Beantwoord

Traag internet. Waar kan dit aan liggen?

  • 14 April 2021
  • 6 reacties
  • 71 keer bekeken

Vorige week werd ik door KPN geattendeerd dat ik sneller internet kon krijgen. 

Dus ik de optie aangevinkt voor 100/100 internet. Ik kon niet achterhalen wat mijn snelheid ervoor zou moeten zijn, maar een speed test wees uit dat mijn snelheid ongeveer 17/17 was.

Na omzetting naar 100/100 haal ik maar liefst snelheden van 20/20!  Er lijkt mij iets niet goed te gaan…

Zojuist heb ik mijn Experia Box v8 met een ontzettend kort en nieuw snoer aangesloten waar internet de woning binnen komt. Vlak ernaast gaan staan met mijn iPad, en opnieuw de speed test gedaan. 20/20. Meer niet.

Wat gaat hier fout? Hoe kan ik hier verbetering in aanbrengen? 

Ik probeer variabelen aan te sluiten. Ik dacht dat het aan mijn (vrij lange) snoer lag dat tussen het internetkastje in de meterkast en de experiabox lag. Die heb ik dus nu uitgesloten.

Waar kan het nog meer aan liggen? Is de Experiabox te oud? Is de modem waar internet binnen komt te oud? Ik woon in een appartement, kan dat er iets mee te maken hebben? 

Ik hoor graag uw input! Bij voorbaat hartelijk dank! 

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 16 April 2021, 09:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Hanschra, van harte welkom hier! 

Ik lees dat je jouw internetsnelheid hebt verhoogd maar dat je er amper iets van merkt. Dat is natuurlijk niet wat je verwacht had, kan ik me voorstellen. Ik ben allereerst benieuwd naar hoe je je internetverbinding gebruikt: draadloos via WiFi of ook bekabeld? Als je tijdelijk een computer of laptop rechtstreeks met een kabel op je Experia Box aansluit en dan een speedtest doet, hoe is de snelheid dan? 

Als je de verbinding (vooral) via WiFi gebruikt, dan raad ik je aan om onze WiFi manager te doorlopen. Deze tool helpt je stap voor stap om de WiFi verbinding te controleren en verbeteren. Dat helpt in de meeste gevallen heel goed. WiFi is een draadloze verbinding die daardoor heel gevoelig is voor andere signalen en storingsbronnen in jouw omgeving. Daardoor kan het even zoeken zijn naar wat de oorzaak en beste oplossing is, de WiFi manager helpt je daar doorheen.

Ik hoor graag of het is gelukt en wat er uit de WiFi manager gekomen is.

Excuus voor mijn bericht, ik raakte even in blinde paniek. 😛

@Alexandra sorry, ik ben blijkbaar aan het klooien. 
wat ik wel weet is dat de wifi is verbeterd, richting de 40/40. Maar dat lijkt me nog altijd niet optimaal voor een 100/100 aansluiting.

dit na de tip van het volgen van de manager (die er in eerste instanties voor zorgde dag ik geen internet meer had, wat mijn geklooi tot gevolg had. 😉

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om het te verbeteren?

Reputatie 7
Badge +19

@Hanschra Geen probleem, al doende leert men, toch? :blush:

Fijn dat 't al iets verbeterd is na het dorlopen van de WiFi manager, ondanks dat je verbinding er even uit gelegen heeft. Je kunt de snelheid voor de zekerheid even testen via een internetkabel, om te checken of de snelheid dan wel goed is. Wat was het uiteindelijke resultaat van het doorlopen van de WiFi manager? Het kan ook helpen om deze nog een tweede keer te doorlopen, omdat 't soms even zoeken is naar de juiste instellingen :)

@Alexandra Ik heb de wifi manager meerdere keren doorlopen.

De oplossing was: Versterkers. Maar nu moet ik bekennen, ik heb hier geen vertrouwen in.

Namelijk, als ik met mijn iPad binnen 1 meter afstand ga staan van de Experiabox, die op 1 meter afstand staat van het kastje in de meterkast, en niet meer krijg dan 20Mbit, wat gaat een versterker dan aanrichten?

En zelfs ALS dat werkt. WAAROM? KPN verkoopt dit product toch in eerste instantie ZONDER dat? Weet KPN dan al dat ze een inferieur product verkopen? Want dat zou ik toch wel erg kwalijk vinden.

Maar zelfs ALS het werkt met de versterkers, dan moeten ook die weer bekabeld worden (Ja, ze bestaan zonder bekabeling, maar die vind ik prijzig, en zoals gezegd heb ik geen vertrouwen dat het werkt, om bovenstaande reden). Dan kan ik net zo goed gewoon een kabel naar mijn computer trekken. DAT doe ik niet, omdat ik geen kabel daarvoor heb en het niet nodig moet zijn. Ik begrijp heel goed dat dit KPN zou kunnen helpen oorzaken op te zoeken of uit te sluiten, maar daar ga ik niet een kabel voor aanschaffen die ik verder niet van plan ben te gebruiken. (ter extra info: Mijn computer staat niet op een handige plek om te bekabelen. Dan moet er een snoer dwars door mijn woonkamer, of langs het plafond en zo. Geen optie in een tijd waar Wifi echt beter kan dan 20Mbit).

Ik kan me voorstellen dat ik wat zuur over kom. Ik hoop dat dit wel meevalt. Ik ben eerlijk gezegd vrij tevreden met KPN als provider en voor 90% van de dingen waar ik internet voor gebruik is 20Mbit voldoende. Maar er moet meer in zitten. :-) 

Ik ben met die wifi manager de vorige keer echter enkele uurtjes zoet geweest, ook omdat het (door mijn eigen schuld) mis liep. Ik ben zeer bereid meer te doen, maar dan wel NIEUWE dingen. Die manager gaat me niet meer verder helpen. :-) 

 

Reputatie 7
Badge +19

@Hanschra Ik begrijp je standpunt heel goed. We bieden natuurlijk een WiFi signaal aan zodat je er gebruik van kan maken als je dat wilt. En ik begrijp heel goed dat je dat wilt en doet. Het lastige is alleen dat we de kwaliteit en vooral snelheid van de WiFi verbinding niet kunnen garanderen, zeker niet zonder versterkers. Praktisch iedereen in elk huishouden maakt gebruik van WiFi: Dat zorgt ervoor dat je omgeving vol met andere signalen, netwerken en storingsbronnen zit. Denk daarnaast ook aan andere apparatuur die een signaal uitzendt en daardoor je WiFi signaal tegenwerkt. Het WiFi signaal heeft het zwaar te verduren, laten we maar zeggen :slight_smile:

Als ik een andere oplossing voor je had, had ik je die graag aangeboden. Ik raad je vooral aan om 't eens te proberen met de Experia WiFi versterkers die je vanuit de WiFi manager kunt ontvangen. Ik verwacht dat dat je verbinding ten zeerste zal verbeteren. Je bent er natuurlijk vrij in om verder te zoeken naar een andere oplossing of optie die je beter past.