Beantwoord

V8 Glasvezel Internet Mode

• 15 april 2017
  • 12 reacties
  • 326 keer bekeken

Reputatie 7
Ik heb niet veel verstand van glasvezel. Familie van mij heeft wel glasvezel. Als ik in hun V8 kijkt zie ik dat op de Statuspagina onder "Internet" 8er "Mode:" staat: "10M Full". Betekent dat, dat ze slechts 10 Mb/s hebben? Zou er 8er Mode niet minimaal 100 M Full moeten staan? Een speedtest over Wi-Fi (met TV uit) geeft op een paar meter niet meer dan 5-6 Mb/s (up en down).
icon

Beste antwoord door Henk2304 17 april 2017, 17:17

Kabeltje vervangen door een standaard KPN Cat 5e (met gele stekkertjes). NTU én V8 opnieuw gestart en nu staat er 100M Full. Is het normaal dat het Ethernetlampje op de NTU oranje knippert? De Power en Glas lampjes branden groen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die 10M Full is de WAN verbinding (richting de NTU). Als die op 10M Full staat betekent het dat er iets goed mis is want dit hoort inderdaad 100 of 1000M Full te zijn. Is de kabel wel helemaal goed?

Die WiFi test kan wel kloppen als die WAN 10M is. Beetje overhead, kleine foutmarge en dan zit je op de ~8Mbit/s
Reputatie 7
Ja, zoiets vermoedde ik al. Er zit nog het "beruchte" rode kabeltje tussen V8 en NTU. Als ik die alleen maar aanraak valt de verbinding al weg. Ik vervang die wel en keer door een Cat6 kabeltje.
Reputatie 7
Badge +27
Dat is inderdaad niet best Henk. Ik kan ook een setje met aansluitmateriaal opsturen als dat handig is. Als dat niet helpt sturen we een monteur 🙂 Reageer dan even op mijn privébericht
Reputatie 7
Na vervanging van die kabel komt er waarschijnlijk zelfs 1000M full duplex te staan.
Reputatie 7
Ongetwijfeld, 500 Mb/s is leverbaar volgend Fourstack. Morgen ga ik er eerst maar eens en gewone UTP-kabel (Cat5e, 6 heb ik zou gauw ff niet liggen) tussen zetten.
Reputatie 7
Kabeltje vervangen door een standaard KPN Cat 5e (met gele stekkertjes). NTU én V8 opnieuw gestart en nu staat er 100M Full. Is het normaal dat het Ethernetlampje op de NTU oranje knippert? De Power en Glas lampjes branden groen.
Reputatie 7
Dat betekent dat de NTU blijkbaar nog een 100Mbps NTU betreft.
Is die glasvezelaansluiting al wat ouder?
Welk type NTU is in gebruik?
Als het een Genexis is, dan wordt duidelijk aangegeven of deze een Gigabit poort heeft.

Reputatie 7
Nee zo ziet die er niet uit. Een donker grijze met "NT" als opdruk, maar mijn schoonmoeder heeft sinds een jaar een witte en ook bij haar geeft de EB (V9 in haar geval) 100M Full aan en ook bij haar een oranje knipperend ethernetkampje. Op beide adressen is volgens Fourstack 500 Mb/s leverbaar.
Reputatie 7
Toen ik mijn abonnement omzette van 100Mbps naar 500Mbps moest bij ons thuis de NTU vervangen worden.
Dat lijkt hier ook het geval te zijn en dat betekent ook dat er een paar weken overheen zullen gaan om 500Mbps geleverd te krijgen. Als de NTU vervangen is, dan kan daarna elke maand de snelheid één keer aangepast worden via mijnKPN en dat zal dan ook direct in werking treden.
Als er gekozen is voor een 100Mbps abonnement, dan zullen bij deze 100Mbps aansluiting de TV streams van de beschikbare bandbreedte voor Internet af gaan. Met een Gigabit NTU zal dat niet het geval zijn.
Om een Gigabit NTU geïnstalleerd te krijgen zal dan minimaal één maand een 500Mbps abonnement aangevraagd moeten worden.
Reputatie 7
Ze hebben beiden een Instap abo en tv en telefoon zijn het belangrijkst. Maar 10M is te weinig voor HD Glas, tegen de tijd dat dat vanaf 1 beschikbaar komt. Nu is dat geen probleem meer.
Reputatie 7
Badge +27
Nee zo ziet die er niet uit. Een donker grijze met "NT" als opdruk, maar mijn schoonmoeder heeft sinds een jaar een witte en ook bij haar geeft de EB (V9 in haar geval) 100M Full aan en ook bij haar een oranje knipperend ethernetkampje. Op beide adressen is volgens Fourstack 500 Mb/s leverbaar.
Dat is de "Active Fiber" FTU:

Die is wel geschikt voor gigabit, maar in de centrale moet dit dan eenmalig aangepast worden zoals wjb aangeeft. Oranje lampje = 100Mbit, groen = gigabit.

Probleem opgelost lijkt me! 🙂
Reputatie 7
Ja, dank jullie wel!

Reageer