Beantwoord

Tv en netwerk “pauzeren” vaak..

  • 8 February 2021
  • 11 reacties
  • 295 keer bekeken

Sinds afgelopen donderdag klant bij KPN en is onze glasvezelkabel aangesloten. Wat echter op donderdagavond nog goed werkte is sinds vrijdag de pech gestart. Wij kregen de foutmelding STB-NMC-400 op de TV te zien, deze verdween met 5 seconden weer en de uitzending ging weer verder. Wat ons ook opviel is dat de internetradio tegelijk, en voor dezelfde tijd, geen bereik had.

Via de storingspagina van KPN hebben wij 2 stappenplannen doorgelopen. Van zowel de tv ontvanger als de router hebben wij de adapter uit de wcd gehaald en na een ruime 10 seconden weer opgestart. De foutmelding STB-NMC-400 krijgen wij niet meer (yes), maar de verbinding pauzeert wel ongeveer elk kwartier voor 5 tot 30 seconden. Zowel de TV, de WiFi en het bekabelde internet ligt dan even plat.

Wij hebben de KPN Box 12. Van daaruit zijn de Phillips Hue, de bekabelde PC en de TV aangesloten via kabel. Ook als wij de kabels van de Hue en PC uit de modem halen pauzeert de verbinding. Onze TV BOX is een Artis VIP5202.

Hopelijk is er een simpele verklaring voor het probleem wat wij ervaren.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 14 February 2021, 14:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Dag @Kleineman , welkom op het forum.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zeker met glasvezel zou je altijd een storingsvrije verbinding moeten hebben. Wat je nog kunt doen is het glasvezelmodem gedurende 30s spanningsloos maken en weer inschakelen. Als dat ook niet helpt kun je in je profiel alvast de relevante informatie (tenminste, klantnummer, naam contractant, postcode en huisnummer) invullen (alleen zichtbaar voor moderators) en kan een moderator hier direct mee aan de slag, zodra ze er aan toe zijn (kan ff duren).

Bedankt voor je reactie @Henk2304. Mijn profiel heb ik verder aangevuld. Ook heb ik je advies opgevolgd en de volgende stappen volgde toen.

Glasvezelmodem (dus niet de router) spanningsloos gemaakt voor 30 seconden. Daarna weer aangesloten.

Alle lampjes gingen weer branden op de router, behalve die van de tv. De tv ontvanger kan ik wel opstarten en ik kan van kanalen wisselen. Echter blijft het beeld zwart. Na 5 minuten wachten er ook maar voor gekozen om de router 30 seconden spanningsloos te maken.

Bij het weer in werking stellen van de router branden uiteindelijk alle lampjes.

De tv geeft nu weer storing STB-NMC-400 weer. Na een minuut of 2 verdween deze melding vanzelf en sindsdien heeft onze verbinding nog geen “pauze” moment gehad. Zijn nu ongeveer 30 minuten verder.

Fingers crossed..

Vanavond zijn wij weer toegekomen aan wat tv kijken en de tv is alweer een paar keer in storing STB-NMC-400 gevallen. Deze melding verdwijnt vanzelf weer en de uitzending gaat verder. Ook de WiFi is tegelijk en voor dezelfde duur weg.

 

Enig idee wat het kan zijn?

Helaas is het vanavond weer heel erg. Elke 5 minuten loopt de tv vast en vervalt verdere verbinding van de WiFi…

Geen van de stappenplannen verhelpen deze storing. Ongeacht welk kabels of apparaten zijn aangesloten blijft deze storing terugkeren.. wat houdt deze storing in en kan ik dit überhaupt zelf oplossen of moet er een monteur langs komen? 
 

Help aub.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Kleineman, welkom. 

Dit klinkt als een wegvallende verbinding. Valt het internet via de kabel er dan ook uit. Zou je het glasvezelkastje nog eens stroomloos willen maken voor minimaal twee minuten. Haal dan ook het modem van het stroom. Laat dan eerst de glasvezel weer opstarten, als deze opgestart is geef je het modem een reset. Komt het daarna nog weer voor?

En verder wil ik nog wel weten hoe de ontvanger is aangesloten op het modem. Is dat rechtstreeks met een kabel of met draadloze adapters in het stopcontact?

Goedenavond Bart,

De aangegeven stappen heb ik uitgevoerd. De router heeft zijn oorspronkelijke naam en wachtwoord weer na het resetten.

Helaas is de storing niet verholpen. Wij krijgen nu erg vaak de storing STB-NMC-400 te zien op tv. Ook nu is het internet via de WiFi verbinding gelijktijdig weg. Na verloop van tijd verdwijnt deze melding en gaat de tv en internet weer verder.

Onze tv ontvanger is via utp kabel aangesloten op de KPN Box 12.

Zojuist geprobeerd een show terug te kijken van afgelopen zondag en maandag. Krijg de volgende melding in beeld.

Afspelen mislukt.

Het programma kan niet worden afgespeeld door een probleem in het netwerk.

Probeer het later nog eens of ga naar menu/instellingen/systeem/herstart om uw tv ontvanger te herstarten.

(STB-zap-03 / 3 - HAL layer)


Na het herstarten krijg ik de melding over nieuwe software voor de ontvanger. Ik geef dat deze gedownload en geïnstalleerd moet worden. Is nu bezig met downloaden…

to be continued…

 

update

Ik realiseer dat ik niet voor de update had moeten kiezen. Hij komt niet verder dan halverwege downloaden en geeft dan een melding dat het downloaden mislukt is. Foutcode DBL-307.

Daarna begint die weer overnieuw met downloaden.

Reputatie 7
Badge +20

Er gaat van alles fout dus begrijp ik. Ik zie dan ook een monteur gepland voor de 23e. Ik denk we het beste even op hem kunnen wachten. Ik ben wel benieuwd naar zijn bevindingen namelijk. Kan hij precies meekijken wat jij ervaart. 

Maar heb je nu de ontvanger helemaal niet meer aan de praat gekregen?

De tv ontvanger startte de volgende dag gewoon op. Soms kun je lange tijden ongestoord tv kijken en dan heb je de momenten waar elke 5 min de storing weer terug is.

ik vind het bijzonder en ben benieuwd waar de monteur morgen mee komt.

Reputatie 7
Badge +20

Ja het is heel bijzonder, maar vooral storend. Ik hoor dan ook graag van je als de monteur is geweest. Ik ben benieuwd naar zijn bevindingen.

Reputatie 1

Is de monteur al geweest en is bekend wat geweest is, uw problemen zijn heelherkenbaar.