Trage download snelheid

• 13 oktober 2013
  • 11 reacties
  • 4333 keer bekeken

Reputatie 1
Goededag medeforum leden.

Er is een vreemde storing opgetreden in onze aansluiting.

Sinds een aantal dagen is de downloadsnelheid in elkaar gezakt. Deze is nu met veel pijn en moeite 7 a 8 mb. De upload is het zelfde gebleven. Staat er een HD zender op, dan blijf er helemaal niets over, max 0,5 mb download.

TV blijft wel naar behoren werken.

Normaliter was de aansluiting 38mb down en 4 mb up. Netjes.

De modem geeft zelf aan:

VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_17A
Download:  50781 Kbps.
Upload:  5101 Kbps.

Dit probleem doet zicjh voor op alle 4 pc's bedraad en via wifi.

Tot nu toe zelf ondernomen:

Modem 10 minuten van stroom gehaald.

Harde reset van de modem.

Bekabeling gecontroleerd. inclusief isra ount. Daar is niets aan veranderd.

Verschillende snelheidstesten uitgevoerd op diverse bekende sites.

Pc's gecontroleerd op onregelmatigheden (virus of andere ongewenste zaken)

De Helpdesk gesproken, die zien ook geen vreemde zaken. Er is nu besloten om morgen een monteur langs te laten komen.

Waar ik zelf aan zit te denken, modem defect? de wijkcentrale? ons profile bij KPN beschadigd?

Misschien iemand nog een suggestie die ik over het hoofd heb gezien.

Met vriendelijke groet.

11 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Je modem geeft netjes 50mb aan.
Gebruik je draadloze adapters voor internet ?
Of is het met een utp kabel aangesloten ?
Switchbox ergens tussen ?
Wifi hoef je niet veel van te verwachten behalve in dezelfde kamer !
Reputatie 1
Je modem geeft netjes 50mb aan.

Precies en dat is het vreemde. Als de bekabeling niet goed zou zijn (isra) zou ik niet deze waarde moeten zien.

Gebruik je draadloze adapters voor internet ?

Nee

Of is het met een utp kabel aangesloten ?
Switchbox ergens tussen ?

UTP buiten de ruimte waar de modem staat. (woonkamer). Wifi buiten de woonkamer is inderdaad om te huilen.

Situatie:  Modem: KPN utp kabel naar KPN switch: KPN utp naar een Motorola (TV) en een UTP naar de bovenverdieping. Daar wederom een KPN switch naar een Motorola (TV) en  2x UTP naar de andere slaapkamers

Reputatie 4
Badge +4
Zit de kabel van de modem naar de switch in poort 3 ?
Reputatie 6
Badge +7
En dit alles op een poort ? ondanks dat het modem verschillende ip adressen op hetzelfde moment kan uitgeven per poort, is het niet aan te raden om op de poort waar 2 ontvangers op aangesloten zijn nog eens een paar pc´s te hangen. dit kan een data file veroorzaken helemaal als een van de 4 bezig is om grote hoeveelheden data te downloaden. Probeer eens een pc met een kabel op een andere poort ik ben benieuwd, en zeg nu niet het heeft altijd gewerkt 😃 het feit is dat het nu niet werkt

Reputatie 1
Ja.  Nu net een test gedaan met de website die de helpdesk adviseerd. http://www.speedtest.net/my-result/3031573825

Netjes toch?

Het enigste wat in onze omgeving veranderd is, het is nu droog, gestopt met regenen.

edit Ik antwoord op de reactie van demie1000

En een grote correctie:

Situatie:  Modem: utp naar de eerste slaapkamer + KPN utp kabel naar KPN switch:   KPN utp naar een Motorola (TV) en een UTP naar de bovenverdieping. Daar wederom een KPN switch naar een Motorola (TV) en  1x UTP naar de andere slaapkamer

excuses voor de verwarring en typo

Reputatie 6
Badge +7
Heb je nu een losse kabel getest ? als het hier om een verzopen las zou gaan { IVM de regen } gaan er meestal meerdere uren over heen voordat de verbinding weer goed is

Reputatie 1
Precies en dat is wat ik vermoed. Vocht.

Reputatie 6
Badge +7
De kans hierop is klein als dit zo zou zijn dan had je die 50Mb ook niet in je modem staan maar meer iets van 5mb met 20000 fec fouten per sec

Reputatie 1
Inderdaad. Maar die zijn er niet. 

Reputatie 1
Monteur is geweest. Van uit de wijkcentrale is getest richting KPN en ook naar onze aansluiting.

Geen afwijkingen gevonden. Monteur is hierop bij ons thuis langs geweest.

Ook hier geen afwijkingen gevonden. Kreeg wel een compliment over de wijze waarop alles is aangesloten. Daar was niets mis mee. Kan ook niet anders, ik haal een snelheid van dik +30 mb download en 4 mb upload...via wifi. Via utp uiteraard meer.

Mijn uiteindelijk conclusie zoals ik eerder aangaf ...vochtigheid in combinatie met dynamic line management. In huis is er maar 1 isra punt. (woonkamer)  En de  afstand tussen onze aansluiting en de wijkcentrale is 1700 meter.

Ik hou een vinger aan de pols...

Bedankt allemaal

Reputatie 6
Badge +7
DLM is hier zeker niet de oorzaak van, deze schakelt slechts eens in de 3 dagen,  { dus niet binnen enkele uren } ook de INP foutcorrectie gaat dan mee  BV INP 16/8 is  min 18.5 % van de haalbare snelheid

Reageer