Beantwoord

Update box 12 mesh superwifi

  • 12 March 2021
  • 33 reacties
  • 5548 keer bekeken

Hi KPN,

Op dit moment ondersteunt de box V12 geen mesh functionaliteit (in de zin van dat de box V12 onderdeel wordt van het mesh netwerk met de superwifi punten). Nu is het dus zo dat wifi op de V12 uitgeschakeld moet worden en dat het eerste superwifi punt bekabeld moet worden aangesloten op de V12.

 

Er is enkele keren aangegeven op het forum dat we in het eerste deel van 2021 een update kunnen verwachten die het mogelijk maakt voor de V12 om wel echt onderdeel te worden van het mesh netwerk van de superwifi punten. Is er al meer bekend over de termijn waarop we deze update kunnen verwachten? 

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 15 March 2021, 10:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Ik ben hier ook erg benieuwd naar en kijk uit naar de update. Ik heb ze nu ingesteld als Accespoint maar dit werkt erg matig.

Vaak moet ik handmatig switchen naar de dichtstbijzijnde router. Erg vervelend.

Reputatie 7
Badge +15

@swa100 @Thomas89 Welkom op het forum. 

Op dit moment is het helaas nog niet duidelijk wanneer deze update precies komt. Er wordt aan gewerkt maar een zichttermijn heb ik op dit moment nog niet. 

Update 02-11-21

Voor meer informatie over de KPN Box 12 mesh update:

Admin: bericht geüpdatet

Jammer, als je het forum wat doorzoekt met deze vraag krijgen we al bijna een half jaar hetzelfde antwoord.

Was, en ben, ook erg benieuwd wanneer dit eindelijk eens gaat gebeuren. Kunnen jullie als Kpners niet meer info inwinnen en ons als consument, na een half jaar, nog steeds geen informatie daar over geven?

Lijkt haast of kpn hier helemaal niet mee bezig is en jullie dat niet kunnen/mogen zeggen en ons in de waan laten dat het ooit komt…

Er is toch wel iemand die meer informatie heeft over welk tijdsbestek we praten? 

Reputatie 7
Badge +24

Denk het niet. Bij zulke dingen word geen datum gegeven. Want als die datum onverhoopt niet gehaald word, dan levert dat ook weer een hoop teleurgestelde klanten op.

Dat is ook zo maar het lijkt nu allemaal zo geheimzinnig. Er word al meer dan een half jaar over gesproken maar er is helemaal niets bekend. Dat is toch wel enigszins vreemd. 

Reputatie 7
Badge +24

Afgelopen maanden is men druk geweest met het chromecast probleem op te lossen, dat had ff wat meer prioriteit denk ik.

KPN ontwikkeld die software ook niet zelf denk ik. Gebeurt allemaal ergens in het buitenland. 

Afgelopen maanden is men druk geweest met het chromecast probleem op te lossen, dat had ff wat meer prioriteit denk ik.

KPN ontwikkeld die software ook niet zelf denk ik. Gebeurt allemaal ergens in het buitenland. 

Welk chromecast probleem?

werkt de KPN nu eindelijk met de chromecast with Google tv?? Dat zou fijn zijn

Reputatie 7
Badge +24

Afgelopen maanden is men druk geweest met het chromecast probleem op te lossen, dat had ff wat meer prioriteit denk ik.

KPN ontwikkeld die software ook niet zelf denk ik. Gebeurt allemaal ergens in het buitenland. 

Welk chromecast probleem?

werkt de KPN nu eindelijk met de chromecast with Google tv?? Dat zou fijn zijn

Nee. Dat wat u noemt is geen probleem. Google TV word gewoon niet ondersteund. Ik heb het hier over:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/chromecast-en-kpn-experia-box-v12-506222

En dat was wel een probleem. 

Reputatie 3

Toch wel heel vreemd, dat dit bij KPN (box 12) niet mogelijk is..

Bij Ziggo kan dit (met WiFi 6 / mesh) wel..

KPN maakt€ veel reclame met deze nieuwste versie WiFi maar laat het nog steeds “afweten” 

De (Franse) leverancier kan dit niet oplossen ?

Dan graag een “eerlijk” antwoord...Dit komt er helaas niet..!?

Reputatie 7
Badge +11

Het eerlijke antwoord is dat het technisch een enorme uitdaging is, Superwifi/Experiawifi komt van Arcadyan en de Box12 van Sagemcom. De Superwifi en Experiawifi maken beide gebruik van dezelfde wifi-chipset waardoor het technisch erg makkelijk was om die koppeling te maken, de Box12 heeft echter een chipset van een andere fabrikant waardoor het erg lastig is om het foutloos samen te laten werken. Het is een proces dat loopt maar hoe of wat precies dat is mij niet bekend.

 

Het eerlijke antwoord is simpel en al vaak gegeven: er wordt hard aan gewerkt maar er is nog geen datum bekend wanneer dit gaat komen. 

 

Hoe het systeem van Ziggo in elkaar steekt weet ik niet, daar maak ik geen gebruik van en heb deze ook niet eerder in gebruik gehad.

Reputatie 3

Duidelijke uitleg over dit probleem..

Zeer waarschijnlijk is dit niet op te lossen.. De hardware werkt niet samen..

Zeer binnekort kan dit wel met de fritzbox 5530 / glasvezel en mesh…

(ook onder persoonlijke titel)

 

Hmmm… ik heb mijn zoon super wifi aanbevolen voor zijn nieuwe woning. Hij denkt aan een meshnetwerk van een andere partij.

 

Inmiddels twijfel ik of Superwifi in combinatie met de V12 dan wel zo'n goed idee is. 

Reputatie 7
Badge +24

Hmmm… ik heb mijn zoon super wifi aanbevolen voor zijn nieuwe woning. Hij denkt aan een meshnetwerk van een andere partij.

Hij zou beter kunnen nadenken over een fatsoenlijk bekabeld netwerk.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Merdna , ik heb ook een KPN Box 12 met twee SuperWiFi’s. De WiFi van de Box 12 heb ik uitgeschakeld omdat die (nog) niet meewerkt met de ‘mesh’ van de SuperWiFi’s. Dit werkt bij mij naar tevredenheid.

Op dit moment is KPN bezig met een upgrade van de Experia Box v10A voor ‘mesh’ support. Dit duurt nog (gepland) tot 20 augustus. Daarna komt ook de KPN Box 12 aan de beurt hiervoor.

Zodra KPN daar definitieve data voor heeft zal daar een apart topic voor verschijnen.

Reputatie 3

Mooi dat dit binnekort wordt “opgelost”.

Helaas moet / wordt WiFi van de BOX 12 dan uitgeschakeld.

WiFi 6 is dan dus (weer) “geschiedenis”...😡

Reputatie 7
Badge +21

Helaas moet / wordt WiFi van de BOX 12 dan uitgeschakeld.

WiFi 6 is dan dus (weer) “geschiedenis”...😡

Na de update van de v10A doet de WiFi juist mee met de ‘mesh’ en ook als de master.
De 1e SuperWiFi hoeft ook niet meer via een kabel verbonden te zijn met de Experia Box.

Ik verwacht dat dit bij de Box 12 ook zo zal zijn. Wat dat voor WiFi-6 betekent weet ik niet, maar de SuperWiFi’s ondersteunen dat sowieso niet (hardware ontbreekt).

Reputatie 3

Da’s mooi natuurlijk als WiFi (6) niet uitgeschakeld wordt natuurlijk..

Als dat kan, is dat positief nieuws !

De “superwifi-punten” werken dan (max)met WiFi 5..

we zijn benieud wanneer deze “software-aanpassing” gereed is natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +24

Ik vraag me af of WiFi 6 dan nog wel actief zal zijn. Want het naadloos overgaan van de verbinding van de SuperWiFi's met WiFi 5 naar een de KPN Box met WiFi 6, kan dat eigenlijk wel? Ik zou er niet vreemd van opkijken als de KPN Box dan ook terug gezet word naar WiFi 5.

Reputatie 7
Badge +11

Ik vraag me af of WiFi 6 dan nog wel actief zal zijn. Want het naadloos overgaan van de verbinding van de SuperWiFi's met WiFi 5 naar een de KPN Box met WiFi 6, kan dat eigenlijk wel? Ik zou er niet vreemd van opkijken als de KPN Box dan ook terug gezet word naar WiFi 5.

Daar ga ik eigenlijk ook wel vanuit. Wifi6 werkt alleen zoals het bedacht is als alle wifi-apparaten op het hele netwerk Wifi6 ondersteunen, van de access points tot aan de client-devices. Doet het dat niet dan zijn de voordelen van Wifi6 vrijwel non-existent en dan is het leuk dat er een 6’je in de topbalk van je smartphone komt te staan maar voordeel haal je er dan niet uit.

 

Als je bijvoorbeeld alles Wifi6 hebt in huis en er komt één iemand met een wat oudere smartphone binnen dan ben je alle voordelen kwijt. Het is nog even wachten tot Wifi6 ook echt een standaard is geworden onder de fabrikanten. 

Reputatie 1
Badge

Hallo forumleden, ik ben kort geleden van Ziggo overgestapt op KPN-glas en gebruik de boxV12 met 2 "SuperWiFi's". Één van de argumenten die mij werd voorgehouden was nou juist dat Mesh-netwerk wat samen met het modem één systeem zou zijn en dat het systeem WiFi6 zou ondersteunen. Dat klopt dus niet 😭, de software van de BoxV12 wordt al meer dan een jaar beloofd ge-upgraded te worden... niet dus... Boerenbedrog en achterlijk dat dit zo doorgaat (het lijkt de kabinetsformatie wel) . Daarnaast kunnen die "SuperWiFi's" die WiFi-standaard 6 helemaal niet doorgeven, ook hier is sprake van non-conformiteit met de beloofde prestatie. Ik heb nu weliswaar een keurig netwerkje maar niet waar ik voor koos. Zoals het nu lijkt zal KPN dit jaar goed zijn best moeten doen om dit te verbeteren, anders ben ik na dit jaar-contract weer verdwenen, het schijnt dat Ziggo wèl een werkende Mesh-optie aanbiedt 😉, groet HenkR

Reputatie 7
Badge +11

Ik vind het jammer dat mijn collega niet goed geïnformeerd was en daarmee valse beloftes heeft gedaan. Ik hoop dat ik met dit bericht meer duidelijkheid kan verschaffen.

 

Naar mijn weten kun je enkel bij providers die Fritzboxen leveren als modem kun je een mesh-oplossing krijgen waarbij het modem volwaardig meewerkt in dit netwerk. Ziggo heeft de TP-Link Deco M3 welke niet samenwerkt met het modem, ook hier moet er iets bekabeld aangesloten worden om de wifi over te laten nemen. Ziggo heeft ook de Deco X9 als optie maar ook deze werkt niet samen met het modem van Ziggo. De update van de Box12 is wel degelijk onderweg, hier gebruik je het woord bedrog en dat vind ik best een flinke beschuldiging. Eerder in dit topic heb ik al uitgelegd waarom dit lang duurt. Het is namelijk best wel een technische onderneming om dit voor elkaar te krijgen, mede omdat het gaat om een stuk software die producten van verschillende fabrikanten naadloos met elkaar samen moet laten werken. Dat vergt tijd. De Experiabox V10a wordt nu in batches geüpdate om wel een dergelijk mesh-systeem te kunnen creëren.

 

Over Wifi 6 kan ik een heel verhaal vertellen en waarschijnlijk wordt dat het ook maar op dit moment is het meer marketing dan dat je er ook echt wat aan hebt. De standaard is nog zo nieuw dat nog maar weinig client-devices (denk aan smartphones of laptops) de standaard ook ondersteunen. Hetgeen wat Wifi 6 revolutionair maakt is de segmentatie van de radioband, dit werkt echter enkel als alle aangesloten apparatuur ook compatibel is. Je kan een netwerk bouwen met 50 wireless clients die allemaal Wifi 6 ondersteunen maar zodra er één apparaat niet compatibel is dan gaat heel de segmentatie niet werken. Overigens voegt Wifi 6 in een gemiddeld huis weinig toe, pas als je veel apparaten hebt die individueel met de wifi verbinding maken (dus geen Zigbee of Philips Hue met bridge of iets dergelijks) dan ga je het verschil misschien merken.

 

Over de ‘snelle verbetering’ kan ik kort zijn: die verbetering komt maar niet snel. Ja, de technieken in IT-land en de telecomwereld veranderen snel, maar de standaarden zoals vastgelegd door IEEE of ITU niet. Het duurt jaren voordat iets een standaard wordt en dan misschien nog wel langer voor het ook echt ‘de standaard’ is. Omdat wifi wel de rode draad is van deze post neem ik Wifi 5 als voorbeeld. Deze is vastgelegd als IEEE 802.11ac in 2014 maar nog steeds zijn er immens veel apparaten wat hier nog niets mee kunnen, van smartphones tot laptops tot IoT-devices en ga zo maar door.

Reputatie 7
Badge +10

Hallo forumleden, ik ben kort geleden van Ziggo overgestapt op KPN-glas en gebruik de boxV12 met 2 "SuperWiFi's". Één van de argumenten die mij werd voorgehouden was nou juist dat Mesh-netwerk wat samen met het modem één systeem zou zijn en dat het systeem WiFi6 zou ondersteunen. Dat klopt dus niet 😭, de software van de BoxV12 wordt al meer dan een jaar beloofd ge-upgraded te worden... niet dus... Boerenbedrog en achterlijk dat dit zo doorgaat (het lijkt de kabinetsformatie wel) . Daarnaast kunnen die "SuperWiFi's" die WiFi-standaard 6 helemaal niet doorgeven, ook hier is sprake van non-conformiteit met de beloofde prestatie. Ik heb nu weliswaar een keurig netwerkje maar niet waar ik voor koos. Zoals het nu lijkt zal KPN dit jaar goed zijn best moeten doen om dit te verbeteren, anders ben ik na dit jaar-contract weer verdwenen, het schijnt dat Ziggo wèl een werkende Mesh-optie aanbiedt 😉, groet HenkR

 

 

De superwifi’s vormen samen met de box12 wel degelijk een mesh netwerk, alleen kan de 1e nog niet los. De V10a's worden op dit moment geüpdated, daarna is de box12 aan de beurt.

 

Wifi6, ja, die heb je in de box12, niet in de Superwifi’s. Nog niet, opvolger komt eraan.

 

Had je niet eerst wat info over deze dingen kunnen opzoeken, over ben je telefonisch benaderd?

 

Reputatie 7

Over Wifi 6 kan ik een heel verhaal vertellen en waarschijnlijk wordt dat het ook maar op dit moment is het meer marketing dan dat je er ook echt wat aan hebt.

Precies, spijker op z'n kop. Helaas is het al jaren een trend om met dure termen en nieuwe technologieën te schermen om zo te proberen zoveel mogelijk geld uit de (onwetende) consument te knijpen. Gewoon nog een paar jaartjes wachten, wifi-6 heeft mijns inziens voorlopig in een thuissituatie nauwelijks (geen) toegevoegde waarde.

Reputatie 5
Badge +6

Komt nog bij dat als je een router hebt die WiFi 6 ondersteunt, dat je nog altijd clients(laptops / tablets) moet hebben die dit ook daadwerkelijk ondersteunen anders heb je hier ook geen baat bij.

Reputatie 7

De superwifi’s vormen samen met de box12 wel degelijk een mesh netwerk, alleen kan de 1e nog niet los.

Volgens mij vormen de V12 en de "super"WiFi's en/of Experia WiFi's geen mesh systeem. Ja, de wifi van de V12 blijft aan staan maar maakt geen deel uit van het mesh netwerk.