Vraag

Upload snelheid vele malen hoger dan downloadsnelheid

  • 6 February 2019
  • 4 reacties
  • 1309 keer bekeken

Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik een 500/500 een FttH verbinding van KPN. Al vanaf het begin haal ik niet de beloofde downloadsnelheid, maar was deze nog enigzins acceptabel (+/- 400Mbps).

Sinds enige tijd heb ik gemerkt dat de downloadsnelheid steeds langzamer wordt en dat dit niet verbeterd. Zojuist een test gedraaid op kpn.nl/speedtest en vooral de downloadsnelheid is bedroevend, zie screenshot hieronder.


Het betreft een bekabeld netwerk met CAT6 kabels van de Experia Box naar een 1Gbit ASUS router en 1Gbit switch. De Experia Box DHCP staat op 192.168.2.x en de router DHCP 192.168.1.x en vormt geen enkel probleem bij het doorzetten van het verkeer. Het netwerkverkeer tussen router, NAS, PC en laptop is bovendien zeer snel. De uploadsnelheid van de speedtest laat ook duidelijk zien dat er wel degelijk hoge snelheden haalbaar zijn op de FttH verbinding, alleen dus niet op de download :(

Kunt u mij helpen om de downloadsnelheid richting de 500Mbit op te schroeven?

Alvast bedankt.

Groet,
Thimo

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Bij een 500Mbps glasvezelabonnement hoor je zowel up als down zo'n 515Mbps te halen.
Wel zal jouw PC dat ook aan moeten kunnen, waarbij zelfs de gebruikte browser ineens een grote rol kan gaan spelen in de meting. Zo zal je met Chrome snel slechtere resultaten zien dan met Edge. Mijn advies is om onder Windows 10 met de Speedtest app (zie Windows Store) te meten en daar ook een aantal verschillende servers te gebruiken.

Wat zijn de resultaten dan?
Reputatie 6
Badge +9
En wat meet je als je de laptop rechtstreeks op de Experiabox aansluit?
Reputatie 7
Badge +30
Ha @Thimo083, welkom! Dit zou niet de bedoeling moeten zijn natuurlijk. Wil je naast het beantwoorden van de vragen hierboven, ook je forumprofiel updaten met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Dan helpen we je graag verder!
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt niet meer gereageerd, zie ik. Heb je inmiddels op een andere manier contact met ons gehad? Als ik nog iets voor je kan doen, hoor ik het graag.