Beantwoord

V10 nat type problemen Xbox One

• 2 oktober 2015
  • 17 reacties
  • 6480 keer bekeken

Zojuist de V10 van KPN aangesloten, ik heb UPnP aangevinkt in de modempagina, maar mijn nat type staat op 'gemiddeld'. Na gezeik met de V8, V9 nu ook met de V10? Heeft KPN dit na al die jaren nog steeds niet opgelost?!

Hoe krijg ik mijn nat DEFINITIEF op open? Aan Xbox/Microsoft ligt het niet, want daar heb ik meerdere keren uren mee aan de telefoon gehangen. Het probleem ligt bij KPN die hun modems maar 'dicht blijven spijkeren'.

icon

Beste antwoord door Erik_ 28 oktober 2015, 10:40

Zoals al meerder keren in dit topic aangegeven, het is niet mogelijk om in de Experia Box een ander NAT type te krijgen dan Moderate.

Echter, het is inderdaad mogelijk dat de X-Box zelf wel Open aangeeft. Dit is echter een benaming van de X-Box zelf, en komt niet overeen met de definities van de NAT-typen zoals die in routers gebruikt worden.

Op deze link, die ik al eerder gaf, zie je ook staan dat spelconsoles hun eigen meldingen gebruiken. Een X-Box zal Open weergeven als de juiste instellingen zijn gemaakt. Die juiste instellingen kan door poorten openzetten (wat niet altijd makkelijk is en ook niet flexibel), door DMZ of door UPnP (IGD). Als je die laatste gebruikt, zou de X-Box het gewoon moeten doen en zou deze ook Open moeten weergeven (en de Experia Box Moderate).

Als dat niet zo is, kun je een van de andere opties proberen.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

NAT type Open betekent dat je geen NAT gebruikt en zolang je een (consumenten)router gebruikt zal je dit nooit krijgen.

De Xbox One en 360 werken overigens gewoon met de V10 d.m.v. UPnP. Dit is door meerdere mensen in de testgroep gerapporteerd.
Ook de PS3 en 4 werken goed. Bij mij, maar ook bij anderen.

Robin
RobinFlikkema schreef op 2 okt '15 om 17:01u

Hoi,

NAT type Open betekent dat je geen NAT gebruikt en zolang je een (consumenten)router gebruikt zal je dit nooit krijgen.

De Xbox One en 360 werken overigens gewoon met de V10 d.m.v. UPnP. Dit is door meerdere mensen in de testgroep gerapporteerd.
Ook de PS3 en 4 werken goed. Bij mij, maar ook bij anderen.

Robin 
Waarom zou ik er om liegen? Hij staat nu op 'strict' zelfs. UPnP is aangevinkt en ik heb de Xbox One een static IP toegewezen. 

Dat het bij 'meerdere' mensen werkt zegt helemaal NIKS! De V8 en/of 9 werkte bij de één ook en de ander niet. Altijd hetzelfde gezeik weer met KPN, nieuw modem of niet. Ik eis een permanente oplossing of ik zeg al mijn abonnementen op. Heel simpel. KPN weerhoudt mij er gewoon van gebruik te maken van de middelen waar ik voor betaal doordat zij hun modem dicht blijven spijkeren... 

Ik wil van die 'strict' af, hoe doe ik dat?

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je krijgt OPEN alleen als je het apparaat direct op een modem aansluit (zonder NAT dus). Zodra er een router tussen zit gaat je dit niet meer lukken.

MODERATE is degene die je wilt. Dit krijg je door de goede poorten te openen OF UPnP te gebruiken. Als je een van deze gebruikt is het handig dat het apparaat direct op de Experiabox zit aangesloten en niet met repeaters of extra routers.

STRICT betekent dat je geen UPnP of Port Forwarding gebruikt, of niet goed. Dit zoek je dus niet.

Kan je eens uitleggen hoe de XBOX is aangesloten?

Overigens ben je natuurlijk vrij om je abonnementen optezeggen wanneer je contract dat toestaat.

Robin
RobinFlikkema schreef op 2 okt '15 om 21:03u

Hoi,

Je krijgt OPEN alleen als je het apparaat direct op een modem aansluit (zonder NAT dus). Zodra er een router tussen zit gaat je dit niet meer lukken.

MODERATE is degene die je wilt. Dit krijg je door de goede poorten te openen OF UPnP te gebruiken. Als je een van deze gebruikt is het handig dat het apparaat direct op de Experiabox zit aangesloten en niet met repeaters of extra routers.

STRICT betekent dat je geen UPnP of Port Forwarding gebruikt, of niet goed. Dit zoek je dus niet.

Kan je eens uitleggen hoe de XBOX is aangesloten?

Overigens ben je natuurlijk vrij om je abonnementen optezeggen wanneer je contract dat toestaat.

Robin 
De Xbox is (direct) bekabeld aangesloten op het V10 modem. Ik wil een OPEN nat, geen MODERATE en geen STRICT. Zonder router geen open nat is trouwens niet waar. Ik heb er jarenlang een (Linksys) router tussen gehad en nooit problemen gehad met mijn nat type (ZIGGO). Maar dat ter zijde...

Alleen met een OPEN nat kan ik online gamen, met MODERATE of STRICT NIET.

Ik heb UPnP aangevinkt en de Xbox een static IP toegewezen. 

Reputatie 7
NAT OPEN zal je nooit krijgen achter een NATTING device zoals een router.

NAT MODERATE is het hoogst haalbare en dat zou ook gewoon moeten werken.

Om UPnP te laten werken is het conform de richtlijnen (officieel) vereist dat de Xbox zijn IP adres van de DHCP server krijgt en dus niet hard op de Xbox is ingegeven.

wjb schreef op 2 okt '15 om 22:40u

NAT OPEN zal je nooit krijgen achter een NATTING device zoals een router.

NAT MODERATE is het hoogst haalbare en dat zou ook gewoon moeten werken.

Om UPnP te laten werken is het conform de richtlijnen (officieel) vereist dat de Xbox zijn IP adres van de DHCP server krijgt en dus niet hard op de Xbox is ingegeven.

Ik volg niet wat je zegt. Mijn NAT is altijd (na veel gedoe) open geweest, ik heb geen router aangesloten? UPnP is aangevinkt, Xbox One static-ip toegewezen, meerdere poorten opengezet en het staat nog steeds op 'strict'. Die V10 van KPN werkt niet beter met consoles dan de V8 en V9. Nieuw apparaat, hetzelfde gezeik. Wanneer zit KPN eens een keer in dat dit een groot probleem is voor gamers? Met ZIGGO heb ik wat dit betreft NOOIT problemen gehad, en vrienden die UPC hebben, hebben dit gezeik ook niet. Dus kom niet aanzetten met dat het probleem bij Xbox/Microsoft ligt...

Hoe kom ik van die strict af?

Reputatie 7
NAT type OPEN is onmogelijk achter een natting device zoals een router die in router-mode en dus niet in bridge-mode staat. Je zult dan ook nooit NAT type OPEN krijgen achter een Experia Box.

NAT type MODERATE is het hoogst haalbare en als er toch NAT type OPEN weergegeven wordt dan is dit een weergave probleem en heb je nog steeds geen NAT type OPEN.

NAT type OPEN is alleen mogelijk als het IP adres van de Xbox een publiek IP adres is en dus niet een 192.168.x.x adres.

De Xbox zou dan daarvoor zelf de pppoe verbinding met KPN moeten onderhouden waarbij de Experia Box in bridge-mode zou moeten staan.

Dit is dus bij geen enkele KPN aansluiting het geval.

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Jax,

Lastig dat je problemen ervaart met het aansluiten van je XBox. Het klopt wat al aangegeven is in dit topic dat je achter een router (wat de Experia Box eigenlijk ook is) nooit een Open NAT type zult hebben. De XBox kan zelf echter wel, mits in de Experia Box de instellingen juist zijn, aangeven dat het Open is. Dit is strikt genomen dan niet helemaal waar, maar in de praktijk kun je dan alle functies die je wilt gebruiken. Hier vind je iets meer informatie.

Om nu dan ook met de V10 ongestoord gebruik te kunnen maken van de XBox zet je inderdaad UPnP aan, maar hoef je verder geen instellingen aan te passen (zoals het toewijzen van een static IP). De Experia Box zal dan aangeven dat de NAT moderate is, en als het dan verder goed gaat, zal de XBox Open aangeven en kun je gamen zoals je gewend bent.

Erik_ schreef op 6 okt '15 om 09:55u

Hallo Jax,

Lastig dat je problemen ervaart met het aansluiten van je XBox. Het klopt wat al aangegeven is in dit topic dat je achter een router (wat de Experia Box eigenlijk ook is) nooit een Open NAT type zult hebben. De XBox kan zelf echter wel, mits in de Experia Box de instellingen juist zijn, aangeven dat het Open is. Dit is strikt genomen dan niet helemaal waar, maar in de praktijk kun je dan alle functies die je wilt gebruiken. Hier vind je iets meer informatie.

Om nu dan ook met de V10 ongestoord gebruik te kunnen maken van de XBox zet je inderdaad UPnP aan, maar hoef je verder geen instellingen aan te passen (zoals het toewijzen van een static IP). De Experia Box zal dan aangeven dat de NAT moderate is, en als het dan verder goed gaat, zal de XBox Open aangeven en kun je gamen zoals je gewend bent.

Beste Erik,

Ik heb UPnP aangevinkt, maar mijn NAT-type staat nog steeds op moderate. Er gaat dus iets niet goed... met de V9 had ik dit probleem niet. Hoe los ik het nu op?

Gr. Jeffrey

Reputatie 7
Badge +30
Je zal naar mijn idee ook geen Open krijgen op een Xbox. Misschien zal een spel soms open aangeven, maar zij bedoelen daarmee te zeggen dat de goed poorten (via UPnP) open staan.

Zoals wjb al zei, zal je geen Open krijgen op je Xbox of PlayStation.

Robin
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 18 okt '15 om 20:54u

Je zal naar mijn idee ook geen Open krijgen op een Xbox. Misschien zal een spel soms open aangeven, maar zij bedoelen daarmee te zeggen dat de goed poorten (via UPnP) open staan.

Robin 
Klopt, je zal inderdaad geen NAT type OPEN krijgen, dat is zoals eerder gezegd onmogelijk voor gameconsoles aangesloten achter een NAT device zoals een router. Gisteren niet, vandaag niet en morgen niet, hoeveel berichten en/of privé berichten je er aan wijdt, het zal niet gaan lukken.

wjb schreef op 18 okt '15 om 23:02u
RobinFlikkema schreef op 18 okt '15 om 20:54uJe zal naar mijn idee ook geen Open krijgen op een Xbox. Misschien zal een spel soms open aangeven, maar zij bedoelen daarmee te zeggen dat de goed poorten (via UPnP) open staan.

Robin Klopt, je zal inderdaad geen NAT type OPEN krijgen, dat is zoals eerder gezegd onmogelijk voor gameconsoles aangesloten achter een NAT device zoals een router. Gisteren niet, vandaag niet en morgen niet, hoeveel berichten en/of privé berichten je er aan wijdt, het zal niet gaan lukken.

Wat is dit nou weer voor nonsens?! Bovendien wie heeft het over 'binnen een game'? Als ik naar Xbox -> Instellingen -> Netwerk ga (en dus GEEN game heb opgestart), dan gaf de Xbox OPEN aan (in ieder geval bij de V9 en bij al mijn ZIGGO vrienden). Nu ik de V10 heb geeft het ineens miraculeus 'strikt' of 'gemiddeld' aan, en dat komt omdat je kenneiijk ineens nooit 'open' kunt hebben, terwijl bij iedereen die geen KPN heeft dit wel zo is, en zelfs bij mij (bij de V8 & V9) ook zo was?!   

Proberen jullie nou ineens iedereen wijs te maken dat OPEN niet mogelijk is? Terwijl het altijd wel is gelukt? Krijgen jullie zoveel klachten hierover dat jullie het maar op deze manier proberen in plaats van die modems van jullie eens een keer compatible te maken?!

Zoals jullie het wel opmerken begin me oprecht te irriteren nu, dit is niks persoonlijks. Ik sta echt op het punt mijn abonnement bij KPN op te zeggen en naar een provider te gaan bij wie dit gezeik niet voorkomt. 

Nogmaals: ik wil mijn nat op OPEN hebben staan. Niet als ik in een game zit, maar als ik naar Xbox -> Instellingen -> Netwerk ga, wil ik OPEN zien staan, zoals ik dat ALTIJD zag staan bij de V8 en V9, en zoals al mijn vrienden/familieleden die bij Ziggo of een andere provider zitten, het ook op OPEN hebben staan.

Reputatie 7
Badge +30
Oké. Succes.

Als je kijk wat NAT Open (officieel) betekent, dan kan dit niet achter een Experiabox

Robin
Reputatie 2
Badge +2
hallo je kan je xbox een dmz toewijzen dan heeft je xbox volledige toegang met internet

Reputatie 7
Badge +27
Zoals al meerder keren in dit topic aangegeven, het is niet mogelijk om in de Experia Box een ander NAT type te krijgen dan Moderate.

Echter, het is inderdaad mogelijk dat de X-Box zelf wel Open aangeeft. Dit is echter een benaming van de X-Box zelf, en komt niet overeen met de definities van de NAT-typen zoals die in routers gebruikt worden.

Op deze link, die ik al eerder gaf, zie je ook staan dat spelconsoles hun eigen meldingen gebruiken. Een X-Box zal Open weergeven als de juiste instellingen zijn gemaakt. Die juiste instellingen kan door poorten openzetten (wat niet altijd makkelijk is en ook niet flexibel), door DMZ of door UPnP (IGD). Als je die laatste gebruikt, zou de X-Box het gewoon moeten doen en zou deze ook Open moeten weergeven (en de Experia Box Moderate).

Erik_ schreef op 28 okt '15 om 10:40u

UPnP is aangevinkt, de Xbox heb ik een vaste IP-adres toegewezen en ik heb nog extra poorten opengezet in de port forwarding. De eerste paar dagen stond mijn nat op OPEN, inmiddels staat die op STRIKT. Dit terwijl er verder GEEN aanpassingen zijn aangebracht en het modem NIET uit is geweest en/of gereset. 

Kortom, UPnP aanvinken WERKT NIET.... het werkt 'gewoon' niet. Ik zou hier niet om gaan liegen...

Ik zie graag een andere oplossing tegemoet. 

Reputatie 7
Badge +30
Ik denk dat er geen andere "oplossing" is.

Je kan DMZ proberen, of UPnP of Portforwarding. Niet meerdere tegelijk.

Robin

Reageer