Beantwoord

UPnP?

• 5 juli 2014
  • 45 reacties
  • 2260 keer bekeken

Toon eerste bericht

45 reacties

Beste wjb,

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb even de gevraagde screenshots gemaakt.

Vraag1:Wat bedoel je hier nu precies mee? (Screenshot?)
Als ik op de icoon van WD My Cloud-dashboard klikt op de desktop krijg ik dit:
https://

Vraag 2: Heb je nu wel of niet zo'n port-forwarding gemaakt? (Screenshot?)

Verder kwam ik niet, want ik weet niet wat ik moet noteren bij de porten. Ik kan het niet vinden.

Vraag 3: Heb je wel of niet een DHCP binding gemaakt? (Screenshot?)
Ja, dat is gelukt.

Ik heb even alles in aparte berichten gezet, kreeg net een melding en opeens was alles weg behalve dan mijn eerste tekst met screenshot.

Wederom bedankt!

Trouwens, in mijn printscreen hieronder zie je links onder bij netwerk nu wel my cloud staan. Maar soms is deze spontaan verdwenen. Was ik nog even vergeten erbij te zetten bij vraag 1.

Reputatie 7
Ik mis nog het screenshot van de DHCP binding.

Ik denk ook dat je die nog niet gemaakt hebt.

Jouw My Cloud staat nu blijkbaar op 192.168.2.3 en niet op 192.168.2.4.

Om jouw dashboard te bereiken moet je nu dus 192.168.2.3 gebruiken.

Dat is nu precies de reden voor zo'n DHCP binding. Daarmee verandert het IP adres niet meer, iets wat nu dus wel gebeurt is.

Kijk nog even goed naar het tweede screenshot uit het stappenplan.

Deze ben ik dan vergeten toe te voegen.

Oke. Hier staat hij nu op 3.

Ik heb ff de test op de som genomen. En weer op het icoon geklikt. Ik heb weer het zelfde probleem. Ik zag juist in de balk dat hij opent met 4 nu heb ik met de hand in het adresbalk een 3 gezet in plaats van 4 en nu komt inderdaad het juiste scherm naarvoren. Hoe kan ik dit oplossen?

Reputatie 7
The easy way:

Wijzig jouw DHCP binding van 192.168.2.3 naar 192.168.2.4 en reboot jouw My Cloud.

Persoonlijk geef ik de voorkeur om servers en dus ook een NAS hoog in de reeks vast te leggen, dus bijvoorbeeld op 192.168.2.200.

Als je overigens jouw PC opnieuw start is het probleem dan niet al verholpen?

Ik heb eerst de pc opnieuw laten opstarten dit maakte geen verschil.
Zowel via de cloud dashboard als via de modem staat 3.
Nu kreeg ik een spontaan idee om op de icoon van de cloud dashboard te klikken en bij eigenschappen gekeken. Daar stond die 4 en heb daar een 3 van gemaakt. Nu werkt het goed 😃.

Aangezien ik verder geen verstand heb van netwerken etc. Waarom heb jij een voorkeur in een hoge reeks?

Nu schuilt mij alleen de vraag nog hoe weet ik wat ik bij de poorten moet invullen?

Ook las ik in de handleiding het volgende:

Reputatie 7
Ik gebruik hoge nummers voor servers om het onderscheid te hebben tussen servers (hoge nummers) en PC's, Tablets en Telefoons (lage nummers).

Weet je ten alle tijden (ook over een jaar) of je zo'n DHCP binding ongestraft weg mag gooien (laag wel, hoog niet).

Die poortnummers kan je vinden in jouw dashboard bij Instellingen -> General -> Cloud Access -> Configure.

Hij staat daar wellicht nog op automatisch en als dat zo is, doe je er verstandig aan deze op manual te zetten en voor de HTPPS poort 8443 te kiezen en voor de HTTP poort 8080. De poorten die je hier kiest (of al hebt staan) zijn de Start Port en End Port die je moet opgeven. (Zoals in het stappenplan aangegeven.)

Waarom nu handmatig instellen?

1) Als je ooit nog een webserver thuis neerzet of VPN verbindingen naar jouw thuisnetwerk wilt opzetten dan bijten de poorten van de WD daar in ieder geval niet mee.

2) Als iemand op Internet in de browser (per ongeluk) een keer jouw IP adres ingeeft, dan staan ze niet direkt op het inlogscherm van jouw WD, daarvoor moet je vanaf Internet dan nog :8080 achter het IP adres invullen. (Weer een kleine extra drempel voor hackers.)

Hoi wjb,

Volgens mij is het gelukt!

Ik heb de poorten via het cloud dashboard aangepast.
8.jpg

Daarna heb ik de forwarding gedaan.

6.jpg

7.jpg

Wederom hartelijk dank voor de hulp!

Ik begrijp nu ook waarom handmatig invullen. Heel fijn ja om te weten betreft de 8080 achter het IP adres. Elke drempel is meegenomen vandaag aan de dag!

Oké, klinkt inderdaad wel handig betreft de hoge IP nummer. Aangezien ik toch alles beheer hier thuis kan ik dat wel aanpassen. Mijn pa weet net internet en Word etc te vinden en daar houdt het op. Kan ik het IP aders gewoon makkelijk wijzigen als naar het voorbeeld in het stappenplan? Ik neem aan dat ik het dan ook moet aanpassen bij de forwarding, en via het dashboard via de cloud evenals bij het icoon van de dashboard? Ik wacht nog even met aanpassen voordat dadelijk alles overhoop ligt.

Groetjes van Lucinda :D

Reputatie 7
Volgens mij wordt jij nog eens een echte "newerkbeheerder". ;)

Je kan het inderdaad gewoon wijzigen conform het stappenplan.

En je hebt volkomen gelijk dat je dan ook de port-forwarding en het dashboard moet aanpassen. :D

:D

Ik heb net de eerste stap gedaan voor een ander IP adres, alleen nu moet ik mijn WD opnieuw opstarten. Ik had gelezen in de handleiding dat je dat via WD Quick Vieuw moet doen. Maar WD Quick View werkt bij mij niet :S. Er gebeurt niks met klikken. Even kijken of ik het opnieuw kan installeren. Wellicht wil het dan wel.

Reputatie 7
Je kunt hem ook gewoon even uit en weer aan zetten, daar kunnen ze echt wel tegen.

Oké, inmiddels een 2de keus optie gevonden via de dash dus hij is nu bezig met opnieuw opstarten. Net Quickview eraf gegooid opnieuw geïnstalleerd maar heeft nog geen zin. Kan zometeen weer verder 🙂.

Volgens mij is alles gelukt!
Bedankt!!

Reputatie 7
Gefeliciteerd, ik wist dat je het kon. :D

Wel heb je waarschijnlijk nu nog UPnP aan staan op de Experia Box.

Dat is tenminste waar dit topic mee begon.

Als het goed is kan je UPnP nu gewoon weer uitzetten op de Experia Box, wel zo veilig.

Dankjewel!

Klopt, deze heb ik nog aanstaan.
Ik zal het weer uitzetten en dan hoop ik dat de apps,

op mijn telefoon goed blijven werken.

Bedankt!
Echt, ben er zo blij mee dat iemand mij kon en wilde helpen!

Toppie!

Gelukt en Appje werkt nog naar behoren :D

Reputatie 7
Dan wordt het tijd om dit topic op opgelost te zetten.

Kies een bericht in jouw topic dat jij als de oplossing ziet en klik daarbij op "Als oplossing accepteren".

Prettig weekend en vergeet niet die backup functionaliteit te activeren, ook op de PC van jouw vader.

Je weet nooit waar het goed voor is. ;)

Reputatie 7
Badge +3
Beste WJB,

Complimenten en dank voor de assistentie en wijze van hulp aangeboden zodat Lucinda weer op weg is.

We zullen dit topic bij deze zoals je zelf al aangeeft afsluiten als zijnde opgelost.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Reageer