Traag wi-fi via Time Capsule na aanzetten iTV

• 9 november 2013
  • 11 reacties
  • 5373 keer bekeken

Hallo,

Als ik mijn interactieve tv aanzet terwijl ik bezig ben op internet, dan valt de snelheid van mijn internet enorm terug. Het inladen van websites duurt tientallen secondes tot minuten. Zodra ik de Motorola decoder uitzet (stand-by), dan heb ik eigenlijk meteen weer snel internet. Dit heb ik nu nadat ik de AirPort time capsule in gebruik heb. Voorheen had ik wifi via de Experiabox H220. Toen had ik geen problemen.
De time capsule gekocht voor wifi ac icm met mijn nieuwe macbook air en de automatische back-ups.

Hoe ga ik het voor elkaar krijgen dat ik weer normaal kan internetten en interactieve tv kan kijken tegelijkertijd?

Setup:
Utp kabel van Experiabox naar woonkamer. Draadloos internet van Experiabox staat uit.
Op de kabel in de woonkamer mijn TC aangesloten op de WAN poort. iTV aangesloten via TC.
TC staat in bridgemodus.

Wat kan ik doen? Ben behoorlijk gefrustreerd.
Help!

11 reacties

Reputatie 7
Hoi MichielBleys, welkom op het forum.

Wat is de snelheid van jouw internet verbinding/abonnement. (resultaat www.speedtest.net vanaf een bekabelde PC).

Een HD stream voor TV neemt ongeveer 7Mbps in en een "gewone" stream ongeveer 3Mbps.

Aangezien de TV stream voorrang krijgt t.o.v. Internet zal je Internet snelheid daar onder leiden, maar dat zou egenlijk alleen merkbaar moeten zijn als je daarmee de maximale bandbreedte van jouw Internet aansluiting benaderd.

Als ik een speedtest doe met iTV uit, kom ik uit op 87 MB/s download en rond de 90 MB/s upload. Aan is dit hooguit 1,8 resp 1.9.
Vanavond ben ik erachter gekomen dat er 4 utp uitgangen in m'n Experiabox zitten. Uitgang 1 en 3 zijn bezet. Uitgang 1 gaat naar de woonkamer en uitgang 3 naar de 1e verdieping.
Als ik uitgang 1 rechtstreeks op iTV aansluit en een nieuwe utp kabel van uitgang 2 op de TC aansluit (TC blijft op dezelfde positie staan in de woonkamer) dan functioneert alles gewoon goed. Het nadeel hiervan is dat ik dan nu een extra kabel zou moeten trekken door m'n kruipruimte zodat ie niet dwars door m'n huiskamer naar de meterkast loopt.

Nu is mijn vraag hoe dit kan en of ik dit kan verhelpen met de kabel die er al ligt, want blijkbaar kan m'n internet het wel aan?
Reputatie 7
Ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat die time capsules inderdaad problemen kunnen hebben als er zowel bedraad als draadlooa op aangesloten wordt.

Alternatief voor het trekken van die kabel is een "powerline" (netwerk over het lichtnet).

Dit heb ik hier ook. Een master adapter bij de Experia Box, een Slave adapter in de tuinkamer met een TV aangesloten en een Slave adapter op de tweede verdieping waarop een accesspoint is aangesloten.

Werkt als een trein. (Maar niet de Fyra ;))

Andere optie is een goedkope gigabit switch kopen (Hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes.) en die op de UTP kabel in de huiskamer aansluiten. Daar sluit je dan vervolgens de TC en de TV op aan.

Die gigabit switch had ik in eerste instantie al, maar daar waren de problemen dus ook al mee. Zodra iTV en internet wordt gebruikt, gaat de internetsnelheid drastisch achteruit. Blijkbaar zit er een maximum aan snelheid aan een poort vast van de Experiabox. Ik krijg niet het idee dat het aan de TC ligt. Misschien bedeelt de Experiabox alle snelheid toe aan een kanaal waar de iTV aanstaat?
Optie 1 zie ik ook niet zo zitten. Een best dure optie.
Is er niet iets wat ik softwarematig kan veranderen?
Of blijft een extra utp kabel trekken de enige optie?
Reputatie 7
Apart, ik heb hier zonder problemen TV en Internet over dezelfde UTP kabel.

Dit zou geen probleem mogen zijn, zelfs niet over een powerline, een HD stream voor TV neemt ongeveer 7Mbps aan bandbreedte en dus blijft er voldoende bandbreedte over voor Internet.

Welke Experia Box heb je?

Hoe oud is de bekabeling tussen de Experia Box en de huiskamer?

Is de UTP kabel een CAT 5, CAT 5e of CAT 6?

Softwarematig valt er niets te veranderen.

Edit:

Daarnaast heb ik gelezen dat KPN de TV streams op het LAN "broadcast/multicast" naar alle poorten van de Experia Box waar een TV ontvanger gedetecteerd is.

Dit houdt in dat de stream door alle op die poort aangesloten apparaten gedetecteerd wordt.

In zo'n geval zou dat dus ook betekenen dat jouw TC de stream ontvangt en dus verder "broadcast/multicast" over wifi terwijl die helemaal niet gericht is aan een apparaat die via wifi weer op de TC aangesloten is.

Misschien is dat dan wel de oorzaak dat de snelheid van de via wifi aangesloten apparaten zo in elkaar stort.

Dit zou dan echt liggen aan de TC. (Ik heb meerdere berichten op Internet gevonden die dit probleem (UDP Multicast flooding) met de Apple Time Capsule beschrijven.)

Ik heb hier een ander wifi accesspoint op exact dezelfde wijze aan mijn LAN gekoppeld en heb deze problemen niet.

Je geeft aan dat je hetzelfde probleem had toen je (alleen) de switch gebruikte.

Zou jij één ding kunnen testen.

Sluit die switch aan op de UTP kabel en op de switch vervolgens alleen de TV een een PC (bedraad).

Als de TV aan staat, heb je dan op de PC een slechte Internet verbinding?

Zo ja, het probleem wordt veroorzaakt door de Experia Box.

Zo nee, het probleem wordt inderdaad veroorzaakt door de TC.

In beide gevallen lijkt een tweede UTP kabel voor jou noodzakelijk.

Ik ben wel benieuwd of dit inderdaad het probleem is. Dit betekent namelijk dat je een Apple Time Capsule nooit op een switch achter een poort van de Experia Box moet aansluiten samen met een TV ontvanger en dat je dus ook nooit en TV ontvanger op een Apple Time Capsule moet aansluiten.
@MichielBleys: Het is dus interessant om jouw bevindingen hier op dit forum te delen met anderen.

Ik heb de Experiabox H220 ZTE. Wat voor utp kabel ik heb, heb ik geen idee van. Ik heb alles zo'n 3,5 jaar geleden aangelegd.
Verder heb ik op dit moment niet de mogelijkheid om het bovenstaande te testen, omdat ik een nieuwe macbook air heb. Deze heeft geen utp aansluiting (helaas). Zodra ik een verloopstuk heb of visite van iemand met een laptop, dan zal ik dit testen!
Reputatie 7
Oké, aangezien je een ZTE H220N hebt en dus 100Mbps LAN poorten zijn die UTP kabels vast en zeker goed genoeg.

Ik ben er overigens ondertussen wel van overtuigd dat die "UDP Multicast flooding" het probleem veroorzaakt en dat de oorzaak van jouw probleem dus in de TC zit, niet in de Experia Box. KPN kan hier dus niets aan doen, er zit niets anders op dan een tweede UTP kabel te leggen.

Overigens wel risicovol om geen enkel apparaat meer te hebben die bedraad aangesloten kan worden.

Één tikfoutje in het zetten van je wifi wachtwoord op de router en je komt er niet meer.

Wat je nog wel zou kunnen doen is de wifi op de Experia Box even aanzetten, tijdelijk de Macbook Air op die wifi aansluiten en daar een speedtest uitvoeren terwijl de TV aanstaat.

De speedtest resultaten zullen beduidend lager zijn dan die 90Mbps via de TC, maar als ze wel beduidend hoger zijn dan die 1,8 Mbps die je via de TC haalt als de TV aan staat, dan is het "bewijs" ook geleverd en is de laatste alinea uit mijn vorige bericht valide.

Hallo Michiel,

Heb vandaag mijn nieuwe Airport Time Capsule proberen aan te sluiten, echter wordt er gevraagd naar een PPPoE verbindings informatie accountnaam en wachtwoord wat ik van mijn aanbieder KPN zou hebben gekregen. KPN klantenservice verwees mij naar dit forum, zij herkenden mijn vraag maar wisten niet het antwoord. de 2e ogelijkheid was een betaalde expert dienst van KPN. Uiteraard kies ik in eerste instantie even voor deze weg.

Zojuist heb ik mij dus aangemeld voor dit forum en kwam jou bericht van nov 2013 voorbij komen. Ik vroeg mij af of jij inmiddels het probleem hebt weten te tackelen, zodat ik het wel niet opnieuw hoef uit te vinden.

Ik hoor graag van je

mvg

Selfish

Reputatie 7
Hoi Selfish2014, welkom op het forum.

In het topic Gebruik een eigen router achter de Experia Box kan je lezen hoe je jouw Airport Time Capsule moet aansluiten.

Zet IGMP snooping aan op de time capsule. Let op: dit kan alleen met OSx en IOS airport configuratie tool. De windows airport configuratie tool heeft dit niet.

Zet IGMP snooping aan op de time capsule. Let op: dit kan alleen met OSx en IOS airport configuratie tool. De windows airport configuratie tool heeft dit niet.

Dank voor de tip! Na lang testen en probleemdiagnose heb ik de IGMP snooping functie aangezet. (problemen werden duidelijk door de iTv onvanger veroorzaakt) Problemen zijn nu als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik trek nu via mijn Timecapsule 100 Mbit over wifi 5Ghz; dat is net zo snel als over bedraad. Superfijn!

Reageer