Beantwoord

Traag WiFi icm V10 ?

• 25 januari 2017
  • 128 reacties
  • 7912 keer bekeken

Toon eerste bericht

128 reacties

Reputatie 1
Ook ik had WiFi problemen. Voordat ik deze post had gezien, contact opgenomen met chatdienst.
"Een monteur was de beste oplossing" zei de meneer/mevrouw.

Deze oplossing (IP v6 uitzetten) werkt. Misschien tip voor medewerkers van de technische dienst, aangezien de oplossing voor het oprapen lag.
Reputatie 4
Badge +6
Ik had vanmorgen nog niet de kans gehad om de rest van dit topic in detail door te lezen. Daarom nu dit in aanvulling op mijn eerdere bericht :)

De metingen en info over de DNS server en de timeouts zijn erg nuttig! Dank jullie wel daarvoor. Ook dit geef ik door aan de collega's. Ik hoop dat ze hierdoor de grondoorzaak kunnen vinden en oplossen.

@Erik_ 3 dagen geleden heb je dit aan je collega's doorgegeven, is er inmiddels al meer bekend?
Reputatie 4
Badge +6
De afgelopen 2 dagen ben ik via Twitter KPN Webcare (https://twitter.com/KPNwebcare/with_replies?lang=nl) aan het volgen en zie dat er veel klanten van KPN zijn welke ook problemen met zeer traag WiFi ervaren ivm de IPv6 problemen.

Leuk dat er verwezen wordt naar dit topic, maar zou het KPN niet sieren om een e-mail naar alle klanten te sturen met een uitleg en de "tijdelijke" oplossing?
Reputatie 7
Badge +30
De afgelopen 2 dagen ben ik via Twitter KPN Webcare (https://twitter.com/KPNwebcare/with_replies?lang=nl) aan het volgen en zie dat er veel klanten van KPN zijn welke ook problemen met zeer traag WiFi ervaren ivm de IPv6 problemen.

Leuk dat er verwezen wordt naar dit topic, maar zou het KPN niet sieren om een e-mail naar alle glasvezel klanten te sturen met een uitleg en de "tijdelijke" oplossing?

Maar niet alle glasvezel klanten hebben er last van. En hoe weet je dat DSL klanten hier geen last van hebben?

Leuk dat er verwezen wordt naar dit topic, maar zou het KPN niet sieren om een e-mail naar alle glasvezel klanten te sturen met een uitleg en de "tijdelijke" oplossing?

Het zou een goede ISP sieren om pro-actief over storingen te communiceren. Een simpele bevestiging op een storingssite met de workaround erbij zorgt ervoor dat klanten geen overlast meer ervaren. Parallel daaraan werk je natuurlijk aan deoplossing en geef je updates over de voortgang.

Dit probleem speelt nu vijf dagen. Het moet een ingrijpend probleem zijn als het niet in vijf dagen op te lossen is. Of het krijgt geen aandacht. Als ik Occam's razor toepas kom ik tot de conclusie dat KPN deze storing niet belangrijk vindt.

Ik hoop dat KPN dit goed afhandeld.. Ik ben mijn vertrouwen in KPN als ISP voorlopig namelijk kwijt. Daar komt bij dat zelfs een simpele status pagina ontbreekt (daar gaat vast "een andere afdeling over").
Reputatie 4
Badge +6
@RobinFlikkema

tekst heb ik aangepast naar "alle klanten ipv glasvezel klanten". Heb ik mijn omgeving alleen met glasvezel klanten te maken, vandaar dat ik dat plaatste. Bedankt voor je alertheid.

KPN zou in de e-mail kunnen plaatsen "Bij problemen met zeer traag WiFi dan eerst een test uit te voeren via bijv. http://test-ipv6.com/ " Indien deze fouten aangeeft op IPv6, dan de stappen zoals in 1ste en 2de bericht van dit topic bericht staan uit te voeren welke dan uiteraard in de e-mail opgenomen dienen te worden.
Reputatie 1
Opdat KPN dit probleem serieus neemt: ook ik heb al meer dan een week problemen met WiFi op mijn Android toestel
Heb xperiabox V9. Toestel is Huawei Nexus 6P. Ik heb zojuist de workaround geactiveerd.

Overigens ter extra info: speedtest an sich gaf niet veel problemen was niet erg hoog, maar zou voldoende moeten zijn. Ik merkte het vooral bij NOS.nl app en badminton.nl app. Wellicht dat de oorzaak in een combinatie tussen appbouwers, ipv6, en de manier hoe KPN ermee omgaat is?
Reputatie 4
Badge +6
@jurjen_g

Speedtesten via o.a. speedtest.operator.nl/kpn en speedtest.net/nl gaven hier ook geen problemen.

Het probleem zit in de IPv6 routering op het aansluitpunt bij KPN naar klant (jouw) verbinding.

KPN schijnt ermee bezig te zijn, betwijfel alleen hoe serieus hun dit probleem nemen. KPN zou toch op zijn minst een status update kunnen plaatsen?

Overigens ter extra info: speedtest an sich gaf niet veel problemen was niet erg hoog, maar zou voldoende moeten zijn. Ik merkte het vooral bij NOS.nl app en badminton.nl app. Wellicht dat de oorzaak in een combinatie tussen appbouwers, ipv6, en de manier hoe KPN ermee omgaat is?

Er zijn waarschijnlijk* twee deelproblemen:

1: Het omzetten van namen naar adressen duurt lang.
2: Verkeer gaat eerst via IPv6, daarna wordt IPv4 geprobeerd. Daardoor ontstaat vertraging

Allebei met als oorzaak dat IPv6 op dit moment voor een redelijk deel van de KPN klanten niet werkt.

Uitleg:
1: Wanneer er een hostnaam naar een adres wordt omgezet gebruikt de Experiabox v10 IPv6 voor DNS. Dit duurt te lang ('timeout', enkel seconden), daarna gebruikt hij IPv4 als alternatief ('fallback').
2: Browsers proberen al 'heel snel' (< 0.25s) via IPv4 te verbinden als ze niet direct een reactie krijgen. Telefoon apps wachten hier (afhankelijk van hoe ze gemaakt zijn) langer mee

*: Ik heb niet gekeken wat de Experiabox via zijn externe interface verstuurd, Uitleg (1) is daarom speculatie, van uitleg (2) weet ik zeker dat het zo in elkaar zit.
Reputatie 1

2: Browsers proberen al 'heel snel' (< 0.25s) via IPv4 te verbinden als ze niet direct een reactie krijgen. Telefoon apps wachten hier (afhankelijk van hoe ze gemaakt zijn) langer mee

*: Ik heb niet gekeken wat de Experiabox via zijn externe interface verstuurd, Uitleg (1) is daarom speculatie, van uitleg (2) weet ik zeker dat het zo in elkaar zit.

Ah, dat klinkt plausibel, verklaart waarom ik met name in apps die internet content weergeven op problemen stuitte. Naja, ipv6 hit werkt vooralsnog, nu maar hopen dat KPN snel genoeg een oplossing heeft.
Reputatie 7
Op mijn aansluiting (500Mbps glasvezel) zijn geen problemen met IPv6, alles werkt vlekkeloos.
Op een andere aansluiting treden wel problemen op terwijl dezelfde DNS servers gebruikt worden.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/traag-wifi-icm-v10--430082/index3.html#post471542
Het probleem is dus niet het omzetten van namen naar adressen dat lang duurt, maar dat de route naar de DNS server op basis van IPv6 niet gevonden kan worden. Hierdoor moet uiteindelijk teruggevallen worden op de IPv4 DNS server om namen naar adressen om te zetten. Tot overmaat van ramp geeft die DNS server naast een IPv4 adres ook een IPv6 adres terug waarop jouw apparaat dus weer op basis van IPv6 die site probeert te bereiken. Daarbij loop je dan dus voor de tweede keer tegen die routeringsproblemen aan. Ook daar zien we uiteindelijk weer een fallback naar IPv4 en wordt na een lange lange vertraging de site alsnog bereikt.
Reputatie 4
Badge +6
Op mijn aansluiting (500Mbps glasvezel) zijn geen problemen met IPv6, alles werkt vlekkeloos.
Op een andere aansluiting treden wel problemen op terwijl dezelfde DNS servers gebruikt worden.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/traag-wifi-icm-v10--430082/index3.html#post471542
Het is dus niet het omzetten van namen naar adressen dat lang duurt, maar dat de route naar de DNS server op basis van IPv6 niet gevonden kan worden.

Op mijn aansluiting (500Mbps glasvezel) werkte het voorheen ook zonder problemen. Zojuist mijn buurman gesproken welke ook KPN (500Mbps glasvezel) heeft en hij heeft geen problemen met IPv6 aan in de EB V10.

EB's omgeruild en op zijn EB hier geen IPv6 en hij op mij EB wel IPv6, dit vindt ik heel vreemd. Heb jij hier een verklaring voor @wjb?

Ik krijg het idee dat het IPv6 probleem zich in een bepaalde IP range voordoet.
Mijn IP heb ik sinds de testfase van KPN glasvezel in NL, mijn buurman heeft pas sinds een jaartje glasvezel.

Google geeft aan dat mijn huidige locatie Portugal is...???
Reputatie 7
...EB's omgeruild en op zijn EB hier geen IPv6 en hij op mij EB wel IPv6, dit vindt ik heel vreemd. Heb jij hier een verklaring voor @wjb? Nee, hier heb ik geen verklaring voor, anders dan dat IPv6 op de V10 van jouw buurman überhaupt nog niet geactiveerd is.
Maar dan zou met zijn eigen V10 op zijn eigen aansluiting IPv6 ook uit staan.

Google geeft aan dat mijn huidige locatie Portugal is...???Wees blij, hoe minder Google van je weet hoe beter. 🙂

Het probleem is dus niet het omzetten van namen naar adressen dat lang duurt, maar dat de route naar de DNS server op basis van IPv6 niet gevonden kan worden. Hierdoor moet uiteindelijk teruggevallen worden op de IPv4 DNS server om namen naar adressen om te zetten. Tot overmaat van ramp geeft die DNS server naast een IPv4 adres ook een IPv6 adres terug waarop jouw apparaat dus weer op basis van IPv6 die site probeert te bereiken. Daarbij loop je dan dus voor de tweede keer tegen die routeringsproblemen aan. Ook daar zien we uiteindelijk weer een fallback naar IPv4 en wordt na een lange lange vertraging de site alsnog bereikt.

De analyse klopt helemaal alleen ik heb geprobeerd om het simpel te houden. En dat lukt eigenlijk toch al niet als je IPv6 en DNS als termen gebruikt :D

De grootste vertraging zit in de DNS-service die in de experiabox zit. Ik heb een experiabox v9 en doordat dit (verouderde) apparaat geen DNS via IPv6 doet ervaar ik minder vertraging.

@TimoVanAlen: Bij een veelgebruikte manier om IPv6 te configureren wordt de reeks adressen van een apparaat bepaald aan de hand van het adres van de netwerkkaart van het apparaat (MAC adres). Dan krijgt de ene experiabox een andere reeks adressen (prefix) dan de andere. En bij de ene prefix werkt het wel, bij de andere niet (daarom heeft niet iedereen hier last van).

Wat zie je in een traceroute(6)? Ik zie bij een defecte verbinding::
code:

traceroute to www.google.nl (2a00:1450:400e:803::2003), 30 hops max, 80 byte packets
1 * * *
2 2001:67c:2502:f100::2:3c (2001:67c:2502:f100::2:3c) 40.862 ms 41.218 ms 40.942 ms
3 * * *
4 * * *
5 * * *
...
30 * * *
Reputatie 4
Badge +6
...EB's omgeruild en op zijn EB hier geen IPv6 en hij op mij EB wel IPv6, dit vindt ik heel vreemd. Heb jij hier een verklaring voor @wjb? Nee, hier heb ik geen verklaring voor, anders dan dat IPv6 op de V10 van jouw buurman nog niet geactiveerd is. Maar dan zou zijn V10 op zijn eigen aansluiting IPv6 ook uit staan.

Google geeft aan dat mijn huidige locatie Portugal is...???Wees blij, hoe minder Google van je weet hoe beter. :)

IPv6 is standaard geactiveerd in de V10 vanaf aansluiten.

Bij hem aangesloten hebben we op mijn V10 IPv6 aangezet en daar op mijn mobiel en tablet zeer snel internet.

Ik snap er ff niks meer van...

Wanneer reageert er eens een KPN medewerker? @Allart @Cindy_ @Koen_ @Erik_ @ KPN Webcare
Reputatie 7
...De grootste vertraging zit in de DNS-service die in de experiabox zit. Ik heb een experiabox v9 en doordat dit (verouderde) apparaat geen DNS via IPv6 doet ervaar ik minder vertraging...Dat is dus niet het geval, het is niet de Experia Box die de vertraging geeft, maar her aansluitpunt binnen het KPN netwerk.
Reputatie 2
In het begin heb je snel internet , echter IPV6 werkt niet,
Na een minuut of 5 wordt het internet traag.

Zet IPV6 maar aan en kijk via netwerkcentrum klik op verbindingen en dan details op een gegeven moment staat er daar alles ingevuld maar verdwijnt er weer een en ander bij IPV6
Reputatie 4
Badge +6
Informatie vanuit @wjb verkregen:

Het probleem zit in de IPv6 routering op het aansluitpunt bij KPN naar klant (jouw) verbinding....De grootste vertraging zit in de DNS-service die in de experiabox zit. Ik heb een experiabox v9 en doordat dit (verouderde) apparaat geen DNS via IPv6 doet ervaar ik minder vertraging...Dat is dus niet het geval, het is niet de Experia Box die de vertraging geeft, maar her aansluitpunt binnen het KPN netwerk.

Informatie vanuit @wjb verkregen:

Het probleem zit in de IPv6 routering op het aansluitpunt bij KPN naar klant (jouw) verbinding.
Reputatie 2
Zolang je via http://test-ipv6.com/ geen 10/10 score krijgt is je internet met ipv6 aan plat gezet vet klote

En wat mij enorm begint te irriteren dat je als klant alles kan uitproberen, testen en weet ik wat ,maar dat de heren en dames van KPN niks meer te melden hebben.
Reputatie 4
Badge +6
En wat mij enorm begint te irriteren dat je als klant alles kan uitproberen, testen en weet ik wat ,maar dat de heren en dames van KPN niks meer te melden hebben.

Ben ik geheel met je eens.

Maar mede door de inzet van o.a. @wjb zijn we wel wijzer geworden en heeft de technische afdeling van KPN veel informatie gekregen om zo hopelijk het probleem te kunnen gaan oplossen.

Wat ik vreemd vindt is dat bijv. Ziggo er geen last van heeft...
Reputatie 2
Maar ff totaal andere vraag? Ik zelf gebruik dus windows 10 welk besturingssysteem gebruiken jullie en bij wie IPV6 wel werkt, welk besturingssysteem draait er dan?
Reputatie 2

Ben ik geheel met je eens.

Maar mede door de inzet van o.a. @wjb zijn we wel wijzer geworden en heeft de technische afdeling van KPN veel informatie gekregen om zo hopelijk het probleem te kunnen gaan oplossen.

Wat ik vreemd vindt is dat bijv. Ziggo er geen last van heeft...

Ik was gisteren bij iemand die Ziggo heeft maar gaf aan dat wifi raar deed, ik heb zelf niet gekeken hoe en wat , maar vond het wel verdacht.

Bij een ander forum heeft een Telfort klant ( kpn dochter) er last van met zijn V8 modem, raar want bij KPN heeft de V8 geen IPV6
Reputatie 4
Badge +6
@ivo46

Klop idd mbt tot Telfort klant "Op dit moment ondersteunt alleen de KPN Experia Box V9 en V10 IPv6.
De KPN Experia Box V8 is wel geschikt, maar de huidige software van de Experia Box ondersteunt dit nog niet."
Reputatie 2
@ivo46

Klop idd mbt tot Telfort klant "Op dit moment ondersteunt alleen de KPN Experia Box V9 en V10 IPv6.
De KPN Experia Box V8 is wel geschikt, maar de huidige software van de Experia Box ondersteunt dit nog niet."

Maar bij Telfort heeft de V8 dus wel IPV6?
Reputatie 4
Badge +6
Maar ff totaal andere vraag? Ik zelf gebruik dus windows 10 welk besturingssysteem gebruiken jullie en bij wie IPV6 wel werkt, welk besturingssysteem draait er dan?

Ik gebruik op 2 PC's en 4 laptops Windhoos 7 x64 Ultimate

Reageer