[Ultimate Network] Écht goed wifi bereik door je hele huis.

• 14 november 2016
  • 9 reacties
  • 1339 keer bekeken

Hallo allemaal,
Dit is het eerste deel van een serie die ik wil gaan doen op dit forum over hoe je je internet sneller en beter kan maken. Ik ben op het idee gekomen om deze serie te starten nadat wij een pamflet van KPN door de bus kregen met daarin informatie over hoe je je wifi netwerk kunt verbeteren. Ze hadden het hier voornamelijk over wireless repeaters. Ik heb zelf een hele slechte ervaring met repeaters en uit veel testen bij mij thuis is gebleken dat deze dingen echt geen goede oplossing zijn (En ik vond de prijs van de repeaters in de pamflet te duur, €50 voor één repeater en dan nog eens €50 voor een monteur). In dit deel ga ik het hebben over hoe je een goed wifi netwerk kan opzetten.

Het probleem vaststellen
Als eerst gaan we meten hoe slecht het netwerk nou is. Dit doe je door een tool zoals inSSIDer (http://www.computeridee.nl/downloads/netwerken/inssider/ op deze pagina kun je een oude gratis versie downloaden) op een laptop te installeren. Je kunt onder in het schema zien welke netwerken er op welke kanalen zitten en hoe sterk ze zijn. Hoe hoger de lijn, hoe sterker het signaal,
Nu je de 'probleem plekken' hebt gevonden is het tijd om na te gaan denken over hoeveel routers je wilt gaan plaatsen en waar. Voor mij was het eigenlijk al meteen duidelijk, alleen op de 1e en 2e verdieping waren er problemen met het netwerk, op elke verdieping was er al een punt waar een internet kabel naartoe ging dus daar kwamen ze.

De router(s) / access point(s)
Nu is het moment om te beslissen welke routers / access points je gaat gebruiken. Ik heb gekozen voor twee Xiaomi router 3's van Aliexpress (https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-WIFI-Router-3-English-Version-1167Mbps-WiFi-Repeater-2-4G-5GHz-128MB-Dual-Band/32683853540.html). Toen ik ze kocht waren ze in de aanbieding en de totale kosten waren € 51,90. Hier komt ook nog 21% btw bij. Maar dit is alsnog goedkoper dan als je twee repeaters uit de pamflet.

Het installeren van de router(s) / access point(s)
Een van de redenen dat ik heb gekozen voor de Xiaomi router 3 is omdat de gebruikers interface heel erg makkelijk is en heel erg krachtig. Het is wel een oorspronkelijk chinese router (net zoals de experia box) en dat merk je ook, de tekst lijnt soms niet goed uit en de titel. Voor de rest is de interface gewoon normaal.
Maar nu gaan we echt aan het instellen beginnen.
Als eerst maak je met een kabel verbinding met de router en ga je naar het ip van de router in je browser (in mijn geval http://192.168.32.1/). Meestal staat dit op de router zelf of staat dit in de handleiding. Als dat er niet op staat moet je het volgende doen: Druk op WINDOWS_TOETS+R en type cmd.exe. Vervolgens type je in de command prompt 'ipconfig' en een lijst met je netwerk instellingen verschijnt. Vervolgens kijk je bij 'Default gateway' en het nummer wat daar achter staat is het ip van je router.
Als je wordt gevraagd om in te loggen kan je het standaard wachtwoord meestal online vinden of op de doos.
Vervolgens moet je hem instellen als BEDRADE repeater of als access point. Hoe je dit moet doen verscheeld per router. Google is je grootste vriend hierbij.
Ga nu naar je wifi instellingen van je nieuwe access point / router en voer de volgende instellingen in:
- SSID of Netwerk naam: De naam van je oude netwerk.
- Encryptie: WPA2-personal
- Netwerk wachtwoord: Het zelfde wachtwoord als je oude netwerk.
En kies bij kanalen een vrij kanaal (deze kan je vinden in insidder door naar de grafiek te kijken). Het is belangrijk dat deze NIET op auto staat en dat je voor elk access point / router een ander kanaal gebruikt. Als je een optie hebt voor Dual-Band WiFi zet je dit aan.
Save je instellingen en log uit.
Als je nog een router / access point hebt moet je deze stappen herhalen.

Nu is het tijd om in te loggen op je KPN modem (http://192.168.2.254). Ga naar WiFi en verander het kanaal naar een vrij kanaal. Deze mag niet al een zijn die je hebt ingesteld bij access point(s) / router(s) en deze moet niet op auto. Druk nu op opslaan. Doe hetzelfde voor 5GHz.

Je bent nu bijna klaar. Haal de stekkers van de KPN modem en de router(s) / access point(s) uit het stopcontact, wacht 30 seconden, en doe ze er weer in de volgende volgorde in. Eerst de modem, en als als deze weer helemaal is opgestart kun je de router(s) / access point(s) weer inpluggen.

Dat was het dan al weer voor deze tutorial. Als je problemen hebt kun je het altijd vragen. Suggesties en verbeterpunten zijn altijd welkom!

9 reacties

Reputatie 7
Je zou ook kunnen kijken of de app SmartWifiSelector (Android) misschien verbetering kan aanbrengen.

Zelf gebruik ik naast de V10 vier accesspoints in mijn woning. Drie daarvan ondersteunen fast/smart roaming. De vierde (een KPN Wifi "versterker") staat op de tweede verdieping waar ik vrijwel nooit kom. De tweede verdieping is het domein van de kids.
Reputatie 7
Badge +30
Ik zou zelf wel die 50€ aan het Accesspoint van KPN uitgeven ipv een "Repeater"/"Accesspoint" wat eigenlijk een router is van Xiaomi te kopen.
  • Zo zijn de LAN poorten van de KPN WiFi "Versterker" gigabit, tegenover de 100mbps poorten van Xiaomi. Al helemaal als een accesspoint 802.11ac kan doen dan is het toch wel een vereiste dat het apparaat gigabit poorten heeft.
  • Zo ondersteunen de LAN poorten van de KPN WiFi "Versterker" IGMP Snooping waardoor je gerust iTV ontvangers op dit apparaat kan aansluiten zonder de TV streams over WiFi en richting alle andere aangesloten apparaten te gooien. Bij de Xiaomi lees ik niets over IGMP Snooping dus ik ga er vanuit dat dit niet wordt ondersteund.
  • Zo ondersteund de KPN WiFi "Versterker" ook DFS, beamforming en bandsteering. Bij het apparaat van Xiaomi lees ik hier vrij weinig over.

Verder vind ik dit een leuk idee, en ik vermoed dat je er zeker mensen mee helpt! Wel is het me niet helemaal duidelijk of het "Accesspoint" van Xiaomi nu een IP via DHCP krijgt of niet. Het is misschien handig om ook een DHCP Binding te maken voor het "Accesspoint"

Misschien is het daarnaast ook slim om de specificaties van de Xiaomi Mi Router 3 even te noemen, want ik weet nu niet of er bandsteering of DFS is.

Maar nogmaals, een paar handleidingen op het forum vind ik persoonlijk een goed idee!
Reputatie 7
Badge +8
Ik vul ook maar even aan om nog duidelijker te maken dat het apparaat wat KPN in dat pamflet een "repeater"noemt zeker veel meer is.
Het is een volwaardig (bedraad aangesloten) dualband accesspoint met ook nog eens 4 Gbit poorten als dat nodig mocht zijn, en alle functies die je op duurdere AP's ziet. Ik zou deze elke dag verkiezen boven een chinees prul van Ali-express

Dus een hele goede tutorial maar dit kan je allemaal ook doen met behulp van de door KPN geleverde Wifi versterker van 50 euro. En dat zou KPN misschien in die pamfletten veel duidelijker moeten maken,
Reputatie 7
dualband accesspoint met ook nog eens 4 Gbit poorten, Was dat maar waar 😛 maar je bedoelt vast 4 1 Gb/s poorten.

En dat zou KPN misschien in die pamfletten veel duidelijker moeten maken,Ik vond dat pamflet jammer van het geld. Binnen 1 min was die in de oudpapier container verdwenen. Het nadeel van dit soort pamfletten bij KPN is dat ze ze voor iedereen duidelijk willen maken. En dat lukt volgens mij niet, want ik vrees dat veel KPN klanten zon jip-en-janneke pamflet toch niet begrijpen en dat het voor de klanten die het wel begrijpen niet genoeg diepgang heeft.
En dan ook nog de onduidelijkheid omtrent de KPN WiFi Versterker (alleen de naam al is voor veel technisch wat meer geschoolden reden om er niet naar te kijken), terwijl het toch zo'n prima apparaat is (als AP, met een ethernet (UTP) kabel aangesloten op de ExperiaBox). Ik heb er veel plezier van.
Reputatie 7
https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Reputatie 7
Omdat die accesspoints geen seamless of smart roaming ondersteunen zal jouw mobiele telefoon zelf bepalen of en zo ja, wanneer er geswitcht wordt.
Soms switcht een apparaat pas na een paar minuten en soms helemaal niet omdat hij bijvoorbeeld een voorkeur voor 5GHz wifi heeft.
Ik heb ook een accesspoint op de bovenste verdieping geplaatst.
Ik heb boven nu ook goed bereik, maar er is een probleem:
Zowel de Experiabox als het accesspoint (Cisco) heb ik dezelfde SSID gegeven, helaas moet ik als ik boven ben op mijn tabl;et/phone de wifi even uit en aan zetten om het betere signaal van het accesspoint te krijgen.

Heeft iemand hier mogelijk een oplossing voor, zodat ik niet steeds hoef te switchen?
Nogmaals dank WJB!
Badge
Ik heb ook een accesspoint op de bovenste verdieping geplaatst.
Ik heb boven nu ook goed bereik, maar er is een probleem:
Zowel de Experiabox als het accesspoint (Cisco) heb ik dezelfde SSID gegeven, helaas moet ik als ik boven ben op mijn tabl;et/phone de wifi even uit en aan zetten om het betere signaal van het accesspoint te krijgen.

Heeft iemand hier mogelijk een oplossing voor, zodat ik niet steeds hoef te switchen?

Vrijwel niet mogelijk. Je hebt te maken met twee aparte apparaten die beiden, naar mijn weten, geen Seamless Roaming ondersteunen. Als je hardware van, bijvoorbeeld, Ubiquiti Networks hebt, dan is dit wel mogelijk.

Reageer