Welkom op het

KPN Forum

Recent online

trage wifi snelheid experia box v8!!

hallo,

sinds wij zijn over gegaan op glasvezel hangt er een nieuw modem bij ons in de meterkast de v8. maar sinds dat wij dit modem hebben heb ik enorm veel snelheids verlies over draadloos internet. we hebben een 100/100 abonnement waarvan we maar bedraad 100/50 krijgen. als ik naar boven ga met mijn laptop en ik doe een speedtest kom ik uit op een snelheid van 33 Mbit/sec. ik sta dan alleen maar op de gang boven bij het trap gat! dat is ongeveer 5 meter van het modem af! als ik dan naar mijn bureau loop en ik sta in de deur opening heb ik 24 Mbit/sec en als ik ga zitten 10 mbit/sec. als ik hem dan op mijn bureau zet heb ik ongeveer 0,7-1 Mbit/sec. ik heb al kanalen gewisseld ik zit nu op een vrij kanaal. maar dit helpt ook niet.

even de 'setup' van ons netwerk thuis: aan het modem hangt een NAS die staat tevens in de meter kast. er gaat een kabelnaar boven op zolder waar we 1 router hebben met nog 2 poorten vrij. dan hebben we 1 router beneden waarvan 4 poorten bezet zijn. en een computer in de woonkamer die aan het modem zit. dus overal zijn allepoorten bezet behalve op zolder maar dan moet ik een kabel van zolder helemaal naar me bureau doen en dat moet via de meter kast. dus ik heb een 30 meter kabel nodig. en dan moet ik het ook nog aanleggen. 

voor dat we dit modem hadden werkte alles perfect we hadden hiervoor een 40/10 abonement. ik haalde op de ps3 een snelheid van 25 Mbit/sec. die staat gewoon in de woonkamer op 10 meter afstand van het modem. boven op me bureau had ik een snelheid van 27 Mbit/sec. en beneden aan tafel op 5 meter afstand een snelheid van 36 Mbit/sec.

maar nu haal ik op mijn bureau maar 0,7 Mbit/sec. beneden aan tafel 55 Mbit/sec. op de computer 100/50. en de ps3 haalt net aan 8 Mbit/sec.

ik vind dit niet kunnen je betaalt immers voor een 100/100 abonement maar je haalt nooit die snelheid draadloos, zelfs niet in de buurt. dit is trouwens allemaal met een goede signaal sterkte. ik krijg op mijn bureau 3/5 en beneden 5/5!

is hier een oplossing voor? anders dan zelf een 30 meter kabel kopen en aanleggen?

ik baal hier erg van!!

groeten, koen

20 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Beste K0enf0rNL,

Wat je nog kan doen is je bandwith van 20MHz naar 20/40MHz instellen in de interface van je modem. Deze vind je onder WLAN > Settings. 

Ik hoor graag van je of dit het signaal verbeterd,

Jowan 

beste Jowan,

het gaat hier niet om het signaal maar om de download/upload snelheid. ik heb gewoon 3/5 streepjes signaal op mijn laptop. en beneden zelfs 5/5. ik heb recht boven het modem op de 1e verdieping getest. en daar kreeg ik maar 15 Mbit/s van de 100 Mbit/sec die ik hoor te krijgen.

Reputatie 3
Badge +1
Beste K0enf0rNL,

Met het sginaal bedoel ik de sterkte waarop het draadloze signaal word uitgezonden.  Ik begrijp uit je vorige berecht dat je nog niks hebt aangepast in het modem. Zou je voor mij met de hulp van deze link willen kijken of je het probleem kan verhelpen?

Met vriendelijke groet,

Jowan

beste Jowan,

het probleem is nu soort van opgelost. we hebben het oude modem weer ingebruik ik heb nu veel betere snelheid. ik haal nu weer 15 Mbit/sec upload en download. waarom gebruiken jullie niet standaard dat oude modem de H22? het is wel duidelijk dat de v8 qwa draadloos internet kwaliteit sterk achteruitgaat! ik trouwens de frequentie omgezet naar 20/40 mhz toen een speedtest gedaan en er kwam hetzelfde uit. 

voor degene waar binnenkort glasvezel word aangesloten of je vraagt een nieuw modem aan. ga niet voor de v8 als je boven gebruik wil maken van het draadloze internet van je modem die beneden staat! vraag dan gewoon een nieuw H22 aan.

groeten, koen

Reputatie 3
Badge +1
Beste K0enf0rNL,

Goed om te lezen dat het probleem is opgelost! Ik snap de verwarring met betrekking tot de wifi snelheid, en de vraag waarom je met een ander modem wel een betere snelheid haalt.

Met draadloos internet zijn er veel variabelen die invloed hebben op de sterkte van je signaal. Eén hiervan is zoals ik eerder al aangaf het draadloze kanaal. Je kunt dit vergelijken met snelwegen door de lucht. Als er steeds meer  mensen op een bepaald kanaal zitten raakt deze verstopt en kan het zijn dat je draadloze verbinding wegvalt of dat je een lage signaal sterkte krijgt. Hiernaast zijn er nog andere storinsbronnen die invloed kunnen hebben op je signaal, hieronder een korte lijst met enkele voorbeelden:

- Betonnen muren en vloeren voorzien van betonijzer

- DECT basisstations voor telefoons en Bluetooth apparatuur

- Laminaat vloeren met aluminiumfolie

- Vloerverwarming, Radiatoren, Waterbedden

- Magnetron, Spiegels, Monitoren, TV's

- Zenders, Satelliet schotels (kunnen reflecties veroorzaken)

- Video verlengers (Hiermee kunt draadloos in uw slaapkamer naar een video of dvd kijken die op  de video- of dvd speler in de woonkamer wordt afgespeeld.)

Ik vind het fijn om te lezen dat je meedenkt en ook nieuwe klanten adviseerd over welke modem wel of niet te nemen. Het is echter zo dat de V8 modem in veel gevallen wel werkt, anders zouden we hem ook niet leveren.

Mocht je in de toekomst nog vragen hebben dan staan wij voor je klaar,

Met vriendelijke groet,

Jowan

Het is volgens mij algemeen bekend dat de Experiabox bij KPN dramatisch slecht is als het neerkomt op WiFi-snelheden. Bij mij exact hetzelfde verhaal. Heb een glasvezel aansluiting van 100/100. Via het wifi van de experiabox haal ik maximaal 35 Mb downloadsnelheid. Heb ook tussen verschillende frequentikanalen geschakeld om een betere snelheid te verkrijgen, dit hielp niets.

Bij de klantenservice werd ik heel lullig afgewimpeld (alsof ik er geen verstand van heb) dit komt vast door de dikkere muren in uw huis. 

Ondertussen heb ik mijn eigen router, die ik voorheen gebruikte, als bridge ingesteld en aangesloten op de experiabox. Nu haal ik snelheden van 84 Mb via WiFi. Dit bewijst dat wel degelijk de experiabox niet gemaakt is voor de internetsnelheden die wel aangeboden worden.

Jammer dat dit dan niet gewoon wordt toegegeven bij KPN maar dat de schuld wordt geschoven op mijn muren in het appartement. Gelukkig is het door eigen kennis nu wel opgelost.

Conclusie: wie via WiFi gebruik maakt van glasvezel en graag de optimale snelheid wilt, hou rekening met een extra uitgave voor een goede router (+- €75,-) en wat tecnische kennis om hem in te stellen als bridge op de experiabox (aangezien deze vanuit KPN vrij goed zit dichtgetimmert). 

Is deze informatie ergens beschikbaar. Ben redelijk handig en heb nog een goede router liggen. Hoe sluit ik deze aan op mijn experiabox want ik heb exact hetzelfde probleem.

Waarschijnlijk ligt dit niet aan de hardware van de V8 zelf maar puur aan de instellingen. Zoals Jowan_ al zei kan het een hoop helpen om de kanaal breedte te zetten op 20 MHz. Waarom? Dit komt omdat op de 2.4 GHz band een hoop interferentie zit (stoorzenders), kijk maar naar het lijstje wat Jowan_ gaf.

Door de kanaal breedte op 20 MHz te zetten ipv 40 Mhz bestrijk je een minder groot gebied en zal het stabieler werken. Dit komt doordat alle signalen die in de lucht zitten op dezelfde frequentie moeten gedeeld worden. Iets wat je bezet kun je niet nog een keer bezetten! Dus als de buren en jij allebei de wifi op 40 MHz hebben staan (wat vrij standaard is overigens) heb je grote kans dat je elkaar stoort. Dit voorkom je dus voor een groot deel door de wifi op 20 MHz te zetten.

Het enige wat ik je dus kan adviseren is: Zet je wifi op 20 MHz of koop een router met 5 GHz (veel meer ruimte op die band) en sluit die aan op je experiabox.

P.S. mocht je het interesant vinden en hierover achtergrond informatie willen hebben hier hebben ze er een heel artikel aan besteed

Dat heb ik al geprobeerd en ik wil er echt een snellere router aanhangen. Alleen hoe confiureer ik deze in de experia box?

btw, de helpdesk had wel een originele oplossing om mijn snleheid te verhogen...de epxeria op z'n kop hangen omdat de antenne onderzit!!!!

Reputatie 7
Als je er een snellere router aan wilt hangen, dan kan je in het topic Gebruik een eigen router achter de Experia Box lezen hoe je dit kunt configureren.

Als het je overigens alleen om een betere wifi gaat, dan doe je er verstandig aan om niet een tweede router aan te sluiten, maar een goed accesspoint

Overigens een creatief idee om die Experia Box op z'n kop te hangen.

Je kunt er om lachen, maar inderdaad kan de locatie en richting van de wifi antennes grote invloed hebben op de ontvangst op "blind spots".

Ik heb in mijn meterkast naast een Experia Box V9 ook een Cisco RV180W (voor zakelijk netwerk) hangen met externe antennes. Het juist richten van de externe antennes heeft bij mij op bepaalde plekken in de woonkamer een winst van bijna 20dbm opgeleverd.

Ik kan je ook aanraden om dan gelijk te kijken naar een zogenoemde dual-band router te kijken. Deze zend ook signaal uit op 5 GHz die een stuk minder vol zit dan de 2.4 GHz band. De meest recente telefoons kunnen dit gewoon aan en ben je in de toekomst ook verzekerd van een goede verbinding. En let op, met een router van €30 los je jou probleem niet op. Lees je dus eerst even goed in en koop gelijk een goede router, want goedkoop is duurkoop.
Ik heb exact hetzelfde probleem met het V8 modem. De door u aangegeven snelheden herken ik ook in mijn situatie. Volledig vergelijkbaar. Na twee jaar glasvezel 100mb gewoon terug naar het ADSL tijdperk. Talloze malen gebeld maar er is kennelijk geen beter modem dan V8. Een alternatief v9 blijkt permanent in testfase te zijn.
Recent weer een oproep naar klantenservice gedaan. Ben benieuwd of ik een ander advies dan modem verplaatsen of kanaal veranderen krijg. Met een repeater heb ik de snelheid weten op te krikken naar 7 mb/sec. Op 5 meter afstand 1e verdieping. Tel uit je winst.
Reputatie 7
Dag Strik, welkom op het forum!

Nee, de V9 is op dit moment min of meer het standaard modem. Modems worden echter doorgaans alleen maar vervangen als ze defect of zwaar verouderd (zoals de TG789) zijn. En bij vervanging van een V8 kan het zo maar gebeuren dat je hetzelfde type terugkrijgt. Ik heb na een V8 nu een V9, maar ook daarvan is het Wi-Fi-signaal niet bijzonder. Ik gebruik daarom een eigen Wi-Fi-router naast de V9.

Een repeater vergroot wel het bereik maar verlaagt de doorvoersnelheid direct met de helft a.g.v. de gebruikte techniek.
@ChickPoint: 5,2 GHz is mooi en snel maar de reikwijdte is nogal beperkt is mijn ervaring. Doordat er nog niet veel mensen gebruik van maken is de frequentieband in de buurt van zo'n 5,2 GHz Wi-Fi router doorgaans nog wel tamelijk "schoon", zodat een verbinding via 5,2 GHz - als die al werkt - wel tamelijk stabiel is; maar als gezegd, je moet er niet al te ver vandaan zitten en bijvoorkeur geen vloer er tussen hebben.

Beste Henk,

Bedankt voor je reactie. Ik krijg nu eindelijk een V9 modem, dat eerst maar eens proberen. Ik begrijp dat je een tweede zelfgekochte router koppelt aan de V9 router. Er zit bij mij wel een betonvloer tussen de 1e en tweede verdieping dus of het gaat werken is de vraag. Toch te gek voor woorden dat 5 meter niet goed draadloos is te overbruggen.

Reputatie 7
Hoi Strik,

Voor een beter bereik op de eerste verdieping gebruik je een accesspoint, niet een router.

Deze plaats je dan op de eerste verdieping.

Je zult dan wel één UTP kabel van de EB naar de eerste verdieping moeten trekken.

Alternatief is een HomePlug powerline naar de eerste verdieping met ingebouwd wifi accesspoint.

Let wel op de kwaliteit van dergelijke HomePlugs.

Ik gebruik naar alle tevredenheid Netgear AV500 HomePlugs om wifi naar de tweede verdieping en onze tuinkamer te brengen.

Hiermee heb ik een goede wifi dekking dor het gehele huis en de hele tuin.

Beste wjb,

Bedankt voor je suggestie.Ik kan geen kabel naar 1e verdieping brengen voor en access point. Omdat ik al een powerline adapter gebruik voor interactive tv op 1e verdieping schijnt het volgens KPN niet mogelijk te zijn om en 2e powerline adapter voor het PC-signaal op de 1e verdieping te installeren. KPN ondersteunt dit uitdrukkelijk niet.

Groet, Strik.

Reputatie 7
En jij gelooft KPN ;).

Advies: Ik zou het niet doen als ik jou was.

In jouw geval kan je dan zelfs volstaan met losse HomePlug wifi adapter die je gewoon als derde adapter in jouw HomePlug netwerk opneemt.

Je zult dan nu waarschijnlijk wel Devolo adapters hebben.

Dit zijn gecertificeerde HomePlug adapters (zie homeplug.org) en daar kan je rustig een andere (gecertificeerde) HomePlug adapter bijkoppelen.

Aangezien je een V8 hebt (met "flexpoorten"), is Internet ook beschikbaar op jouw HomePlug netwerk ookal gebruik je die voor TV.

Advies: Als jouw Devolo's nog van het oude type (AV100 = max. 100Mbps) zijn, overweeg dan het vervangen van die set door AV500 HomePlugs.

Devolo's zijn relatief duur en andere merken (zoals de Netgear) zijn net zo goed zo niet zelfs beter.

Overigens kan je ook rustig bijvoorbeeld een Netgear aan de bestaande Devolo's koppelen en ook is het mogelijk AV200 en AV500 adapters te combineren. (Maximale snelheid zal dan wel die van de AV200 zijn.)

Daarnaast is het zelfs mogelijk om een tweede gescheiden set op hetzelfde lichtnet aan te sluiten mits je voor die tweede set een andere security key instelt waarmee de signalen gescheiden blijven.

Ik heb bij mij thuis een HomePlug netwerk met 5 adapters.

1) Master adapter bij Experia Box.

2) Adapter voor TV in tuinkamer.

3) Adapter met ingebouwd accessoint voor PC (bedraad) en wifi in tuinkamer en tuin.

4) Adapter op eerste verdieping voor PC.

5) Adapter met ingebouwd accesspoint voor wifi op de tweede verdieping.

Dit alles werkt vlekkeloos.

Een andere mogelijkheid voor jou is een switch bij KPN aan te vragen en een los wifi accesspoint te kopen.

De switch sluit je dan aan op de adapter boven en op die switch dan weer de TV ontvanger en het wifi accesspoint.

Beste Superexpert,
Volgens mij ben je dat echt. Ik denk dat ik op grond van jouw ervaring maar eens begin om een derde Devolo AV200 uitbreiding te kopen voor mijn PC . Ik begrijp niet waarom KPN dit afwijst. Anyhow bedankt voor je alternatieven.
Groet Strik..
Reputatie 7
Hoi Strik,

De "echte" experts zijn we met z'n allen, ik zou niet weten waar we waren zonder Google en wat gezond verstand. ;)

Vergeet niet om die Devolo te koppelen. (Zie knopje Devolo.)

Thanks. Hier was ik wel op bedacht.:D

Reageer