Beantwoord

Ubiquiti USG achter experia V10 met VoIP Telefonie

  • 18 January 2020
  • 35 reacties
  • 1270 keer bekeken

Goedenavond,

 

Momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een beveiliging’s systeem voor een bedrijf is ons dorp. Nu nemen wij ook gelijk het internet mee omdat we totaal maar 51mb Download hebben en 5mb Upload(gemeten met de speedtest app van Ookla). Nu doe het probleem zich voor dat er een 2e bedrijf in het pand zit dat gebruikt maakt van de vaste telefoon van KPN. Het idee is om op de experiabox v10 de DHCP uit te schakelen en dan via een LAN kabel naar een Ubiquiti USG te gaan, en vanuit daar ons netwerk aanmaken. Nu loop ik er tegen aan dat ik niet weet of ik de VoIP telefonie van KPN ook via die USG kan laten lopen. Wij willen graag gebruik maken van VLAN’s maar er doet zich een probleem voor als ik de DHCP van de experiabox niet uitschakel. (Traag internet en het niet kunnen gebruik maken van internet als je op een aparte VLAN zit die niet binnen het bereik valt van de Experiabox) Nu kan ik de DHCP uitschakelen op de experiabox en dan werkt het zo goed als… Maar dan werk de telefoon niet van het 2e bedrijfje in het pand, dat is een kapper en daar is maar 1 vaste telefoon in gebruik. Maar als ik op de Experiabox inlog dan krijg ik tezien dat het via VoIP loopt. Nu hoor ik graag van jullie of er iemand ervaring heeft met VoIP laten lopen over een USG. Please let me now :wink:

 

Mvg,

Jens de Goede

 

P.s.

Ben morgen weer bij dat bedrijf dus ga dan uitproberen als een van jullie wat weet!

icon

Beste antwoord door Jens de Goede 22 January 2020, 06:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 7

Het is op dit moment nog niet mogelijk om VoIP telefonie door een VoIP ATA of VoIP telefoon af te laten wikkelen. Daar is op dit moment nog een Experia Box voor nodig.

Dit gaat vrijwel zeker op zeer korte termijn veranderen.

Wellicht zijn de onderstaande topics ook interessant voor je.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Reputatie 7
Badge +24

Het idee is om op de experiabox v10 de DHCP uit te schakelen

Waarom? Nergens voor nodig.

Nu loop ik er tegen aan dat ik niet weet of ik de VoIP telefonie van KPN ook via die USG kan laten lopen.

Nee. Nog niet in ieder geval. En als je toch de Experiabox laat staan, dan is dat ook nergens voor nodig.

Wij willen graag gebruik maken van VLAN’s maar er doet zich een probleem voor als ik de DHCP van de experiabox niet uitschakel. (Traag internet en het niet kunnen gebruik maken van internet als je op een aparte VLAN zit die niet binnen het bereik valt van de Experiabox)

Onzin.

Nu kan ik de DHCP uitschakelen op de experiabox en dan werkt het zo goed als… Maar dan werk de telefoon niet van het 2e bedrijfje in het pand, dat is een kapper en daar is maar 1 vaste telefoon in gebruik. Maar als ik op de Experiabox inlog dan krijg ik tezien dat het via VoIP loopt. Nu hoor ik graag van jullie of er iemand ervaring heeft met VoIP laten lopen over een USG. Please let me now :wink:

 

Mvg,

Jens de Goede

 

P.s.

Ben morgen weer bij dat bedrijf dus ga dan uitproberen als een van jullie wat weet!

Ik krijg sterk het idee dat u geen flauw idee hebt wat u aan het doen bent.

 

Het idee is om op de experiabox v10 de DHCP uit te schakelen

Waarom? Nergens voor nodig.

Nu loop ik er tegen aan dat ik niet weet of ik de VoIP telefonie van KPN ook via die USG kan laten lopen.

Nee. Nog niet in ieder geval. En als je toch de Experiabox laat staan, dan is dat ook nergens voor nodig.

Wij willen graag gebruik maken van VLAN’s maar er doet zich een probleem voor als ik de DHCP van de experiabox niet uitschakel. (Traag internet en het niet kunnen gebruik maken van internet als je op een aparte VLAN zit die niet binnen het bereik valt van de Experiabox)

Onzin.

 

Nu kan ik de DHCP uitschakelen op de experiabox en dan werkt het zo goed als… Maar dan werk de telefoon niet van het 2e bedrijfje in het pand, dat is een kapper en daar is maar 1 vaste telefoon in gebruik. Maar als ik op de Experiabox inlog dan krijg ik tezien dat het via VoIP loopt. Nu hoor ik graag van jullie of er iemand ervaring heeft met VoIP laten lopen over een USG. Please let me now :wink:

 

Mvg,

Jens de Goede

 

P.s.

Ben morgen weer bij dat bedrijf dus ga dan uitproberen als een van jullie wat weet!

Ik krijg sterk het idee dat u geen flauw idee hebt wat u aan het doen bent.

Dat klopt inderdaad, ik heb dit namelijk alleen nog maar gedaan bij klanten die bij ziggo zitten, en dan is het een stuk makkelijker!

 

Ik hoor graag van u hoe ik het dan moet aanpakken om het goed te laten functioneren!

Het is op dit moment nog niet mogelijk om VoIP telefonie door een VoIP ATA of VoIP telefoon af te laten wikkelen. Daar is op dit moment nog een Experia Box voor nodig.

Dit gaat vrijwel zeker op zeer korte termijn veranderen.

Wellicht zijn de onderstaande topics ook interessant voor je.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Bedankt voor uw reactie!

Wat is op zeer kortetermijn volgens u?:wink:

Reputatie 7
Badge +24

Je hangt gewoon die USG achter de Experiabox. Die Experiabox laat je gewoon default staan. Geen enkele instellingen, gewoon alles standaard. Dus ook gewoon de dhcp aan laten. Alle apparaten die je vervolgens aan de USG hangt hebben dan gewoon internet. Ook als je vlans aanmaakt. Als je dat tenminste op de juiste manier doet. Met de juiste instellingen.

Reputatie 7

Wat is op zeer kortetermijn volgens u?:wink:

Ik verwacht dat dat echt niet lang meer op zich zal laten wachten maar wanneer exact blijft de vraag.

Overigens kan de telefoon van dat 2e bedrijf niet gewoon op de Experia Box aangesloten worden?

Badge +12

Het idee is om op de experiabox v10 de DHCP uit te schakelen

Waarom? Nergens voor nodig.

Nu loop ik er tegen aan dat ik niet weet of ik de VoIP telefonie van KPN ook via die USG kan laten lopen.

Nee. Nog niet in ieder geval. En als je toch de Experiabox laat staan, dan is dat ook nergens voor nodig.

Wij willen graag gebruik maken van VLAN’s maar er doet zich een probleem voor als ik de DHCP van de experiabox niet uitschakel. (Traag internet en het niet kunnen gebruik maken van internet als je op een aparte VLAN zit die niet binnen het bereik valt van de Experiabox)

Onzin.

Nu kan ik de DHCP uitschakelen op de experiabox en dan werkt het zo goed als… Maar dan werk de telefoon niet van het 2e bedrijfje in het pand, dat is een kapper en daar is maar 1 vaste telefoon in gebruik. Maar als ik op de Experiabox inlog dan krijg ik tezien dat het via VoIP loopt. Nu hoor ik graag van jullie of er iemand ervaring heeft met VoIP laten lopen over een USG. Please let me now :wink:

 

Mvg,

Jens de Goede

 

P.s.

Ben morgen weer bij dat bedrijf dus ga dan uitproberen als een van jullie wat weet!

Ik krijg sterk het idee dat u geen flauw idee hebt wat u aan het doen bent.

 


Lekker vriendelijk weer zoals gewoonlijk..

Reputatie 7
Badge +24

Het is op dit moment nog niet mogelijk om VoIP telefonie door een VoIP ATA of VoIP telefoon af te laten wikkelen. Daar is op dit moment nog een Experia Box voor nodig.

Dit gaat vrijwel zeker op zeer korte termijn veranderen.

Wellicht zijn de onderstaande topics ook interessant voor je.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Bedankt voor uw reactie!

Wat is op zeer kortetermijn volgens u?:wink:

Wat heb je daar aan? Niets. Het gaat hier bij u om een DSL aansluiting ga ik vanuit. Dus die Experiabox zal je gewoon nodig blijven hebben. Die kun je niet weglaten en de USG direct aansluiten. Daar is dat ding niet geschikt voor. Dus dan kan je ook net zo goed telefonie door die Experiabox af laten handelen. Het is nutteloos om daar wat aan te veranderen. 

Het is op dit moment nog niet mogelijk om VoIP telefonie door een VoIP ATA of VoIP telefoon af te laten wikkelen. Daar is op dit moment nog een Experia Box voor nodig.

Dit gaat vrijwel zeker op zeer korte termijn veranderen.

Wellicht zijn de onderstaande topics ook interessant voor je.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Bedankt voor uw reactie!

Wat is op zeer kortetermijn volgens u?:wink:

Wat heb je daar aan? Niets. Het gaat hier bij u om een DSL aansluiting ga ik vanuit. Dus die Experiabox zal je gewoon nodig blijven hebben. Die kun je niet weglaten en de USG direct aansluiten. Daar is dat ding niet geschikt voor. Dus dan kan je ook net zo goed telefonie door die Experiabox af laten handelen. Het is nutteloos om daar wat aan te veranderen. 

Oke, dus ik kan de usg direct achte de experiabox aansluiten, goed instellen en klaar?

Ik krijg sterk het vermoeden dat je alleen maar bij mensen reageert met negative reacties! En hen niet te helpen! Maar gewoon reageren om het reageren!

Wat is op zeer kortetermijn volgens u?:wink:

Ik verwacht dat dat echt niet lang meer op zich zal laten wachten maar wanneer exact blijft de vraag.

Overigens kan de telefoon van dat 2e bedrijf niet gewoon op de Experia Box aangesloten worden?

Jawel, maar ik heb het liefst dat de experiabox zoveel mogelijk werkt als modem en niet als router. Dus ik wil hem zoveel mogelijk richting brige-mode instellen als u begrijpt wat ik bedoel.

Je hangt gewoon die USG achter de Experiabox. Die Experiabox laat je gewoon default staan. Geen enkele instellingen, gewoon alles standaard. Dus ook gewoon de dhcp aan laten. Alle apparaten die je vervolgens aan de USG hangt hebben dan gewoon internet. Ook als je vlans aanmaakt. Als je dat tenminste op de juiste manier doet. Met de juiste instellingen.

Vraagje, wat zijn de beste instellingen hiervoor?

Reputatie 7
Badge +24

Juist. @wjb heeft je al een linkje gegeven naar een topic waarin hij dit uitgebreid behandeld.

Wellicht zijn de onderstaande topics ook interessant voor je.

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

 

Reputatie 7

Oke, dus ik kan de usg direct achte de experiabox aansluiten, goed instellen en klaar?

Klopt, maar doe dat dan wel zoals beschreven in het openingsbericht van het door mij aangehaalde topic "Gebruik een eigen router acbter de Experia Box".

Dan heb je daarna geen omkijken meer naar de configuratie van de Experia Box, zelfs niet als je services op het eigen netwerk vanaf Internet wilt kunnen benaderen.

Essentieel is wel dat je de firewall op de USG goed inricht voordat je deze als DMZ Host van de Experia Box instelt.

Reputatie 7
Badge +24

Je hangt gewoon die USG achter de Experiabox. Die Experiabox laat je gewoon default staan. Geen enkele instellingen, gewoon alles standaard. Dus ook gewoon de dhcp aan laten. Alle apparaten die je vervolgens aan de USG hangt hebben dan gewoon internet. Ook als je vlans aanmaakt. Als je dat tenminste op de juiste manier doet. Met de juiste instellingen.

Vraagje, wat zijn de beste instellingen hiervoor?

Probeer eerst eens internet te krijgen achter de USG zonder direct vlans aan te maken.

Sorry voor mij nogal botte reactie(s), maar voor iemand die bij bedrijven beveiligingsystemen aanlegd en aanpassingen maakt in het netwerk zou dit gewoon basiskennis moeten zijn hoor...

Reputatie 7

Jawel, maar ik heb het liefst dat de experiabox zoveel mogelijk werkt als modem en niet als router. Dus ik wil hem zoveel mogelijk richting brige-mode instellen als u begrijpt wat ik bedoel.

Uiteraard begrijp ik wat je bedoelt. :innocent:

Zolang de Experia Box de "hoofdrouter" is, zal telefonie van KPN door de Experia Box afgehandeld worden. Dit loopt aan de WAN zijde via een apart vlan en eigenlijk fungeert de Experia Box njet als router maar als VoIP ATA op dat vlan.

Reputatie 7

Sorry voor mij nogal botte reactie(s), maar voor iemand die bij bedrijven beveiligingsystemen aanlegd en aanpassingen maakt in het netwerk zou dit gewoon basiskennis moeten zijn hoor...

Wie zegt dat @Jens de Goede beveiligingssystemen bij bedrijven aanlegt en weet jij dan ook wat voor een beveiligingssystemen dat zijn?

Je hangt gewoon die USG achter de Experiabox. Die Experiabox laat je gewoon default staan. Geen enkele instellingen, gewoon alles standaard. Dus ook gewoon de dhcp aan laten. Alle apparaten die je vervolgens aan de USG hangt hebben dan gewoon internet. Ook als je vlans aanmaakt. Als je dat tenminste op de juiste manier doet. Met de juiste instellingen.

Vraagje, wat zijn de beste instellingen hiervoor?

Probeer eerst eens internet te krijgen achter de USG zonder direct vlans aan te maken.

Sorry voor mij nogal botte reactie(s), maar voor iemand die bij bedrijven beveiligingsystemen aanlegd en aanpassingen maakt in het netwerk zou dit gewoon basiskennis moeten zijn hoor...

Hoi, mijn naam is Jens de Goede ik ben 15 jaar oud en doe dit voor hobby, dit is het eerste bedrijf waarbij ik dit doe de rest waren bedrijven die niet “echte bedrijven” waren als je begrijpt wat ik bedoel:wink: (Toen heb ik geen ubiquiti gebruikt maar Foscam, omdat ubiquiti te “duur” was)

Sorry voor mij nogal botte reactie(s), maar voor iemand die bij bedrijven beveiligingsystemen aanlegd en aanpassingen maakt in het netwerk zou dit gewoon basiskennis moeten zijn hoor...

Wie zegt dat @Jens de Goede beveiligingssystemen bij bedrijven aanlegt en weet jij dan ook wat voor een beveiligingssystemen dat zijn?

Precies! Dit is het eerste bedrijf waarbij ik ubiquiti gebruik samen met KPN, daarvoor het ik het 1x zelf gedaan bij een bedrijf met ziggo. Met ondersteuning van de goede vriend van mij die tevens ICT’r is. Nu ging ik dit zelf doen. En ik dacht dat het met KPN het zelfde zou werken als met Ziggo, maar ik wil absoluut voorkomen dat dit bedrijf in een beveiligde internet omgeving geplaatst wordt door KPN!

Reputatie 7

Nu ging ik dit zelf doen.

En dat gaat je ook vast lukken!

 

Dit is het eerste bedrijf waarbij ik ubiquiti gebruik samen met KPN, daarvoor het ik het 1x zelf gedaan bij een bedrijf met ziggo. 

Was dat ook met een USG?

 

Met ondersteuning van de goede vriend van mij die tevens ICT’r is.

Ook hier vind je vast en zeker goede vrienden. :wink:

Nu ging ik dit zelf doen.

En dat gaat je ook vast lukken!

 

Dit is het eerste bedrijf waarbij ik ubiquiti gebruik samen met KPN, daarvoor het ik het 1x zelf gedaan bij een bedrijf met ziggo. 

Was dat ook met een USG?

 

Met ondersteuning van de goede vriend van mij die tevens ICT’r is.

Ook hier vind je vast en zeker goede vrienden. :wink:

Ja, ik heb meegekeken hoe hij het ging instellen, maar ik ben bang dat dat anders ingesteld staat dan dat het moet zijn voor de experiabox omdat je daar nog “aanvast” zit zeg maar.

ff inspringen hier

het betreft 1 pand 2 bedrijven

op een aansluiting als je de experiabox gebruikt kun je met die kpn tools het netwerk op de kop gooien

ook als je 2 extra routers zou plaatsen via de experiabox 

je hoeft maar een grappenmaker in die kapsalon te hebben die op het gastnetwerk wifi (van de 2e router) zit en jou experiabox een reset geeft

 

 

 

ik kan zelfs nog in cafe’s als ik op de wifi zit inloggen met kpn of KPN

en het hele netwerk verklooien

ik heb dit wel eens gedaan door ssid naar “gratis bier” gemaakt

of “rondje van de zaak” 

 

Reputatie 7

Ja, ik heb meegekeken hoe hij het ging instellen, maar ik ben bang dat dat anders ingesteld staat dan dat het moet zijn voor de experiabox omdat je daar nog “aanvast” zit zeg maar.

Nee hoor, de USG kan precies hetzelfde geconfigureerd worden. Het verschil zit hem in het feit dat je ook op de Experia Box zelf nog iets moet inrichten om het helemaal goed te doen.

Ook zonder dat je iets verandert aan de configuratie van de Experia Box zal het werken maar toch doe je er verstandig aan om de USG op de experia Box als DMZ Host in te stellen.

Sorry voor mij nogal botte reactie(s), maar voor iemand die bij bedrijven beveiligingsystemen aanlegd en aanpassingen maakt in het netwerk zou dit gewoon basiskennis moeten zijn hoor...

Wie zegt dat @Jens de Goede beveiligingssystemen bij bedrijven aanlegt en weet jij dan ook wat voor een beveiligingssystemen dat zijn?

Het ligt er maar aan hoe je de eerste zin in de openingspost wilt lezen.

Verder lijkt het om 2 bedrijven (2 KvK’s denk ik dan) te gaan die op 1 KPN account/aansluiting zitten. Dan rijst ook de vraag om wat voor type VoIP het gaat. KPN intranet VoIP of een KPN onafhankelijk internet VoIP.

Het geheel aan beschrijving doet mijn wenkbrauwen nogal fronzen.

Reputatie 7

Het ligt er maar aan hoe je de eerste zin in de openingspost wilt lezen.

En dus hoor je mijns inziens een vraag stellen in plaats van een aanname doen die, zoals de aanname van @Nick83, wel eens helemaal fout zou kunnen zijn.

 

Dan rijst ook de vraag om wat voor type VoIP het gaat. KPN intranet VoIP of een KPN onafhankelijk internet VoIP.

Het zou ook om een KPN zakelijke VoIP aansluiting kunnen gaan.

Gelukkig zullen geen van die typen problemen hebben met het plaatsen van die USG.

Als de telefoon nu op de Experia Box is aangesloten (KPN Intranet VoIP) dan laat je dat zo.

Is er sprake van een VoIP ATA of VoIP telefoon die via het LAN aangesloten is, dan sluit je die daarna gewoon op het LAN van de USG aan.