Vraag

Trage internetsnelheid

  • 6 March 2021
  • 17 reacties
  • 173 keer bekeken

Hallo, ik heb net thuis een abonnement op KNP-internet afgesloten. De internetsnelheid is veel lager dan de gecontracteerde snelheid, ongeveer de helft daarvan. Op mijn adres zou het 18 Mbps moeten zijn maar er worden maar 10 Mbps geleverd. Het is dezelfde lage snelheid op Ethernet en WIFI. Wifi-snelheid is langzamer. Wat moet KPN hieraan doen? Buitengebied 4G is niet beschikbaar. Zie de bijlagen. 

 

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Je zou ook nog even in de modemrouter op de DSL statuspagina kunnen kijken wat de daadwerkelijke momentele lijnsnelheid is. Zie voor uitleg:

Zo op eerste gezicht zou KPN een tweede aderpaar kunnen erbij monteren/aansluiten, waarmee je dubbele snelheid zou krijgen. Maar vanwege corona situatie voert men momenteel deze werkzaamheden niet uit.

10Mbps is wel zo ongeveer het minimum, de 1 kan zich er mee redden, de ander zal het totaal onwerkbaar vinden. Misschien is er toch iets anders aan de hand en is het in de modemrouter wel ongeveer tegen de 18Mbps.

Badge +19

Je zou rond de 38 moeten kunnen halen. Welk modem heb je?

Je zou rond de 38 moeten kunnen halen. Welk modem heb je?

Sagemcom - KPN Box 12

Badge +19

In principe zou je pairbonding moeten hebben maar dat wordt op dit moment niet uitgevoerd ivm corona.  Dus heb je nu maar één lijn. Toch blijft de snelheid achter.  Dat is vreemd.  Een medewerker gaat dit oppakken.  Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  Als je tzt pairbonding krijgt met dan op dat je ook een ander modem nodig hebt. Dit modem kan niets met pairbonding.  De wachttijd op een medewerker is ca 3 dagen. 

Je zou ook nog even in de modemrouter op de DSL statuspagina kunnen kijken wat de daadwerkelijke momentele lijnsnelheid is. Zie voor uitleg:

Zo op eerste gezicht zou KPN een tweede aderpaar kunnen erbij monteren/aansluiten, waarmee je dubbele snelheid zou krijgen. Maar vanwege corona situatie voert men momenteel deze werkzaamheden niet uit.

10Mbps is wel zo ongeveer het minimum, de 1 kan zich er mee redden, de ander zal het totaal onwerkbaar vinden. Misschien is er toch iets anders aan de hand en is het in de modemrouter wel

ongeveer tegen de 18Mbps.

 

Bedankt voor uw antwoord.

Het Actual rate en het Maximum rate zijn D 9477 en U 1790. Kan het maximumtarief worden gewijzigd? 

 

Hmm, dit is geen fijne situatie, wat in die fourstack database staat is een veel te hoge waarde, wellicht van tijden terug en is de lijn/kabel/grond situatie ondertussen verslechterd.

Het DSL gedeelte in de modem kan er dus niet meer van maken, dus je speedtest die daarbovenop zit, kan ook niet sneller. In stedelijk gebied of binnen bebouwde kom komt dit wel vaker voor.

KPN heeft als laagste abo 50Mbit/s tegenwoordig, misschien kun je wat ‘traagheids’ korting krijgen, dat was gebruikelijk in buitengebied voordat 4G opties daar de boel konden versnellen. Anders is het vrij simpel: DSL wordt al hier en daar uitgezet en vervangen door glasvezel, men zal er weinig tijd meer aan verdoen als er ook een andere drager zoals coaxkabel internet is (Ziggo, Caiway, anders). Ik zou annuleren binnen 14 dagen en overstappen op coaxkabel internet. Of zo laten en afwachten tot een partij glasvezel komt aanleggen. Als je alleen internet behoeft, kan T-Mobile 4GvoorThuis ook, maar in binnengebied is de vraag of die dat op jouw postcode locatie met voldoende capaciteit kunnen en willen leveren.

Hmmmmm,

Hoe is de boel aangesloten op het ISRA punt?

Hoe ziet het ISRA punt zelf er uit?

Je hebt hem wel op het ISRA punt aangesloten? Niet op een aansluitdoos verderop in huis, dit veroorzaakt altijd vermindering van de snelheid, zeker als er ook nog eens een bridge-tap in zit naar een loze aansluiting.

Misschien even een foto plaatsen van hoe het aangesloten zit zodat wij even kunnen mee kijken.

 

Inderdaad goede vragen van Doornekamp33, check dat eerst nog. Ik ben ervan uitgegaan dat een monteur/jijzelf dit al afgevinkt had.

Hmmmmm,

Hoe is de boel aangesloten op het ISRA punt?

Hoe ziet het ISRA punt zelf er uit?

Je hebt hem wel op het ISRA punt aangesloten? Niet op een aansluitdoos verderop in huis, dit veroorzaakt altijd vermindering van de snelheid, zeker als er ook nog eens een bridge-tap in zit naar een loze aansluiting.

Misschien even een foto plaatsen van hoe het aangesloten zit zodat wij even kunnen mee kijken.

 

 Dit is het verbindingspunt in mijn appartement. Het ziet er niet hetzelfde uit met de afbeeldingen in uw afbeelding. Misschien is ouder? Als ik de andere blauwe en rode draden aansluit, werkt het internet niet.

 

Hmm, dit is geen fijne situatie, wat in die fourstack database staat is een veel te hoge waarde, wellicht van tijden terug en is de lijn/kabel/grond situatie ondertussen verslechterd.

Het DSL gedeelte in de modem kan er dus niet meer van maken, dus je speedtest die daarbovenop zit, kan ook niet sneller. In stedelijk gebied of binnen bebouwde kom komt dit wel vaker voor.

KPN heeft als laagste abo 50Mbit/s tegenwoordig, misschien kun je wat ‘traagheids’ korting krijgen, dat was gebruikelijk in buitengebied voordat 4G opties daar de boel konden versnellen. Anders is het vrij simpel: DSL wordt al hier en daar uitgezet en vervangen door glasvezel, men zal er weinig tijd meer aan verdoen als er ook een andere drager zoals coaxkabel internet is (Ziggo, Caiway, anders). Ik zou annuleren binnen 14 dagen en overstappen op coaxkabel internet. Of zo laten en afwachten tot een partij glasvezel komt aanleggen. Als je alleen internet behoeft, kan T-Mobile 4GvoorThuis ook, maar in binnengebied is de vraag of die dat op jouw postcode locatie met voldoende capaciteit kunnen en willen leveren.

Ik denk dat T-Mobile 4G Thuis een oplossing zou zijn omdat ik alleen internet wil, als de KPN-verbinding niet wordt hersteld

 Dit is het verbindingspunt in mijn appartement. Het ziet er niet hetzelfde uit met de afbeeldingen in uw afbeelding. Misschien is ouder? Als ik de andere blauwe en rode draden aansluit, werkt het internet niet.

 

Je kan de grijze kabel met het werkende rood-blauwe paar volgen richting de straat / buiten / KPN-centrale. Als er nog ergens aftakkingen zijn (‘bridge-tap’) kan dat zeer nadelig voor snelheid zijn. Deze open contact doos is niet het formele IS/RA punt lijkt mij. Het kan dus dat de 18Mbps wel klopt, maar dat je in huis toch nog ergens een bottleneck hebt.

Reputatie 7
Badge +17

@Ravz ik heb het voor je nagekeken en er is inderdaad een verschil tussen de snelheid die wordt aangegeven door ons bestelsysteem en de snelheid in het systeem waarmee we meten. Daarom ga ik voor je uitzoeken waar dit verschil vandaan komt. De kans is aanwezig dat 11Mbit per seconde de uiteindelijk maximaal haalbare snelheid is die we kunnen leveren. Mocht dit zo zijn zal ik met je kijken of we verder iets kunnen doen om het netjes op te lossen. 

@Ravz ik heb het voor je nagekeken en er is inderdaad een verschil tussen de snelheid die wordt aangegeven door ons bestelsysteem en de snelheid in het systeem waarmee we meten. Daarom ga ik voor je uitzoeken waar dit verschil vandaan komt. De kans is aanwezig dat 11Mbit per seconde de uiteindelijk maximaal haalbare snelheid is die we kunnen leveren. Mocht dit zo zijn zal ik met je kijken of we verder iets kunnen doen om het netjes op te lossen. 

Bedankt Bram, misschien ontmoette 4G Internet Buitengebied van KPN totdat glasvezel beschikbaar is, zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn

Reputatie 7
Badge +17

@Ravz ik heb overleg gevoerd met de afdeling die gaat over de mogelijkheden binnen de huidige techniek en ik kan niets doen om de gehaalde snelheid werkelijkheid alsnog te halen. Het enige dat we kunnen doen is de snelheid die we denken te kunnen halen aanpassen in de systemen. Ook een 4G oplossen heb ik in dit geval niet. Of dit beschikbaar wordt gesteld hangt niet alleen af van de snelheid maar ook een aantal andere factoren waar de locatie niet aan voldoet. Ik kan dus alleen beloven dat we de snelheid van 11Mbit/s leveren.

@Ravz ik heb overleg gevoerd met de afdeling die gaat over de mogelijkheden binnen de huidige techniek en ik kan niets doen om de gehaalde snelheid werkelijkheid alsnog te halen. Het enige dat we kunnen doen is de snelheid die we denken te kunnen halen aanpassen in de systemen. Ook een 4G oplossen heb ik in dit geval niet. Of dit beschikbaar wordt gesteld hangt niet alleen af van de snelheid maar ook een aantal andere factoren waar de locatie niet aan voldoet. Ik kan dus alleen beloven dat we de snelheid van 11Mbit/s leveren.

Bedankt Bram voor het nakijken. In dit geval zou ik het abonnement kunnen opzeggen zonder enige annuleringsvergoeding te betalen, nietwaar?

Reputatie 7
Badge +17

@Ravz de normale opzegtermijn is 14 dagen. Binnen deze tijd kan kosteloos worden opgezegd. In dit geval is er sprake van bijzondere omstandigheden. Wat ik je wil vragen is contact op te nemen met 0800-0402 en daar dit aan te geven. Ik zal in je profiel een duidelijke notitie maken die de collega kan lezen. Dat scheelt als het goed is voor die collega een hoop uitzoeken. Laat je hier weten wat de uitkomst is?

Reputatie 7
Badge +17

@Ravz is het nog gelukt om contact op te nemen met de klantenservice? Ik hoor graag van je! :relaxed: