Vraag

Timeouts! Experiabox?

• 21 maart 2017
  • 3 reacties
  • 412 keer bekeken

Hallo,

Een paar weken geleden constant last gehad van timeouts. (Zowel bedraad als via een Ubiquiti UniFi access point)
Uiteindelijk besloten om toch maar de modem (Experia Box V10) opnieuw op te starten en de negatieve impact op de DLM voor lief te nemen, dit loste het probleem op, maar resulteerde in een stotterende TV. (Beide TV's)

Uiteindelijk na lang uitstellen toch de modem weer opnieuw opgestart, omdat de stotterende TV niet te doen was. Nu is de TV weer prima, maar heeft de internetverbinding weer exact dezelfde timeouts.

http://i.imgur.com/1hbCO2T.jpg

DSL Link Info
http://i.imgur.com/iVmn80X.png

De instellingen van de Experia Box lijken geen impact te hebben op het probleem, en bekabeld vs wireless ook niet. Heb wel een keer de ruis op verschillende kanalen gemeten en zo een beter wifi kanaal (voor beide de 2.4 GHz en 5 GHz) ingesteld, maar dit mocht niet baten.

Ik heb de verbinding getest op de volgende apparaten/besturingssystemen, en heb overal hetzelfde probleem geconstateerd;

Windows 10 Pro (Version 1511)
Windows 10 Pro (Version 1607)
Ubuntu 14.04
Ubuntu 16.04
Chrome OS 56

De bekabeling vanaf de wandcontactdoos naar de modem is allemaal vrij nieuw, en zo kort mogelijk (~20cm). Dit heb ik zo'n half jaar geleden allemaal vervangen en opnieuw aangesloten, en heeft zeer goed gewerkt.

Bovenstaande problemen zijn eigenlijk een aantal weken geleden begonnen toen de bouw van een appartementencomplex aan het begin van onze straat is gestart, maar ik weet niet hoe relevant dit kan zijn. We zijn inmiddels omlaag geschaald van 24 mbit naar 19 mbit, zonder enige winst in stabiliteit. Zowel 's nachts als overdag is er geen verschil in stabiliteit.

Ik heb dit even overlegd met een collega, die het probleem gelijk herkende. Hij heeft laatst een andere Experia Box V10 gemonteerd, waarmee het probleem was opgelost. Wat denken jullie? En kan ik gewoon zo'n nieuwe Experia Box aanvragen als ik dit echt niet op een andere manier opgelost krijg?

3 reacties

Reputatie 7
Of binnenkort gewoon jouw eigen router gaan gebruiken.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248
Reputatie 7
Badge +28
Dag m0nsky, top dat je al zoveel hebt getest! DLM schakelt vannacht of morgennacht weer naar 25Mb wat een goed teken is.

Ik ben benieuwd hoe een pingtest naar de Experiabox er uit ziet. Kun je deze eens uitvoeren? Als er dan ook timeouts zijn weten we dat het probleem in het thuisnetwerk zit. Mogelijk is het vervangen van de Experiabox dan de beste optie. We kunnen er ook voor kiezen om een monteur aan te sturen. Dan kan de verbinding zelf gecontroleerd worden en als het nodig is vervangt de monteur de Experiabox. Als je eerst kunt pingen naar 192.168.2.254 kijken we even verder op basis van het resultaat 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@m0nsky: Hoe staat het er inmiddels voor? DLM staat sinds zaterdag op 25Mb. Zou je bovengenoemde test kunnen uitvoeren als je nog last hebt van deze storing?

Reageer