Beantwoord

UPnP?

• 5 juli 2014
  • 45 reacties
  • 2260 keer bekeken

Hoe kan ik zien of wij deze knop hebben op de router?
Mijn vader zegt dat wij deze niet hebben, hij zegt niks te zien.

Ik heb namelijk een klein nasje gekocht (WD My Cloud) en daar wordt aangegeven voor een betere verbinding deze in te schakelen.

Wij hebben alles in 1 glasvezelpakket.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door wjb 11 juli 2014, 18:51

Dan wordt het tijd om dit topic op opgelost te zetten.

Kies een bericht in jouw topic dat jij als de oplossing ziet en klik daarbij op "Als oplossing accepteren".

Prettig weekend en vergeet niet die backup functionaliteit te activeren, ook op de PC van jouw vader.

Je weet nooit waar het goed voor is. ;)

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hoi, & Welkom op het KPN Forum 🙂!

Welke modem/ExperiaBox hebben jullie?
Hartelijk dank voor de sneller reactie en de welkom!

Wij hebben KPN Experia box ZXV10H220N.

Mocht UPnP er niet opzitten weet u dan wat eventueel de mogelijkheden zijn?
Kan het ook zijn dat het de reden is dat gegevens overzetten hierdoor zooo traag gaat?
Als ik alles over moet zetten ben ik namelijk uren en uren bezig 😮.

Ik begreep via google dat UPnp te maken heeft met nauw samenwerken van apparaten. Verder heb ik geen kennis...

Alvast bedankt voor de reactie 🙂.

Groetjes,
Lucinda

Reputatie 4
Badge +3
Deze modem (de ZTE H220N) beschikt wel over UPnP; Log in op het modem via http://192.168.2.254 en klik op het tabblad 'Application' daarna links middenin op 'UPnP IGD' en vink het vakje van 'Enable' aan en klik op 'Submit'.

De ZTE H220N beschikt over 100 Mbps poorten waardoor gegevens mogelijk trager overgedragen worden. Je kunt kosteloos je modem omruilen voor een Recentere versie.

Bel naar de KPN KlantenService met de opmerking dat je huidige modem Defect is. Vraag om een nieuwe.

ADSL/VDSL: 0800 - 0402
Glasvezel: 0800 - 0404

24/7, 7 dagen per week beschikbaar.

Bellen is geheel kosteloos.

Laat je even weten of het is gelukt?
Reputatie 2
Badge
Toevoeging voor Lucinda;

Hou je er wel rekening mee dat UPnP veiligheidsrisico's met zich mee brengt?! Via onze vriend Google is daar meer dan genoeg informatie over te vinden, succes!
Hartelijk dank voor de reacties! Betreft een nieuwere modem zal ik doorspelen naar mijn pa.

Ik begrijp via onze vriend google dat vooral virussen makkelijker binnen komen. Ook las ik weer dat consumenten hier niet echt zorgen over hoeven te maken. Ik vind het nu erg lastig moet ik het nu wel inschakelen of toch niet? Ik heb op zich verbinden met de wd cloud. Vind het maar lastig wat nu het beste is.

Reputatie 2
Badge
Lucinda,

Als je kiest voor veiligheid m.b.t. de Western Digital My Cloud?! Uitzetten.
Elk beveiligingsrisico is er eentje teveel, hoe meer je er negeert des te eerder loop je schade op.

Een static ipadres en virtuele poort zónder UPnP is veiliger én nog sneller terug te vinden in je netwerk!!
Ik gok dat je er dan nog snelheid mee wint ook?!

Heel veel data eenmalig overzetten naar een cloud kun je het beste bekabeld doen, heeft de WD My Cloud die optie?! Scheelt je lange dagen en nachten werk.

Succes!
Reputatie 2
Badge
De WD My Cloud heeft een USB 3.0 poort, alles eerst uploaden én dan static ip en virtuele poort zal resulteren in een fijne, snelle en veilige cloud!!
Bedankt voor de reactie!

Oké, duidelijk dan kies ik er inderdaad ook voor om het uit te houden want zo heb ik ook verbinding.
Ik ben het met je eens veiligheid is erg belangrijk.

Klopt het heeft een USB 3.0 poort. Dus gewoon met een usb kabel verbinden aan de pc en zo alles overzetten begrijp ik? Ja, klopt via internet overzetten is echt zoooo traag. Ik krabbelde al achter me oor wat heb ik nu toch gekocht.

Static ip en virtuele poort hoe moet ik dat voor elkaar krijgen?
Ik heb dit op google gevonden:
http://www.snelrennen.nl/simplestaticip/#.U7l4dLGuOrY
zoiets?

Bedankt voor de fijne hulp!

Reputatie 7
Dat UPnP een "veiligheidsrisico" met zich mee brengt klopt, maar je kunt ook zwaar overdrijven.

UPnP doet niets anders dan automatisch port-forwardings in de router "programmeren".

Het risico zit in in het feit dat daarmee een virus op een PC dus ook een UPnP verzoek kan doen om een poort te openen.

Niet dat die dat nodig hebben, want eenmaal aanwezig op de PC zal deze altijd gewoon naar buiten kunnen communiceren. Er is voor een virus dus helemaal geen behoefte om gebruik te maken van UPnP.

Het "extra" risico is dus ook heel laag.

Een NAS (zoals de WD my cloud) configureer je het beste door het IP adres van de NAS als DHCP binding in de Experia Box op te nemen en de benodigde port-forwardings in de Experia Box te plaatsen voor het benaderen van de NAS vanaf Internet.

Vergeet a.u.b. alles wat hier vermeld is over die USB 3.0 poort.

Een NAS is er juist voor bedoeld om via het Netwerk benaderd te worden.

Ik heb hier zowel een WD My Cloud als een Synology NAS opreationeel.

Bedankt voor uw input!

Betreft uw reactie:
Een NAS (zoals de WD my cloud) configureer je het beste door het IP adres van de NAS als DHCP binding in de Experia Box op te nemen en de benodigde port-forwardings in de Experia Box te plaatsen voor het benaderen van de NAS vanaf Internet.

Hoe moet ik het bovenstaande voor elkaar krijgen 😃?

Ik ga zo meteen eens kijken naar deze reactie die eerder is gegeven:
Deze modem (de ZTE H220N) beschikt wel over UPnP; Log in op het modem via http://192.168.2.254 en klik op het tabblad 'Application' daarna links middenin op 'UPnP IGD' en vink het vakje van 'Enable' aan en klik op 'Submit'.

Mag ik gelijk even een ander vraagje aan u stellen over de nas?
Heeft u ook de melding op uw telefoon 1003 unable to acces device met de cloud app? Op het WD forum stond wel info hierover maar alles is in het Engels ik kwam er niet uit. De photo app werkt helemaal niet bij mij. Klopt het dat de overdracht traag is met grotere bestanden, dat het uren en uren duurt of heeft het nu echt met de UPnp te maken? Of waren mijn verwachtingen gewoon te hoog? Kan ook natuurlijk! Ik heb gelezen dat meer mensen dit ondervinden. Wat is uw ervaring? Bedankt!!

Reputatie 2
Badge
Het is een veiligheidsrisico óf niet, half om half haal je bij de slager.

Via DHCP krijgt het apparaat een opeenvolgend ipadres, handiger is om het een vast ipadres te forceren dan te moeten inloggen om te kijken waar dat ding nou weer is gebleven, vooral als de release op 1 uur staat.

Als mevrouw 2 TB wil overzetten is USB 3.0 toch echt sneller én heeft niemand er last van, daarna zijn de gegevens via het netwerk voor iedereen beschikbaar zoals het is bedoeld.

Reputatie 7
@Everterstraat,

Iedereen die handmatig een IP adres instelt op een apparaat (computer, NAS of wat voor ander apparaat dan ook) heeft weinig kaas gegeten van effectief en efficient beheer van een netwerk.

Mijn advies is: Stel nooit, maar dan ook nooit een IP adres handmatig in op een apparaat, maar laat dit altijd via de DHCP server (van de router) lopen.

Wil je dat het apparaat een vast IP adres op jouw netwerk krijgt (wat natuurlijk gewenst is voor een NAS of een server), dan zet je het IP adres vast in de DHCP server m.b.v. een DHCP binding.

Blijkbaar ken jij de functionaliteit van DHCP bindings nog niet, maar het is nu precies bedoeld om een vast IP adres toe te wijzen aan een apparaat en toch een centraal beheer van IP adressen te hebben. (Bijkomend voordeel: Als je die NAS een keer aan een andere router moet koppelen, dan doet hij het gewoon direct weer!)

USB 3.0 is inderdaad sneller, maar dat moet je gewoon niet willen. In de praktijk haal je de theoretische snelheid van USB 3.0 nooit, en een NAS zet je uiteindelijk op een stil plekje (zoals de meterkast) waar niemand er last van heeft. Ik zie je al telkens een USB kabeltje trekken.

Nee, NAS staat voor Network-Attached-Storage dus gebruik hem dan daar ook voor.

Reputatie 7
Hoi lucinda-nl,

Welk type WD my cloud en Experia Box heb je?

Ik kan dan kijken welke stapjes jij moet doorlopen om de benodigde port-forwardings te definiëren en een DHCP binding voor jouw WD op te zetten.

Ik benader mijn WD zonder problemen vanaf mijn PC, tablet en telefoon.

Reputatie 2
Badge
@Wjb;

Jij doet veel aannames, komt best arrogant over. Van wie of waar heb je dat geleerd?! Snel afleren.

Ik stel static ipadressen altijd in via dhcp binding in de router.
Elk apparaat apart kost onnodig veel tijd en verlies je de controle en het overzicht mee.

En als ik bij een klant TB's moet overzetten en dat kán bedraad of via een draadloze verbinding, doe ik dit bij voorkeur bedraad; scheelt tijd, tijd kost geld én de tijdswinst die ik maak besteed ik liever thuis.
Dat jij heel lang wil wachten én netwerken wil overbelasten omdat het draadloos kán, jouw keus.

En met je onnodige verwijten naar mij help je Lucinda niet mee, focus je liever op haar probleem?!
@Lucinda;

Ben je al iets verder gekomen?!
@wjb ik zal morgen even de gegeven hier noteren. Dankjewel.

@ Everterstraat ik heb ingelogt op/in de router en dat ging goed 🙂. Ik heb ook de gegevens gevonden over UPnP.  Aangezien ik totaal niet ict achtergrond heb. Heb ik voor mezelf even de proef op de som genomen om het in te schaken en een map foto's over te zetten. Mijn test of het sneller zou gaan. Merk daar niet zoveel van 😛 heeft nog meer als een duur mogen duren voor 3.9 GB. Heb wel diverse foto's die hij niet kon overzetten. Verder geen idee. Wellicht toeval. Heb nog niet getest/gekeken wat mijn wd cloud zegt over de verbinding. 

Betreft USB voor mij is het mogelijk om het via die weg te doen eenmalig er zit USB op en ik heb mijn nas naast mijn desktop staan. Had nog een extra netwerkkabel liggen op mijn kamer zodoende. Mijn laptop is in ieder geval in grote lijnen gereed. Doe alles met beetjes.

Reputatie 2
Badge
Lucinda,

UPnP aan of uit zal qua snelheid niets uitmaken. Als je kiest voor 100% veiligheid zet je UPnP uit, anders kan je het gerust aanzetten.

Waarom zou je draadloos overzetten en meer dan een uur wachten als het sneller via een draadje kan?! WD Cloudje volgooien is toch eenmalig om het vervolgens overal draadloos te kunnen benaderen.

Jij bent niet de enige, bijna iedereen leert elke dag wel iets!

Succes verder.

Klopt! Daar kwam ik ook achter. Vermoede dat al. Maar dacht weet nu de weg en gewoon eens proberen.

Ja, voor mijn desktop is dat zeker ideaal. Vooral als het in handbereik is. Bedankt!

Reputatie 7
 @Wjb;

Jij doet veel aannames, komt best arrogant over. Van wie of waar heb je dat geleerd?! Snel afleren.

Het kan arrogant overkomen, maar het gaat hier om duidelijk zijn.

Jouw opmerking "Via DHCP krijgt het apparaat een opeenvolgend ipadres, handiger is om het een vast ipadres te forceren dan te moeten inloggen om te kijken waar dat ding nou weer is gebleven, vooral als de release op 1 uur staat." zet mensen (mij incluis) op het verkeerde been. Vermeldt dan ook dat het het beste is dat je dat via een DHCP binding doet en niet door zo'n IP adres op de PC in te stellen, niet iedereen heeft dezelfde expertise als jij.

En als ik bij een klant TB's moet overzetten en dat kán bedraad of via een draadloze verbinding, doe ik dit bij voorkeur bedraad; scheelt tijd, tijd kost geld én de tijdswinst die ik maak besteed ik liever thuis.

Dat jij heel lang wil wachten én netwerken wil overbelasten omdat het draadloos kán, jouw keus.

Dat is dan weer echt een aanname van jou, wie heeft het hier over draadloos? Die NAS heeft (zoals elke NAS) gewoon een netwerk poort. Dus NAS bedraad, PC bedraad en pompen maar. 4GB neemt dan een paar minuutjes. Tijd voor een kopje koffie, biertje of het volgende hoofdstuk van mijn spannende boek.

En met je onnodige verwijten naar mij help je Lucinda niet mee, focus je liever op haar probleem?!

Het is geen verwijt naar jou, maar een verzoek om duidelijke antwoorden waar TS echt verder mee kan.

Reputatie 2
Badge
Agree wjb, koffietijd 🙂
Mijn modem is: ZXV10H220N.

Mijn WD Cloud is: Zie foto  (ik heb ff het mac adres doorgestreept twijfel of je dit zomaar op internet moet zetten).

Ik ben benieuwd naar de stappen! https://

Reputatie 2
Badge
Persoonlijke details kun je altijd beter afschermen Lucinda máár met het macadres i.c.m. je forumnaam kán niemand iets.
Hoop niet dat je het macadres op de NAS zelf hebt doorstreept máár alleen op de foto met een tekenprogramma?!

Wjb ging het stappenplan voor je uitstippelen, succes verder met je cloud!
Reputatie 7
Ik kan het type van de WD hier nog niet uithalen, maar dat maakt op zich net zoveel uit.

De handleiding van de WD My Cloud kan je hier raadplagen.

Stappen om jouw WD My Cloud op jouw netwerk up and running te krijgen:

1) De WD My Cloud een vast IP adres geven d.m.v. een DHCP binding.

2) De WD My Cloud toegankelijk maken vanaf Internet.

Stap 1: De WD My Cloud een vast IP adres geven d.m.v. een DHCP binding.

Login op de Experia Box. (Jij hebt een ZTE H220N, de screenshots zijn van een ZTE H368N (V9) maar de schermen zijn precies hetzelfde.)

Ga naar de pagina Network -> LAN -> DHCP Server

https://

Controleer in de lijst staat of jouw WD aangesloten is (zoek naar het MAC adres dat onder op jouw WD staat).

Noteer voor jezelf even het IP adres dat jouw WD nu heeft.

Ga naar de pagina Network -> LAN -> DHCP Binding

Vul hier een nieuwe entry voor het MAC adres van jouw WD. (Zet enabled aan en kies een "gemakkelijk" IP adres dat nog niet gebruikt wordt zoals bijvoorbeeld 192.168.2.200)

Als je een ander IP adres kiest dan het IP adres van dat de WD nu heeft (uit de vorige stap), herstart dan jouw WD en wacht tot deze weer up and running is.

Zo, als het goed is heeft jouw WD nu het IP adres dat je hier gedefinieerd hebt. (Kan je controleren

door opnieuw in de DHCP Server te kijken.)

Jouw WD is nu onder dit IP adres op het lokale netwerk up and running en klaar om te gebruiken.

Stap 2: De WD My Cloud toegankelijk maken vanaf Internet.

Ga naar de pagina Application -> Port-forwarding

Klik hier op "Click here to add an Application".

Vul de naam van de nieuwe Application met bijvoorbeeld "WD My Cloud", vul de eerste port-forwarding die nodig is en klik op "Add".

Opmerking: De te gebruiken Start port en End port zijn afhankelijk van de instellingen die je op de WD hebt ingesteld. Ik ga hier even uit van de "standaard" instellingen.

Vul ook de tweede port-forwarding die nodig is en klik op "Add".

Resultaat:

Klik op "Back".

Vul het IP adres in dat de aan de WD hebt toegewezen, selecteer de Aplication die je net aangemaakt hebt en klik op "Add".

Nu is jouw WD My Cloud ook vanaf Internet te benaderen en is de WD dus volledig up and running.

Opmerking: Als je heel veel data te verstouwen hebt, dan kan je het beste jouw PC ook met een UTP kabel aansluiten. (Is sneller dan via WiFi.) Kan dat niet, zorg dan voor een optimale WiFi ontvangst door die PC niet al te ver van jouw Experia Box te plaatsen.

TIP: Ga ook de back-up functionaliteit van de WD gebruiken om jouw documenten, foto's, etc. automatisch veilig te stellen. Ik heb hiermee de laptop van mijn dochter al één keer kunnen redden.

Een drukke student, dus je kunt begrijpen dat ze heel blij was dat ze haar werk documenten niet kwijt was.

Mocht je nog vragen hebben, dan zien we ze hier wel weer. ;)

Bedankt voor de stappenplan!

Ik kon vd week opeens niet inloggen hier :-s vandaar wat later een reactie!

Ik ga komende dagen hieraan werken. Mijn netwerk lijk steeds weg te vallen 😮. Hopelijk hierna niet meer.

Sinds UPnP aanstaat werken beide apps op mijn telefoon goed dus naarbehoren 😃. In ieder geval weer een stapje verder!

Ja, back ups maken heb ik inmiddels al gedaan 🙂. Mijn extrene schijf die "overleden" is heb ik er nog niet aangehangen om mijn gegevrns over te zetten. Wacht er even mee totdat het goed werkt.

Nogmaals bedankt!!

Ik heb idd bemerkt dat via de kabel (internet) van mijn desktop het overzetten sneller is dan bij wifi (laptop). 

Helaas kom ik er niet uit.

Ik stagneer hier:
vul de naam van de nieuwe Application met bijvoorbeeld "WD My Cloud", vul de eerste port-forwarding die nodig is en klik op "Add".

Opmerking: De te gebruiken Start port en End port zijn afhankelijk van de instellingen die je op de WD hebt ingesteld. Ik ga hier even uit van de "standaard" instellingen.

Ik heb geen idee wat ik moet invullen en wat de standaardwaarden zijn. Kan het niet terug vinden in de handleiding en ik kan ook niet meer inloggen op mijn WD My Cloud dasboard aangezien hij niet mijn WD Cloud herkent valt weg in het netwerk. Hopelijk weet u een manier om er achter te komen wat de standaard poortgevens zijn.

Groetjes van Lucinda

Reputatie 7
Beste Lucinda,

Je zegt dat je niet meer kunt inloggen op "jouw WD Cloud dashboard  aangezien hij niet mijn WD Cloud herkent valt weg in het netwerk".

Wat bedoel je hier nu precies mee? (Screenshot?)

Heb je nu wel of niet zo'n port-forwarding gemaakt? (Screenshot?)

Heb je wel of niet een DHCP binding gemaakt? (Screenshot?)

Reageer