Beantwoord

V10a en loze belofte WiFi in hele huis

• 16 november 2018
  • 13 reacties
  • 1029 keer bekeken

Begin deze week heb ik mijn V10 vervangen door een V10a vanwege een technisch probleem met de V10. Na vervanging had ik niet in het gehele huis (3 lagen) voldoende WiFi-bereik. Na gebruik van de online WiFi-tuner heb ik gebruik gemaakt van het aanbod om een set van 2x Experia WiFi te ontvangen, wat een mooi aanbod leek. Groot was mijn verbazing toen bij installatie daarvan bleek dat deze bekabeld aangesloten moeten worden. Als ik mijn apparatuur bekabeld aan zou kunnen sluiten had ik ook geen WiFi nodig en dus ook geen probleem met het slechte bereik / signaal daarvan! 🤔
Desondanks 1x Experia WiFi bekabeld aangesloten op de V10a in de meterkast op de benedenverdieping en 1x bekabeld op een slaapkamer op de 1e verdieping (zoals aangegeven in de installatiekaart). Daar is nu ook een goed WiFi-signaal, echter nog niet op zolder. Daar heb ik het wel nodig, maar kan ik helaas geen bekabeling naartoe trekken (anders dan via het trapgat door deuropeningen en over de muur) 😒

Via chat heb ik contact gezocht om het probleem op te lossen. Daar kom ik echter niet verder met het oplossen van het probleem. Reacties: "het bekabeld aansluiten van de Experis WiFi is wel voorwaarde van de actie", "ik vrees dat ook een WiFi monteur in dit geval geen oplossing zou zijn", "nee, een V10 leveren is niet meer mogelijk" en doodleuk "ik heb geen oplossing voor je, je kan een kabel over de muur leggen naar de zolder".

Door een storing in de V10 heb ik deze moeten vervangen en nu zou ik genoegen moeten nemen met slecht(er) WiFi-signaal a.g.v. levering van nieuwe hardware (V10a)!?!

Wellicht en hopelijk kom ik via deze weg wél tot een redelijke oplossing voor mijn probleem, want een kabel over de muur aanleggen a.g.v. een tekortkoming in de apparatuur van KPN is dat uiteraard niet!
icon

Beste antwoord door Bart_ 16 november 2018, 15:34

Dag EricWs. Welkom op het Forum en goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zag dat je je gegevens in je profiel hebt vermeld en ik kon direct meekijken aan onze kant van de lijn. Ik zag dat je inderdaad een nieuwe Experia Box van ons hebt gekregen.

Ik begrijp dat de kwaliteit van je wifi minder is geworden sinds je de V10A in huis hebt gehaald. Je hebt de daarom de wifi tuner doorlopen en daaruit kwam uit dat je gratis de Experia Wifi van ons hebt ontvangen. Je hebt alleen nog geen goede wifi-verbinding op je zolder.

Om een goed wifi-signaal te krijgen is het inderdaad erg belangrijk om de Experia Wifi's bedraad aan te sluiten. Dat is wel een vereiste om het goed te laten werken, hoe flauw dat ook klinkt. Wellicht heb je op zolder wel een tv-ontvanger staan, of een computer? Je kunt ook op deze apparatuur je Experia Wifi bekabeld aansluiten, zoals je op de installatiekaart onder aan deze pagina kunt zien. Wellicht kun je hier iets mee?
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 1
Mag ik je adviseren bij een zo grote straling in je huis de wifi i.i.g. 's avonds uit te zetten? Beter om je goed te voelen, gezonder te blijven, minder stress en wat doe je anders je buren aan? Steeds meer mensen krijgen elektrostress in Nederland. Wij proberen dat thuis te voorkomen door enkel wifi aan te zetten wanneer nodig en dan ook alleen de zgn eco wifi router die een meer mens eigen straling uitzend (is overigens net zo snel)

Doe ermee wat je wilt, ik schrik enkel van dit soort berichten
Met de derde Devolo adapter op zolder (b)lijkt het probleem te zijn opgelost 👍

Zoals eerder aangegeven: Als ik mijn apparatuur bekabeld aan zou kunnen sluiten had ik ook geen WiFi nodig en dus ook geen probleem met het slechte bereik / signaal daarvan. Via de Devolo adapter kan ik nu bekabeld aansluiten. Voor het gemak heb ik uiteraard ook de tweede ExperiaWifi op de Devolo adapter aangesloten en daardoor nu ook werkbaar WiFi-signaal op zolder 😀

Nu nog afwachten of WiFi in het gehele huis stabiel is .....
Ik heb nog een derde Devolo liggen, dus dat zou ik inderdaad kunnen proberen 👍

Op dit moment heb ik alleen de Experia WiFi op de eerste verdieping aangesloten op de Experia Box. De andere zou ik op de zolder bekabeld aan kunnen sluiten op de derde Devolo. Ik ga testen of dat (goed) werkt!
Reputatie 7
Het is zelfs niet mogelijk vanuit de meterkast in de hal naar mijn pc achter in de woonkamer. Daarvoor gebruik ik al een Devolo-set en twee sets op hetzelfde netwerk wordt afgeraden.
Maar een derde adapter op de bestaande set is wel mogelijk.

Volgens de installatiekaart van de Experia WiFi heb je i.c.m. een V10a altijd 2 Experia WiFi's nodig en moet 1 Experia WiFi dichtbij de Experia Box aangesloten worden. Na het aansluiten zou het WiFi lampje op de V10a uit moeten gaan. Er staat ook vermeld "Let op! De Experia WiFi neemt de WiFi functie van het modem volledig over.".
En dat is dus weer typisch KPN. De wifi van de V8, V9 en V10 worden inderdaad uit gezet, maar die van de V10A blijft gewoon aan. De Experia WiFi die je nu dus bij de V10A hebt staan kan je beter ergens anders plaatsen.
Geloof me maar dat het echt niet anders mogelijk is dan op de "Belgische manier": via bekabeling over de muur 😉. Het is zelfs niet mogelijk vanuit de meterkast in de hal naar mijn pc achter in de woonkamer. Daarvoor gebruik ik al een Devolo-set en twee sets op hetzelfde netwerk wordt afgeraden.

Volgens de installatiekaart van de Experia WiFi heb je i.c.m. een V10a altijd 2 Experia WiFi's nodig en moet 1 Experia WiFi dichtbij de Experia Box aangesloten worden. Na het aansluiten zou het WiFi lampje op de V10a uit moeten gaan. Er staat ook vermeld "Let op! De Experia WiFi neemt de WiFi functie van het modem volledig over.".

Eigenwijs heb ik het uiteraard ook geprobeerd met slechts 1 Experia WiFi op de eerste verdieping bekabled aangesloten, maar dat geeft geen verbetering. Overigens blijft het WiFi lampje op de V10a na het aansluiten van de Experia WiFi blauw knipperen .....
Reputatie 7
"Waar een wil is, is een weg" klinkt leuk, maar je praat over een voor jou onbekende situatie. Als het redelijkerwijs mogelijk zou zijn dan zou ik het wel realiseren. Dat kan in mijn geval helaas niet.
Ik ken de situatie bij jou inderdaad niet en ik kan dus ook niet beoordelen of het (eenvoudig) mogelijk is om een netwerkkabel naar de tweede verdieping te krijgen.
Ik heb ook lange tijd gedacht dat het onmogelijk was om vanuit de meterkast een netwerkkabel naar de tweede verdieping te trekken. Toch is het me gelukt en het bleek het nog vrij eenvoudig ook. En als het dan echt niet mogelijk is om een netwerkkabel te trekken, dan is wellicht een "draadloze" verbindingsset iets voor je.

Overigens heeft het weinig zin om een Experia WiFi direct naast een V10A te plaatsen, dat werkt eigenlijk alleen maar averechts. Als de afstand tussen meterkast en de woonkamer wat groter is, dan kan je hem beter bij de TV ontvanger in de woonkamer plaatsen.
Als je goede WiFi wilt hebben dan betekent dat dat het toegangspunt inderdaad niet te ver weg moet zijn. In de reacties wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat ik niets aan een werkende situatie heb veranderd anders dan de V10 vervangen door een V10a. KPN heeft dus het toegangspunt "verder weg" geplaatst d.m.v. een router met blijkbaar slechter WiFi-signaal, zelfs i.c.m. Experia WiFi op de eerste verdieping.

"Waar een wil is, is een weg" klinkt leuk, maar je praat over een voor jou onbekende situatie. Als het redelijkerwijs mogelijk zou zijn dan zou ik het wel realiseren. Dat kan in mijn geval helaas niet.

Naast het slechtere signaal is het WiFi-signaal ook zeer instabiel: het valt vaak weg en opnieuw verbinden lukt vervolgens vaak pas na meerdere pogingen. Tijdens die pogingen ook vaker de melding "wachtwoord onjuist", wat niet het geval is en waarmee daarna dan ook vervolgens wel verbinding wordt gemaakt.
Reputatie 7
Dat de Experia WiFi bedraad moet worden aangesloten weet ik, maar een Experis WiFi is dan ook dus geen oplossing voor mijn probleem.
Als je goede wifi wilt hebben, dan betekent dat dat je het wifi toegangspunt dichter bij de plek van het gebruik gaat plaatsen. Voor een goed resultaat zal je zo'n wifi toegangspunt altijd bekabeld moeten aansluiten. Als je een wifi toegangspunt draadloos aansluit op een al slechte wifi zender, dan zal de snelheid nooit hoger worden, sterker nog er zal zelfs nog maar zo'n 50% van de toch al lage snelheid overblijven. Helaas is dit inherent aan de techniek achter wifi.
Zelf heb ik vier wifi toegangspunten in mijn woning, 1 in de woonkamer, 1 in de tuinkamer, 1 op de hal op de 1e verdieping en 1 op de hal op de 2e verdieping.
Allen zijn ze met een netwerkkabel aangesloten en daarmee halen we door de hele woning zeer hoge snelheden.

Overigens had ik ook geen netwerkkabel op de 2e verdieping, maar langs de staande buizen van de verwarming bleek het vrij eenvoudig om een netwerkkabel door de betonnen vloeren te steken. Waar een wil is, is een weg.
Reputatie 7
Ziggo doet ook die belofte. Maar kijk maar eens op hun forum.
In sommige bebouwing kan het moeilijk zijn met o.a. gewapend betonnen muren en vloeren e.d.
Dat de Experia WiFi bedraad moet worden aangesloten weet ik, maar een Experis WiFi is dan ook dus geen oplossing voor mijn probleem.

Wat KPN "schreeuwt":

Stabiel, veilig en overal in huis goede wifi

Dat we stabiel en veilig internet bieden, wist je misschien al. Maar wist je ook dat je met Internet van KPN nu overal in huis, in elk hoekje en gaatje, goede wifi hebt?

kan blijkbaar niet worden nagekomen, zelfs niet bij een "gewone twee-onder-een-kap woning" waar geen bedrade verbinding op zolder aanwezig is 🙄
Reputatie 7
De Experia wifi MOET bedraad verbonden worden met de Experiabox. Dit kan ook met een DVS als je geen utp kabels kunt trekken.
Als een wifi versterker/extender ook weer via wifi verbonden wordt krijg je een trage verbinding en kunnen de diverse wifi punten (experiabox, extenders) niet met elkaar communiceren zodat je snel kunt roamen in je eigen huis. O.a. van belang bij bellen via wifi (sinds kort mogelijk). Vandaar dat ie bedraad moet. Zodat je dan verder je andere apparaten op die verdieping draadloos kunt gebruiken.
Beste Bart,

Bedankt voor jouw snelle reactie en informatie.

De conclusie is juist dat na gedwongen vervanging van V10 door V10a ondanks de Experia WiFi's het WiFi-signaal op zolder onvoldoende is.

Zoals ook al aangegeven is het vreemd dat ik een WiFi extender bedraad aan zou moeten sluiten voor een beter ontvangst op die locatie. Als ik daar apparatuur bedraad aan zou kunnen sluiten dan zou ik dat al doen en had ik daar geen goede WiFi nodig!

Op zolder staat een PC die via WiFi is verbonden en dat kan ook alleen zo aangezien er geen bekabelde verbinding op die verdieping mogelijk is (zonder kabel over de muur etc.).
Reputatie 7
Badge +18
Dag EricWs. Welkom op het Forum en goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zag dat je je gegevens in je profiel hebt vermeld en ik kon direct meekijken aan onze kant van de lijn. Ik zag dat je inderdaad een nieuwe Experia Box van ons hebt gekregen.

Ik begrijp dat de kwaliteit van je wifi minder is geworden sinds je de V10A in huis hebt gehaald. Je hebt de daarom de wifi tuner doorlopen en daaruit kwam uit dat je gratis de Experia Wifi van ons hebt ontvangen. Je hebt alleen nog geen goede wifi-verbinding op je zolder.

Om een goed wifi-signaal te krijgen is het inderdaad erg belangrijk om de Experia Wifi's bedraad aan te sluiten. Dat is wel een vereiste om het goed te laten werken, hoe flauw dat ook klinkt. Wellicht heb je op zolder wel een tv-ontvanger staan, of een computer? Je kunt ook op deze apparatuur je Experia Wifi bekabeld aansluiten, zoals je op de installatiekaart onder aan deze pagina kunt zien. Wellicht kun je hier iets mee?

Reageer