Beantwoord

Tweede Router Plaatsen

• 28 december 2015
  • 22 reacties
  • 1734 keer bekeken

Goededag,

Ik zit al een tijdje met een probleem, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In een schuurtje naast ons huis willen wij graag Wi-Fi Hebben.

Maar de afstand is te groot voor het bereik vanuit ons huis.

Nu heb ik in dat schuurtje wel een internet aansluiting en wou ik er eigenlijk een router plaatsen. Maar Is dat wel Mogelijk. En Moet ik ook nog dingen instelling in de 1e of 2de router?

Bij voorbaat Dank.

MVG

icon

Beste antwoord door wjb 29 december 2015, 10:34

Voor het verbeteren van de dekking van jouw wifi moet je geen wifi router gebruiken maar een wifi accesspoint zoals de KPN Wifi "versterker".

Ik wil hier geen reclame maken voor KPN, maar dit is nu een apparaat dat zijn geld dubbel en dwars waard is.

Voor 50 Euro een dual band wifi accesspoint en een 4 poorts switch.

De eerste concurrent (met mindere specs) is twee keer zo duur.

Ook ik heb naast een Experia Box V10 twee KPN wifi "versterkers" in mijn (ruime) woning staan en heb daarmee in mijn hele woning en tuin prima wifi dekking.

Lees anders ook het eerste bericht uit dit topic nog even.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
TS,

Als ik je een advies mag geven, blijf weg bij een tweede router, maar koop een wifi accesspoint, je bespaart jezelf mogelijk een hoop ellende.

Lees het eerste bericht van dit topic, dan hoef je ook niet meer te googlen. ;)

Reputatie 6
Badge +9
TS

een 2e router van een kennis is gewoon te gebruiken achter een experiabox

als je de instellingen maar goed zet

zie google voor meer info

Reputatie 7
Badge +30
Maar een huurhuis is toch geen lening?
Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 31 dec '15 om 11:52u
wjb schreef op 31 dec '15 om 11:39upeter-keetfm schreef op 31 dec '15 om 11:21u...moet ook zeggen dat bij UHD de pixels 4 keer kleiner is en bij de wat grotere tv 55inch+ wel duidelijk zichtbaar is... 

Tja, maar als bij Full-HD uitzendingen dezelfde 4 pixels altijd hetzelfde kleurtje weergeven, dan heb je er nog niets aan, dan zijn die 4 kleine pixels feitelijk ineens 1 grote pixel. Nu weet ik dat die UHD televisies software bevatten waarmee Full-HD uitzendingen "ge-upscaled" worden naar UHD, maar het blijft natuurlijk HD en de kwaliteit zal dus niet beter zijn. Het wordt alleen "gemaskeerd".

peter-keetfm schreef op 31 dec '15 om 11:21umet die router wacht ik ook todat de kop er af is van het nieuwste model

maar trouwens wjb het is ook wel mooi dat mensen het nieuwste willen

anders draaid de economie niet/minder

Dus toch nog geen Netgear r8500 binnenkort?

Ik denk dat de economie een stuk beter zou draaien als mensen niet altijd maar het nieuwste zouden willen.

Het probleem is namelijk dat mensen dat nieuwste niet aanschaffen met eigen geld, maar met geleend geld.

We weten allemaal waar dat toe leidt, namelijk schulden en schulden zijn misschien wel de grootste rem op economische groei immers een groot deel van de inkomsten is men direct weer kwijt aan rentelasten en dat kan dus niet meer aan andere dingen besteed worden.

ja zo kun je door blijven gaan

het is ook niet de bedoeling om voor de nieuwste apparatuur een lening te nemen

ik betwijfel ook dat dit werkelijk zo is

maar let op mijn woorden lenen kost geld

en ben je hartikke dom om daar voor te lenen

laat staan een auto dan ben je naar mijn inzien knetter gek en koop je mooi een 2e hands

maarja ik kan er niet inkijken of mensen werkelijk een tv kopen of lenen

daaruit kan ik ook geen oordeel hierop trekken

en jij volgens mij ook niet

of je moet helder zien zijn

Vrijwel elk Nederlands huishouden heeft ergens wel een lening lopen, daar hoef ik niet helderziend voor te zijn.

De één in de vorm van een hypotheek op zijn woning, de ander in de vorm van een doorlopend krediet of toch een lening voor die nieuwe auto.

Zodra je een lening hebt lopen, dan koop je die TV of mobiele telefoon dus feitelijk met geleend geld. Elke Euro die je dus teveel besteedt, omdat je altijd maar direct het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, had je ook kunnen besteden aan het aflossen van die lening. Inderdaad lenen kost geld en dus is het zaak van jouw leningen af te komen.

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 31 dec '15 om 11:21u
...moet ook zeggen dat bij UHD de pixels 4 keer kleiner is en bij de wat grotere tv 55inch+ wel duidelijk zichtbaar is... 

Tja, maar als bij Full-HD uitzendingen dezelfde 4 pixels altijd hetzelfde kleurtje weergeven, dan heb je er nog niets aan, dan zijn die 4 kleine pixels feitelijk ineens 1 grote pixel. Nu weet ik dat die UHD televisies software bevatten waarmee Full-HD uitzendingen "ge-upscaled" worden naar UHD, maar het blijft natuurlijk HD en de kwaliteit zal dus niet beter zijn. Het wordt alleen "gemaskeerd".

peter-keetfm schreef op 31 dec '15 om 11:21umet die router wacht ik ook todat de kop er af is van het nieuwste model

maar trouwens wjb het is ook wel mooi dat mensen het nieuwste willen

anders draaid de economie niet/minder

Dus toch nog geen Netgear r8500 binnenkort?

Ik denk dat de economie een stuk beter zou draaien als mensen niet altijd maar het nieuwste zouden willen.

Het probleem is namelijk dat mensen dat nieuwste niet aanschaffen met eigen geld, maar met geleend geld.

We weten allemaal waar dat toe leidt, namelijk schulden en schulden zijn misschien wel de grootste rem op economische groei immers een groot deel van de inkomsten is men direct weer kwijt aan rentelasten en dat kan dus niet meer aan andere dingen besteed worden.

Reputatie 7
Wat een geldverspilling, een Netgear r8500 aanschaffen puur vanwege het feit dat de Netgear r7500 alweer verouderd zou zijn, wat natuurlijk nog lang niet het geval is.

En dan te bedenken dat de nieuwe wifi technieken door nog vrijwel geen enkele wifi cliënt ondersteund wordt en het voordeel van de r8500 t.o.v. zijn recente voorgangers daarmee voorlopig marginaal blijft.

Nee, wacht dan gewoon nog even één tot twee jaar en besteedt het bespaarde geld aan andere leuke dingen.

Soms snap ik mensen niet, geef je nu geld uit aan dingen die je een meerwaarde bieden of omdat je zonodig altijd het nieuwste van het nieuwste moet hebben.

In het tweede geval ben je mijns inziens een dief van jouw eigen portemonnee en dat is zonde.

Ik heb ook altijd medelijden met die mensen die elk jaar weer voor de Apple store bivakeren om voor veel geld de laatste iPhone te kopen, want die is toch "veel beter" dan die iPhone die ze vorig jaar gekocht hadden.

Of mensen die voor heel veel geld een UHD 4K televisie gekocht hebben terwijl er nog nauwelijks 4K content te bekijken is en de prijzen van die televisies met honderden Euro tegelijkertijd kelderen. Jammer, had dan wat leuks gedaan met dat geld.

Bij mij staan er prachtige Sony Bravia Full-HD televisies in mijn woning en koop ik een mijn high-end smartphone minstens een half jaar tot een jaar na introductie. Dat scheelt mij honderden Euro's en die besteed ik graag aan onze andere hobby's.

Reputatie 7
Kijk zo komen we nog eens ergens. ;)

Het blijven weliswaar afspraken in terminologie maar OSI layer 2 en OSI layer 3, daar zit 'm inderdaad het verschil.

Dan nog zou je kunnen spreken over "routering op basis van IP adres" en "routering op basis van MAC adres", maar dat wordt een beetje lang. Vandaar dat we maar afgesproken hebben om de eerste "routeren" te noemen en de tweede "forwarden". ;)

Reputatie 7
Badge +30

wjb schreef op 30 dec '15 om 23:27u

RobinFlikkema schreef op 30 dec '15 om 23:01u
Maar, een switch "forward" toch? En routeert niet?

Robin

Dat klopt, maar "what's in a word", forwarden, routeren wat bedoelen we er eigenlijk mee?

Feitelijk komen beide op hetzelfde neer, een datapakketje komt binnen op een poort (LAN/WAN/WiFi) en wordt door het apparaat doorgezet (geforward/gerouteerd) naar een andere poort (LAN/WAN/WiFi).

Is het niet meer een afspraak in terminologie dan dat er werkelijk een andere principe en/of techniek achter zit?

Ja oke, mij is het uitgelegd als dat "routing" te maken heeft met het uitzoeken van de route (je TomTom) en "forwarding" te maken heeft met het doorsturen naar de juiste poort (de afslag nemen op de rotonde).

Een switch "forward" het pakketje gewoon naar de juiste poort. En volgensmij is je switch, zodra er gerouteerd wordt, een layer 3 switch. Want voor "routing" heb je het IP nodig, die in layer 3 zit.

Robin

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 30 dec '15 om 23:01u

Robin
Dat klopt, maar "what's in a word", forwarden, routeren, wat bedoelen we er eigenlijk mee?

Feitelijk komen beide op hetzelfde neer, een datapakketje komt binnen op een poort (LAN/WAN/WiFi) en wordt door het apparaat doorgezet (geforward/gerouteerd) naar een andere poort (LAN/WAN/WiFi).

Is het niet meer een afspraak in terminologie dan dat er werkelijk een andere principe en/of techniek achter zit?

Reputatie 7
Badge +30

Robin
Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 30 dec '15 om 22:13u
Meen je dat echt
Dat een router meer doet dan adressen uit delen
Dat wist ik echt niet hoor
Laten we dan zeggen dat een AP met dhcp server
Geen router is en deze geen ip adressen routeerd
Er worden ook geen IP adressen gerouteerd, maar datapakketjes gericht aan IP adressen.

Dit gaat ook niet aan de hand van DHCP tabellen, maar aan de hand van ARP tabellen.

Nu wil het feit dat een accesspoint en zelfs een switch ook datapakketjes routeren, maar nog steeds geen router genoemd worden.

Een specifiek verschil is dat een router zich altijd bevindt tussen twee afzonderlijke netwerksegmenten, allebei met hun eigen IP range. Dit geeft ook direct aan dat een router in bridge-mode geen router meer is en dat is mijns inziens 100% correct.

Reputatie 7
Badge +11

peter-keetfm schreef op 30 dec '15 om 22:13u
Meen je dat echt
Dat een router meer doet dan adressen uit delen
Dat wist ik echt niet hoor
Laten we dan zeggen dat een AP met dhcp server
Geen router is en deze geen ip adressen routeerd

Ja en een Volkswagen diesel met een elektromotor is een elektrische Volkswagen.

Reputatie 7
Badge +11

peter-keetfm schreef op 30 dec '15 om 12:44u

een AP die een dhcp server hebben

als dit aan staat routeerd deze de ip adressen (deelt de ip adressen uit)

dan is het een router

waarom kort door de bocht

Omdat een router meer doet dan IP adressen uitdelen.

Reputatie 7
Badge +30

peter-keetfm schreef op 30 dec '15 om 12:44u

een AP kan een dhcp server hebben

als dit aan staat routeerd deze de ip adressen (deelt de ip adressen uit)

dan is het een router

waarom kort door de bocht

Dit is totale onzin naar mijn idee.

Stel: Ik zet mijn windows machine in mijn netwerk als DHCP Server. Vervolgens is mijn Experiabox nog steeds de router en is mijn windows machine de DHCP Server.

Oftewel:

Een router routeert pakketen tussen netwerken, in dit geval tussen je thuisnetwerk en "het internet". (Netwerk laag)

Een DHCP Server is een server(host?) die IPs uitdeelt volgens het Dynamic Host Configuration Protocol (Applicatie laag)

Robin

Reputatie 7
Wat een onzin om te beweren dat een apparaat dat de IP adressen uitdeelt daarmee dan dus ook de router is.

In een consumenten netwerk is het inderdaad de praktijk dat de router ook IP adressen uitdeelt en dus de rol van DHCP server vervult. Dat wil dan natuurlijk nog niet zeggen dat de DHCP server ook de router is.

In zakelijke netwerken zien we vaak dedicated DHCP servers die ook nog eens redundant in het netwerk opgenomen worden. Hier is de router dus niet de DHCP server en is de DHCP server dus ook niet de router.

Je hebt notabene een V10 en je weet dus ook (als het goed is) dat je daarop de DHCP server kunt uitzetten in het geval je een eigen DHCP server wilt inzetten.

Natuurlijk blijft de V10 dan nog steeds verantwoordelijk voor het routeren van de datapakketjes (de router functie).

Reputatie 7
Badge +11

peter-keetfm schreef op 29 dec '15 om 12:41u

een AP met dhcp server is eigelijk een router

Dat is wel heel kort door de bocht.

Reputatie 7
Mijn advies (voor wat het waard is): KISS (Keep It Stupid Simple) gebruik een wifi accesspoint en geen wifi router. Niks niet moeilijk configureren maar zo ongeveer inpluggen en draaien maar.

Helaas wordt in de volksmond het begrip router voor van alles en nog wat gebruikt, maar geloof me, er zijn grote verschillen. Gaat het je om het verbeteren van wifi dekking, dan wil je een wifi accesspoint en geen wifi router, zelfs niet als deze in bridge of AP mode geconfigureerd kan worden.

Daar komt bij dat je dan ook nog eens dief van jouw eigen portemonnee bent en mijns inziens kan dat ook niet de bedoeling zijn. ;)

En brrr, kippenvel, ook in dit draadje wordt weer eens voorgesteld om een tweede router met een LAN poort op de bovenliggende router aan te sluiten. Nu ben ik kalend :@, maar toch is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar een honderdste van een seconde aan zal denken om zoiets te doen. Het druist tegen alle richtlijnen van het opzetten en beheren van netwerken.

Reputatie 7
Badge +30
De "oplossing" hierboven kan, maar ik denk niet dat dit de beste oplossing is. O.a TP-Link noemt dit "Accesspoint modus" maar eigenlijk kan je beter een Accesspoint kopen, of een router die daadwerkelijk AP Modus ondersteund via de WAN poort.

Ik denk dat de KPN WiFi "Versterker" een goede oplossing is. Voor die 50€ krijg je namelijk een 802.11ac Accesspoint die ook nog bandsteering en DFS ondersteund.

Overigens:
Is een AP met DHCP wel een router? Je krijgt dan 1 netwerk met 2 DHCP Servers (en allemaal IP conflicten).
Ik denk dat je alleen 2 DHCP Servers wil in een redundantie-configuratie, maar dat is niet nodig voor consumenten.

Robin
Reputatie 6
Badge +9
ik zie dat de kpn "versterker" AP een stuk goedkoper is geworden

maar een router werkt ook wel voldoende als je de instelling maar goed zet

en de meeste routers wel als AP in te stellen is

het grootste voordeel is dat vaak een kennis familie enz. er nog wel een oude router heeft liggen

en het meestal wel gratis kan

en zo een wifi en een beetje kunt internetten in de tuin/tuinhuisje/schuur

maar als je geen router/ap kunt krijgen is die van kpn een optie

mocht je een 2e router kunnen krijgen voor in de schuur

en heb je alles via de experiabox lopen

zet dan dhcp uit op de 2e router

en maak een dhcp binding van het adres van jou 2e router aan in de experiabox

dit is vaak 192.168.2.xxx zorg dat dit ook op de 2e router zo staat bv 192.168.2.5

laat voor de zekerheid de dhcp server van de experiabox vanaf 10 werken 192.168.2.10

dan is een dhcp binding niet nodig en zet je in je 2e router het 192.168.2.5 vast in je 2e router

met dit adres kun je dan ook in je 2e router komen om zo later bv wifi wachtwoord te wijzigen

sluit volgens de 2e router op de lan poort aan (de netwerk kabel in de schuur)

en niet op de wan poort

nu heb je (vaak op de meeste routers) nog 3 lan poorten over voor bv pc'tje

ik hoop dat ik het zo goed uitleg

anders weet wjb het ook wel uit te leggen

via google kun je ook wel veel vinden over dit onderwerp

nogmaals werkt jou apparatuur allemaal via de experiabox

dan is een AP het makkelijkste van kpn

trouwens moet er wel bij zeggen dat ik ook AP tegen kom waar je een dhcp server op actief kunt zetten

dan heb je gewoon een router

Reputatie 7
Voor het verbeteren van de dekking van jouw wifi moet je geen wifi router gebruiken maar een wifi accesspoint zoals de KPN Wifi "versterker".

Ik wil hier geen reclame maken voor KPN, maar dit is nu een apparaat dat zijn geld dubbel en dwars waard is.

Voor 50 Euro een dual band wifi accesspoint en een 4 poorts switch.

De eerste concurrent (met mindere specs) is twee keer zo duur.

Ook ik heb naast een Experia Box V10 twee KPN wifi "versterkers" in mijn (ruime) woning staan en heb daarmee in mijn hele woning en tuin prima wifi dekking.

Lees anders ook het eerste bericht uit dit topic nog even.

Reputatie 3
Badge
https://

Je 2e router moet wel een router zijn met een kabel zoals hierboven als ingang (op je KPN modem als DSL)

Zoals Robin al zei heb ik vanmiddag in de winkel een WiFi versterker liggen voor €50,-

Ik raad DEZE router aan.. Alleen inderdaad iéts aan de prijzige kant ;)

Ruben

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

De internet aansluiting in het schuurtje, die komt vanaf je huis neem ik aan? (Netwerkkabel vanaf je huis naar schuurtje)

Als je doel is om WiFi te hebben in het schuurtje, wil je geen router. Je wilt dan een Accesspoint.
Een goed(koop) voorbeeld van een Accesspoint is de KPN WiFi "Versterker". Voor de prijs is het een geweldig ding want soortgelijke apparatuur kost al gauw €100+. Ook heb je dan direct 4 netwerkaansluitingen daar.

Robin

Reageer