Beantwoord

Update Experiabox noodzakelijk bij gebruik FritzBox?

  • 27 July 2021
  • 16 reacties
  • 351 keer bekeken

Ik kreeg onlangs bericht dat de ExperiaBox ge-update moest worden.

Nu heb ik al een tijdje een FritzBox als Router (met Telfort als profiel)  maar ook voor telefonie. De ExperiaBox ligt als reserve in de kast.

Mijn vragen:

  • Stel dat ik de Experiabox terug moet zetten (bijvoorbeeld omdat ik terug wil of een storing in de FritzBox heb) Werkt de ExperiaBox helemaal niet meer? Of gaat deze automatisach upgraden?
  • Is het handig om de Experiabox tijdelijk aan te sluiten en te upgraden?
  • Als ik het goed begrijp blijven de instellingen van de FritzBox hetzelfde. Is dat zo? En gaat op termijn het Telfort profiel (binnen FritzBox) over op KPN? Dit omdat technisch Telfort gelijkgeschakeld gaat worden met KPN?

Alvast dank voor de antwoorden.

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 27 July 2021, 13:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Peter-B!

Deze melding over het updaten van het modem, houdt eigenlijk in dat de technische migratie van Telfort naar KPN plaats gaat vinden. De meeste klanten zullen dat verhaal echter niet zo goed begrijpen, vandaar dat we enkel benoemen dat het modem een update gaat krijgen (wat feitelijk gezien ook zo is)

Je kunt in de Fritzbox het KPN profiel kiezen, dit kan handmatig maar als je niet helemaal weet hoe dat moet kan je hem ook resetten en dan het KPN profiel kiezen tijdens de installatiewizard :slight_smile:

Als dat is gelukt, wil ik je aanraden om de Experia Box ook even aan te sluiten, zodat die de update naar de KPN setting binnen kan halen. Dit zal hij op een later moment niet meer doen namelijk, waardoor het modem onbruikbaar wordt er je er niets meer aan hebt als reserve :wink:

Reputatie 7
Badge +9

Als dat is gelukt, wil ik je aanraden om de Experia Box ook even aan te sluiten, zodat die de update naar de KPN setting binnen kan halen. Dit zal hij op een later moment niet meer doen namelijk, waardoor het modem onbruikbaar wordt er je er niets meer aan hebt als reserve :wink:

@Maja_ Ik neem aan dat dit alleen geldt voor voormalige Telfort-klanten, en niet voor abonnees die al langer KPN-klant zijn?

Piet.

Reputatie 7
Badge +20

Dat klopt @P.J.M. van der Vooren, dit geldt voor iedereen die nu nog een Telfort abonnement heeft en dus nog niet over is gestapt op een Hussel abonnement. Als je van Telfort over bent gegaan naar Hussel, zijn de KPN netwerkgegevens bij die overstap al ingeladen :slight_smile:  

https://forum.kpn.com/members/maja-373270,Ik heb mijn profiel in Fritzbox van Telfort naar KPN overgezet. Internet werkt. De telefoon geeft nu nog in gesprek. Duurt dit even voordat dit goed komt of moet ik nog wat anders doen?

https://forum.kpn.com/members/maja-373270,Ik heb mijn profiel in Fritzbox van Telfort naar KPN overgezet. Internet werkt. De telefoon geeft nu nog in gesprek. Duurt dit even voordat dit goed komt of moet ik nog wat anders doen?

Hallo @Peter-B nog een reden om de TFT-KPN-modem aan te sluiten voor omzetting is dat als je een probleem met je internetverbinding hebt je alleen door KPN geholpen kunt worden als je het originele modem aan kunt sluiten, anders kan KPN je niet helpen. Is het probleem geanalyseerd en opgelost, dan kun je je eigen modem weer aansluiten.

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb mijn profiel in Fritzbox van Telfort naar KPN overgezet. Internet werkt. De telefoon geeft nu nog in gesprek. Duurt dit even voordat dit goed komt of moet ik nog wat anders doen?

Top dat het eerste deel is gelukt!

Voor het telefoniegedeelte wil ik je verwijzen naar ons FritzBox topic, hier wordt uitgelegd hoe je het voip gedeelte ook weer in kunt stellen!

https://forum.kpn.com/members/maja-373270. Ik heb inmiddels uit een nader Forum bericht begrepen dat bij de overgang de SIP gegevens worden gewijzigd. Deze staat volgens het bericht niet in MijnKPN. Weet je daar iets van?

zie bericht “ Telefoon werkt niet meer na de update van 14 mei” Ik weet namelijk niet hoe ik de link van het bericht moet plaatsen.

 

Reputatie 7

De SIP gegevens moeten via de SIP Servicetool ingesteld worden als je een andere router dan de Experia Box gaat gebruiken.

Helaas levert deze servicetool nogal eens problemen op.

Reputatie 7
Badge +20

Is het inmiddels gelukt @Peter-B of kan je hier nog verdere hulp bij gebruiken? Hoor het graag!

Het is deels gelukt. Mijn ervaringen:

  • Met de FritzBox alleen werkt de telefonie nog steeds niet. SIP gegevens kloppen niet en zijn niet geupdate.
  • Omdat mijn oude modem storing gaf heb ik van KPN een andere gekregen.
  • Ik heb verbinding gemaakt met de nieuwe Box 12. Telefonie (Dect) doorgelust naar de FritzBox. Dit gaat goed.

Ik laat het even zo. Frustrerend dat ik de FritzBox voor telefonie niet aan de praat kan krijgen.  Het gebruik van een eigen modem is dus eigenlijk een illusie.

Reputatie 7

Frustrerend dat ik de FritzBox voor telefonie niet aan de praat kan krijgen.  Het gebruik van een eigen modem is dus eigenlijk een illusie.

Er zijn inderdaad flink wat abonnees die problemen ondervinden met het gebruik van de SIP servicetool en dat is iets wat KPN op korte termijn zal moeten verhelpen. Ik neem aan dat @Erik_ hier flink achteraan zal zitten. 

Overigens is het niet zo dat die servicetool bij niemand werkt. 

Ik ben inmiddels van de regen in de drup. Ik heb box 12 geinstalleerd. Nu werkt de telefoon weer maar is het internet heel onbetrouwbaar. 

  • sommige websites zijn niet meer te bereiken. Een google zoekopdracht werkt altijd wel maar de link van een zoekresultaat werkt dan weer niet. Bijvoorbeeld de KPN website is niet bereikbaar
  • Sommige apps zijn via iphone of ipad (iphone x en ipad pro) niet bereikbaar. Bijvoorbeeld deNOS app.

Ik heb dit zowel via wifi als bekabeld getest  met hetzelfde resultaat. Het kan dus niet aan het wifi signaal liggen. Heeft het misschien met het DNS te maken? Ik kan overigens moeilijk een ander dns server adres instellen. 
 

Waarom is KPN nu telkens bezig om wijzigingen aan te brengen? Toen we Telfort hadden ging alles soepel en goed.  Als je toch moet wijzigen doe het dan in een keer en niet telkens in stappen.  Kon ik maar weer de Fritzbox gebruiken. 
 

 

 

 

Ik ben inmiddels van de regen in de drup. Ik heb box 12 geinstalleerd. Nu werkt de telefoon weer maar is het internet heel onbetrouwbaar. 

  • sommige websites zijn niet meer te bereiken. Een google zoekopdracht werkt altijd wel maar de link van een zoekresultaat werkt dan weer niet. Bijvoorbeeld de KPN website is niet bereikbaar
  • Sommige apps zijn via iphone of ipad (iphone x en ipad pro) niet bereikbaar. Bijvoorbeeld deNOS app.

Ik heb dit zowel via wifi als bekabeld getest  met hetzelfde resultaat. Het kan dus niet aan het wifi signaal liggen. Heeft het misschien met het DNS te maken? Ik kan overigens moeilijk een ander dns server instellen.

 

 

 

 

 

Hallo @Peter-B , de ontwikkelingen en gevzardreigingen gaan door, vandaar dat apparatuur constant bijgewerkt moeten worden. Het xtandaard modem van KPN moet ook goed werken, want als jij problemen ervaart vraagt KPN altijd eerst het standaard KPN modem aan te sluiten om onderzoek te kunnen doen, met een eigen modem aangesloten kan  KPN je niet helpen, zie ook de ondersteuningsvoorwaarden bij gebruik digen modem.

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben inmiddels van de regen in de drup. Ik heb box 12 geinstalleerd. Nu werkt de telefoon weer maar is het internet heel onbetrouwbaar. 

Kon ik maar weer de Fritzbox gebruiken. 

Dat zou ook gewoon moeten kunnen! 

Wat gebeurt er precies als je de Sip tool probeert te gebruiken? Hoe ver kom je, waar gaat het precies mis en krijg je ook een bepaalde melding te zien?

 

Ik ben een beetje bang dat mijn telefoonverbinding weer uitvalt dus ik heb het volgende besloten. Ik wacht tot na 20 augustus (na de definitieve upgrade ) en dan ga ik wel eens kijken of ik mijn SIP gegevens goed in mijn FritzBox kan zetten. Tot die tijd gebruik ik BOX 12 en de FritzBox alleen als DECT server aangesloten op de BOX 12.

Als ik namelijk het forum zo lees is de SIP tool tamelijk onbetrouwbaar. Hopelijk is dan deze tool ook meer betrouwbaar.