Beantwoord

Traag internet via glasvezel met Superwifi en bekabeld

  • 19 September 2022
  • 12 reacties
  • 187 keer bekeken

Vorige week  aangesloten op glasvezel maar iedere dag blijft het traag ondanks dezelfde dag direct aangeschafte super WiFi. Zonder deze totaal geen internet via WiFi op 1e verdieping. Alles uit en aan, en WiFi manager geeft vaak aan dat ik niet aangesloten ben terwijl dat wel zo is. 
 

Upload veel trager dan download, dit zou gelijk horen te zijn. Downloaden op PS4 met kabel duurt letterlijk uren voor 20 of 30 Gb. Op 3meter afstand van modem nog maar 600 mb via WiFi is bijna de helft!

Meet ik bij de buren heb ik nog steeds beter signaal dan in eigen huis op 3e etage.

Beste KPN, Hoe krijg ik de snelheid van 1Gbit waarvoor ik betaal? Waarom zonder Superwifi geen normaal WiFi signaal in huis? 
 

icon

Beste antwoord door Henk online 24 September 2022, 07:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Hallo @Henk online we gaan je helpen.  Welk type modem heb je? Welke snelheid meet je als je meet met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten aan het modem? Betrouwbaar meten doe je met de app van Ookla.  Die moet je dan even installeren op je pc of laptop.  Ik ben benieuwd. 

KPN BOX12

Is de meting via de KPN thuis app of speedtest niet betrouwbaar dan? Die geven minuten na elkaar totaal verschillende uitkomsten. 
Kabel direct: 556 down, 134 up.

Wifi: 665 down, 236 up

bij mij precies hetzelfde probleem .

betaal voor 500mb en kom met een wifi speedtest vlakbij het modem en alle kabels los niet hoger dan 50MB up en down 

gisteren verhoogt naar 1T en dan heb ik 100MB up en down en tevens alle superwifi punten opnieuw geconfigureerd maar heeft geen effect .

als ik van de voorkant van mijn huis naar de achterkant loop ( 12meter ) dan heb ik aan de achterkant geen bereik meer .

tot voor 2a 3 weken terug geen enkel probleem hiermee maar lijkt erop dat het modem defect is geraakt 

afgelopen zaterdag al de servicedesk gebeld en die hebben van allerlei zaken doorgenomen maar zijn niet met een oplossing gekomen 

Badge +19

KPN BOX12

Is de meting via de KPN thuis app of speedtest niet betrouwbaar dan? Die geven minuten na elkaar totaal verschillende uitkomsten. 
Kabel direct: 556 down, 134 up.

Wifi: 665 down, 236 up

Het hangt ook nog weleens af van welke browser je gebruikt. Vandaar de app van Ookla. 

Via WiFi manager gemeten (app van KPN)

ook met Firefox browser, Safari en Chrome

mobiel via Ookla

net gemeten, zou dus 1Gbit moeten zijn


Bij hoeveel mensen staat de computer van jezelf en eventuele gezinsleden, naast de tv of meter kast waar de glasvezel binnenkomt? 

Badge +19

Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?

Dat ga ik nog proberen.

Reputatie 7
Badge +17

@Henk online hoe is het gegaan na het van het stroom halen van je glasvezelkastje?

Verder zal je via de wifi bijna nooit dezelfde snelheden halen als via ethernetkabel. De snelheid die we aangeven is dan ook bekabeld.

Wat ik wil vragen is eerst te controleren of bekabeld de snelheid gehaald wordt. Sluit hiervoor een computer of laptop via een geschikte ethernetkabel direct aan op het modem. Een geschikte kabel is Cat5e of hoger. Controleer ook of de netwerkkaart van de computer geschikt is 1GB/s te meten.

De snelheid die je hoort te halen moet daarbij in de buurt komen van 1GB/s. 30 Mbit/s tot 50Mbit/s is daarbij normaal. 

 

@Vinroet ik wil je aanraden hiervoor 0800-0402 te bellen. Het kan zijn dat het overzetten nog niet voltooid is. Of dat er toch nieuwe apparatuur nodig is terwijl dat niet direct door het bestelsysteem gezien is. 

De snelheid van glasvezel kan niet worden gehaald met WiFi ook niet met extra super WiFi punten. Dat is jammer want op een mobiel of tablet is bekabeld glasvezel ongebruikelijk en lastig. Ook kan net WiFi niet dezelfde download als upload snelheid worden bereikt.

glasvezel via een draadje is geweldig als dat mogelijk is maar in de communicatie van KPN zou duidelijk moeten worden genoemd dat met WiFi de beloofde snelheid niet kan worden gehaald. Zelfs bekabeld is 930/940 maximaal haalbaar. 

Hier te lezen zijn veel gebruikers ook verbaasd over de snelheid die voldoet aan de verwachtingen. Een verkeerde voorstelling van zaken dus want het is bekend, ook de monteur gaf dit al aan bij het maken  van de aansluiting, die maximale snelheid ga je nooit halen.

om de snelheid te halen ga ik bekabeling aanleggen. Bedankt voor de suggesties in de reactie op mijn vraag.

 

Reputatie 7
Badge +24

Dat 1000 mbit via WiFi heel moeilijk tot onmogelijk is zou wel gewoon basiskennis moeten wezen hoor. Als je ff Googled, dan weet je dat zo. 

Met een CAT5e kabel haal ik 930. Best onhandig om Naar huis iedere kamer een kabel te leggen. WiFi geeft wisselende snelheden meestal helft lager dan aangeboden. Super wifi geeft enige verbetering maar het idee is dat internet ook via WiFi snel is, de belofte van glasvezel. Uit de antwoorden begrijp ik dat het raar is om te verwachten dat je glasvezel neemt en die snelheid ook kan halen via draadloos internet, zelfs met additionele dure wifipods. Ik lees nergens bij KPN wat een reële verwachting van snelheid mag zijn. Of dat je geen andere apparaten mag gebruiken etc. Ik probeer nu een kabel omdat decoupling voor mij belangrijkheid en ik toch blij ben met deze snelheid die hoger is dan de uploadsnelheid van Ziggo. Hoe sluit ik dit topic?

Hallo @Henk online bij een Gigabit-abo is een maximale snelheid, bekabeld gemeten, ongeveer 930/30Mbit/s.

Als je binnen je modem de wifi6 (ax) optimaal afgesteld hebt en je hebt ook apparatuur die wifi 6 aan kan zou je maximaal ongeveer 900Mbit/s kunnen halen is mijn ervaring met mijn Chromebook die wifi 6 ondersteunt.