Vraag

Tweede router/access point Asus RT-AC51U

• 20 september 2016
  • 7 reacties
  • 1312 keer bekeken

Hallo,
Wij hebben sinds kort een tweede router gekocht en gebruiken deze als access point voor beter internet op de eerste verdieping. De eerste week o.i.d. werkte deze perfect, maar na die week daalden de snelheden enorm van eerst rond de 15mb/s(wireless enbekabeld) op de gehele verdieping tot maximaal 5mb/s(zowel wireless als bekabeld) bij de router en nog lager naar mate je er verder van af komt.

Ik zal even de situatie schetsen:
Beneden staat een Experiabox ZTE, waar wij beneden zo'n 16mb/s(wireless en bekabeld) mee halen. Er gaat een internetkabel van de experiabox naar een KPN Draadloze Adapter die in het stopcontact zit. Op een verdieping hoger hebben wij weer zo'n Draadloze Adapter zitten, waar een internetkabel uit komt die direct naar de Asus RT-AC51U gaat. Het is in ons geval niet mogelijk om de experiabox direct met de Asus te verbinden.

Manier van instellen:
In de Experiabox zit de tweede router met zijn MAC-adres gelinkt aan een IP-adres. In de tweede router staat de DHCP aan. Er is voor de Asus hetzelfde subnet gebruikt als voor de experiabox. De experiabox staat op kanaal 1, de Asus op kanaal 6.

Wat ik raar vindt, is dat hij het in het begin perfect deed met goede snelheden zowel wireless als bekabeld, en dan na een paar dagen volledig instort. Ik heb de Asus ook al een keer opnieuw ingesteld. Dat was zo'n 4 dagen geleden. Toen deed hij het in het begin weer goed, maar sinds gisteren komt hij niet boven de 5mb/s uit. Als ik een speedtest doe, lijkt het wel alsof hij begrensd zit op +/- 5mb/s. Zulke lagen snelheden op wi-fi kan ik nog enigszins begrijpen met conflicterende connecties e.d., maar 5mb/s bekabeld lijkt mij niet goed.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet. Heeft iemand tips voor mij?
Ik hoop dat ik alle benodigde informatie gegeven heb. Mocht er nog iets missen, hoor ik dat graag.
Bedankt, Rick

7 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Hoi RickvanBaalen, welkom terug op het forum! Balen dat de internetsnelheid zakt 😞 Je eigen router is via een draadloze verbindingsset verbonden met de Experia Box? Dan is mijn eerste vermoeden dat het snelheidsverlies daardoor veroorzaakt wordt. Ik wil je aanraden de Devolo Cockpit eens te downloaden en te installeren. Daarmee kun je namelijk de verbindingskwaliteit en snelheid van de draadloze adapters meten.

Laat je me weten wat daar het resultaat van is?
Reputatie 7
Badge +30
Je zegt dat de Asus een accesspoint is. Maar volgensmij is het nogsteeds een router
Hallo,
Ik had de router verkeerd ingesteld staan, maar heb dat gisteren aangepast.
Ik heb nu de Asus RT-AC51U in de routermodus staan. DHCP staat uit en het mac-adres van de eigen router staat gelinkt aan een ip-adres in de experiabox. Er gaat inderdaad nu een LAN-kabel van de experiabox naar de draadloze adapter. Boven komt er weer een LAN-kabel uit zo'n zelfde adapter en die gaat een LAN-poort in van de eigen router.

Het is raar want gisteren op mijn Playstation 4 testte ik mijn internetverbinding en kreeg ik 13mb/s. Vervolgens ging ik spelen en laggde ik enorm. Toen 2 a 3 uur later op de avond testte ik de snelheid weer en had ik rond de 8 mb/s. Vervolgens ging ik spelen en laggde ik niet. Apart, want voor deze router werkte ik ook met de adapters maar dan met een simpele switch voor meerdere kabelaansluitingen, Toen kreeg ik rond de 8mb/s, maar had ik geen lagg op mijn PS4. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik zal vanavond de Devolo Cockpit gebruiken. Het resultaat krijg je nog van mij Justin.

Rick
Hoi RickvanBaalen, welkom terug op het forum! Balen dat de internetsnelheid zakt 😞 Je eigen router is via een draadloze verbindingsset verbonden met de Experia Box? Dan is mijn eerste vermoeden dat het snelheidsverlies daardoor veroorzaakt wordt. Ik wil je aanraden de Devolo Cockpit eens te downloaden en te installeren. Daarmee kun je namelijk de verbindingskwaliteit en snelheid van de draadloze adapters meten.

Laat je me weten wat daar het resultaat van is?

Justin, ik heb de devolo cockpit gebruikt en ben tot het volgende resultaat gekomen:
De snelheden flucteren enorm. De ene keer is de adapter beneden 135 en de adapter boven 125. Dan is de adapater beneden opeens 80 en de adapter boven 70. Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden maar hij komt nooit onder de 70mb/s, en blijft meestal wel boven de 100mb/s. Dit lijken mij goede cijfers?

Daarom vind ik het zo apart dat de snelheid via kabel zo slecht is...
Rick
Reputatie 7
Met de Cockpit software kun je ook een security key instellen op je DVSsen. Hiermee voorkom je dat jouw DVSsen gaan interfereren met eventuele DVSsen bij buren. Door die interferenties kunnen ook behoorlijke snelheidsfluctuaties ontstaan.
Met de Cockpit software kun je ook een security key instellen op je DVSsen. Hiermee voorkom je dat jouw DVSsen gaan interfereren met eventuele DVSsen bij buren. Door die interferenties kunnen ook behoorlijke snelheidsfluctuaties ontstaan.

Bedankt Henk, ga ik proberen!
Tja, ik zou ook eens eens een spectrumscanner er op los laten( appjes op een android of windows toestel).

5mb nabij de router? Lijkt mij dat er behoorlijk wat interferentie op de 2,4 ghz zit!

Reageer