Beantwoord

Upgrade ellende en Kpn helpdesk die niets weet of verkeerde info geeft.

• 2 november 2017
  • 76 reacties
  • 1368 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Goedemiddag,,ik wil even mijn hart luchten pffffffff
Eind 2106 zou Kpn een upgrade doen ..van 17mb naar 73 mb.
Net zoals zovelen hier al aangaven,,telkens verandert de datum,,Klantenservice bellen heeft geen zin,,tot 2 maanden geleden ,de planning op Q4 2017 stond,
Eindelijk dacht ik,,even voor de zekerheid bellen..en ja hoor,,de medewerkster zei,,ik zie dat er monteurs ingepland staan bij U in de Wijk.
Wat schets mijn verbazing toen ik vanmorgen even keek ? ja hoor Geplande upgrade Q1 2018.
Bellen met klantenservice..heeft U even,,ga ik even een Collega vragen...en Ja meneer..het probleem ligt aan de Gemeente,,die moeten toestemming geven om te graven ,,en als dat niet mag,,moeten wij wel opschorten..sorry dus.
Ok,,ik .de gemeente bellen..en ook die ging even kijken,,en zei,,Kpn heeft helemaal niet om een werkvergunnig gevraagd,,en als ze dat wel doen doen,,hebben ze die vergunning gelijk binnen hoor.
Terug naar de klantenservice,,waar er nu een medewerker zei...Graven?? is helemaal niet nodig,,dit is een upgrade vanuit de kast..maar waarom dit nog steeds niet gebeurt..weet ik ook niet.
Je komt geen steek verder,,contact met de afdeling die over de upgrades of planning gaat..krijg je niet,,Klantenservice zegt.dat is logisch..dan word dat nummer plat gebeld......Blijkbaar is het dus bekend ,dat het een puinhoop is.
Radeloos word je er van..het ergst vind ik de arrogantie..u ziet vanzelf wel,,wanneer er een upgrade gepland is,,En dat,,terwijl je uitlegt aan de telefoon..dat die al eind 2016 gepland was.
Wat is hier eigenlijk de bedoeling van ..van KPN
icon

Beste antwoord door Kok 172 9 november 2017, 14:49

@Natasja,Dank je voor je info,,inmiddels is de status weer aangepast.
Nu staat de upgrade gepland voor jan 2018,dat er nu een maand staat ipv 1Q 2018 geeft mij goede hoop.
Fijn weekend☺
Bekijk origineel

76 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Fijn!

Ik neem aan dat je in de toekomst het forum weet te vinden, en veel plezier met o.a. het streamen op de mediabox!

Robin
Reputatie 3
Badge
Hoi Robin
Bedankt voor je uitstekende uitleg en geboden hulp
De desktop ga ik bekabelen
Met de laptop ben ik even langs een voor mij bekende PC monteur geweest..deze laptop zit met 40Mb aan zijn max..en daar ben ik dik tevreden mee.een wifi adapter etc zou geen verbetering brengen aan de snelheid
Mijn grootste ergenis was dat ik haast niets kon streamen via de media box,,en dat regelmatig de tv vastliep.
De media box zowel de tv gaan perfect.
Wat mij betreft hebben jullie geen last meer van mij 😃
Het hele team bedankt
Groetjes Kok
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Probleem

De PC heb ik opgezocht, maar die heeft standaard geen WiFi adapter. Heb je daar zelf een WiFi adapter ingezet?
Bekabeld haalt die overigens gewoon het maximale dus dat is goed.

De laptop, de pavilion 17. Het type nummer zegt niet heel veel omdat er heel veel Pavilion 17's zijn, maar de meeste doen "maar" 802.11n over 2.4Ghz. Dat betekent dat je voor WiFi met ~30Mbit/s zo'n beetje aan de max zit.
Dit zelfde is vermoedelijk aan de hand bij de PC, maar daarvan weet ik niet welke WiFi adapter er in zit.

De AFK Box daarentegen doet 802.11ac over 5Ghz, en dat betekent dat die theoretisch gezien veel hogere snelheden kan halen, en dan is ~80-90Mbit/s zeker een mooie snelheid aangezien je bijna aan de max zit van je lijn.

Oplossing

Hoe je dit draadloos ook op de laptop en PC haalt? Tja, voor de PC zou je de WiFi adapter kunnen upgraden, maar als die PC een vaste plek heeft een makkelijk te bekabelen is zou ik dat doen. Voor de laptop geldt dat je de WiFi adapter wel kan upgraden voor snellere WiFi, maar het is redelijk wat werk en de vraag is of het echt de moeite waard is (dit is afhankelijk van wat je allemaal met de laptop doet)

Daarnaast zou ik nog even willen zeggen dat je bekabeld ook niet veel hoger gaat halen aangezien zowel de laptop als PC maximaal 100Mbit/s doen bekabeld.

Uitleg

Ik heb hierboven een aantal termen genoemd die misschien niet voor iedereen duidelijk zijn.
Qua WiFi heb je 2 frequenties: 2.4Ghz en 5Ghz. Als we het simpel houden dan werkt elk apparaat sowieso met 2.4Ghz en sommigen met 5Ghz. 2.4Ghz is (simpel gezegd) trager met een groter bereik dan 5Ghz.
Als je dicht bij (in dit geval) de Experiabox zit wil je, wanneer mogelijk, 5Ghz gebruiken.

Daarnaast heb je nog verschil tussen de standaarden. Over het algemeen gebruiken we alleen nog 802.11n en 802.11ac (802.11b/g alleen voor oudere apparaten). Simpelgezegd is 802.11ac altijd beter dan 802.11n, maar 802.11ac werkt alleen over 5Ghz en 802.11n over beide.

Ik hoop dat je hierdoor weet waarom de WiFi snelheid op sommige apparaten minder is en wat je er eventueel aan kan doen.
Als je vragen hebt hoor ik dat graag.

Verder is de snelheid die je bekabeld haal gewoon goed. En naar mijn idee een vooruitgang op wat t eerst was.

Robin
Reputatie 3
Badge
Hoi Robin
ik heb gelijk even de pc desktop gemeten..deze geeft ook een groot verschil..nl bekabeld 95.9 en 30.1..wifi 30.4 en 30.0
de desktop is een Hp pavilion p6823w
de laptop Hp pavilion 17
De media box afk box
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Bekabeld op de laptop is naar mijn idee super. De Mediabox haalt ook super snelheden over WiFi en de laptop iets minder.

Nu denk ik dat dit aan de laptop ligt die niet met 802.11ac overweg kan en de Mediabox wel. Heb je toevallig het merk+type laptop en mediabox voor me?

Robin
Reputatie 3
Badge
@Susan_
@RobinFlikkema
Hoi allemaal..wil jullie even laten weten hoe het er voorstaat hier.
Sinds gister heb ik hogere snelheden..er zit echter wel een groot verschil..tussen bekabeld of Wifi.....
Maar op de media box,,heb ik wel onbekabeld goede snelheid..
Ik geef ze hier even door
Laptop bekabeld...92.6.......30.0
Laptop wifi..................39.4.........29.4
Mediabox wifi..........82.05......2635

Is het verschil niet erg groot?
Alvast een fijn weekend iedereen
Reputatie 7
Badge +21
Oei ja.. Maar misschien brengt jou dat dit keer wel het nodige geluk 😉
Reputatie 3
Badge
@Susan_
Geen dank Susan..hopelijk gebeurt het 12 juli..13 is op een vrijdag🙄 😀
Groetjes
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen! Dat bezoek is volgens mij heel snel gegaan, bedankt voor de terugkoppeling. Jammer dat het nog even duurt, maar wel fijn dat er duidelijkheid over is! Tot zover graag gedaan, en hopelijk gaat het nu echt gebeuren op 12/13 juli!
Reputatie 3
Badge
Monteur geweest..en probleem gevonden na kontakt met Kpn
De snelle lijn wordt pas 12 juli omgezet naar vdsl..
Dus tot 13 juli hebben jullie even geen last van me
Bedankt voor alle hulp en medeleven?
Reputatie 3
Badge
Tussen 1400..en 1600 is prima Susan
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen! Dat ziet er nog niet heel veel beter uit.. Als ik nu een meting doe op jouw lijn krijg ik ook de melding dat er een slechte verbinding geconstateerd is.. Dat omzetten of op een ander nummer in de straatkast zetten is dus niet helemaal goed gegaan. Ben je vandaag tussen 14.00-16.00 of 16.00-18.00 thuis en beschikbaar? Dan moet ik helaas nogmaals iemand langs sturen met dit verhaal 😞
Reputatie 7
Badge +30
Een reset lost dit niet op, dit is een instelling/limitatie die vanuit KPN gepusht wordt.

Vermoedelijk staat het hogere profiel gewoon niet actief op de DSLAM
Reputatie 3
Badge
@Susan_
Goedemorgen Susan,,zoals beloofd

Link status Up
Showtime 0 h 18 min 7 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 5223/51998 kbps
Attainable rate (Up/Down) 32450/74243 kbps
Noise margin (Up/Down) 22.8/11.6 dB
Line attenuation (Up/Down) 1.6/6.5 dB
Output power (Up/Down) -14.7/12.7 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 8/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 54/55 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 0/0
Reputatie 3
Badge
Dat doe ik gelijk morgenochten Susan
Fijne avond
Reputatie 7
Badge +21
Dank voor je bericht Kok, ik zie dat je inmiddels al wat overleg hebt gehad met Robin. De meting die je hebt gedaan is alweer een stuk beter, alleen nog niet optimaal.. Als ik een meting uitvoer, krijg ik hetzelfde als wat jij krijgt. Zou je, indien het niet te lastig wordt omdat net alles opnieuw ingesteld is denk ik, het modem willen resetten handmatig? Door een pinnetje in het gaatje 'reset' te drukken totdat power rood wordt. Er wordt dan opnieuw een verbinding tot stand gezet. Mocht dit niet het gewenste resultaat bieden, kijk ik nogmaals voor je hoe dit op te lossen valt!
Reputatie 3
Badge
Dank je Robin
Test was op speedtest..test op kpn geeft 51.998 aan..dus idd..jij hebt gelijk.
Voorlopig ben ik blij..en wact voor de rest even af
Bedankt voor jullie steun..support..en meedenken.
Reputatie 7
Badge +30
Ah kijk, precies 50/5. Dit is op dit moment nog een limitatie in de straatkast.
Ik ga er even voorzichtig vanuit dat dit straks is opgelost en/of dat @Susan_ daar achter aan gaat.

Voor nu maakt het niet heel veel uit, betekent alleen dat je nog niet van alle extra snelheid kan genieten.
Je zou echter al wel van de 50/5 gebruik moeten kunnen maken.

Je geeft echter aan dat je 16Mbit/s en 4Mbit/s meet. Op wat voor apparaat meet je dit? Op welke site/app? En is dit bedraad of via WiFi?

Verder zien de DSL waarden er super uit, en voorzie ik geen problemen met de stabiliteit.

Tot slot: Ik hoop dat @Susan_ ook even goed hierna kijkt want zoals dit is gegaan mag het natuurlijk nooit weer gebeuren.
Persoonlijk zou ik zeggen dat een kleine coulance wel op zijn plaats is, en ik vermoed zelfs verplicht (vanuit de wet)

Robin
Reputatie 3
Badge
@RobinFlikkema
Dit bedoel je?
Link status Up
Showtime 3 h 41 min 35 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 5223/51998 kbps
Attainable rate (Up/Down) 32713/74370 kbps
Noise margin (Up/Down) 23/11.7 dB
Line attenuation (Up/Down) 1.6/6.6 dB
Output power (Up/Down) -14.5/12.7 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 8/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 54/55 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 0/0
Reputatie 7
Badge +30
Ja dat is WiFi? Of bekabeld?

Als dit bekabeld is dan is ie nog ergens mee bezig of gaat er iets goed mis. Als je inlogt op de Experiabox ( http://192.168.2.254/ ) dan kan je onder Status, Geavanceerd de DSL status bekijken (uitgaande van een V10). De kan je eventueel hier posten en dan kijken we er even naar.
Reputatie 3
Badge
Hoi Robin
Speedtest geeft...16.6 en 4.43
Reputatie 7
Badge +30
Precies 52? En is de upload precies 5Mbit/s?
Reputatie 3
Badge
Hoi Susan
Monteur is geweest..in de straatkast was er op een verkeerd nummer ingeprikt..en hij heeft een nieuw modum geplaatst.
De snelheid is verlaagd tot 52 mb..waarom wist hij ook niet..
Maar tot nu toe ben ik wel blij..dankzij jullie
Reputatie 7
Badge +21
Ik ben erg benieuwd of de monteur het probleem heeft kunnen oplossen! Ik zie dat de wijziging wel gereed is, dus dat is vanuit hier gezien positief! Ik krijg alleen nog geen informatie vanuit het modem..
Reputatie 3
Badge
@Susan_
Ik begrijp je..jullie doen je best..en dank daar voor.
Maar soms denk je..wat doe ik nog bij KPN..het is zo bizar..
Maar hopelijk is het opgelost morgen.
Groetjes

Reageer