Trage wifi?

• 16 maart 2018
  • 15 reacties
  • 252 keer bekeken

Geachte de heer of mevrouw,

Ik heb een vraag over mijn internetverbinding. Ik merk dat ik op bepaalde momenten extreem trage internet heb, en op sommige momenten heb ik hier helemaal geen last van?

Bijv: Vandaag probeer ik Youtube te kijken terwijl ik ook andere websites wil bezoeken maar beide willen niet laden.

Wat info:
Ik maak gebruik van draadloos netwerk.
Ik heb geen ingebouwde Wifi kaart maar gebruik een Wifi USB adapter.
Gebruik de Xperia box V10.
De afstand van de computer tot de modem is ongeveer 7 meter.
De maandelijkse kosten die er worden betaald € 63,50 (alles in 1 instap)

http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/2f54a590-294c-11e8-9e38-cd464fc502ee.

''Alles-in-1 Instap
Op basis van uw producten, verwachten wij de volgende internetsnelheid op uw adres:

40 Mbit/s download
4 Mbit/s upload''

Natuurlijk begrijp ik wel dat het onmogelijk is om deze snelheid te behalen met draadloos wifi + adapter etc. Maar mijn huidige snelheid lijkt mij absurd laag? Een bedrading aanleggen voor beter internet zit er helaas niet in voor mij.

Zijn er misschien wat tips wat ik kan doen om toch nog een redelijke internet snelheid te krijgen?
Alvast bedankt,

A.Yildirim

15 reacties

Reputatie 1
Beste A.Yildirim,

In die 7 meter afstand, zitten daar veel muren, verdiepingsvloeren oid. tussen? De huidige snelheid is echt dramatisch. Heeft u al eens de experiabox opnieuw opgestart?

Heeft u een idee op welk kanaal u zit met uw experiabox en wat de drukte bij u in de omgeving is op dat kanaal? Wellicht doet u er verstandig aan eens van kanaal te wisselen.

Wat voor USB adapter wordt er gebruikt voor de WiFi verbinding? Is de snelheid op andere apparaten (telefoons o.i.d. die met hetzelfde netwerk verbonden zijn) wel goed?

Groeten,

Milo
Beste Milo-vs,

In die 7 meter afstand zit er wel wat muren tussen inderdaad, Er zit er 1 muur tussen en 2 deuren zelfde verdiepingsvloer. De experiabox heb ik 2x opnieuw opgestart en ook het knopje voor fabrieksinstellingen ingedrukt 10 seconden lang.

Verder zie ik dat het kanaal op auto zit. Hoe zou ik de drukte kunnen zien in mijn omgeving? USB adapter die voor wifi gebruikt word is de sitecom n600.
Reputatie 1
De kanalen zou je kunnen bekijken als je een programma als inSSIDer zou installeren. Er zijn oude gratis versies te vinden op het web.
N600 is geen type nummer van het apparaat slechts een aanduiding wat voor specs een apparaat van sitecom zou hebben erg onduidelijk allemaal.
Is je netwerk wel stabiel op het moment dat je hem bekabeld aansluit? Dit zou goed zijn om te testen zodat je weet of het al misgaat op het moment dat het in je router zit of dat het daadwerkelijk in de lucht zit.
Nu gok ik dat de Experiabox in de meterkast zit dit is niet de beste positie voor een accespoint. Sowieso is de beste positie zo dichtbij mogelijk met zo min mogelijk obstakels tussendoor. Vrije "zicht"lijnen gaan de kans van slagen wel verhogen.
Het is erg belangrijk om er achter te komen hoe de situatie in jullie lucht is op het moment dat er slechte verbinding ontstaat. Tenzij deze slechte verbinding er bedraad natuurlijk ook is. Dan moeten we het probleem bij het inkomende signaal ofwel de experiabox zoeken.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi, A.Yildirim. Welkom op het forum!

Hele nuttige tips van Milo! Is er al iets verbeterd aan je situatie?
Als toevoeging : Wist je dat de v10 twee soorten wifi aan boord heeft? 2,4 en 5Ghz. Heb jij die gescheiden? Of zijn die ( default ) onder dezelfde naam ingesteld?
Als je nog steeds problemen ervaart wil ik je adviseren om beide netwerken een unieke naam te geven. Zo kun je experimenteren. De 5Ghz heeft namelijk veel meer moeite met muren ( maar is daarentegen vaak wel veel sneller ).

Mocht je hier meer uitleg over willen, laat maar weten!
Reputatie 7
Badge +30
Heel eerlijk, Sitecom is dikke meuk. Dat blijkt wel weer uit het feit dat ze een 5Ghz adapter maken die 300N kan.
Als het WiFi bereik goed is en de muren weinig tegen houden kan je beter naar een goede 5Ghz adapter kijken. Anders is 2.4Ghz misschien nog een goede optie.

Daarnaast heb je niet aangegeven wat voor apparaat dit is, of ik lees het verkeerd, maar als je een USB adapter achter in een PC kast drukt houdt de kast zelf al heel wat signaal tegen.

Is bedraad goed?
Hoi, A.Yildirim. Welkom op het forum!

Hele nuttige tips van Milo! Is er al iets verbeterd aan je situatie?
Als toevoeging : Wist je dat de v10 twee soorten wifi aan boord heeft? 2,4 en 5Ghz. Heb jij die gescheiden? Of zijn die ( default ) onder dezelfde naam ingesteld?
Als je nog steeds problemen ervaart wil ik je adviseren om beide netwerken een unieke naam te geven. Zo kun je experimenteren. De 5Ghz heeft namelijk veel meer moeite met muren ( maar is daarentegen vaak wel veel sneller ).

Mocht je hier meer uitleg over willen, laat maar weten!

Hallo, Erwin, Helaas is er aan mijn situatie nog niet verbeterd.

Dit is wat ik zie bij mijn 5Ghz en 2.4Ghz, (zie afbeelding).

Verder zou ik niet weten hoe ik de namen hiervan zou moeten wijzigen.

Als jij denkt dat het wijzigen van de namen wat betere prestaties kan opleveren zou ik wel willen leren hoe ik dit zou moeten wijzigen.

Groetjes A.Yildirim
Heel eerlijk, Sitecom is dikke meuk. Dat blijkt wel weer uit het feit dat ze een 5Ghz adapter maken die 300N kan.
Als het WiFi bereik goed is en de muren weinig tegen houden kan je beter naar een goede 5Ghz adapter kijken. Anders is 2.4Ghz misschien nog een goede optie.

Daarnaast heb je niet aangegeven wat voor apparaat dit is, of ik lees het verkeerd, maar als je een USB adapter achter in een PC kast drukt houdt de kast zelf al heel wat signaal tegen.

Is bedraad goed?

Hey Robin,

De USB is aan de bovenkant van mijn systeem kast aangesloten.

Verder begrijp ik dat de naam van de USB wat onduidelijkheden geeft. Helaas heb ik de verpakking van het USB adapter niet meer. Ik kan verder ook geen papieren meer vinden hierover. Is er een andere mogelijkheid om erachter te komen om wat voor product dit gaat?

Ik heb de Wifi USB Adapter N600 namelijk vanaf de USB afgelezen. Verder zie ik Model No: WLA-5100 v1 001. Misschien geeft dit meer duidelijkheid over welke USB adapter het gaat, en zo niet is er een programma die dit kan achterhalen?

Helaas heb ik nog niet met bedrading kunnen testen (Heb de bedrading nog niet kunnen vinden)

Groetjes, A.Yildirim
Reputatie 7
Verder zie ik Model No: WLA-5100 v1 001.Deze Sitecom dus.
Reputatie 1
Persoonlijk zou ik het met een netwerkkabel (CAT5e oid) even proberen, ik acht de kans groot dat het dan een stuk beter werkt. Zo niet weten zijn we in ieder geval een stuk dichter bij de bron van de ellende
Reputatie 7
Badge +18
Van mijn kant nog een korte beschrijving hoe je die namen kunt aanpassen:

Inloggen is getuige je screenshots al gelukt. Bij datzelfde hoofdstukje over wifi kun je verder naar beneden scrollen. Daar zitten ook de functies verstopt van beide netwerken. Hier zou je relatief eenvoudig het 5Ghz een andere naam kunnen geven. Daarna apply. En er zullen plots twee afzonderlijke netwerken verschijnen. Ieder met z'n eigen voor en na-delen.

De andere tips van onze geroutineerde gebruikers zijn ook zeer het overwegen waard.
Ik word er helemaal knetter gek van....

http://www.speedtest.net/result/7164488364 ....

Van mijn kant nog een korte beschrijving hoe je die namen kunt aanpassen:

Inloggen is getuige je screenshots al gelukt. Bij datzelfde hoofdstukje over wifi kun je verder naar beneden scrollen. Daar zitten ook de functies verstopt van beide netwerken. Hier zou je relatief eenvoudig het 5Ghz een andere naam kunnen geven. Daarna apply. En er zullen plots twee afzonderlijke netwerken verschijnen. Ieder met z'n eigen voor en na-delen.

De andere tips van onze geroutineerde gebruikers zijn ook zeer het overwegen waard.

Hey Erwin, ik ben momenteel op het schermpje waar je me na toe stuurt, alleen zie ik het volgende;

Zie pijltjes, Ik ben naar beneden gescrollt en ik zie geen mogelijkheid om de namen hiervan te wijzigen.
De inlog gegevens heb ik bewust blanco gelaten (bewerkt).

Verder ben ik nog opzoek naar de bedrading voor met draad internet, ligt ergens thuis.. moet even goed zoeken.
Reputatie 7
Badge +30
Erwin zit er volgensmij een beetje naast. Je kan links op geavanceerd drukken. Daar kan je de naam van 2.4 en 5 apart wijzigen.
Danku Robin,

Door deze verandering is het op dit moment veel beter.

http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/bdbd0690-2e85-11e8-9fb5-b7370bae5090 ---> 2.4GZ
http://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/74608210-2e85-11e8-98d3-bb65867f2152 ---> 5 Gz

DIT IS NOG DRAADLOOS
Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp tips en tricks. Door de hulp van Erwin en Robin doet mijn internet het op dit moment veel beter dan ik had verwacht. Mocht er nog bijzonderheden zijn zal ik het melden op de forums.
Reputatie 7
Badge +18
Fijn dat het effect heeft gehad. Dankjewel voor de update

@Robin: Was een beetje uit de 'losse pols' inderdaad. 😉 Dank voor de verbetering

Reageer