Vreemd probleem: Het komt regelmatig voor dat de snelheid van het internet (Glasvezel) op zondagmiddag/avond gedurende een aantal uren compleet inzakt: websites willen niet (of extreem traag) laden en ook online gaming is lastig (minimaal een seconde vertraging). Zowel PC’s (bekabeld met CAT6) als tablets en mobieltjes (WiFi) hebben hier last van. Op het moment dat het probleem zich voordoet, lopen er geen downloads o.i.d. (en zeker niet gedurende meerdere uren aaneen). Overigens kunnen we wel zonder problemen TV kijken en van de vaste telefoon gebruik maken.
Het thuisnetwerk werkt goed: apparaten kunnen moeiteloos met elkaar communiceren en ook de ping is laag. Voorbeeld:
C:\>ping 192.168.2.155
Pinging 192.168.2.155 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.155: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.2.155: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.2.155: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.2.155: bytes=32 time<1ms TTL=64
Ping statistics for 192.168.2.155:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms
Wanneer we een ping naar (bijvoorbeeld) KPN.com doen, zijn de resultaten meteen een stuk slechter:
C:\>ping www.kpn.com
Pinging www.lb.kpn.com [145.7.170.7] with 32 bytes of data:
Reply from 145.7.170.7: bytes=32 time=166ms TTL=244
Reply from 145.7.170.7: bytes=32 time=249ms TTL=244
Reply from 145.7.170.7: bytes=32 time=162ms TTL=244
Request timed out.
Ping statistics for 145.7.170.7:
Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 162ms, Maximum = 249ms, Average = 192ms
Een Traceroute laat zien dat het probleem ‘buiten’ zit:
C:\>tracert www.kpn.com
Tracing route to www.lb.kpn.com [145.7.170.135]
over a maximum of 30 hops:
1 6 ms 14 ms 14 ms 192.168.2.254
2 14 ms 14 ms 14 ms static.kpn.net [195.190.228.106]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 15 ms 14 ms 14 ms nmint-nlams1-010-vl11.connectivity-services.nl [145.222.130.3]
7 15 ms 14 ms 14 ms 145.222.130.18
8 156 ms 153 ms 153 ms 145.222.130.26
9 159 ms 153 ms * 145.222.100.26
10 * * 161 ms 145.222.100.25
11 9 ms 14 ms 14 ms 145.222.100.44
12 * 149 ms 153 ms static.kpn.net [145.7.169.133]
13 158 ms * 148 ms static.kpn.net [145.7.170.135]
Trace complete.
Zelfde verhaal, maar dan met een website verder van huis:
C:\>ping www.nasa.gov
Pinging d30etcnkn29cv0.cloudfront.net [52.222.150.239] with 32 bytes of data:
Reply from 52.222.150.239: bytes=32 time=143ms TTL=241
Request timed out.
Reply from 52.222.150.239: bytes=32 time=158ms TTL=241
Reply from 52.222.150.239: bytes=32 time=159ms TTL=241
Ping statistics for 52.222.150.239:
Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 143ms, Maximum = 159ms, Average = 153ms
Traceroute:
C:\>tracert www.nasa.gov
Tracing route to d30etcnkn29cv0.cloudfront.net [52.222.150.239]
over a maximum of 30 hops:
1 7 ms 14 ms 15 ms 192.168.2.254
2 16 ms 13 ms 15 ms static.kpn.net [195.190.228.106]
3 * * * Request timed out.
4 * 152 ms 153 ms rt2-rou-1022.nl.eurorings.net [134.222.129.238]
5 161 ms * 159 ms ffm-s6-rou-1041.de.eurorings.net [134.222.48.38]
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 163 ms * 160 ms 54.239.5.233
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 160 ms * 157 ms server-52-222-150-239.fra53.r.cloudfront.net [52.222.150.239]
Trace complete.
En dan nog eentje om het af te leren:
C:\>tracert www.xs4all.nl
Tracing route to www.xs4all.nl [194.109.6.92]
over a maximum of 30 hops:
1 10 ms 14 ms 14 ms 192.168.2.254
2 14 ms 14 ms 14 ms static.kpn.net [195.190.228.106]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * 155 ms 151 ms www.xs4all.nl [194.109.6.92]
Wat ook bijzonder is als de internetsnelheid eenmaal ingezakt is: de beheerpagina van de Experiabox (V10a) is dan ook niet vooruit te branden. Ik roep de pagina op door 192.168.2.254 in te typen en vervolgens wordt dit automatisch omgezet naar https://mijnmodem.kpn/login.htm. Ik weet niet of de Experiabox dat omzet m.b.v. een externe (DNS) server, maar dat omzetten duurt op dat moment een eeuwigheid.
Tot zover de symptomen waar ik tegenaan loop. Ik heb zelf het gevoel dat iets of iemand in de directe omgeving op zondag een flinke hoeveelheid data over het internet pompt (in een straal van 2 kilometer heb ik zeker 3 grote industrieterreinen zitten waar ook een paar grote jongens gevestigd zijn, waaronder ook een datacenter van KPN. Die zullen vast niet via het lokale FttH-netwerk aangesloten zijn, maar ik kan mij voorstellen dat alles op een bepaald punt wel bij elkaar komt.
En al typend is het inmiddels 21:55 uur geworden en is de situatie vanzelf weer genormaliseerd (als het probleem zich voordoet, is het vaak rond de klok van 22:00 uur weer normaal):
C:\>tracert www.kpn.com
Tracing route to www.lb.kpn.com [145.7.170.135]
over a maximum of 30 hops:
1 1 ms <1 ms 2 ms 192.168.2.254
2 7 ms 4 ms 6 ms static.kpn.net [195.190.228.106]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 8 ms 7 ms 7 ms nmint-nlams1-010-vl11.connectivity-services.nl [145.222.130.3]
7 7 ms 27 ms 6 ms 145.222.130.18
8 4 ms 3 ms 3 ms 145.222.130.26
9 8 ms 8 ms 8 ms 145.222.100.26
10 9 ms 8 ms 9 ms 145.222.100.25
11 4 ms 4 ms 4 ms 145.222.100.44
12 5 ms 4 ms 4 ms static.kpn.net [145.7.169.133]
13 8 ms 8 ms 8 ms static.kpn.net [145.7.170.135]
Trace complete.
Tot zover de puzzelopdracht van deze week, ik ben benieuwd of jullie er wat van kunnen maken