Beantwoord

Upgrade naar 100/10 mbit werkt niet

  • 9 februari 2017
  • 52 reacties
  • 1477 keer bekeken

Ons internet was tot gsiteren ongeveer 20/6 mbit ( van de 60/8 mbit die maximaal haalbaar was). Ik had gelezen dat je voor 2,50 internet kon upgraden. Daarom hadden we vandaag besloten om internet te upgraden naar 100/10 mbit. Dit lukte eerst niet, maar na wat zoeken op forums vond ik dat we, blijkbaar, nog een oud abonnement hadden. De upgrade naar 100/10 was alleen beschikbaar met het alles in 1 instap pakket. Na het pakket te selecteren + de upgrade werd de modem herstart.

Nadat de modem herstart werd hadden we een snelheid van 20/3 mbit. Dit is ongeveer gelijk aan het instap pakket van 20/2 alleen is er dus geen sprake van de 100/10 mbit upgrade.

Na een postcode check zag ik dat ons adres maximaal 50 mbit kon halen (nog geen bonding). Ik zag dat onze buren 100 mbit konden halen met een bonding. Ik ga er dus van uit deze bonding op ons adres ook mogelijk zou kunnen zijn.

Vraag 1: Duurt het nog een poosje voordat de 100 mbit upgrade wordt verwerkt?
Vraag 2: Hoe kunnen wij een bonding aanvragen (als dit nodig is) ?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 12 februari 2017, 14:30

Ik denk zeker dat er een snelheidswinst te halen valt als je één (goede) kabel vanaf het IS/RA met de Experiabox verbindt.
Ik weet niet hoe handig je bent maar het makkelijkste is een UTP of FTP kabel kopen en daar dan telefoonstekkertjes op zetten.

Ik denk dat je in het kroonblokje al heel wat snelheid verliest maar misschien ook nog wel in het aansluitdoosje en de kabels maar dat is moeilijk in te schatten.
Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +30
1. Afhankelijk van wat de upgrade inhoud.
2. Eigenlijk niet. Als de postcode check zegt dat het niet mogelijk is kan je het meestal wel op je buik schrijven. Al helemaal als de buren het wel hebben, dan ligt het namelijk aan het aantal aders tussen jouw aansluiting en de straatkast.

Wat geeft deze site aan? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
1. Afhankelijk van wat de upgrade inhoud.
2. Eigenlijk niet. Als de postcode check zegt dat het niet mogelijk is kan je het meestal wel op je buik schrijven. Al helemaal als de buren het wel hebben, dan ligt het namelijk aan het aantal aders tussen jouw aansluiting en de straatkast.

Wat geeft deze site aan? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/



1. Deze gaat over een upgrade naar 100/10 mbit, die 2,50 kost en bovenop je abonnement loopt.

2. Dit geeft de postcode check aan
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

1. Dat begreep ik. Maar het kon ook zijn dat je aansluiting fysiek overgezet werd naar een straatkast en dan moest er een monteur voor komen en dat duurt langer dan een paar minuten.
2. Dit betekent dan 50/5 of 50/10 de maximaal haalbare snelheid is op dit moment. Dit komt omdat je dicht naast de wijkcentrale woont en wijkcentrales op dit moment nog niet geüpgraded kunnen worden. Dit komt omdat andere providers ook apparatuur in de wijkcentrale hebben hangen en dat gaat niet samen met de snellere verbindingen.
In straatkasten heeft alleen KPN apparatuur en daar kan KPN dan ook tot 200 Mbit/s leveren.

Dit betekent dat je die upgrade beter uit kan zetten (Waarom kan je uberhaupt die upgrade activeren?) en die 2,50 in je portemonnee kan houden.

Op dit moment heb je nog steeds die 50/5 niet? Welke Experiabox heb je?
Reputatie 7
Ik vind het ook vreemd dat je die upgrade hebt kunnen selecteren. Ik (28/5 Mb/s) zie die optie niet eens terug in MijnKPN.
En nog ff over Bonding: als dat op je adres leverbaar zou zijn (bij jou blijkbaar niet) dan wordt dat vanzelf geactiveerd zodra je een abo (of snelheidsoptie) afneemt waarvoor bonding nodig zou zijn. Maar daarvoor zijn wel 2 aderparen (4 draadjes) nodig tussen jouw huis en de wijkcentrale. En die liggen er blijkbaar niet.
Bedankt voor de reacties,

Hier is de link naar de pagina waar ik informatie vond over de upgrade https://www.kpn.com/internet/sneller-internet.htm. Ik werd doorgestuurd naar de mijnkpn website. Toen ben ik naar producten gegaan en heb ik onder de opties bij internet gekeken. Hier stond toen geen sneller internet bij, dus ben ik gaan zoeken op dit forum. Ik vond al snel dat wij een oud pakket hadden (Alles-in-1 standaard). Ik keek bij de andere opties en zag dat alleen bij alles-in-1-instap de opties was om internet te versnellen naar 100/10 mbit.

Omdat bij het alles-in-1 standaard pakket wij maar een internetsnelheid kregen van 20/6 mbit had ik gehoopt dat deze upgrade het internet minimaal zou versnellen naar 50/10 mbit, waar ik erg blij mee zal zijn. Nu hebben we dus het alles-1-een instap pakket van 20/2 mbit met de upgrade en we halen een snelheid van 26/3 (http://www.speedtest.net/my-result/6041684284) op wifi. Zorgt de upgrade er nu voor dat wij iets over de maximaal haalbare snelheid komen?
Houden we de zelfde snelheid wanneer we de upgrade uitzetten?

Wij hebben een experia box ZXV10.

Bij het pakket standaard behaalden we een snelheid van 20/6 mbit met de maximaal haalbare snelheid van 55/8 mbit.
Bij het pakket instap + de upgrade behalen we een snelheid van 26/3 mbit met de maximaal haalbare snelheid van 20/2.
Ik vind dit een nogal rare situatie, maar de blangrijkste vraag is nu: met welk pakket kunnen we de hoogste internetsnelheid behalen?
Reputatie 7
Badge +30
Met internet standaard kan je de hoogste snelheid behalen.

Kan je eens inloggen op die Experiabox (de h220n trouwens). via http://192.168.2.254/ en dan naar Status > WAN Connection gaan? Ik ben benieuwd naar de waarden uit de tweede tabel.
Met internet standaard kan je de hoogste snelheid behalen.

Kan je eens inloggen op die Experiabox (de h220n trouwens). via http://192.168.2.254/ en dan naar Status > WAN Connection gaan? Ik ben benieuwd naar de waarden uit de tweede tabel.


Overzicht tabel:


Op dit moment zou de beste keuze dus zijn om weer terug te gaan naar het standaard pakket zonder upgrade?
Reputatie 5
Badge +6
Bandbreedte test over Wifi is niet direct erg betrouwbaar, beter is rechtstreeks op de router.
Houd er wel rekening mee dat consumenten internet is overbooked, volgens mij bij KPN 1 op 40,
sommige providers zelfs 1 op 80, dat betekend dat je de beschikbare bandbreedte moet delen met
40 of 80 andere abonnees....dat kan de meting behoorlijk beinvloeden.

Overigens wordt voor IPTV wel een deel van de bandbreedte gereserveerd, dat wordt anders geregeld,
Reputatie 5
Badge +6
Volgens je tabel is max 33 Mbit haalbaar daar staat het dan ook bijna op, Dat is wel de bruto
bandbreedte, daar gaat nog overhead van af en zou je iets van 28 Mbit effectief van overhouden
Reputatie 7
Badge +30
Bandbreedte test over Wifi is niet direct erg betrouwbaar, beter is rechtstreeks op de router.
Houd er wel rekening mee dat consumenten internet is overbooked, volgens mij bij KPN 1 op 40,
sommige providers zelfs 1 op 80, dat betekend dat je de beschikbare bandbreedte moet delen met
40 of 80 andere abonnees....dat kan de meting behoorlijk beinvloeden.

Overigens wordt voor IPTV wel een deel van de bandbreedte gereserveerd, dat wordt anders geregeld,
Huh? Waar haal je dit vandaag? Dat WiFi niet betrouwbaar is snap ik, maar op de DSL lijn komt maar 30 binnen.
Overboeking, mooi verhaal maar dat is totaal niet aan de orde hier.
IPTV, er wordt niets gereserveerd. Alleen wordt bandbreedte gebruikt als je TV kijkt.
Met internet standaard kan je de hoogste snelheid behalen.

Kan je eens inloggen op die Experiabox (de h220n trouwens). via http://192.168.2.254/ en dan naar Status > WAN Connection gaan? Ik ben benieuwd naar de waarden uit de tweede tabel.


Overzicht tabel:


Op dit moment zou de beste keuze dus zijn om weer terug te gaan naar het standaard pakket zonder upgrade?
Hoi,
Ja. Maar als ik de screenshot zo bekijk dan denk ik dat er hier meer aan de hand is. Met een attenuation van 8 zou je op 600 meter of minder zitten en daarbij past deze snelheid niet helemaal.
Ook zou je op die afstand nog niet op profiel 8b moeten zitten naar mijn idee.

Persoonlijk zou ik even wachten op een webcare specialist en ik neem aan dat hij/zij die upgrade voor je uit kan zetten en ik verwacht ook vergoeden (immers je betaald voor niets)

Hoe is de Experiabox aangesloten op de "telefoonaansluiting"?
Bandbreedte test over Wifi is niet direct erg betrouwbaar, beter is rechtstreeks op de router.
Houd er wel rekening mee dat consumenten internet is overbooked, volgens mij bij KPN 1 op 40,
sommige providers zelfs 1 op 80, dat betekend dat je de beschikbare bandbreedte moet delen met
40 of 80 andere abonnees....dat kan de meting behoorlijk beinvloeden.

Overigens wordt voor IPTV wel een deel van de bandbreedte gereserveerd, dat wordt anders geregeld,


De test op het standaard pakket is direct op de modem gedaan zonder dat de tv aan staat -> 20/6
De test op het instap pakket is indirect gedaan zonder dat de tv aan staat -> 26/3
Dus ook al was de computer/laptop niet direct aangesloten om de modem, had ik alsnog een hogere download snelheid bij het 'slechtere' pakket, wat ik apart vind.
Hoe is de Experiabox aangesloten op de "telefoonaansluiting"?


met 2 aders.
Reputatie 7
Badge +30
Hoe is de Experiabox aangesloten op de "telefoonaansluiting"?


met 2 aders.
Direct met een korte kabel? Lange kabel? Splitter? Andere apparatuur er tussen? Wandcontactdoos er tussen? Wat voor IS/RA / "telefoonaansluiting"?
Reputatie 5
Badge +6
Al een ander aansluit kabeltje geprobeert ?
Bij mij was een paar weken terug de bandbreedte terug gevallen van 20 naar 12 Mbit,
bleek er corrosie op de aansluiting te zijn, andere kabel naar ISRA en weer 20 Mbit,

na het poetsen van de oude kabelplug, werkte die overigens ook weer oke.
Volgens je tabel is max 33 Mbit haalbaar daar staat het dan ook bijna op, Dat is wel de bruto
bandbreedte, daar gaat nog overhead van af en zou je iets van 28 Mbit effectief van overhouden


Apart dat KPN zelf beweerd dat wij maximaal 50 mbit kunnen halen.
Direct met een korte kabel? Lange kabel? Splitter? Andere apparatuur er tussen? Wandcontactdoos?


Lange kabel(de telefoonkabel verlengt vanaf het isra punt), geen splitter, direct op de modem.
Al een ander aansluit kabeltje geprobeert ?
Bij mij was een paar weken terug de bandbreedte terug gevallen van 20 naar 12 Mbit,
bleek er corrosie op de aansluiting te zijn, andere kabel naar ISRA en weer 20 Mbit,

na het poetsen van de oude kabelplug, werkte die overigens ook weer oke.


Vanaf het moment dat wij bij KPN zitten heeft ons internet altijd rond de 20 mbit gezet.
Dus dan moet het al vanaf het begin fout zijn gegaan.
Reputatie 7
Badge +30
Direct met een korte kabel? Lange kabel? Splitter? Andere apparatuur er tussen? Wandcontactdoos?


Lange kabel(de telefoonkabel verlengt vanaf het isra punt), geen splitter, direct op de modem.

Persoonlijk denk ik dat dit het probleem is. Wat is het voor kabel? Als dit een kwalitatief goede kabel is dan is het geen probleem maar VDSL is erg gevoelig voor storingen. Dit zou wel aansluiten op de DSL waarden. De centrale heeft doorgehad dat je lijn niet goed presteerde en heeft de snelheid omlaag geschroefd totdat het weer stabiel is.
Direct met een korte kabel? Lange kabel? Splitter? Andere apparatuur er tussen? Wandcontactdoos?


Lange kabel(de telefoonkabel verlengt vanaf het isra punt), geen splitter, direct op de modem.

Persoonlijk denk ik dat dit het probleem is. Wat is het voor kabel? Als dit een kwalitatief goede kabel is dan is het geen probleem maar VDSL is erg gevoelig voor storingen. Dit zou wel aansluiten op de DSL waarden. De centrale heeft doorgehad dat je lijn niet goed presteerde en heeft de snelheid omlaag geschroefd totdat het weer stabiel is.


Ik heb geen idee wat voor kabel het is. De kabel kwam met 4 aders binnen en is verlengt met een kabel van 4 aders. Maar er worden maar 2 aders van gebruikt.

Dus als wij nu die storing proberen te vinden dan zou het internet weer stabiel worden en dan kunnen wij mogelijk een snelheid van 50/8 mbit krijgen? Het isra punt is trouwens rond de 25 jaar oud.

En het pakket zou dan dus weer moeten gewijzigd worden naar kpn standaard zonder de upgrade?

Enige tips waar we naar moeten kijken om deze storing te vinden?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Heb je misschien een foto van de kabel en het IS/RA? Een platte kabel kan namelijk veel storing opleveren. Persoonlijk verleng ik mijn IS/RA met een CAT.5e kabel maar dat heb ik pas gedaan nadat ik merkte dat de (platte)telefoonkabel die er lag heel veel stoorde.

Heb je misschien de mogelijkheid om de Experiabox (een tijdje; een paar dagen?) direct op het IS/RA aan te sluiten?

Ik denk inderdaad dat de kans heel groot is dat je de 50/8 snelheid krijgt als je de Experiabox direct op het IS/RA aansluit of met een betere kabel, maar het kan ook in het IS/RA of de buitenkabel liggen.

Als je de Experiabox direct op het IS/RA aansluit duurt het even voordat de centrale de snelheid weer omhoog gooit (Tenzij binnenkort iemand van KPN hier reageert en dit voor jou doet). Als daarna de snelheid bij de 50/8 zit weten we waar het probleem is. Als dat niet zo is dan is KPN aan zet en mogen zij uitzoeken waar de fout zit (immers het niet bij jou kan zitten).

Die upgrade heb je sowieso niet nodig. KPN Standaard wel, om van de 50/8 gebruik te mogen maken.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @rblok01, welkom op het forum! Goed dat je je vraag hier stelt. Top om te lezen dat Robin en Wim je al zo goed aan het helpen zijn 🙂 Op dit moment lijkt het me raadzaam om in de eerste plaats je verbinding te optimaliseren. Welk abonnement het beste bij je past hangt van je wensen af. Vanaf Alles-in-1 Standaard zijn Spotify Premium, het Opnemen pakket, 2 tv ontvangers, en tot 60/6 snelheid inbegrepen. De snelheid bij Instap is tot 20/2, of met een optie uit te breiden tot 100/10. Aangezien op jouw adres naar verwachting 50 Mbit gehaald kan worden past puur wat snelheid betreft Standaard met 60/6 het beste bij jouw verbinding. De tot 100/10 optie aanzetten op Instap zal resulteren in dezelfde snelheid van Standaard met 60/6 vanwege de technische beperking van 50 Mbit op jouw lijn. Het direct op het IS/RA aansluiten van je Experiabox wat Robin aangaf is sowieso een goed idee, als je verbinding dan beter is weten we dat er een probleem is met de binnenhuisbekabeling. Stuur een reactie op m'n privébericht , dan help ik je verder!
Hoi,

Heb je misschien een foto van de kabel en het IS/RA? Een platte kabel kan namelijk veel storing opleveren. Persoonlijk verleng ik mijn IS/RA met een CAT.5e kabel maar dat heb ik pas gedaan nadat ik merkte dat de (platte)telefoonkabel die er lag heel veel stoorde.


Ik heb niet 1,2,3 een foto van de kabel, daarvoor moet ik namelijk eerst onder de grond. Het IS/RA was een dikke kabel met dunne aders. Deze is verlengt met een telefoonkabel die rond. De kabel heeft 4 aders waarvan 2 in gebruik. Een van deze kabels is de verlang kabel:




Heb je misschien de mogelijkheid om de Experiabox (een tijdje; een paar dagen?) direct op het IS/RA aan te sluiten?


Ik ben bang dat dat niet heel gemakkelijk zal gaan.


Ik denk inderdaad dat de kans heel groot is dat je de 50/8 snelheid krijgt als je de Experiabox direct op het IS/RA aansluit of met een betere kabel, maar het kan ook in het IS/RA of de buitenkabel liggen.

Als je de Experiabox direct op het IS/RA aansluit duurt het even voordat de centrale de snelheid weer omhoog gooit (Tenzij binnenkort iemand van KPN hier reageert en dit voor jou doet). Als daarna de snelheid bij de 50/8 zit weten we waar het probleem is. Als dat niet zo is dan is KPN aan zet en mogen zij uitzoeken waar de fout zit (immers het niet bij jou kan zitten).

Die upgrade heb je sowieso niet nodig. KPN Standaard wel, om van de 50/8 gebruik te mogen maken.


Het pakket is alweer gewijzigd naar alles in een standaard zonder snelheid upgrade met een hele slechte snelheid van 17/3 (http://www.speedtest.net/my-result/6045533626). Daar moet wel bij worden gezegd dat de televisie nog aan stond en dat de test over wifi is gedaan. Voor de beste resultaten mogelijk heb ik zonet nog een test gedaan direct op het modem en de tv uit: 28/3 (www.speedtest.net/my-result/6045550744).
Het zou trouwens wel mogelijk zijn om de verlengde kabel vanaf het IS/RA te vervangen met een betere kabel. Wat zou de beste kabel zijn om deze mee te vervangen (als het nodig is) ?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Kan je misschien uitleggen waar de kabels die ik op de foto zie heen gaan?
Reputatie 5
Badge +6
Aanvullende info, de kabel van de KPN heeft bepaalde eigenschappen, als je deze gaat verlengen is het raadzaam kabel te gebruiken die de zelfde eigenschappen heeft. Elke plug of extra connectie geeft behoorlijke verliezen. Daarom zijn de providers ook zo huiverig voor het verleggen van het ISRA punt.

In de tabel boven van je staan verliezen, die veel te hoog zijn om hogere bandbreedtes te halen, deze zullen echt ver naar beneden moeten. 15/8 dB is echt te veel om hoger te kunnen. Of je zit te ver van de centrale.

Een goede bruikbare kabel is getwist (dit is eis bij langere kabels), vaste kern en uit 1 stuk van ISRA naar Modem.

Reageer