Beantwoord

Traag bekabeld internet

  • 27 May 2020
  • 21 reacties
  • 222 keer bekeken

Hoi!

 

Ik heb pas geleden een nieuwe PC gebouwd en ben wat meer gaan verdiepen in mn internetsnelheid.

nu blijkt dat ik met elke speedtest die ik draai maar 96/97 MB per sec. haal terwijl ik een abbonnement heb voor 500 MB!

ik heb de PC bekabeld direct aan de experiabox gehangen met een Cat 5e en Cat 6e kabel maar de uitkomst is elke keer hetzelfde.

de service tool geeft aan dat deze me niet verder kan helpen…

wat kan ik doen?

 

icon

Beste antwoord door Jurrekls 6 June 2020, 10:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jurrekls, welkom op het forum!
Inmiddels zijn we al weer een paar dagen verder. Heb je in de tussentijd nog kunnen vinden waar het verschil in zit?
Meet je de snelheden in Mb/s of in MB/s trouwens? 500Mb/s is namelijk maar 62,5MB/s! Heb je dit op verschillende speedtests gemeten? Behalve die van ons/ookla kun je ook www.fast.com gebruiken 
Ik kijk ook graag even met je mee naar je verbinding! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Hoi @Thomas !

 

Bedankt voor je reply.

helaas is het nog niet opgelost..

Ik heb het volgende abonnement: Hussel Internet 500 Mbit/s

en ik haal deze snelheid via speedtest.net: 94.32 Mbps.

Ik heb mn profiel aangepast, hoop dat dit is wat je bedoelt?

ik hoor graag van je!

 

 

Ik heb het volgende abonnement: Hussel Internet 500 Mbit/s

en ik haal deze snelheid via speedtest.net: 94.32 Mbps.

Je hebt waarschijnlijk ergens een ethernet poort die maar op 100 Mbit/s werkt.

Of KPN heeft je abo wel (onlangs?) omgezet, maar nog niet je glasvezelpoort in de wijkkast PoP (zit nog op 100 Mbit/s poort).

Kan zijn dat er ergens een kabel breuk is
als de 4 juiste draden intact zijn, gaat het van 1000 mbit verbinding naar 100 mbit

Dus tijd om te gaan zoeken.
 

 

Aan de kleur van de lampjes van de ethernetpoort van de NT kan je wel het 1 en ander afleiden.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens @Jurrekls, ik heb de lijn even uitgelezen en alles staat goed op 500/500. Zou je de volgende dingen eens kunnen proberen?

 

  • Het stroom van je glasvezelkastje en experiabox er in die volgorde eens af willen halen en na een minuutje er weer op willen zetten?
  • Eens een andere internetkabel willen proberen tussen je PC en modem én tussen je glasvezelkastje en experiabox?
  • Een andere poort op de Experiabox gebruiken zou ook al een hoop uit sluiten! 

 

Zou je daarnaast (eventueel met behulp van foto's) willen toelichten hoe alles aangesloten zit? 

Hoi @Thomas 

 

zojuist de stroom van het glasvezelkastje en de experia box af gehaald en paar minuten later er weer in gestopt. ook de poort naar de computer verandert in de box.

had geen effect. draai nog steeds rond de 90 Mbps.

met een andere kabel haal ik dezelfde snelheden..

ik heb een kabel tester besteld om dat in ieder geval uit te sluiten. @LeonMasterSword 

@tmoesel het lampje bij de ethernetpoort op mijn pc brand groen en knippert oranje..

hopelijk sluit dit wat dingen uit?

Misschien hebben jullie nog andere ideeën?

alvast bedankt voor de moeite.

 

Jurre

 

Reputatie 6
Badge +6

Kan je pc deze snelheid (500/500) wel aan? 

@JuanNegro 

Ja, heb een MSI tomahawk B450 MAX moederboard met een AMD Ryzen 5 3600x processor.

Reputatie 7
Badge +24

Zit er misschien ergens een switch tussen die maar 100 mbit halen kan? Of heeft u echt 1 kabel ononderbroken van pc naar Experiabox? 

Reputatie 7
Badge +24

@JuanNegro

Ja, heb een MSI tomahawk B450 MAX moederboard met een AMD Ryzen 5 3600x processor.

En je gebruikt de on board netwerk poort?

@Nick83 De ethernetkabel zit direct in experia box op dit moment.

heb met switch er tussen geprobeerd en maakt geen verschil.

Ja gebruik de onboard netwerk poort - van moederbord dus

zojuist de stroom van het glasvezelkastje en de experia box af gehaald en paar minuten later er weer in gestopt. ook de poort naar de computer verandert in de box.

had geen effect. draai nog steeds rond de 90 Mbps.

met een andere kabel haal ik dezelfde snelheden..

ik heb een kabel tester besteld om dat in ieder geval uit te sluiten. @LeonMasterSword 

@tmoesel het lampje bij de ethernetpoort op mijn pc brand groen en knippert oranje..

De PC heeft een Realtek 8111 LAN ethernet controller, is enorm standaard, die moet in ieder geval 1Gbit/s kunnen, maar je moet dan in de datasheet kijken wat de kleur van die lampjes betekenen, dat varieert nogal per apparaat. Of bij de details van het stuurprogramma de LANpoort forceren op 1Gbit/s.

Zelfde verhaal kwa kleuren van de lampjes op de glasvezelconvertor.

Je zal de hele keten van glasvezelconvertor tot PC moeten nalopen. Maar doorgaans komt je veel sneller tot een conclusie door eerst intern je LAN even te speedtesten, van b.v. 1 PC naar een andere PC of NAS. Als je handig bent met VLAN’s en PPPoE kun je ook de ExperiaBox omzeilen tijdelijk.

@tmoesel 

Net de kaart op 1gb geforceerd maar dan klapt internet er gelijk uit.

ben bang dat er misschien in de kabel dan iets niet goed zit, maar heb inmiddels 3 kabels geprobeerd en die geven allemaal hetzelfde resultaat.. wat dan wel vreemd is.

@tmoesel als je 3 kabels hebt geprobeerd dan ligt het niet aan de kabel.

controleer de aansluitingen of er niks contact maakt met elkaar.

( als er iets gebogen is dan gaat het fout )

Reputatie 7
Badge +24

En heb je al een andere pc of laptop geprobeerd? Wat zijn het voor kabels die u geprobeerd heeft? Kabels met aangesmolten stekkertjes?

@Nick83 andere laptop geeft zelfde snelheid.

kabels gewoon rechtstreeks uit de winkel..

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het merk en type van uw glasvezel modem?

@Nick83 Een Genexis Gigabit met een Experiabox v10A

Reputatie 7
Badge +20

@Jurrekls  is het nog gelukt je kabels te testen of een andere oorzaak te vinden?

Reputatie 7
Badge +20

We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het gelukt is.  Anders weet je ons te vinden!