Uitrol IPv6

Ik heb gelezen dat er is gestart met de uitrol van IPv6 in Hilversum, en dat vervolgens de aansluitingen in de rest van het land IPv6 krijgen.

Een paar dagen geleden gezien dat ik IPv6 had op mijn glasvezelaansluiting in Bennekom, 100/100 Mb met Experiabox v9. Dit gezien via http://www.test-ipv6.com/ en http://ipv6-test.com/

Vanochtend zag ik dat ik nu geen IPv6 meer heb. Wat hier aan de hand is weet ik niet. Heeft het iets te maken met het feit dat men nog in de testfase zit?

Groet

Gerard

127 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Wanneer krijgen klanten een IPv6? Wat is de reden van IPv6? I.p.v. IPv4???

En ik heb VVDSL, en een V10. Krijg ik deze IPv6 dan ook? Of niet? :D

Reputatie 7
Badge +29

DennisDatema68 schreef:

Iedereen zal IPv6 krijgen. Maar het zal nog jaren duren voordat IPv4 helemaal uitgefaseerd is en iedereen IPv6 kan gebruiken.

IPv6 wordt gebruikt omdat deze meer IP adressen heeft dan IPv4

Robin

Reputatie 7
Badge +17

RobinFlikkema schreef:

DennisDatema68 schreef:

Iedereen zal IPv6 krijgen. Maar het zal nog jaren duren voordat IPv4 helemaal uitgefaseerd is en iedereen IPv6 kan gebruiken.

IPv6 wordt gebruikt omdat deze meer IP adressen heeft dan IPv4

Robin

Dus door de groei van IP-adressen, raakt de IPv4 vol, en moet de IPv6 komen om weer meer IP-adressen mogelijk te maken? Moet ik dat zo zien? :D

Reputatie 7
Badge +29
Ja,

IPv4 heeft (als voorbeeld) 10 adressen. Zodra er dus 10 mensen internet willen is het op.

IPv6 heeft (als voorbeeld) 1000 adressen. Er kunnen dus meer mensen internetten

Echte waarden:

IPv4: 2^32: 4.294.967.296

IPv6: 2^128: Ongeveer 34 met 37 0'en

Robin

Reputatie 7
Badge +17

RobinFlikkema schreef:
Ja,

IPv4 heeft (als voorbeeld) 10 adressen. Zodra er dus 10 mensen internet willen is het op.

IPv6 heeft (als voorbeeld) 1000 adressen. Er kunnen dus meer mensen internetten

Echte waarden:

IPv4: 2^32: 4.294.967.296

IPv6: 2^128: Ongeveer 34 met 37 0'en

Robin

Zo, dat weet je goed! 😉 jij hebt hier zeker voor geleerd? :D

Reputatie 7
Badge +29
Hahah nee, ik begin in september pas met HBO ICT

Nog steeds is niet duidelijk wat de plannen zijn van KPN t.a.v. de uitrol. Waar (in welke woonplaatsen) en wanneer wordt IPv6 ingevoerd en wordt er een onderscheid gemaakt tussen koper en glasvezel?

Op dit ogenblik heb ik constant de beschikking over IPv6. IPv6 verdween soms en kwam later spontaan weer terug. Vermoedelijk een technische kwestie, waar je als gebruiker van de internetaansluiting geen invloed hebt.

Wie meer wil weten over IPv6 moet maar eens gaan kijken op Wikipedia. Een citaat:

"IPv6 uses a 128-bit address, allowing 2128, or approximately 3.4×1038 addresses, or more than 7.9×1028 times as many as IPv4, which uses 32-bit addresses and provides approximately 4.3 billion addresses."

https://en.wikipedia.org/wiki/IPv6

Groet,

Gerard

Reputatie 7
Badge +29
Het lijkt me niet dat er verschil in koper en glasvezel zit.

Op de lange termijn zal het landelijk worden uitgerold.

Robin

Reputatie 7
Badge +27
Er is op het moment nog niet heel veel informatie beschikbaar over de status van de IPv6 pilot en verdere uitrol, maar de planning is dat dit jaar het grootste deel van de klanten netwerktechnisch gezien (aan onze kant, dus niet in de grond e.d.) omgezet worden zodat ze IPv6 aankunnen. Afhankelijk van de pilotresultaten zullen we dan de verdere uitrol van IPv6 gaan doen. In eerste instantie bij glas en VDSL verbindingen, daarna de rest. Deze uitrol is dual stack, dat wil zeggen dat IPv4 en IPv6 naast elkaar actief zullen zijn. Als klant zijnde zul je hier in de praktijk eigenlijk niets van merken.

Reputatie 7
Badge +13

Erik_ schreef op 27 jul '15 om 16:10u

Er is op het moment nog niet heel veel informatie beschikbaar over de status van de IPv6 pilot en verdere uitrol, maar de planning is dat dit jaar het grootste deel van de klanten netwerktechnisch gezien (aan onze kant, dus niet in de grond e.d.) omgezet worden zodat ze IPv6 aankunnen. Afhankelijk van de pilotresultaten zullen we dan de verdere uitrol van IPv6 gaan doen. In eerste instantie bij glas en VDSL verbindingen, daarna de rest. Deze uitrol is dual stack, dat wil zeggen dat IPv4 en IPv6 naast elkaar actief zullen zijn. Als klant zijnde zul je hier in de praktijk eigenlijk niets van merken.

is er al informatie beschikbaar over de status van de IPv6 vedere uitrol?

graag heerop info van de status uitrol

Reputatie 7
Badge +13

Francois schreef op 23 feb '16 om 01:41u

Erik_ schreef op 27 jul '15 om 16:10u

@Erik_is er al informatie beschikbaar over de status van de IPv6 vedere uitrol?

is er al informatie beschikbaar over de status van de IPv6 vedere uitrol?

Tegen alle verwachtingen in is Ziggo wat actiever bezig met de Ipv6 uitrol dan KPN. Of het valt wat meer op, wel jammer.

Reputatie 7
Badge +22
; de reactie duurde wat langer. Ik heb het intern nagevraagd, omdat ik het ook niet wist. Een deel van onze klanten kan al gebruik maken van IPv6. De planning over welke klanten wanneer gebruik kunnen maken hiervan, heb ik niet. Mocht ik meer informatie krijgen, dan deel ik deze uiteraard! 

De overige internetproviders kunnen beter bij XS4all de schoolbanken in over uitrol van ipv6 naast ipv4 adres.

Want xs4all is de enige internetprovider die ipv6 aanbied aan klanten naast hun huidige ipv4 adres.

Kortom KPN kan gerust binnen 2 dagen ipv6 uitrollen na alle klanten die experiabox V8 V9 V10 en V11 in hun bezit hebben. Want deze Experiaboxen zijn al geschikt voor ipv6. Alleen de fabrikant is erg traag met het schrijven voor nieuwe firmware voor deze 4 Experiaboxen van KPN. Ipv 4 adressen zijn nu allang op alleen de werelddeel Afrika heeft nog een zeer kleine voorraadje ipv4 adressen en in andere werelddelen zijn de ipv4 adressen allang op. Er is nu haast geboden met het uitrol van ipv6 adressen. En KPN kan niet 2 jaar lang gaan wachten met het uitrol van ipv6 adressen. Want 5 G en Internet of Things komen er nu aan en die hebben Ipv 6 adressen nu broodnodig.

Reputatie 7
Badge +29

FransvanRossem schreef op 6 mar '16 om 15:58u

De overige internetproviders kunnen beter bij XS4all de schoolbanken in over uitrol van ipv6 naast ipv4 adres.

Want xs4all is de enige internetprovider die ipv6 aanbied aan klanten naast hun huidige ipv4 adres.

Kortom KPN kan gerust binnen 2 dagen ipv6 uitrollen na alle klanten die experiabox V8 V9 V10 en V11 in hun bezit hebben. Want deze Experiaboxen zijn al geschikt voor ipv6. Alleen de fabrikant is erg traag met het schrijven voor nieuwe firmware voor deze 4 Experiaboxen van KPN. Ipv 4 adressen zijn nu allang op alleen de werelddeel Afrika heeft nog een zeer kleine voorraadje ipv4 adressen en in andere werelddelen zijn de ipv4 adressen allang op. Er is nu haast geboden met het uitrol van ipv6 adressen. En KPN kan niet 2 jaar lang gaan wachten met het uitrol van ipv6 adressen. Want 5 G en Internet of Things komen er nu aan en die hebben Ipv 6 adressen nu broodnodig.

Wat een geweldige tekst, en volgensmij is alles wat je net zei grote onzin.

• 5G en IoT heeft niets met ipv4 of 6 te maken. Je kan hooguit argumenteren dat je dan geen NAT nodig hebt wat misschien handig is voor IoT
  • Je zegt dat IPv4 op is, maar vervolgens heb je het over een dualstack implementatie.
  • XS4All is niet de enige provider die dit doet. Genoeg andere providers zijn al begonnen (o.a. KPN zoals je hier boven leest). SURFnet is een van de providers die zo goed als volledig dualstack is. XS4All geeft IPv6 adressen standaard voor nieuwe klanten. En Ziggo (UPC) zit ook niet stil qua IPv6
  • De Experiabox V11 bestaat niet eens. Wat is er met de H220N gebeurd?
  • De Experiabox is geschikt, en vervolgens spreek je dat tegen door te zeggen dat er geen firmware voor is. Dus is de Experiabox nu wel of niet geschikt?
Robin

Reputatie 2
RobinFlikkema schreef op 6 mar '16 om 16:27u

Wat een geweldige tekst, en volgensmij is alles wat je net zei grote onzin.

• Je zegt dat IPv4 op is, maar vervolgens heb je het over een dualstack implementatie.
  • XS4All is niet de enige provider die dit doet. Genoeg andere providers zijn al begonnen...
Robin

Nou, nou, grote onzin? Er kloppen toch wel een aantal dingen.

IPv4 is inderdaad al op en dat is al in 2012 gebeurd voor Europa, ook heeft alleen Afrika nog wat IPv4 adressen inderdaad.

Dus dat klopt dan sowieso.

Op? Ja de officiële verdeling is op, er zijn natuurlijk wel een voorraad reserve adressen, maar officiëel is het op.

Maar alles werkt nog? Yep en dat zal ook wel even blijven gelukkig.

O.a. door dat het nu toegestaan is om te handelen in deze IPv4 adressen, huidige prijs licht rond de 10$, toch handig wanneer je ooit als bedrijf er een 10.000 gehad hebt en er niet zoveel nodig hebt, kun je wat extra omzet genereren.

En doordat nu de grote ISP's nu over moeten stappen op CGN's (Carrier Grade NAT) zeg maar wat wij thuis ook doen met ons netwerk, maar dan in het groot.

Duidelijk zal zijn dat dit niet de bedoeling is en eigenlijk een tussen oplossing. We moeten hoe dan ook om naar IPv6. 

Langzaam maar zeker gaat dat nu eindelijk dan ook gebeuren, Nederland loopt hier echt achter we zitten volgens mij nu rond de 6%, echt laag. België is hier al een stuk verder mee.

In b.v. India is al wetgeving dat financiële instelling verplicht IPv6 moeten voeren. Dus achterblijven is geen keuze.

En dual-stack is sowieso een verplichting, de client bepaalt hoe hij connect niet de server. Je kunt als grote bank in Nederland dus niet zomaar zeggen, oh IPv4 jammer geen toegang. Dual-stack is een verplichting dus.

Daarnaast hebben alle moderne browsers een zgn "Happy EyeBall" werking, dit kan dus ook tijdens een IPv6 sessie met je bank zijn.

Je start op met bv een volledige IPv6 verbinding maar iets gaat er traag of niet lekker. Je browser zal dan bij een vertraging van 200ms automatisch weer voor het IPv4 principe kiezen, hier merk je dus niets van.

Kortom als server moet je dus sowieso dual-stack en zorgen dat je encrypty met de bank een offloading naar 4 en 6 had, anders zou de klant zijn sessie verliezen.

We gaan dus om, sowieso, echter is de verwachting op dit moment dat het nog ongeveer 10-20 jaar gaat duren voordat we volledig om zijn en IPv4 uitgezet zal worden en dualstack niet meer nodig is.

Reputatie 7
Badge +17
Ik heb ook nog steeds IPv4. Wanneer ga ik over naar IPv6? Oftewel wanneer kom ik daarvoor in aanmerking? Of hou ik gewoon IPv4???
Reputatie 7
Badge +11
Waarom wil je dat zo graag?

Reputatie 7
Badge +29
Dennis, het is een DualStack implementatie oftwel je krijgt IPv4 en IPv6.
Wanneer dit is is officieel nog niet bekend. Maar achter de schermen wordt al hard gewerkt aan IPv6.

Overigens bovenstaande verhaal van die man-met-de-snorkel is zoals is zei onzin. Tuurlijk waren er wel dingen correct.

Robin
Reputatie 7
Badge +17

annedijkstra2 schreef op 27 mar '16 om 19:32u

Waarom wil je dat zo graag?

Het is niet zozeer dat ik het wil, ik was er eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar. :)

Reputatie 7
Badge +17

RobinFlikkema schreef op 27 mar '16 om 19:38u

Dennis, het is een DualStack implementatie oftwel je krijgt IPv4 en IPv6.
Wanneer dit is is officieel nog niet bekend. Maar achter de schermen wordt al hard gewerkt aan IPv6.

Overigens bovenstaande verhaal van die man-met-de-snorkel is zoals is zei onzin. Tuurlijk waren er wel dingen correct.

Robin

Dank voor de info, Robin! ;)

Reputatie 7
Op mijn V10 is naast IPv4 ook IPv6 actief (dual-stack).

Overigens is het weggepoetste IPv6 adres het IPv6 adres van mijn Android tablet en niet die van de Experia Box (GUA) en dat is nu precies de bedoeling bij IPv6, geen NAT maar een uniek IP adres voor elk apparaat.
Ik vind het heel erg vreemd dat jou Experiabox V10 een ipv6 adres krijgt naast jou huidige ipv4 adres. 

Want gisteren heb ik Experiabox V10 gekregen. het is een zeer goeie modem. Alleen ik krijg in mijn Experiabox V10 geen ipv6 adres naast mijn huidige ipv4 adres. Ipv4 is in mijn Experiabox V10 gewoon aanwezig maar geen ipv6 adres. 

En KPN heeft alleen Ipv 6 adressen uitgerold naar Experiabox V9 en niet naar Experiaboxen V8 en V10. 

Kijk op de site van KPN bij veelgestelde vragen over ipv6 

En de klantenservice van KPN weten niet wat ipv6 adres is.

En KPN moet gewoon haast maken met de uitrol van ipv 6 adressen naast het huidige ipv 4 adressen naar Experiaboxen V8 en V10 

Want deze Experiaboxen zijn gewoon geschikt voor ipv6. 

Mijn naam is Frans van Rossem 

Want die profielfoto van mij is genomen op Cyprus. En dit verhaaltje van mij is geen onzin verhaaltje. 

Reputatie 7
Wat ik met mijn vorige bericht heb willen aangeven is dat er door KPN wel degelijk gewerkt wordt aan de uitrol van IPv6, niet alleen op de V9, maar ook op de andere Experia Boxen waaronder de V10.

Misschien is je ook opgevallen dat de taal van het scherm van "mijn" V10 Nederlands is. Je kijkt dan ook naar de laatste versie van de firmware die momenteel bij een beperkte pilotgroep uitgerold is. Ik ben één van de "gelukkigen" die mag deelnemen aan deze pilot. Naar ik begrepen heb is IPv6 op de V10 momenteel alleen binnen deze pilotgroep beschikbaar.

Nog even geduld, IPv6 komt er aan, ook op jouw V10.

P.S. Dat klantenservice geen verstand heeft van IPv6 is vrij logisch. De "medewerkers" van klantenservice zijn veelal inhuurkrachten op een callcenter en ja, die mensen worden vandaag ingezet als "KPN klantenservice medewerker" en morgen als "helpdesk medewerker van Miele (afwasmachines)". De enige kennis die zij van het product hebben is de kennis die ze beschikbaar gesteld wordt en in hun draaiboeken opgenomen is. Bij KPN is dat helaas bar weinig.

Reputatie 7
Badge +17

wjb schreef op 2 apr '16 om 23:16u

Wat ik met mijn vorige bericht heb willen aangeven is dat er doir KPN wel degelijk gewerkt wordt aan de uitrol van IPv6, niet alleen op de V9, maar ook op de andere Experia Boxen waaronder de V10.

Misschien is je ook opgevallen dat de taal van het scherm van "mijn" V10 Nederlands is. Je kijkt dan ook naar de laatste versie van de firmware die momenteel bij een beperkte pilotgroep uitgerold is. Ik ben één van de "gelukkigen" die mag deelnemen aan deze pilot.

Nog even geduld, IPv6 komt er aan, ook op jouw V10.

P.S. Dat klantenservice geen verstand heeft van IPv6 is vrij logisch. De "medewerkers" van klantenservice zijn veelal inhuurkrachten op een callcenter en ja, die mensen worden vandaag ingezet als "KPN klantenservice medewerker" en morgen als "helpdesk medewerker van Miele (afwasmachines)". De enige kennis die zij van het product hebben is de kennis die ze beschikbaar gesteld wordt en in hun draaiboeken opgenomen is. Bij KPN is dat helaas bar weinig.

Dus bij mij ook, ??? :)

Reageer