uit. 

Er is wel wat verandering gekomen in de burensituatie. Verderop (paar honderd meter) bouwen de buren een huis.  Als buurtgenoten ook internet buitengebied via 4G gebruiken, wat is dan het effect.  

Er is door enexis een electriciteitshuisje geplaatst voor de genoemde nieuwbouw, maar ik neem aan dat dit geen storing mag geven. 

 

Ik ben echt ten einde raad. Omdat ik niet kan thuiswerken moet ik noodgedwongen naar kantoor.  Maar gisteren keelpijn, dus mocht ik niet naar kantoor. 

Reputatie 7
Badge +30

Als de buren het ook gaan gebruiken dan gaan zij het netwerk ook ‘belasten'. Maar ja, als het nu al niet goed werkt.. Ik zou eigenlijk graag een monteur jullie kant op willen laten komen. Je kunt hiervoor het beste even bellen met 0800-0402 om een afspraak te maken. Mijn collega's kunnen dan meteen de afspraak inplannen. Dit kan nog 2 minuten en anders morgenochtend weer. Mocht je het via mij willen laten lopen, kan dat ook. Maar dan kan het, zoals je merkt, even duren, omdat we niet 24/7 op het forum aanwezig zijn. Kan je me dan laten weten wanneer het uitkomt? Het kan op doordeweekse dagen tussen 8 en 18 uur. Vul in dat geval even je profiel aan met je adres en klantnummer én een 06-nummer waar de monteur je op kan bereiken. 

 

Als de buren het ook gaan gebruiken dan gaan zij het netwerk ook ‘belasten'. Maar ja, als het nu al niet goed werkt.. Ik zou eigenlijk graag een monteur jullie kant op willen laten komen. Je kunt hiervoor het beste even bellen met 0800-0402 om een afspraak te maken. Mijn collega's kunnen dan meteen de afspraak inplannen. Dit kan nog 2 minuten en anders morgenochtend weer. Mocht je het via mij willen laten lopen, kan dat ook. Maar dan kan het, zoals je merkt, even duren, omdat we niet 24/7 op het forum aanwezig zijn. Kan je me dan laten weten wanneer het uitkomt? Het kan op doordeweekse dagen tussen 8 en 18 uur. Vul in dat geval even je profiel aan met je adres en klantnummer én een 06-nummer waar de monteur je op kan bereiken. 

Aangezien ik nu ziek  thuis zit bel ik voor een afspraak wanneer ik hersteld ben.

Dank je!

Reputatie 7
Badge +30

Helemaal goed!