Beantwoord

Trage download en snelle upload bekabelde en WiFi verbinding

  • 10 May 2019
  • 17 reacties
  • 1149 keer bekeken

Ik heb een laptop voor thuis die steeds trager werd en op den duur met filmpjes kijken om de 3 sec ging hij weer downloaden. Dus KPN gebeld en vanmorgen Monteur geweest.
  • op telefoons kwam er 100 mb binnen
  • laptop 27,04
  • expediabox V10 herstart en later fabrieks instellingen (overigens mijn gegevens bleven er gewoon instaan, terwijl ze zeggen dat je naam en wachtwoord weer opnieuw moet instellen?)
  • Zelfs op mijn iPad slechts 20 mb
Monteur wist het niet meer en zei, het komt goed binnen bij expediabox en is nu een klantprobleem.
Nu al 2 uur bezig om zelf te kijken
  • Een nieuwe laptop erbij gehaald en beide getest.
  • nieuw getest met wifi en kom ik nu op 59 download en 29 upload
  • Oude laptop wifi uitgeschakeld en met kabel kom ik op 27 download en 14 upload
Mijn modem staat op kanaal 6
Mijn wifi analyser geeft aan 150 mbps en -43 dbm
Mijn netwerk heb ik hiervoor ook al uitgezet.

WIE KAN MIJ HELPEN, WANT BETAAL VOOR 100MB EN KRIJG NIET EENS DE HELFT OP MIJN PC

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Marina_ 29 May 2019, 10:30

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +22
@AlfredvD

Heb je die downloadsnelheid eens bekabeld gemeten? Wifi kun je niet echt vanuit gaan dat je een goede verbinding hebt.
En 5,0 GHz wifi is nog zelfs beter dan 2,4 GHz wifi. Maar niet alle apparaten zijn geschikt voor 5 GHz Wifi.
Ja dat heb ik gedaan, juist met me nieuwe laptop heb ik op wifi meer dan op de andere die bekabeld is.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag @AlfredvD, Wanneer de snelheid wel binnenkomt op de Experiabox, ligt de oorzaak in huis. In je eerste bericht lees ik alleen maar metingen die via de WiFi zijn gedaan. Wat kwam er precies uit de bekabelde speedtest? Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kan ik wat testjes doen met jouw verbinding en uitzoeken wat de monteur gecontroleerd heeft.
Beste Marina,

Ik heb alles in mijn profiel gezet. De monteur heeft alleen op zijn eigen mobiel de speedtest gedaan en die kwam op 300 en nog wat. Ik weet niet of hij buiten in de kast wat gedaan heeft.

En heb net speedtest gedaan op de volgende instrumenten
Laptop 1 bekabeld 45,6 download en 16 upload (kpnspeedtest)
Laptop 1 wifi 43,4 download en 23,2 upload (kpnspeedtest)
Laptop 2 bekabeld 95,0 download en 21,6 upload (kpnspeedtest)
andere laptop 2 wifi 2,4 ghz 60,5 download en 21,4 upload (kpnspeedtest)
iPhone met 5 ghz en Speedsmart app 96,90 download en 31.22 upload
iPhone met 2,4 ghz en Speedsmart app 47,85 download en 29,35 upload
iPad met met 5 ghz en Speedsmart app 67,91 download en 33.43 upload
iPad met met 2,4 ghz en Speedsmart app 42,79 download en 30,68 upload

Dit allemaal binnen 15 minuten gedaan

Vast bedankt
Reputatie 7
Badge +19
@AlfredvD, Bedankt voor de toelichting. Tot het modem komt er 111.214 Mb/s binnen. De vertraging zit hem dus vanaf het modem ergens in huis. We focussen ons op de snelheden die bekabeld zijn gemeten via de KPN speedtest. Met 1 laptop haal je 45,6Mbit/s en met een andere laptop 95Mbit/s. Dat is ook een behoorlijk verschil. Heb je de laptop aangesloten met een kabel die direct is aangesloten op het modem of zit er nog een splitter/ draadloze adapter tussen?
Marina,

Ik heb beide laptop aangesloten met een kabel die direct is aangesloten op het modem.
Reputatie 7
Badge +19
@AlfredvD, Een late reactie, excuses daarvoor. Zoals aangegeven komt er 111mbit/s bij je in huis. Het probleem zit hem dus ergens vanaf het modem. Je geeft aan dat de laptop is aangesloten met een kabel die direct is aangesloten op het modem. Heb je toevallig ook een andere kabel in huis waarmee je het nog eens kan testen? Misschien is de kabel de boosdoener. Ook kun je de kabel testen op een andere ethernetpoort op het modem. Ik ben benieuwd of je dan wel de juiste snelheid haalt. Zo niet, dan zou je een bezoek van een monteur kunnen overwegen. Dit kost €50,00 per bezoek, maar is kosteloos als het probleem binnen het KPN netwerk ligt.
Beste Marina,

Ik ga dit proberen, maar wat ik niet snap. Jullie geven aan dat er 111mbit/s bij mij IN huis komt. Dit komt niet in mijn huis, dit meten jullie tot aan de modem. Wat de modem uitgaat meten jullie niet, want dit blijkt dus veel te weinig te zijn. Nog niet eens 50% op de Wifi en bekabeld.

Een monteur waarvoor ik 50,00 euro voor moet betalen ga ik niet doen, want de monteur die langs is geweest vond alles maar vreemd en uiteindelijk moest hij maar zeggen, ik weet het niet, euhhh het is na het modem dus u moet het zelf oplossen.

En daar ben ik nu mee bezig en ik merk dat het uiteindelijk daar weer op uitdraai tenzij jullie kunnen zeggen waar het aan ligt.

Ik laat je weten of het met een andere netwerkkabel verschil is en hoop dat er toch een oplossing gezocht wordt. Wellicht een andere modem proberen.

Ik laat wat van mij horen
Reputatie 3
Badge +2
Besta Alfred,

Het "bij u in huis" is gewoon een simpele manier om dit soort dingen uit te leggen.

Op de 2,4Ghz kan het voorkomen dat het signaal verstoord word door andere wifi netwerken wellicht zou van wifi kanaal kunnen veranderen dit doe je overigens op de experiabox of als je ze hebt de wifi versterkers.

Wellicht kan je op Laptop 1 de drivers van je netwerkkaart updaten/herinstalleren tegelijk ook je chipset driver.

Met vriendelijke groet
Beste Brian en Marina,

Ik heb het geprobeerd met een andere kabel en ook een andere poort. Op de nieuwe laptop haalt hij 87 mbps download, dus best wel prima. Op de oudere laptop 3 mbps download.

Bij Wifi is het de ene keer 25 mbps download en 2 minuten later 56 mbps download op mijn nieuwe laptop. En ik zit 3 meter van mijn modem af.

Voor Brian, Ik heb in de experiabox de kanalen al een keer gewijzigd. KPN geef aan 1, 6, 11 en ik heb ze allemaal al een keer geprobeerd en geen verschil.

Ik zal mijn drivers van netwerkkaart eens updaten. En kijken of dit verschil uitmaak. Bedankt voor de tip
Best,

Mijn internet is nog steeds niet optimaal, wat ik ook gedaan heb. Ik vind het erg vervelend dat ik voor 100 download betaal en er nog geen 50 op mijn wifi ontvangt en niemand mij hiermee kan helpen.

Graag nog wat reacties
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @AlfredvD, Wat jammer dat bovenstaande tips niet heeft geleid tot een oplossing. Ik kan niet achterhalen wat de oorzaak is, omdat de snelheid tot het modem wel gehaald wordt. Je hebt het nu over WiFi, maar eerder hadden we het over de bekabelde verbinding. Gaat dat nu wel goed? Als het je echt gaat over de WiFi, dan zou je de frequenties op jouw modem nog kunnen splitsen. Het type Experia Box V10, zendt 2 verschillende wifi signalen uit (2.4 GHz en 5 GHz). Beide signalen hebben op dit moment dezelfde naam (SSID) en dit kan problemen geven; niet alle apparatuur 'snapt' even goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Wanneer je beide signalen een afzonderlijke naam geeft, kan je eigen apparatuur vervolgens zien dat dit 2 verschillende Wi-Fi signalen zijn. Je kunt deze namen wijzigen door gebruik te maken van onze servicetool.
Beste Marina,

Elke keer beginnen jullie weer met een mogelijke wijziging door te voeren. Gisteren via jullie site een check gedaan en deze gaf aan dat het kanaal gewijzigd moest worden, dit heeft het programma zelf gedaan en daarna was de Wifi nog slechter. Dus geen oplossing.

Nu is het weer dat de naam gewijzigd moet worden. Dus dit heb ik ook gedaan (dit kan je nu zien in mijn modem) en de oplossing is niet gunstig want het is nog steeds 52 download.

Geef mij nu eens aan met een JA of een NEE of 52 download normaal is of te weinig voor de capaciteit waarvoor ik betaal. Het is toch niet zo, dat ik altijd met mijn snoer door mijn kamer moet gaan lopen omdat ik een laptop heb en Wifi afneemt. Dit is toch raar.

Kan het niet zijn, dat de uitgaande wifi signaal van het modem niet goed is?

Graag nog een goede suggestie en duidelijk antwoord of 52 download normaal is, want anders ben ik helaas klaar met KPN en ga ik een andere provider zoeken. Ik ben hier te lang mee bezig om voor het geld wat ik uitgeef, allemaal zelf oplossingen moet gaan invoeren en al langer dan 14 dagen mijn werk niet goed kan doen.

met vr
Alfred
Reputatie 3
Badge +2
Beste Alfred,

Op welke frequentie haal jij de 52 Mbit 2.4Ghz of 5Ghz.

Met vriendelijke groet,
Brian
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @AlfredvD, Jouw vraag kan ik niet met ''Ja of Nee'' beantwoorden. Als dit zou gaan over een bekabelde verbinding had ik jouw vraag met ''Nee'' kunnen beantwoorden. Een bekabelde snelheid garanderen we. Helaas is een stabiele en goede werking van WiFi moeilijk te garanderen. Daarvoor is wifi teveel afhankelijk van omgevingsfactoren. Ook bij een overstap naar een andere provider heb je kans dat je tegen deze problemen aanloopt. Je hebt dan namelijk nog steeds te maken met omgevingsfactoren en de apparaten op 2.4Ghz en 5Ghz. Begrijpelijk dat je er inmiddels klaar mee bent, je hebt al zoveel pogingen gedaan om de snelheid te verbeteren. Dat je niet op nog een wijziging zit te wachten, snap ik. De wijzigingen zijn wel nodig om de snelheid te verbeteren.

Je geeft aan dat je WiFi verbinding na het wijzigen van het kanaal via de WiFi tuner nog slechter is geworden. Heb je toevallig een Android apparaat in huis? Dan kan je de WiFi Analyzer app installeren om te kijken welk kanaal het meest rustige en dus het meest optimale is. De WiFi Analyzer app is daarnaast ook beschikbaar voor Windows 10 (PC, Mobiel, Hololens en Hub). Je kunt daarna het WiFi kanaal handmatig aanpassen via deze tool. Als de WiFi daarna weer beter is, wil ik je nog vragen om mijn advies uit mijn vorige bericht op te volgen.

De frequenties op jouw modem splitsen. Het type Experia Box V10, zendt 2 verschillende wifi signalen uit (2.4 GHz en 5 GHz). Beide signalen hebben op dit moment dezelfde naam (SSID) en dit kan problemen geven; niet alle apparatuur 'snapt' even goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Wanneer je beide signalen een afzonderlijke naam geeft, kan je eigen apparatuur vervolgens zien dat dit 2 verschillende Wi-Fi signalen zijn. Je kunt deze namen wijzigen door gebruik te maken van onze servicetool.
Reputatie 7
Badge +19
@AlfredvD, Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag!
Beste Marina,

Ik heb alles gedaan wat jij hebt geadviseerd en het maakt niets uit. Bekabeld fluctueert de snelheid erg. Maar heb geen zin meer om van alles te regelen en steeds weer te moeten uitleggen dat ik iets al gedaan hebt.
Ik ben bezig om een andere provider te zoeken, dus sluit deze forum maar af.

gr. Alfred

Reageer