Beantwoord

trage glasvezel verbinding vaak op specifieke tijden

  • 1 September 2019
  • 38 reacties
  • 863 keer bekeken

Sinds kort 200/200 mbit glasvezel aangesloten door de monteur, maar ik krijg vaak tussen 19:00 en 23:00 uur een zeer trage verbinding en het wordt langzamerhand erger naar mate de tijd vordert.

Getest bekabeld PC:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/c3836270-cce7-11e9-99f6-231c9c20cdc5

iets later:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/1601efb0-ccea-11e9-9adb-49abd115867b
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/af5046a0-cced-11e9-8fa9-4dc7c1ecec8f

Ping naar google DNS server:
C:\WINDOWS\system32>ping -n 30 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=187ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=139ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=175ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=208ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=194ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=166ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=74ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=154ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=141ms TTL=57
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=113ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=202ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=202ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=131ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=56ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=168ms TTL=57
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=108ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=62ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=103ms TTL=57
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=86ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=272ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=233ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=194ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=202ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=283ms TTL=57
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=291ms TTL=57
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=284ms TTL=57

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 30, Received = 26, Lost = 4 (13% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 56ms, Maximum = 291ms, Average = 170ms

Getest met mobiel + WIFI:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/758397d0-cceb-11e9-8c59-c1ede6443c20


Hard-reset met naald gedaan en toen werkte internet helemaal niet meer (15 minuten gewacht, services bleef op rood/oranje, internet bleef op rood).
Tweede reset met naald KPN klantenservice gebeld en ondertussen werkte internet, maar nog steeds traag.

Resultaten na hard-reset:
LATENCY TEST ERROR

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/9ba2d590-ccf3-11e9-ad95-e3cfef0ac864

Locatie apeldoorn (noord). Eerder ook al last van gehad.

Gezien het feit dat het alleen 's nachts/avonds een issue lijkt te zijn hebben we een aanvraag gemaakt om een dossier te maken en zo snel mogelijk te bellen als er weer issues optreden. Een monteur sturen die 's middags langs komt terwijl er geen problemen zijn leek ons niet zo nuttig.
Is er verder iets dat ik kan doen om te kijken waar het aan kan liggen?
icon

Beste antwoord door wjb 1 September 2019, 23:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Hierbij wil ik ook graag vertellen dat de 'Servicetool traag bekabeld internet' als resultaat dit geeft:

  • Kwaliteit internetverbinding: Goed
  • Snelheid internetverbinding: Goed
Wat mij een beetje onwaarschijnlijk lijkt.
Nu is het weer veel beter:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/dfdb91f0-ccfa-11e9-9937-4fd87593ebd4

Letterlijk niets veranderd aan de verbinding; ik verwacht dat ik hetzelfde probleem morgen terug zal zien
Badge +19
Vreemd geval. Een medewerker van kpn reageert doorgaans binnen 48uur. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag. Je gegevens zijn alleen zichtbaar voor de medewerker en jezelf.
Profiel aangepast. Ik hoor het wel. Hopelijk dat ze er iets mee kunnen doen.
Reputatie 7
Badge +24
Echt bekabeld, of bekabeld via adapters / dvs?
Echt bekabeld. Als in, van de v10 box direct naar de pc.
Reputatie 7
Heb je al eens met buren/buurtgenoten gesproken die ook glasvezel van KPN hebben?
Ervaren zij dezelfde problemen?
Dit fenomeen riekt naar een capaciteitsprobleem in de PoP (soort wijkcentrale voor glasvezel).
We hebben dergelijke meldingen eerder gezien hier op het forum waarbij er in de piektijden (als de televisies aan staan) bottlenecks lijken te ontstaan.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren en hier verder in wil duiken.
Heb je al eens met buren/buurtgenoten gesproken die ook glasvezel van KPN hebben?
Ervaren zij dezelfde problemen?
Dit fenomeen riekt naar een capaciteitsprobleem in de PoP (soort wijkcentrale voor glasvezel).
We hebben dergelijke meldingen eerder gezien hier op het forum waarbij er in de piektijden (als de televisies aan staan) bottlenecks lijken te ontstaan.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal.reageren en hier verder in wil duiken.


Dat zou best kunnen gezien de tijden wanneer het gebeurt. Aangezien glasvezel sinds kort is aangelegd in onze wijk hebben de buren hebben zover ik weet nog geen glasvezel. Ik had vergelijkbare problemen met de (oude) DSL lijn waarbij alles prima leek maar ik veel packet loss opmerkte. Monteur kwam toen langs en kon het (gelukkig nog) terugzien in de metingen en heeft achteraf wat moeten solderen in de wijkkast/centrale. Daarna helemaal geen problemen met de DSL lijn meer gehad. Weet niet of iets vergelijkbaars moet gebeuren voor de glasvezel verbinding.
Het is weer zover:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/1dc86760-cdad-11e9-82fa-1d04344e5666

met uiteraard weer latency spikes:
https://i.imgur.com/NGTxSQa.png

nu nog geen packetloss

edit:
download gaat nog verder omlaag, upload ook:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/02558cd0-cdb0-11e9-a0d5-65fa9e632f93
Hallo,
Ik woon ook in Apeldoorn en heb sinds 21-09-2019 glasvezel. Ook 200/200. Ik heb ook al vanaf het begin hetzelfde probleem. Elke avond tussen 19:00-23:00 heel trage internet. Snelheden van 1 mbps. Ik heb elke avond hierover gebeld. Alles uitgeprobeerd met de medewerkers maar tevergeefs. Zondag avond is een afspraak gemaakt voor aanstaande woensdag avond. Btw de medewerkers zeggen dat ze helemaal niks weten van zo'n storing.

Vanochtend de volgende sms gekregen:

Beste klant,
De door u gemelde storing is onderdeel van een grotere verstoring. Wij kunnen dit daarom niet individueel voor u oplossen. Een eventuele monteursafspraak hebben wij geannuleerd. Wij doen ons uiterste best om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Zodra de storing is opgelost ontvangt u een afmeldingsbericht. Met vriendelijke groet, KPN.

Wat is nou het probleem? Ik eis bij deze een uitleg en compensatie op de tijd zonder tv en internet maar ook de gekoste moeite en verloren tijd om aan de lijn te hangen met KPN.
Dit zijn de test resultaten op dit moment. Het is 21:13. Dit gek voor woorden 😡🤬

Ben blij dat ik niet de enige ben. Ik zie dus exact hetzelfde terug, eerst keldert de download en daarna gaat de upload gestaagd omlaag. Resetten van de modem maakt het alleen maar erger. Blijkbaar zullen ze "het probleem onderzoeken" en zodra ze een oplossing hebben met mij contact opnemen. (Lijkt op een standaard bericht.)

Momenteel:

Badge +19
Dit lijkt me geen kleine storing die 123 is opgelost. Er zit niks anders op dan geduldig te wachten. Niet leuk maar ga er maar gerust van uit dat de technische mensen hier heel druk mee bezig zijn.
Reputatie 7
Vanochtend de volgende sms gekregen:

Beste klant,
De door u gemelde storing is onderdeel van een grotere verstoring. Wij kunnen dit daarom niet individueel voor u oplossen. Een eventuele monteursafspraak hebben wij geannuleerd. Wij doen ons uiterste best om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Zodra de storing is opgelost ontvangt u een afmeldingsbericht. Met vriendelijke groet, KPN.

Het is in ieder geval al iets dat ze blijkbaar een oorzaak hebben weten te localiseren.
Ik ben er van overtuigd dat dit een capaciteitsprobleem in de PoP is en ik hoop dat dit snel verholpen zal worden.

@Ebes, mag ik vragen hoe lang jij al last hebt van dit probleem?
Ik ben overgestapt op glasvezel (26 aug) en op 27 augustus merkte ik op dat de snelheid laag was.
Hier een plaatje gemaakt @ 2019-08-27 21:14:39, nu net even aangepast om mijn ip te verbergen.

Reputatie 7
Toch maar eens even rondvragen in de buurt of er nog meer zijn die dit fenomeen ervaren.
Dat zal vast wel het geval zijn.
Ik denk dat KPN ondertussen ook wel door heeft dat er centraal iets mis gaat en meestal hoeft een oplossing dan niet lang op zich te laten wachten.
Het is weer rond 23:00 en de download snelheid begint langzamerhand weer naar de 200 te gaan:



Tsjah, misschien een network congestion probleem of zoals je zegt een capaciteitsprobleem op de pop.
Geen idee, hopelijk kunnen ze iets doen. Volgens de website was er geen storing in mijn wijk.
Het is nu 6:55 snelheid is weer in orde.

Het is weer rond 23:00 en de download snelheid begint langzamerhand weer naar de 200 te gaan:



Tsjah, misschien een network congestion probleem of zoals je zegt een capaciteitsprobleem op de pop.
Geen idee, hopelijk kunnen ze iets doen. Volgens de website was er geen storing in mijn wijk.


Bij mij in de wijk is volgens kpn ook geen storingen. Dit is niet transparant. Als een bedrijf als kpn zo'n sms stuurt dan is het niet minder dan logisch dat je dit in je webpagina meldt. Mensen hoeven niet uren lang aan de lijn te hangen over een al bekende storing. Is echt jammer.
Hoi @Ebes . Erg vervelend en gelukkig had je je profiel ingevuld.
Ik zie een openstaand ticket en heb even in de details gesnuffeld. Het vermoeden van @wjb klopt aardig, zo te lezen. Een kaart in de POP heeft issues en daar wordt nu door andere techneuten naar gekeken. Dat is gespecialiseerd werk en kan niet door de monteur gedaan worden. Oplostermijn weet ik niet.Weet dat het probleem in ieder geval in kaart is gebracht! Dat is heel positief.
@Ziza Kun jij je profiel aanvullen. Ik wil graag kijken of jij onder diezelfde centrale valt.
Ik hoorde net op de telefoon dat het inderdaad een groot capaciteitsprobleem is in de wijk. Er was blijkbaar hardware aangesloten die maar 1 Gigabit aan kon. Ik hoorde dat in de zomer deze centrale ook al overhittingsproblemen heeft gehad.

Zeer blij om te horen dat er nu in ieder geval vaart in zit. Helaas verwachten ze dat het wat langer zal duren om het op te lossen gezien de omvang van het probleem. Mijn ticket refereert nu naar een ander/groter ticket.

Blijkbaar zijn er al zo'n 10 mensen die er ook problemen mee hebben dus het is al geescaleerd.
Hoi @Ebes . Erg vervelend en gelukkig had je je profiel ingevuld.
Ik zie een openstaand ticket en heb even in de details gesnuffeld. Het vermoeden van @wjb klopt aardig, zo te lezen. Een kaart in de POP heeft issues en daar wordt nu door andere techneuten naar gekeken. Dat is gespecialiseerd werk en kan niet door de monteur gedaan worden. Oplostermijn weet ik niet.Weet dat het probleem in ieder geval in kaart is gebracht! Dat is heel positief.
@Ziza Kun jij je profiel aanvullen. Ik wil graag kijken of jij onder diezelfde centrale valt.


@Erwin_ Ik heb mijn profiel bijgewerkt. . @Ebes Waar vind ik de ander/groter ticket?

@Erwin_ Ik heb mijn profiel bijgewerkt. . @Ebes Waar vind ik de ander/groter ticket?


Ik heb een referentienummer hierover gekregen en dat is 17577252
Hoi @Ebes . Dank voor de info. Ook jouw ticket is nu gerelateerd aan een groter ticket. En je woont in dezelfde wijk als @Ziza . Jullie vallen dus onder dezelfde gebied.
Ik hoop dat de techneuten snel een oplossing hebben. Ik weet niet of dit nieuwe hardware of een softwarematige oplossing gaat zijn. Dat eerste heeft, vermoed ik wat meer voeten in de aarde en kan langer duren. Om eerlijk te zijn kan ik geen enkele schatting over een doorlooptijd geven. Uiteraard hoop ik, met jullie, zo spoedig mogelijk.
Reputatie 7
Ook ik hoop dat het probleem op zeer korte termijn verholpen zal worden.
Eigenlijk heb ik daar ook wel vertrouwen in aangezien de oorzaak duidelijk is en het aantal getroffen abonnees ook "niet gering" is. Ik neem dan ook aan dat de urgentie behoorlijk hoog zal zijn en dat zou terug te zien moeten zijn in de planning van monteurs en levering van de benodigde hard- en software.