Beantwoord

Trage en wegvallende wifi

  • 18 September 2019
  • 13 reacties
  • 124 keer bekeken

Ik heb thuis de Experia Box V8 staan en ervaar dagelijks trage en/of wegvallende wifi. Ik heb al flink wat handelingen geprobreerd om het beter te maken alleen dit gaat helaas niet. Ik heb de router al gerest, op verschillende plekken neergezet en ook al meerdere tests gedaan om de wifi kwaliteit te verbeteren. Als je in de kamer zit waar de router staat, is het internet goed. Maar zodra je 4 a 5 meter verder staat, wordt de wifi trager en valt ie met regelmaat weg. Soms valt ie om de 10 minuten weg en soms om het half uur. Wat ook gek is, is dat ik al meerdere speedtests heb gedaan en dat daar telkens wisselende gegevens uitkomen. De download snelheid gaat van 22,5Mbps naar 16,3Mpbs naar 5,6Mbps naar 9,4Mbps. En deze metingen zijn achter elkaar aan gedaan. Het gaat dus enorm op en neer en ik ben er langzamer hand wel klaar mee. Hoe is dit op te lossen?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 19 September 2019, 12:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo @Veermaanski , een speedtest kun je het beste bekabeld meten met alle overige (draadloze) apparaten uit, doe dit 3x achter elkaar en neem dan het gemiddelde.
Ik meen dat de Experia V8 alleen de 2.4-band ondersteunt, je kunt dan nog wat met de instellingen experimenteren.
Kies een kanaal via AUTO, of een vast kanaal 1, 6 of 11
Kies de kanaalbreedte uitsluitend 20 en NIET 20/40, 40 of AUTO.
Kies bij het wifiprotocol uitsluitend voor WPA2/AES en NIET WPA/WPA2-TKIP-AES, dat TKIP vertraagt enorm.
kies bij 802,11 uitsluiten voor N en NIET voor AUTO, B/G/N of G/N.
Succes
Hallo @Jan-D , bedankt voor je snelle reactie op mijn vraagstuk!
Echter heeft mijn laptop geen LAN opening en kan ik de internet snelheid niet bekabeld meten. Ik ga wel even met de instellingen experimenteren! Hopen dat het helpt. Weet je toevallig ook of een nieuwe(re) Experia Box verschil kan maken? Of staat dat verder los van traag en wegvallend internet?
Hallo @Jan-D , bedankt voor je snelle reactie op mijn vraagstuk!
Echter heeft mijn laptop geen LAN opening en kan ik de internet snelheid niet bekabeld meten. Ik ga wel even met de instellingen experimenteren! Hopen dat het helpt. Weet je toevallig ook of een nieuwe(re) Experia Box verschil kan maken? Of staat dat verder los van traag en wegvallend internet?

Hallo @Veermaanski , voor een LAN-kabel aansluiten op een laptop zonder LAN-aansluiting maar wèl met USB-aansluiting zijn interfaces te, koop USB<->LAN, o.a. bij de Action, voor weinig.
Een nieuwer modem zou verschil kunnen maken, maar dan moet eerst door KPN vastgesteld en erkend worden dat de WiFi-module binnen jouw modem defect is, eerder vangen ze het modem niet.
@Jan-D Ah oke! Bedankt voor al deze informatie, echt super. Hier kom ik zeker wat verder mee.
@Jan-D Ah oke! Bedankt voor al deze informatie, echt super. Hier kom ik zeker wat verder mee.
Hallo @Veermaanski graag gedaan.
Laat s.v.p. even weten of mijn adviezen geholpen hebben anders kun je binnen dit topic gerust aanvullende vragen stellen.
Hallo @Jan-D Ik ben inmiddels ingelogd op de router en bezig met die instellingen te experimenteren. Alleen ik kan een paar dingen zo 123 niet vinden.

" Kies bij het wifiprotocol uitsluitend voor WPA2/AES en NIET WPA/WPA2-TKIP-AES, dat TKIP vertraagt enorm.
kies bij 802,11 uitsluiten voor N en NIET voor AUTO, B/G/N of G/N. "

Waar vind ik deze bovenstaande twee?
Hallo @Jan-D Ik ben inmiddels ingelogd op de router en bezig met die instellingen te experimenteren. Alleen ik kan een paar dingen zo 123 niet vinden.

" Kies bij het wifiprotocol uitsluitend voor WPA2/AES en NIET WPA/WPA2-TKIP-AES, dat TKIP vertraagt enorm.
kies bij 802,11 uitsluiten voor N en NIET voor AUTO, B/G/N of G/N. "

Waar vind ik deze bovenstaande twee?

Hallo@Veermaanski als je inlogt in het modem in de rubriek WiFi (instellingen/beveiliging o.i.d.), ik ken de V8 niet, weet dus niet hoe het menu er uitziet.
Hallo @Jan-D , ik heb inmiddels 802,11 gevonden en anders ingesteld. Helaas kan ik dat wifiprotocol niet vinden. Ik ga nog even verder zoeken en hopen dat het de wifi verbinding verbeterd!
Hallo @Jan-D , ik heb inmiddels 802,11 gevonden en anders ingesteld. Helaas kan ik dat wifiprotocol niet vinden. Ik ga nog even verder zoeken en hopen dat het de wifi verbinding verbeterd!
Hallo @Veermaanski dat valt onder de rubriek WiFi beveiliging waar je je wachtwoord instelt, daar kun je kiezen voor het soort WPA-instellingen.
@Jan-D Ik heb deze keuzes volgens mij:

WPA/WPA2 WPA2 Only WPA Only WEP
Hallo @Veermaanski , kies dan voor WPA2 Only, dan gebruikt het systeem automatisch AES i.p.v. TKIP als het goed is.
Hoi @Veermaanski . Fijn dat je al met @Jan-D bezig bent om wat aanpassingen te doen en ik hoop dat hier een verbetering uitrolt.
Je beschrijft dat het in de buurt van het modem goed is, maar elders in het huis niet. Wat voor bouw hebben we het over? Van die zware betonnen muren? Dat kan behoorlijke invloed hebben op het signaal, namelijk. Plaatsing van het modem is ook belangrijk. Liefst een plek waar 'ie zo 'vrij' mogelijk zijn signaal kan uitzenden. Dus liever niet in een hoek.
Ik heb misschien nog een nuttige aanvulling. Er is een appje (gratis) dat kan 'zien' hoe druk het in jouw omgeving is. Je kunt hierop ook een goede inschatting maken welk kanaal nog relatief ongebruikt is.
De tool heet wifi analyzer en is gratis te downloaden voor android.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat het probleem is opgelost. Mocht dat niet zo zijn of je hebt andere vragen, stel ze gerust!