Tweede router werkt niet meer met Experia Box V9

• 13 mei 2015
  • 5 reacties
  • 639 keer bekeken

Sinds gisteren heb ik een Experia Box V9, die de haperende V8 heeft vervangen. Maar sindsdien werkt mijn tweede WiFi-router op een andere verdieping niet meer. Router #2 heb ik in gebruik om ook op het dak en de bovenste verdieping een sterk signaal te hebben. Ook heb ik hierop een tweede KPN tv-ontvanger aangesloten.

Op router #2 staat DHCP uit, alle IP-adressen worden dus toegewezen door de Experia Box. Zo werkte het ook bij de V8. Router #2 is via een UTP-kabel verbonden vanaf de Experia Box, maar als ik hem in één van de vier poorten stop, gaat er geen lampje branden. Andere apparaten die zijn ingeplugd in de tweede router krijgen ook geen verbinding met internet. Dit was bij de V8 wel het geval.

Als ik router #2 mee naar beneden neem en hem via een korte UTP-kabel inplug in de V9, gaat er wel een lampje branden. Ook krijgen apparaten via router #2 een IP-adres toegewezen en is er verbinding met internet. Je zou dus denken dat de UTP-kabel naar boven kapot is, maar het gekke is dat als ik deze kabel direct in mijn laptop plug deze wel een IP-adres krijgt toegewezen en er verbinding met internet is.

Iemand een idee wat er mis is? Alvast bedankt!

5 reacties

Reputatie 7
Hoi rodenburg, welkom op het forum.

Dit kan twee dingen betekenen:

1. Het signaal van jouw eigen router op de UTP kabel is te zwak.
  2. De poort snelheden van de poort op de V9 en die op jouw eigen router komen niet overeen.
Beide zie je niet vaak.

Heb je toevallig ook nog een switch thuis liggen.

Zo ja, plaats die eens op de plaats waar jouw tweede router normaal staat en sluit jouw eigen router eens aan op die switch.

Wat is dan het resultaat?

Beste wjb,

Bedankt voor je reactie. Ik heb bij wijze van test beide routers nu een CAT6-kabel van 20 meter verbonden en hij doet het. Het ligt dus echt aan de kabel, die CAT5 is. Ik ga een nieuwe CAT6-kabel trekken, alleen begreep ik van iemand dat je bij CAT6 zelf geen connectortjes kan plaatsen. Weet jij of dat klopt? Indien het niet kan, zat ik de gaten in de muur moeten vergroten.

Reputatie 7
Mijn advies voor als je Cat6 kabels gaat trekken door electriciteitsbuizen: Je doet het maar één keer dus doe het goed!

• Gebruik alleen stugge shielded 100% koper Cat6 kabels. (STP)
  • Werk deze af aan beide zijden met een Cat6 wandcontactdoos. (Kabel alleen in de electriciteitsbuis en dus geen slijtage door af en aankoppelen of frequent buigen.)
  • Gebruik Cat6 patch kabels om apparatuur op de wandcontactdoos aan te sluiten.
  • Indien mogelijk, trek twee kabels per buis.
Je knijpt dan dus ook geen connectoren meer op zo'n Cat6 kabel.

Als de kabel niet door electriciteitsbuizen loopt en de afstand is niet meer dan zo'n 25 meter, dan kan je soepele Cat6 bekabeling gebruiken. Daar zijn ook connectoren op te knijpen, geen probleem.

Beste wjb,

Nogmaals dank voor je reactie. Kabels door elektriciteisbuizen is helaas geen optie, oud huis he :) De afstand is tussen de 15 en 20 meter. Ik ben van plan een 20 meter CAT6-kabel te kopen, de connector er aan één kant af te knippen, de kabel te trekken en er dan weer een connector op te zetten.

Wat vind je van deze combinatie?

www.utp-kabel.nl/utp-cat6-sstp-pimf-20-meter-wit.html

www.utp-kabel.nl/utp-accessoires/connectoren-1/cat6-connector-rj45-shielded-371.html

Reputatie 7
Lijkt me uitstekend, gaat vast wel werken. :D

Reageer