Beantwoord

Traag internet adsl. Van 25MBs naar max. 8MBs (oud Telfort)

  • 12 September 2021
  • 14 reacties
  • 194 keer bekeken

Ik stel deze vraag namens mijn vader. Mijn vader had eerst Telfort en is (recent?) overgezet naar KPN. In de Telfort periode haalde hij jaren lang makkelijk 25Mb+ met zijn ADSL lijn. Toen de netco-fpi-info.fourstack.nl website nog publiek openstond hadden we gezien dat de afstand een paar honderd meter was.

De internet verbinding is de laatste tijd vanzelf trager geworden, soms zelfs maar 1Mb, soms 5Mb, soms 8Mb maar meer dan dit is het ook niet meer. Onder het niveau dat tv / netflix kijken nog goed werkt. Bellen met de KPN helpdesk helpt ook niet, het ligt overal aan maar niet aan KPN, tot het punt van onbeschoft gedrag, we komen hier helaas niet verder mee.

Een laptop rechtstreeks in de Experia box in de meterkast geeft geen verschil in snelheid. Als we kijken op het modem dan zien we maximale downstream van rond de 9780kbps, wat overeenkomt met de metingen van maximale meting van 8Mb met de KPN speedtest. Echter over de dag heen wisselt de snelheid van 1.8Mb tot 8Mb maar nooit meer de snelheid van 25Mb die hij jaren lang makkelijk haalden.

Hopelijk kan iemand van het Webcare team en kennis van zaken ons helpen?

 

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid

icon

Beste antwoord door DennisA78 12 September 2021, 12:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@edwin9876 probeer eens Deze link (fourstack Tele2)

Badge +19

Wat zegt deze site over de te behalen op het adres? Graag een screenshot zonder de postcode plaatsen idm

Reputatie 7
Badge +24

Welk model Experiabox staat er? Kunt u een foto plaatsen van hoe die aangesloten is op het aansluitpunt van KPN?

Als je nu op https://tele2-fpi-info.fourstack.nl kijkt, welke snelheid staat er dan?

Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat je zelf al de nodige info geeft.

Met een paar honderd meter zou je veel meer moeten kunnen halen.

Dat de snelheid tussen de 1 en 8 varieert komt waarschijnlijk omdat de tv ontvanger dan wel of niet aanstaat. Want die neemt zo'n 8mb. 

Maar alsnog vaag dat het flinkbtrager is geworden. 

 

Als je je profiel zoveel mogelijk invult, en een moderator aan dit topic toe is, kan hij/zij je lijn doormeten. Wellicht is deze in kwaliteit achteruit gegaan.

Dat plaatje komt uit de Experiabox? V8?

Als je toch ingelogt bent, wellicht zie je veel FEC en/of CRC errors in het modem? Als je die wil delen weten we ook wat meer.

 

Misschien is er in de route buiten iets te veranderen. Waar begint de lijn, zit er een kast tussen, kan hij ook uit die kast beginnen, enz.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik woon niet op hetzelfde adres als mijn vader (160km verderop), dus ik probeer telefonisch zoveel mogelijk te helpen op het moment.

Mijn vader heeft een Experiabox 10A

Inderdaad stond de KPN TV ontvanger aan op het moment van de meting dus; 8Mb - 6Mb = +/- 1.6 Mb over voor het internet. Dit is duidelijk waar de schommelingen vandaan komen. Ik neem aan dat de prioriteit van het TV vlan hoger is dan van het internet vlan.

Screenshot fourstack.nl, hierop is te zien dat 26Mb mogelijk zou moeten zijn, in het verleden haalden we dit ook.

 

Gisteren was de internet snelheid rond de 8Mb. Een paar foutcorrectie te zien bij CRC in ieder geval, en een hoger getal bij FEC errors. Het modem stond pas 5 uur aan op het moment van de screenshot;
 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ok 

 

 

Gisteren was de internet snelheid rond de 8Mb. Een paar foutcorrectie te zien bij CRC in ieder geval, en een hoger getal bij FEC errors. Het modem stond pas 5 uur aan op het moment van de screenshot;

 

Ok valt mee. De lijn is wel aan te passen van enkel naar dubbel. Er komt dan sowieso een monteur om de KPN aansluiting aan te passen. De koperkabel kan dan gelijk worden doorgemeten op kwaliteit. En de v10a word omgewisseld voor een v10. Net zo goed, zoniet beter dan de v10a. 

Als alles dan deugt zou je die 52 moeten kunnen halen voor dezelfde prijs van het 50mb abbonnent dat het nu ook is.

Dennis, hartelijk bedankt voor je zeer snelle reactie.

Ik heb de postcode/adres aangepast op mijn profiel naar de postcode/adres van mijn vader. Ik neem aan dat je deze informatie ook kunt zien? Wat is de beste manier om je voorgestelde stappen in werking te zetten?

Zoals ik al schreef ik neem dit probleem waar voor mijn vader omdat hij er niet meer uit kwam. Ik hoor graag wat ik moet doen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Top. Ik kan en mag die info echter niet zien, ivm privacy. Alleen moderators kunnen dat. Ik werk wel bij KPN, maar ben geen moderator op dit forum. 

Je kan afwachten wanneer een moderator hier reageert. Kan 1 a 2 dagen duren. 

0800 0402 kan ook, maar daar heb je slechte ervaringen mee lees ik :see_no_evil:

Misschien even geduld hebben. Ik kan wel even kijken of er een moderator actief is voor vandaag maar ik beloof niks.

Reputatie 7
Badge +20

Goedenavond @edwin9876, welkom op ons forum!
Ik heb meteen even meegekeken naar de aansluiting van je vader en mijn collega's verzocht pairbonding aan te vragen.
Jullie krijgen hier dadelijk bericht over!

Hoi Thomas, inderdaad gisteren heeft mijn vader een email gehad met een afspraak met een monteur. Bedankt hiervoor! Er stond dat er pairbonding en een nieuwe apparatuur wordt aangesloten.

Onderdeel van het probleem van mijn vader is dat de huidige koperlijn niet de snelheid levert welke hij ooit heeft geleverd en welke volgens fourstack zou moeten leveren.

Kijkt de monteur hier ook nog naar?

Nogmaals hartelijk dank voor het in beweging zetten van een oplossing!

 

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan hoor! :)

Deze monteur zal uiteraard ook even naar de snelheid kijken, laat me vooral weten hoe het afloopt!

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @edwin9876, ik lees dat de monteur vandaag langs geweest is.
Ik ben benieuwd of de problemen hiermee ook opgelost zijn!

Hoi Thomas, ik heb net mijn vader gebeld. Alles is goed verlopen, monteur kwam op tijd, isra punt vervangen,pair-bonding is aangesloten, modem verwisseld. Hij haalt nu al twee dagen lang rond de 50-60Mb down, 8Mb up. Hopelijk blijft het zo.

Nogmaals bedankt, en een prettige avond gewenst!

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah top! Bedankt voor de terugkoppeling!
Mochten jullie nog vragen hebben of ergens tegenaan lopen dan weten jullie ons te vinden!