Sticky

Uitleg over WiFi en tips om jouw WiFi-verbinding te verbeteren

Reputatie 7
Badge +10

Ik kan me nog goed herinneren dat ik als klein meisje heel erg blij was met onze inbelverbinding. Ook al leverde dit soms nog wel strijd op wie die dag op de computer mocht 😉 Met de komst van WiFi werd dit probleem in een klap opgelost, iedereen in een huishouden kan nu op zijn eigen apparaat gebruik maken van internet. De strijd is alleen nog niet over: met onder andere een toenemend aantal apparaten op de WiFi per huishouden en in de buurt, kan het voorkomen dat de WiFi-verbinding niet werkt zoals je graag zou willen. Wij weten hoe vervelend dit kan zijn, daarom hieronder een aantal tips wat te doen bij WiFi problemen.

Ervaar je problemen met jouw WiFi-verbinding, maak dan gerust een eigen topic aan en dan helpen we je daar verder!

Wat is WiFi?

WiFi, Wi-Fi, wifi, het zijn allemaal verschillende aanduidingen voor hetzelfde 'fenomeen': draadloos internet. Hieronder een aantal belangrijke feiten over WiFi.

2,4 Ghz vs 5 Ghz bandbreedte
Het draadloze netwerkverkeer gaat door de lucht met een bepaalde frequentie. Dit kan via twee frequenties, namelijk: 2,4 Ghz en 5 Ghz. De meest gebruikte frequentie hiervoor is 2,4 Ghz. Deze frequentie wordt echter niet alleen gebruikt voor draadloos internet, maar bijvoorbeeld ook door draadloze audio apparatuur, bluetooth apparatuur, babyfoons en magnetrons. Dit zorgt voor extra drukte op deze frequentieband, wat invloed heeft op de snelheid en kwaliteit van je WiFi-verbinding.

De 5 Ghz frequentie is daarentegen veel rustiger. Er is meer ruimte op deze band en er zijn minder verstoringen van andere apparaten. Dit zorgt voor een snellere en stabielere draadloze verbinding. In tegenstelling tot het 2,4 Ghz signaal, gaat het 5 Ghz signaal minder goed door muren heen. Dit zorgt voor minder verstoring met omliggende netwerken.

Invloedsfactoren
Naast de bovengenoemde storingsbronnen, kunnen ook de plaatsing van een apparaat en de constructie van een gebouw van invloed zijn op de prestaties van het draadloze signaal. Beton en metaal zijn onder andere obstakels die radiosignalen reflecteren en absorberen, en kunnen daarom van grote invloed zijn. Hetzelfde geldt voor glaswol en ander isolatiemateriaal.

Hoe kan je verbinding met WiFi maken?

Om verbinding te kunnen maken, heb je de netwerknaam en het wachtwoord nodig. De naam van jouw netwerk vind je achterop je Experia Box bij SSID, het wachtwoord bij WPA2. Hoe je exact verbinding maakt, verschilt per apparaat.

SSID/wachtwoord wijzigen
Het is mogelijk om de netwerknaam en het wachtwoord aan te passen naar eigen voorkeur. Zo kan je gasten bijvoorbeeld veel makkelijker toegang geven tot jouw netwerk. Om dit te regelen, kan je gebruiken maken van de Servicetool of het handmatig wijzigen door in te loggen op de Experia Box.

Kleine toevoeging: Om dit te wijzigen dien je altijd verbonden te zijn met je eigen netwerk. Voor het handmatig aanpassen, heb je een apart wachtwoord nodig om in te loggen in de Experiabox. Normaal gesproken laat je dit veld leeg en daarna kan je je eigen wachtwoord aanmaken. Lukt dit niet, reset dan de Experia Box.

Melding verificatie/authenticatiecode
Komt er op jouw toestel een melding tevoorschijn over een onjuiste verificatie-
of authenticatiecode, dan is het ingevoerde wachtwoord onjuist. In dit geval kan je de stappen volgen voor het wijzigen van jouw WiFi-wachtwoord, zoals hierboven beschreven.

Veel voorkomende problemen met de WiFi-verbinding

Een trage verbinding, een verbinding die wegvalt en een verbinding met weinig bereik, het zijn WiFi problemen die vaak voorkomen. De ene keer is het een stuk makkelijker om ze op te lossen dan de andere keer. Dit kan, zoals eerder uitgelegd, onder andere komen door de situatie in huis. Hieronder een aantal tips om deze problemen aan te pakken:

1. Heb je last van één of meerdere van de bovenstaande problemen, pas dan eerst je WiFi kanaal aan. Dit kan je met de Servicetool of handmatig door in te loggen op de Experia Box.

Heb je een Android apparaat in huis? Dan kan je de WiFi Analyzer app installeren om te kijken welk kanaal het meest rustige en dus het meest optimale is. De WiFi Analyzer app is daarnaast ook beschikbaar voor Windows 10 (PC, Mobiel, Hololens en Hub).

2. Om de snelheid van de WiFi-verbinding te verbeteren, kan je gebruik maken van de daarvoor beschikbare Servicetool.

3. Als je een trage en/of wegvallende verbinding ervaart, kan je gebruik maken van de Servicetool ‘Problemen met WiFi oplossen van wijkcentrale tot modem’.

4. Lukt het niet om de problemen op te lossen met behulp van de Servicetools, dan kan je overwegen een WiFi versterker te installeren. Dit zou de KPN WiFi versterker kunnen zijn die hierna wordt besproken.

Geen verbinding mogelijk met het WiFi netwerk
Krijg je de melding dat er geen verbinding mogelijk is met het WiFi-netwerk, dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Wanneer dit voorkomt, is het aan te raden het kanaal te wijzigen. Helpt dat niet, dan zou je reset van de Experia Box kunnen uitvoeren (houd er rekening mee dat alle instellingen worden teruggezet). Maak je gebruik van zowel de 2,4 Ghz als de 5 Ghz verbinding, dan is het mogelijk dat je een apparaat in huis hebt die de 5 Ghz verbinding niet ondersteund. Laat deze verbinding maken met de 2,4 Ghz verbinding.

De KPN WiFi Tuner

De Wifi Tuner is een gratis online tool van KPN waarmee je de wifi in jouw huis verbetert, op een moment waarop het jou uitkomt. De Consumentenbond nam de Wifi Tuner van KPN onder de loep en was zeer positief over de verbeterde wifisnelheid.

KPN WiFi Versterker

Met de KPN WiFi versterker kan je in en om je huis een goed WiFi-signaal realiseren. De WiFi Versterker is een DualBand versterker. Het zorgt ervoor dat de Experia Box zowel gebruik maakt van het 2.4 als het 5 GHz netwerk. Dit heeft als voordeel dat de apparaten die 5 GHz niet ondersteunen toch draadloos kunnen blijven internetten over het 2.4 GHz netwerk.

Aansluiten WiFi Versterker
Om de verstoringen minimaal te houden, raden wij aan de WiFi versterker bedraad aan te sluiten op de Experia Box. Het aansluiten op deze manier zorgt ervoor dat het signaal van de WiFi versterker sneller en stabieler is. Wil je hier meer over weten? Kijk dan op de pagina voor het installeren, aansluiten en gebruiken van de WiFi versterker.

Daarnaast is het aan te raden handmatig de netwerknaam en het wachtwoord te wijzigen, zodat je zeker weet dat jouw apparaten niet verbonden zijn met het netwerk vanuit de Experia Box. Je kunt de netwerknaam en het wachtwoord van de 2.4 GHz en 5GHz afzonderlijk van elkaar aanpassen.

Zwak signaal
Wanneer je de WiFi Versterker goed hebt aangesloten, maar de situatie niet is verbeterd, dan is er mogelijk wat anders aan de hand. In dit geval is het belangrijk om eerst de plaatsing van de versterker te controleren. Houd er rekening mee plaatsing in de buurt van eerdergenoemde storingsbronnen ervoor kan zorgen dat het WiFi signaal niet verbeterd. Als de plaatsing goed is, controleer dan hoe de lampjes van de versterker branden. Het controleren van de lampjes is ook aan te raden wanneer er helemaal geen verbinding mogelijk is met het netwerk van de versterker.

Om het signaal te verbeteren, kan je ook het WiFi kanaal van de versterker aanpassen. Dit gaat grotendeels via dezelfde stappen als wanneer je de netwerknaam en het wachtwoord aanpast. Je vindt deze instelling onder ‘AP Settings’ in de Wizard van de versterker.

WiFi Check door KPN servicemonteur

Heb je van alles geprobeerd en blijf je problemen houden? Of heb je geen tijd om de verbinding te optimaliseren? In dat geval kan een expert langs laten komen voor een WiFi Check. De monteur bepaalt onder andere de juiste plaats voor het modem en controleert het bereik op verschillende plekken in huis. Meer informatie hierover vind je op pagina voor de WiFi Check.

Overige vragen

1. Kan ik een tijdslimiet instellen per gebruiker?
De Experia Box biedt deze mogelijkheid helaas niet op dit moment. Wel kan je dit in veel gevallen instellen op een PC/laptop zelf.
2. Kan ik de WiFi uitschakelen na een bepaalde tijd?
Dit is mogelijk met de ECO stand. Echter, de WiFi-verbinding wordt dan in bepaalde perioden volledig uitgeschakeld voor alle apparaten. In de handleiding van jouw Experia Box staat hoe je deze functie kan instellen.

3. Kan ik een gastaccount instellen?
Het gastnetwerk alleen beschikbaar is op de V10. Onze andere Experia Boxen bieden geen ondersteuning voor deze functionaliteit. Daar zal het ook niet op beschikbaar komen.

4. Kan ik mijn oudere Experia Box omruilen voor een V10?
Nee, dat is niet mogelijk

14 reacties

Reputatie 7
De WiFi Analyzer app is ook beschikbaar voor Windows 10 (PC, Mobiel, Hololens en Hub).
Reputatie 7
Natasja schreef:

Daarnaast is het aan te raden handmatig de netwerknaam en het wachtwoord te wijzigen, zodat je zeker weet dat jouw apparaten niet verbonden zijn met het netwerk vanuit de Experia Box. Je kunt de netwerknaam en het wachtwoord van de 2.4 GHz en 5GHz afzonderlijk van elkaar aanpassen.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik raad juist aan om SSID en w8woord van beide apparaten gelijk te houden (wat ook gebeurt als je de aansluiting volgens het boekje (met de WPS-knop)uitvoert). Wi-Fi apparaten kiezen dan vanzelf het apparaat dat het beste signaal levert. Verder zorgt de functie bandsteering van de Versterker ervoor dat ook automatisch de keuze voor de beste band (2,4 of 5 GHz) gemaakt wordt. Deze functie is nog niet beschikbaar voor de Experia Box maar ik verw8/hoop dat die op de V10 ooit nog eens beschikbaar komt.
Ik heb mijn V10 en Versterker (onderling verbonden door een kabel) hetzelfde SSID en w8woord gegeven en heb overal een goede dekking (Versterker staat op de tweede verdieping).
Fijne pagina dit Natasja!
Reputatie 7
Badge +10
Henk2304 schreef:

De WiFi Analyzer app is ook beschikbaar voor Windows 10 (PC, Mobiel, Hololens en Hub).

Bedankt @Henk2304 ik heb het toegevoegd.

Wat betreft het gelijk houden van de SSID en het wachtwoord van de Experia Box en de Versterker: dit is denk ik meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik zou het veranderen om zeker te weten met welk apparaat ik verbinding hebt. Ook als er een probleem optreedt met de WiFi-verbinding 🙂
Reputatie 7
Natasja schreef:

Wat betreft het gelijk houden van de SSID en het wachtwoord van de Experia Box en de Versterker: dit is denk ik meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik zou het veranderen om zeker te weten met welk apparaat ik verbinding hebt. Ook als er een probleem optreedt met de WiFi-verbinding :-)

Ik sluit mij volledig aan bij Henk2304 en ook ik pleit er voor de SSID's van Experia Box en accesspoints (KPN Wifi "versterkers" en andere) gelijk te houden. Ook pleit ik er voor de SSID voor 2.4GHz en 5GHz aan elkaar gelijk te houden.
Normaliter zet je accesspoints in om de wifi te verbeteren op locaties waar de wifi van Experia Box minder goed is. Om dan te zorgen dat apparaten ook snel van de Experia Box naar een accesspoint schakelen (wifi roaming) is het vereist dat de SSID hetzelfde is.
Reputatie 7
Initieel, als je bezig bent met het inrichten van je netwerk kan het handig zijn om te zien waar in je huis met welke STA je verbonden bent. Zodra je je huis qua Wi-Fi geoptimaliseerd hebt is het inderdaad beter om alle SSID's gelijk te houden. Overigens, als je een KPN WiFi Versterker volgens het boekje installeert zijn de SSID's sowieso gelijk aan die van de EB.
Reputatie 3
Het zogenaamde koninklijke (K)PN beursgenoteerd, kan al maaanden geen simpele wifi dienst leveren, overstappen naar andere provider zonder V10 is enige oplossing
Reputatie 7
Badge +10
mark smael schreef:

Het zogenaamde koninklijke (K)PN beursgenoteerd, kan al maaanden geen simpele wifi dienst leveren, overstappen naar andere provider zonder V10 is enige oplossing

Heb je nog een topic gevonden om te spuien? Het wachten is nog steeds op je eerste inhoudelijke bijdrage. Voor de goede orde: iedereen is het eens dat KPN heel veel fouten heeft gemaakt.
Reputatie 3
ben een betalende klant die niet in dienst is van de (K)PN
heel bijzonder dat een beursgenoteerd bedrijf van haar klanten verwacht dat ze de problemen die het koninklijk aan haar trouwe klanten verspreid niet zelf kan oplossen

Erg zielig dat de (K)PN liever geld aan aandeelhouders spendeert dan problemen oplost van trouwe betalende klanten
Andere providers hebben dit soort problemen niet en zouden niet maanden klanten in de kou laten staan
Reputatie 7
Badge +10
Dat kan allemaal waar zijn, maar nog steeds vind ik 53 keer dezelfde boodschap wat te veel van het goede. Het help ook niet om serieus genomen te worden.
Reputatie 2
Badge
Ik doe zelf meestal het zelfde SSID, maar is sommige gevallen maak ik wel onderscheid tussen voor 2.4ghz SSID en voor 5ghz SSID-5G het klopt inderdaad dat je BandSteering hebt, maar dat moet voor een goede werken wel door beide kanten goed ondersteund worden, heb zelf Unifi gear van Ubiquiti en die heeft bandstreering alleen werkt dat niet altijd op elk type apparaat voornamelijk de wat exotische apparaten hebben er wat moeite mee en merkte ook dat game consoles er moeite mee hebben, nou heb ik zelf zoveel mogelijk bedraad aangesloten maar dat is niet een optie
@mark smael ik heb meer dan een half jaar problemen gehad met Ziggo, die het ook niet op konden lossen, hebben erzelf van alles aan gedaan, tot Ziggo zei, mevrouw wij kunnen niets doen. Natuurlijk abonnement opgezegd, intussen 3 jaar bij KPN als er problemen zijn, worden die opgelost, dus ben het totaal niet met je eens!!!!!
Reputatie 7
Beter is het om wifi plafonnieres te gebruiken zodat je die meubels gewoon kunt laten staan.
Zelf gebruik ik EDIMAX CAP1200's en die hangen dus aan het plafond.
Kanaal 1,6 en 11, is leuk als er maar een paar netwerken in je buurt zijn, bij mij zijn dit er echter tussen de 15 en 20..met in het weekeind uitschieters naar 29. Heb kanaal 13 en tweede router op kanaal 9

Reageer