Vraag

V10A duurt lang voor pagina's laden via wifi

  • 18 April 2019
  • 99 reacties
  • 5499 keer bekeken

9b073e71-ed64-4077-bb20-144ce3c53cfd.jpg

Hallo,

Ik heb sinds 2 weken glasvezel via de speedtest haal ik ongeveer 87mbps met kabel en via wifi 76mbps, dat zal goed moeten zijn, alleen zodra ik web pagina's open duurt het heel lang voor het gelanden is ook bij whatsapp moet je al snel 10/15 sec wachten voor die verbonden is zelfde bij marktplaats dan moet je lang wachten tot dat de foto's geladen zijn. hiervoor was ik klant bij Ziggo toen had ik nooit problemen. als ik een speedtest doen moet ik ook 10/15 sec wachten voor die verbinding heeft.

hoop dat iemand tips heeft.

Gr Elroy

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid + relevante quote van later uit de discussie toegevoegd hieronde
 

Dit zou opgelost moeten zijn door een fabrieksreset uit te voeren. Samengevat is IPv6 niet bij alle V10A's volledig uitgeschakeld waardoor websites eerst proberen te laden via IPv6 en het pas na een timeout nogmaals proberen via IPv4. Er wordt uitgezocht of we dit proactief kunnen herstellen voor alle V10A-gebruikers zonder dat een fabrieksreset nodig is maar dat blijkt een lastige opgave. 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

99 reacties

Sinds enkele weken overgestapt naar de KPN (met V10A) en ook hier het zelfde probleem:
websites laden traag, het wisselen tussen zenders in de KPN iTV APP (of bv. Ziggo Sport totaal APP) tussen kanalen heel erg traag (>15sec).
Dit geldt met name voor de android telefoon/tablets
Getriggerd door de DNS suggesties heb ik op mijn tablet de APP "DNS changer" geïnstalleerd en de DNS server op 1.1.1.1 (Cloudflare DNS) gezet: weg problemen.
Lijkt mij dus een DNS probleem.
@KPN: Is er al een plan om dit (na maanden) op te lossen?
Reputatie 7
Goed dat je dat hier met ons gedeeld hebt, ik hoop dat @Marina_ deze bevinding ook zal doorzetten naar de techneuten, het staaft in ieder geval mijn vermoeden en zou richting kunnen geven aan het onderzoek naar de oorzaak.
Ik kan deze bevindingen bevestigen, ik had last van hetzelfde probleem. DNS lookups duurden erg lang terwijl speedtests wel goede snelheden lieten zien.

Zelf heb ik mijn V10A volledig eruit gehaald, en een Ubiquiti EdgeRouter X aan mijn glas gehangen. Vereist wel wat configuratie, maar alles draait nu als een zonnetje.
Reputatie 7
... en een Ubiquiti EdgeRouter X aan mijn glas gehangen. Vereist wel wat configuratie, maar alles draait nu als een zonnetje.
Die configuratie valt toch wel mee met die voorgebakken scripts. 😉
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Boker, @ldam, @mfz, @PBIJb en @BobPrince (en @wjb ) Zoals ik eerder al aangaf heb ik het probleem nog eens bespreekbaar gemaakt en ze hebben hier gehoor aangegeven. We weten nog niet of het de oplossing is voor problemen met de V10A, maar hopelijk willen jullie dit testen.

Mijn collega's hebben een vermoeden dat het volgende zou kunnen helpen: Op de pagina Network> LAN van de Web Gui van het modem staat het vinkje achter “ISP DNS” uit, deze moet worden aangezet.



Je kunt dit vinkje aanzetten door in te loggen op de Experia Box V10A:

1) Start een browser zoals Internet Explorer en ga naar http://192.168.2.254
2) De gebruikersnaam is al ingevuld: ADMIN . Deze kun je niet veranderen
3) Op de achterkant van de Experia Box V10 A vind je een kaartje, schuif deze aan de kant. Daar vind je de unieke Admin password code.

Let op! De code is hoofdletter en cijfer gevoelig.

Als je het wachtwoord hebt gewijzigd en deze bent vergeten, voer dan een handmatige reset op je Experia Box uit.
Je kunt dan weer de Admin password code gebruiken achterop de Experia Box V10A.

Hopelijk lost dit jullie problemen met de V10A op. Ik hoor in ieder geval graag jullie bevindingen.
Goedemorgen @Boker, @ldam, @mfz, @PBIJb en @BobPrince (en @wjb ) Zoals ik eerder al aangaf heb ik het probleem nog eens bespreekbaar gemaakt en ze hebben hier gehoor aangegeven. We weten nog niet of het de oplossing is voor problemen met de V10A, maar hopelijk willen jullie dit testen.

Mijn collega's hebben een vermoeden dat het volgende zou kunnen helpen: Op de pagina Network> LAN van de Web Gui van het modem staat het vinkje achter “ISP DNS” uit, deze moet worden aangezet.



Je kunt dit vinkje aanzetten door in te loggen op de Experia Box V10A:

1) Start een browser zoals Internet Explorer en ga naar http://192.168.2.2542) De gebruikersnaam is al ingevuld: ADMIN . Deze kun je niet veranderen
3) Op de achterkant van de Experia Box V10 A vind je een kaartje, schuif deze aan de kant. Daar vind je de unieke Admin password code.

Let op! De code is hoofdletter en cijfer gevoelig.

Als je het wachtwoord hebt gewijzigd en deze bent vergeten, voer dan een handmatige reset op je Experia Box uit.
Je kunt dan weer de Admin password code gebruiken achterop de Experia Box V10A.

Hopelijk lost dit jullie problemen met de V10A op. Ik hoor in ieder geval graag jullie bevindingen.

Tot nu toe helpt het nog niet. ook heb ik de laatste dagen last dat Netflix hapert via de decoder en deze is rechtstreeks met kabel aangesloten op het modem, de laatste dagen schommelt de speedtest tussen de 18 56 Mpbs draadloos en bekabeld 65 en 82 Mpbs tot nu toe nog geen 100 kunnen halen
Reputatie 7
Als je het vinkje bij ISP DNS weghaalt, krijg je dan de mogelijkheid om zelf een DNS server in te stellen?
Zo ja: Wat gebeurt er dan als je daar als DNS server 1.1.1.1 (CloudFlare) gebruikt?
Als je het vinkje bij ISP DNS weghaalt, krijg je dan de mogelijkheid om zelf een DNS server in te stellen?
Zo ja: Wat gebeurt er dan als je daar als DNS server 1.1.1.1 (CloudFlare) gebruikt?

als ik het vinkje uit zet kan je niks veranderen
wel of geen vinkje bij ISP DNS maakt niet uit.
Je kan iid niets invullen als het vinkje er niet staat.
Reputatie 7

Als je het vinkje bij ISP DNS weghaalt, krijg je dan de mogelijkheid om zelf een DNS server in te stellen?
Zo ja: Wat gebeurt er dan als je daar als DNS server 1.1.1.1 (CloudFlare) gebruikt?
als ik het vinkje uit zet kan je niks veranderen

Fantastisch, het is juist de bedoeling dat je dan zelf een DNS server kan kiezen, maar zelfs dat blijkt op de V10A nog niet te werken.
Chapeau KPN, wat een "geweldig" apparaat die V10A. (Ahum)


Als je het vinkje bij ISP DNS weghaalt, krijg je dan de mogelijkheid om zelf een DNS server in te stellen?
Zo ja: Wat gebeurt er dan als je daar als DNS server 1.1.1.1 (CloudFlare) gebruikt?
als ik het vinkje uit zet kan je niks veranderen
Fantaatisch, het is juist de bedoeling dat je dan zelf een DNS server kan kiezen, maar zelfs dat blijkt op de V10A nog niet te werken.
Chapeau KPN, wat een "geweldig" apparaat die V10A. (Ahum)

kan wel iets vinden over Dynamic DNS


inderdaad wjb, dat staat er ook als je de help pagina opent
Reputatie 7
kan wel iets vinden over Dynamic DNS
Daar heb je in dit kader helemaal niets aan.
Reputatie 2
Het is niet te geloven dat bijna een jaar nadat KPN de Experiobox V10A introduceerde er nog zoveel bugs in de Firmware zitten.
Ik wacht op dit moment zelf om overgezet te worden van Telfort naar KPN.
Ik heb voor deze overstap gekozen omdat Telfort sowieso naar het KPN merk overgaat, omdat KPN in mijn regio IPV6 levert (Telfort levert nergens IPV6) en omdat ze voor minimale extra kosten 200/200 leveren.

Bij Telfort gebruik ik de EB V10. Liever had ik een eigen router ingezet maar ik moet zeggen dat de EB V10 niet tegenvalt.
Ik zou met de overstap naar KPN een EB V10A moeten gaan gebruiken (deze heb ik inmiddels ontvangen).
Gelukkig heb ik nog een ERlite liggen die ik wil gaan gebruiken.
Ik moet er niet aan denken dat ik om wat voor reden dan ook toch de EB V10A moet gaan gebruiken als ik dit topic (en vele anderen ) lees. Dit zou geen verbetering maar een verslechtering zijn t.o.v. wat ik nu heb en dan te bedenken dat ik van een "Budget" provider naar een "Premium" provider overstap.

Als KPN haar huidige en toekomstige Internet/TV/Telefonie platform wil baseren op de EB V10A dan zou ik met ZEER hoge prioriteit op korte termijn zorgen dat alle bugs uit de V10A gehaald worden zodat de V10A minimaal zo stabiel werkt en dezelfde features heeft als de EB V10.
Reputatie 7
Gelukkig heb ik nog een ERlite liggen die ik wil gaan gebruiken.
Ik neem aan dat je dit topic dan al gelezen hebt.
Reputatie 2
@wjb Jazeker, ik heb m.b.v. jouw script mijn ERlite reeds geconfigureerd. Ik hoop dat alles stabiel gaat werken en ik de EB V10A in de doos kan laten zitten.
Reputatie 2
Gisteren ben ik van Telfort overgezet naar KPN. Ik draai nu met een ERlite die ik nog had liggen en welke is geconfigureerd met het script van @wjb , dit werkt perfect.
Toch kon ik het niet laten om de EB V10A in eerste instantie te proberen.
Ik had al veel ellende gelezen over deze EB maar ik was echt verbaasd over wat ik zag.
Zoals al geconstateerd is het niet mogelijk om een eigen DNS server in te voeren als je ISP DNS uitzet !?
Als je UPNP activeert dan kun je nergens zien welke mappings actief zijn laat staan dat je ze kunt verwijderen zoals dat bij de EB V10 wel kan.
Er worden netjes IPv6 adressen uitgedeeld aan LAN devices echter IPv6 verkeer wordt niet door de EB V10A gerouteerd.
In de IT wereld zouden ze de huidige firmware van de EB V10A een "Early Beta" noemen.
Overigens is het niet routeren van IPv6 verkeer wellicht de oorzaak van het probleem dat beschreven is in dit topic.
Ik kreeg van de EB V10A deze adressen als DNS servers:


Ik kan me voorstellen dat in bepaalde omstandigheden clients eerst gaan proberen om adressen via de IPv6 DNS servers te resolven (IPv6 preferred) aangezien ze een juist geconfigureerde IPv6 stack hebben.
De EB V10A routeert echter geen IPv6 verkeer dus de IPv6 servers zullen niet benaderd kunnen worden. Uiteindelijk zal de client terugvallen op de IPv4 servers. Wellicht dat dit het traag laden van de pagina's veroorzaakt bij bepaalde clients. Mijn Windows 10 PC had er overigens geen last van.
Reputatie 7
@Romul, dank voor het delen van jouw bevindingen.
Het is overduidelijk dat de V10A dus toch nog iets met IPv6 doet ondanks het feit dat KPN aangegeven heeft dat IPv6 op de V10A uit is gezet.

Dat brengt ons weer terug bij dit bericht.

Edit: Was de firmware van jouw V10A al wel bijgewerkt naar de laatste versie?
Reputatie 7
Badge +19
Jammer dat het aanzetten van ''ISP DNS'' niets helpt. Ik heb dit teruggekoppeld en er wordt nu weer gekeken naar een oplossing. Dit topic heb ik ook onder de aandacht gebracht, jullie bevindingen helpen vast en zeker bij het zoeken van een structurele oplossing.
Reputatie 2
@wjb Mijn EB V10A had firmware v5.00.20 build190.
Reputatie 7
@wjb Mijn EB V10A had firmware v5.00.20 build190.
Case closed, ondanks de stelling dat IPv6 uit is gezet op de V10A blijkt uit jouw bevindingen dat dat niet het geval en dat staaft opnieuw mijn vermoeden.
Wij hebben sinds een paar weken KPN glasvezel met de Experiabox v10a en ervaren dezelfde problemen als Ton. Mijn iPhone doet het prima, maar de Samsung telefoon heeft waardeloos traag WiFi. Op alle devices valt het internet een paar keer per dag uit.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Is er inmiddels al een oplossing?
Wij hebben sinds 1,5 week de Experia box 10a en het zelfde probleem met Samsung tv.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

Bij mede Telfort klanten speelt ook een overduidelijk probleem tussen Samsung televisies en de v10a zelfs een vast ip toewijzen wil niet altijd helpen het gaat hier met name om verbindingen via wifi.

Ik lees dat er 3 maanden terug een update is uitgerold. De problemen bij Telfort klanten zijn recenter.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic
Ook ik ervaar in mijn eerste anderhalve week bij KPN problemen met Wifi op de Experiabox v10A.

Gezien dit blijkbaar al maanden speelt, ben ik benieuwd hoe KPN dit gaat oplossen. Ik zal mijn klacht ook nog even bij de klantenservice neerleggen later vandaag.

Had er goede verwachting van maar tot dusver valt het tegen helaas.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic