Beantwoord

Toegangspunt tijdelijk vol

  • 11 January 2020
  • 33 reacties
  • 4751 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Mijn router Experiabox 10.

Ik krijg de melding "toegangspunt tijdelijk vol" als ik een device wil koppelen aan de 2.4 GHZ band.

Aan de 5 GHZ band kan ik wil device toevoegen.

Betekent dat ik aan de limiet zit wat betreft het aantal devies dat ik kan koppelen?

 

Groet,

Pieter

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 14 January 2020, 10:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Badge +12

Mijn router Experiabox 10.

Ik krijg de melding "toegangspunt tijdelijk vol" als ik een device wil koppelen aan de 2.4 GHZ band.

Aan de 5 GHZ band kan ik wil device toevoegen.

Betekent dat ik aan de limiet zit wat betreft het aantal devies dat ik kan koppelen?

 

Groet,

Pieter


Hoeveel draadloze apparaten heb je aangesloten? Even de V10 van de stroom af zou kunnen helpen.

Reputatie 6
Badge +9

Kan het zijn dat je per ongeluk probeert te verbinden met KPN Fon?

Reputatie 3
Badge +1

Op de 2.4 heb ik ongeveer 15 devices, maar ook op een Access point ongeveer 4 devices. Via de KPN WiFi extended ongeveer 4 devices.

Toch de vraag hoeveel devices er maximaal kunnen worden aangesloten en tellen devices die op het accesspoint en extended zijn aangesloten ook mee?

 

Ik ga straks de router resetten en laat weten of dat helpt.

 

Pieter

 

Reputatie 3
Badge +1

Kan het zijn dat je per ongeluk probeert te verbinden met KPN Fon?

Dank voor je reactie, nee niet naar FON.

 

Reputatie 3
Badge +1

Inmiddels router weer gereset, maar ook nu weer de melding "toegangspunt tijdelijk vol"

Hallo @PietKei , bij Ziggo op het forum lees ik dezelfde klachten, ook met een verwijzing naar de Ziggo hotspot.

Maar ook daar weet men (nog) geen oplossing.

Bij 'googelen’ wordt ik ook naar onderstaande site verwezen:

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/10741/windows-fix-network-connection-issues

Reputatie 3
Badge +1

Hallo @PietKei , bij Ziggo op het forum lees ik dezelfde klachten, ook met een verwijzing naar de Ziggo hotspot.

Maar ook daar weet men (nog) geen oplossing.

Bij 'googelen’ wordt ik ook naar onderstaande site verwezen:

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/10741/windows-fix-network-connection-issues

Dank, ik ga daar ff kijken.

Reputatie 3
Badge +1

Helaas nog geen oplossing kunnen vinden, alle hulp is welkom!

 

Dank!

Pieter

Er zal ongetwijfeld een limiet aan het maximaal aantal devices zitten daar is niet heel veel over te vinden. Het gaat per accespoint niet het totaal. Het microsoft artikel heeft lijkt mij weinig met de melding van doen zeker als je dit op een android of ander apparaat te zien krijgt. 

Als je niet via 2,4 kan verbinden sowieso voor de vermoedelijk rustigere 5 ghz kiezen. 

Reputatie 3
Badge +1

Er zal ongetwijfeld een limiet aan het maximaal aantal devices zitten daar is niet heel veel over te vinden. Het gaat per accespoint niet het totaal. Het microsoft artikel heeft lijkt mij weinig met de melding van doen zeker als je dit op een android of ander apparaat te zien krijgt. 

Als je niet via 2,4 kan verbinden sowieso voor de vermoedelijk rustigere 5 ghz kiezen. 

@Galdor68 

Dank!

Ik heb de 2.4 ghz nodig, betreft smart lights en sensors, deze devices werken alleen met 2.4 ghz.

Een in mijn ogen luxe probleem dus en een reden dat alles via wifi willen bedienen toch snel zijn beperkingen heeft. Wat de oplossing lijkt te zijn is een wifi toegangspunt kiezen die niet van KPN zelf af komt. 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Pieter, goede vraag! Met wifi is het zo dat data niet tegelijk verstuurd kan worden. Voorbeeld: je wilt mail wilt gaan lezen op een mobiel. Dan maakt de telefoon verbinding met de mailserver wat gepaard gaat met het uploaden van data richting de mailserver. Vervolgens wordt jouw mail gedownload. Ondertussen typ je een mail en verzend je die. De wifi kan niet tegelijkertijd jouw mail die verzonden moet worden uploaden en de overige mail die je wilt lezen downloaden. Dit verzenden en ontvangen van datapakketjes gebeurt dan ook om en om. Als je met een enkel apparaat verbonden bent is dat geen probleem, dit gaat dan lekker snel en je merkt er niets van. Maar hoe meer apparaten op je wifi, hoe meer er verdeeld moet worden zodat ze allemaal de kans krijgen om hun datapakketjes te versturen of ontvangen. De beschikbare ruimte die een wifiverbinding heeft om data te versturen is de free airtime. Hoe hoger dat percentage free airtime is, hoe beter je ervaring op die wifiverbinding zal zijn.

Hoeveel apparaten je dan op een wifiverbinding kunt hebben is niet specifiek te zeggen. Dat hangt ook af van hoeveel bandbreedte er gebruikt wordt door de aangesloten apparaten. Als je er een computer aan hebt zitten die een back up aan het maken is en veel grote bestanden wil uploaden, dan zal je sneller tegen issues met andere apparaten aanlopen dan als er tien mobieltjes verbonden zijn die niet veel meer doen dan af en toe een mailtje lezen of een beetje appen.

Ik verwacht dan ook dat dit het probleem is, dat er niet voldoende free airtime is op de 2,4 Ghz verbinding van de Experia Box om extra devices toe te voegen. Deze free airtime gaat per wifi-uitzendend-apparaat, en per frequentie. Wat ik dan ook aanraad is zorgen dat de 2,4 GHz uitzendende apparaten die je hebt op niet overlappende kanalen zitten. En kijk of je een aantal van de apparaten die op de wifi van de Experia Box zitten kunt overzetten naar de wifiverbinding van je access point of de Wifi Extender (ervan uitgaande dat die beide bekabeld zijn aangesloten op de Experia Box).

Reputatie 3
Badge +1

Mijn router Experiabox 10.

Ik krijg de melding "toegangspunt tijdelijk vol" als ik een device wil koppelen aan de 2.4 GHZ band.

Aan de 5 GHZ band kan ik wil device toevoegen.

Betekent dat ik aan de limiet zit wat betreft het aantal devies dat ik kan koppelen?

 

Groet,

Pieter

@Erik_

Dank voor je reactie!

Het merendeel van de devices die ik gebruik op de Experia Box zijn "smart lampen" en "door sensors" (totaal ongeveer 15 op de 2.4 GHZ band). Deze devices worden minimaal aangestuurd, alleen een UIT en AAN commando.

Op dit moment is er geen enkele telefoon of laptop actief gekoppeld op de 2.4 GHZ band en toch krijg ik op de 2.4 GHZ band de melding "toegangspunt tijdelijk vol".

Het lijkt niet op een "overbelasting".

Groet,

Pieter

Reputatie 7
Badge +30

Dan zou je dat op eerste gezicht inderdaad niet zeggen. Ik vermoed echter het toch nog wel eens aan je sensoren zou kunnen liggen. Los van de aansturingscommando's moeten ze wel online actief blijven om te luisteren naar of een commando's komt waar ze iets mee moeten doen. Daarvoor is ook vaak dataverkeer nodig. Dat is dan niet heel veel data per sensor of lamp, maar wel continu. Wat dan weer kan zorgen voor een laag percentage aan free air time. Je zou dit kunnen testen door eens (tijdelijk) een aantal van je sensoren of lampen uit te schakelen en dan te kijken of je dezelfde melding krijgt.

Reputatie 3
Badge +1

Dan zou je dat op eerste gezicht inderdaad niet zeggen. Ik vermoed echter het toch nog wel eens aan je sensoren zou kunnen liggen. Los van de aansturingscommando's moeten ze wel online actief blijven om te luisteren naar of een commando's komt waar ze iets mee moeten doen. Daarvoor is ook vaak dataverkeer nodig. Dat is dan niet heel veel data per sensor of lamp, maar wel continu. Wat dan weer kan zorgen voor een laag percentage aan free air time. Je zou dit kunnen testen door eens (tijdelijk) een aantal van je sensoren of lampen uit te schakelen en dan te kijken of je dezelfde melding krijgt.

@Erik_ 
Dank voor je reactie!

Ik heb een aantal devices naar het access point en wifi extender (beide devices bekabeld) kunnen verplaatsen, helaas maakt het niet veel uit en krijg regelmatig weer de melding 'Toegangspunt tijdelijk vol'.

De beschikbare 'free air time' wordt dus mogelijk beperkt door de sensoren en lampen, ik begrijp dat ze continue 'live' zijn maar dan is het signaal dat heen en weer gaat toch heel minimaal.
Het lijkt er op dat er toch een beperking zit in het aantal devices dat 'on air' is.

Is hier iets meer over bekend?

Reputatie 7
Badge +30

Bijzonder dat de melding blijft voorkomen ook als je de devices verbindt met access point en extender. Welke zijn dat, qua merk/type? Gebruik je op deze apparaten een apart SSID, of hebben ze allemaal dezelfde naam en wachtwoord? In het eerste geval zou je de melding niet meer moeten krijgen. In het tweede geval kan het alsnog omdat de apparaten dan zelf zouden kunnen switchen van ene toegangspunt naar een andere.

 

Ik ga hier wat meer navraag over doen en kom er bij je op terug zodra ik meer weet. 

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ 

Dank voor je info.

Voor de duidelijkheid ik heb niet alle devices naar de extended/accesspoint verplaatst, slechts een paar, omdat de rest buiten het bereik kwam te liggen.

Alle SSID's heb verschillend namen.

De extendeder is  en van KPN, het  accesspoint is Linksys 300N.

Ze hebben wel allemaal het zelfde wachtwoord. (daar ga ik mee experimenteren)

 

In ieder geval bedankt voor de aandacht van dit probleem!

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Waar zitten de meeste apparaten op? Op de Linksys of de KPN versterker?

 

Alle SSID's heb verschillend namen.

Je bedoelt: de Linksys heeft een ander ssid dan de KPN versterker?  En op beide krijg je dezelfde melding?

Staan de twee toegangs punten vast op 1 kanaal, mogelijk werkt het beter met de instelling op auto.

De beperking tot 802.11g waar de meeste van die device's gebruik van maken kan ook nog mee spelen.

Reputatie 3
Badge +1

@Nick83 

De meeste apparaten zitten juist niet op de extendeder/accespoint maar op de Experiabox.

Het gaat juist om de Experiabox.

Reputatie 3
Badge +1

@Galdor68 

Ze staan op auto.

Reputatie 7
Badge +24

U heeft een Experiabox v10? Niet een v10a? En een KPN versterker? Welk type? Een zwarte vierkante? Of een witte? Rond of vierkant?

Reputatie 3
Badge +1

@Nick83 

Dank voor je reactie!

Ik heb de Experiabox v10, dus niet de v10a.
De KPN versterker is de witte, zie image:

 Serie nr. J805708172

 

Reputatie 6
Badge +8

Een test die ik nog niet voorbij heb zien komen:

Als je een aantal van de andere 2.4 Ghz apparaten uitschakelt, kun je dan wel het betreffende device koppelen?

Daarnaast: Wat voor devices praat je precies over, communiceren die ook onderling met elkaar? Het kan natuurlijk ook zijn dat de fabrikant van het device zelf een maximum heeft voor het aantal toegestane apparaten op hetzelfde netwerk.

Reputatie 7
Badge +24

Een test die ik nog niet voorbij heb zien komen:

Als je een aantal van de andere 2.4 Ghz apparaten uitschakelt, kun je dan wel het betreffende device koppelen?

En toch ff tijdenlijk de Linksys of de KPN versterker even wat dichterbij zetten, zodat je meer apparaten hierop aan kunt sluiten en zodoende de Experiabox wat ontlast. Kijken of dit effect heeft.