Beantwoord

Trage ethernet verbinding Experia box V9

  • 15 September 2021
  • 23 reacties
  • 254 keer bekeken

Beste KPN forum,

Wij hebben sinds enige tijd last van traag internet via onze wifi-extenders die verbonden zijn via een netwerkkabel aan de router (Experiabox v9). Dit probleem manifesteert zich als zeer lang bufferen van youtube videos en traag laden van afbeeldingen op Facebook/instagram/etc.

Om uit te sluiten dat dit probleem veroorzaakt wordt door een defecte extender ben ik met een laptop gaan testen die ik direct aan de router heb gehangen via een netwerkkabel. Daaruit kwamen de onderstaande resultaten via een selectie aan internet snelheids tests.

Hieraan is dus te zien dat, zolang een andere test dan speedtest gebruikt wordt, de internet snelheid zeer significant instort wanneer een kabel gebruikt wordt. Dit gedrag is te reproduceren met een verscheidenheid aan kabels en apparaten. 

Voor de zekerheid (om een kapotte poort/kabel uit te sluiten) heb ik ook de netwerksnelheid getest naar een netwerkschijf die aan de router hangt (zie resultaten hieronder). Hieraan valt ook niet op te maken dat het probleem veroorzaakt wordt door een slechte kabel, aangezien significant hogere snelheden behaald worden via de kabel dan wifi. 

Het lijkt mij dat het ergens in de router verkeerd gaat, aangezien mij alle andere oorzaken lijken uitgesloten. De router is ook al meerdere keren gereset. Heeft u enig idee?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 16 September 2021, 14:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Badge +19

Ziet er niet best uit. Wat zegt deze site over de te behalen op jouw adres? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

Helaas niet zo veel:  

Access is not allowed from your region
Reputatie 7
Badge +24

Heeft u glasvezel of een DSL verbinding? 

een DSL verbinding via de KPN lijn.

 

Badge +19

Welke snelheid zou je moeten halen of heb je ooit gehaald?

Een internet verbinding met een snelheid van 15 tot 20 Mbit is vrij typisch. Oftewel de snelheid van de wifi verbinding van de router is vrij normaal, het probleem begint echt als we een kabel verbinding gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Als u op de homepage van KPN net doet alsof u een nieuw abonnement afsluit …

https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tv/

... dan kunt u daar uw adres invullen en vervolgens op "Check het aanbod" klikken. Vervolgens ziet u de de beschikbare snelheid. Bijvoorbeeld:

Wat staat er bij u?

Bedankt voor de tip. Daar staat het volgende: 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik hoop dat hier snel een KPN medewerker reageert, dan kan die uw verbinding doormeten. Vul alvast uw forumprofiel in.

https://forum.kpn.com/settings/profile

Badge +19

Wow hier lijkt iets goed mis te gaan. Een medewerker reageert doorgaans met een dag of twee. 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @GerritdV, welkom! Dit is inderdaad wel een beetje traag.. Ik zie dat je momenteel op een ADSL-verbinding zit. Dat is inderdaad niet heel snel. We kunnen deze snelheid een stuk verhogen door naar VDSL te gaan. Dan is het wel zo dat je jouw vaste telefoon, die je nu nog als PTSN afneemt, naar VOIP over moet. Via de Experia Box dus. Je hebt telefoonnummer ******2071 toch? 

 

Mocht je dat willen, dan zou je over moeten naar een Hussel abonnement met vaste telefonie. Wil je dat, ga je hiervoor 44,50 per maand betalen. Dat is iets meer dan nu, maar je krijgt hiervoor dan zo'n 100 Mbit/s terug. Je kunt dan kiezen om een nieuw jaarcontract aan te gaan, waarbij je dan ook een korting krijgt een aantal maanden. Mocht je dat niet willen, is dat ook prima. 

 

Zou je dit willen, laat je het me dan weten? Dan ga ik het voor je in orde maken. 

Bedankt voor het antwoord. De vraag is wel of dit het probleem van de tragere verbinding met een kabel tussen router en laptop ten opzichte van de WiFi verbinding oplost.  Is er niet iets mis in de Experia Box V9 dat dit probleem veroorzaakt. 

Op zich is de suggestie van het Hussel abonnement een goede suggestie, maar dan moet wel het originele probleem opgelost zijn.  De laatste vier cijfers van het telefoonnummer klopt. 

 

Badge +19

Ik hoop dat er meteen een ander modem naar je toe komt. 

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor het antwoord. De vraag is wel of dit het probleem van de tragere verbinding met een kabel tussen router en laptop ten opzichte van de WiFi verbinding oplost.  Is er niet iets mis in de Experia Box V9 dat dit probleem veroorzaakt. 

Op zich is de suggestie van het Hussel abonnement een goede suggestie, maar dan moet wel het originele probleem opgelost zijn.  De laatste vier cijfers van het telefoonnummer klopt. 

 

Ik vraag me af of het probleem met de V9 te maken heeft. Je zit namelijk nu ‘gewoon’ op een vrij trage ADSL-verbinding. En er wordt steeds meer gebruik gemaakt van Wifi met steeds meer apparaten, waardoor het ook kan zijn dat dat een negatieve invloed heeft op jouw wifi. Ik ga er dan ook eigenlijk vanuit dat het probleem, sowieso grotendeels, opgelost gaat zijn met een hogere snelheid. Daarom zou ik zeggen: laten we je eerst omzetten naar Hussel en mocht je na een week of twee nog steeds niet tevreden zijn, kijken we specifiek naar je Experia Box.  Vind je dat oké?

@Marcia_ Een snellere WiFi verbinding zou ook al een verbetering geven, al blijft het verschil met een bekabelde laptop een vreemd verschijnsel.  Kunt u aangeven hoe we het omzetten naar Hussel gestalte kunnen geven.  Hierbij wel de opmerking dat een langdurig contract niet de voorkeur heeft, omdat in de loop van volgend jaar onze woonomgeving wordt voorzien van glasvezel (niet van KPN!). 

In de eerdere mail gaf u aan dat de telefoon (VOIP) via de router moet lopen, welke fysieke handelingen moeten we hiervoor verrichten?  En is dit door ons zelf uit te voeren of moet daar een monteur voor komen? 

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga het voor je in orde maken, zónder nieuw jaarcontract. Je kunt dus gewoon volgend jaar overstappen als je dat wilt. 

 

Je krijgt een mail met een bevestiging daarvan. Zodra het daadwerkelijk ingaat op de 21e, hoef je alleen maar het kabeltje wat nu naar het telefoondoosje gaat daaruit te halen en in de Experia Box te stoppen. Misschien moet je die dan een keer herstarten. Het zou dan gewoon moeten werken! 


Ik houd dan vanuit hier even in de gaten of de snelheid automatisch omhoog is gegaan of dat wij dat dan na het omzetten van je telefoonnummer nog eens aan moeten vragen. Dan stuur ik je nog even weer een bericht via het forum. Dat zal dus na de 21e zijn. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!​​​​​

Reputatie 7
Badge +24

Nu heeft u volgens nog zo'n kastje voor de Experiabox zitten...

Klopt dat? Daar zit dan de telefoon op aan gesloten? Dat kastje gaat dan weg, er tussen uit. De telefoon word dan op de Experiabox aangesloten. 

Even voor de duidelijkheid.  Er zit inderdaad een splitter tussen de KPN lijn en het modem. 

Klopt het dat de telefoon (in het voorbeeld de PSTN aansluiting er uit gaat) en dat de modemlijn kan blijven zitten (dit om praktische reden om te voorkomen dat er een nieuwe kabel getrokken moet worden tussen de KPN aansluiting in de meterkast en het modem op de bovenverdieping).

Of moet de splitter er helemaal tussenuit en moet er een nieuwe kabel komen als aansluiting tussen KPN in de meterkast en het modem?

De telefoonaansluiting kan dan direct in het modem

Reputatie 7
Badge +24

Eigenlijk moet de Experiabox direct bij de aansluiting staan. Dat u een lange kabel getrokken heeft, dan kan wel eens de oorzaak wezen van de trage verbinding. Hoeft niet, maar kan wel. Wellicht is dat nog een punt om uit te proberen: Experiabox onder direct bij de aansluiting aansluiten en dan meten.

Reputatie 7
Badge +30

Ik zou er nog even op terugkomen, @GerritdV. Hoe staat het er nu voor? Ik zie dat je abonnement is omgezet én dat je nu op VDSL zit. Ik ben wel benieuwd welke cijfers de speedtest nu geeft!

Reputatie 6

De overgang van PSTN naar VOIP is trouwens niet altijd zo'n simpel klusje.
Als u bestaande telefoon infra in uw huis wilt behouden moet het een andere nog gebeuren
Gebruikt u nu DECT toestellen dan maakt het eigenlijk niet veel uit.

Reputatie 7
Badge +30

Hoe gaat het nu, een week later, met al je diensten, @GerritdV? Ben je nog ergens ontevreden over?

@Marcia_  Beste Marcia, 

We zijn nu een week later na de overgang van ADSL naar VDSL. Tot op dit moment zijn wij zeer tevreden over de snelheid van het internet en ook over de telefoonverbinding. Ook het verschijnsel dat een bekabelde verbinding langzamer is dan een via WiFi is niet meer aanwezig.  Heb zojuist een speedtest gedaan met de KPN test. De resultaten via Wifi:  Down: 37,5 Mbps, Up: 29,3 Mbps.  Via de kabel: Down 69,9 en Up 30 Mbps.  

We hebben trouwens ook de router dichter bij de KPN aansluiting gebracht, zoals geadviseerd, maar daarbij hebben we geen extra snelheidswinst kunnen constateren. 

We gaan er op dit moment vanuit dat het probleem opgelost is.  Als er weer problemen op komen melde we ons weer.  M.vr.gr.